Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati."— Előadás másolata:

1 Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Konzulens: Dr. Tigyi Zoltánné Készítette: Keilbach Józsefné Dr. Pusztafalvi Henriette PTE-ETK adjunktus Népegészségügyi MSc. PTE-ETK Egészségfejlesztő szakirány Népegészségtani és Pécs, 2013 Egészségfejlesztési Tanszék

2 - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Előzmény PTE-ETK Egészségtantanár Szak (elmélet) 2007 Napsugár és Holdvilág Közhasznú Egyesület (gyakorlat) Célja: - Település szintű gyakorlati egészségnevelés, egészségfejlesztés Forrásteremtés: - Természeti tőke – humántőke - Kapcsolatok – adományok – pályázatok Eredmény: Fokozatos kapcsolati, szellemi, területi növekedés - 12 projekt működtetése - Térségi szint elérése Diploma

3 - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben A problémák (általános) megfogalmazása: - a lakosság rossz mentális állapota - a családok szétesése, a krízishelyzetbe kerültek kilátástalan helyzete - az oktatási rendszer hiányossága a társadalmi szocializációt - és az egészségnevelést illetően (kiemelten az érzelmi nevelés hiánya) - csak papíron működő gyermekvédelmi háló - instabil szociális védőháló - támogató közösségek hiánya - tévhitekre és nem valós információkra, tényekre alapozott döntéshozatal

4 - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben A felvetődött kérdés: Mit tehet egy professzionális civil szervezet hosszú távon: - a lakosság mentális egészségének javítása, - a családok támogatása, - a hiányos szocializációt és egészségnevelést érintően az oktatásban, - a jól működő gyermekvédelem, - a szociális védőháló - és a támogató közösségek megvalósulása és/vagy - a helyes döntéshozatal érdekében? Alapul véve: Biopszichoszociális – Funkcionális – Salutogenetikus modellek Nincs egészséges gyerek!

5 - I. Vizsgálati anyag és módszer Általános iskolás tanulók, szüleik, pedagógusok és településszintű döntéshozók Leíró jellegű, kvantitatív, prospektív. Vizsgált csoportok, elvégzett statisztikai próbák: Mérőeszközök: (változók) 3-4. osztály (12 fő) 5-8. osztály (33 fő) Szülők (61 fő) Pedagógusok, Döntéshozók(31 fő) Beck féle rövidített Depresszió * WHO jól-lét kérdőív Skála (fiú-lány, ffi-nő) Kétmintás t-próba Szignifikáns különbség nincs Kétmintás t-próba Szignifikáns különbség nincs Segédlet az iskolai egészségnevelési, Egészségfejlesztési Program Elkészítéséhez / Oktatási Minisztérium Budapest, (Carl Parsons és David Stears, Christ Church College, WHO Európai Iroda) (66) * Goodenough *

6 Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Vizsgált csoportok, elvégzett statisztikai próbák (folyt.): Mérőeszközök: (változók) 3-4. osztály (12 fő) 5-8. osztály (33 fő) Szülők (61 fő) Likert-skála (családi nevelési típus 3 tengelye) ( Kozéki Béla nyomán) (felsősök-szülők) Érzelmi (hideg, meleg) Rugalmasság (zárt, nyílt) Határozottság (gyenge, erős) Kétmintás t-próba Szignifikáns eltérés igazolódott Családi nev. érzelmi légköre: p=0,0001 (p<0,05) Vagyis, a gyerekek hidegebbnek és zártabbnak érzik a családi nevelés érzelmi légkörét és a nevelés rugalmasságát mint a szülők. Kétmintás t-próba Családi nev. rugalmassága: Szignafikáns küönbség igazolódott p=0,004 A cs. nev. követelmények határozottsága: Szignifikáns különbség nincs Pozitív, negatív, közömbös érzelmek (mese előtt és után) egymintás t-próba Szignifikáns eltérés nem igazolódott. (kerékp, család-állat, ünnepek) Rizikó és protektív tényezők *

7 - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben II. Egészségfejlesztő projektek, programok Szakirodalmi összefoglalás (egészségügy, oktatás- nevelés, szociális szféra) + kérdőívek, vélemények  újabb irányvonalak = térségi egészségterv alapozó Ludas Matyi Akadémia Csibésztábor – Csibésztanya „Orvos – pap- tanár” modell „Jó gyakorlatok” modell „Jó Szív Program”

8 - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Következtetések, javaslatok a falvaknak össze kell fogni  partnerség! (új: település egészségtan, népegészség - problémák) Nagyobb részvételre van szükség a nők részéről (női vezetők, anyák) Amely nehézség, probléma fenn a magasabb szakmai szinteken megvan, az lenn, kis egyesületi szervezeti szinten is Minőségi munka  interdiszciplináris szemlélet, kompetenciák integrálása, folyamatos kutatás – eredmény, tapasztalat Az építkezést alulról, a javítást, (változást – változtatást) felülről kell kezdeni, továbbá önmagunktól kiindulva és lépésről – lépésre haladva! PTE – ETK elmélet – NHKE gyakorlat megvalósítás, további kapcsolat, kutatómunka A primer prevenció nagyobb hangsúlyozása és támogatása szükséges! (Színterek és szektorok – horizontális és vertikális rendszerben. Oktatás – nevelés!!!) Szülők, pedagógusok, nevelők és védőnők egységes, tervszerű, módszeres képzése (Mit? Miért? Hogyan? Stb.) Ez az alapja, sőt az egyedüli megoldási lehetőség is a paradigmaváltásra! A primer prevenció nem orvosi, hanem pedagógiai feladat!!! Iskola-egészségügy lehet a KULCS!!! Működőképes egyéni és közösségi szintű fejlesztési tervek készítéséhez szükséges tudástár elsajátítása, frissítése, kiegészítése az alkalmazható módszerek és eszközök tekintetében!!! (Dokumentálhatóság, mérhetőség, igazolhatóság!) Szigorú rendszeres szakmai ellenőrzés mellett!!! Döntéshozók képzése, önképzése, ismereteinek bővítése (korszerűség, szakszerűség, szakmailag alátámasztott döntéshozatal  tények – tévhitek! (népegészség-problémák, jó gyakorlatok, pl. Framingham-tanulmány) is szükséges lenne!

9 Iskolarendszeren - kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben „Jó Szív Program” kiindulási alaphelyzet Én - NHKE Szakmai koordinálás (Okleveles népegészségügyi szakember) (Település egészségfejlesztő – tanár) szaktanácsadás Szakmai együttműködés További kapcsolattartás / Leválás lehetősége/ újabb térségi kapcsolat létesítése = FEJLŐDÉS Egészségügyi központ (szakorvosi ellátás) (kardiológia) szakmai együttműködés (Érbeteg-gondozói tapasztalatomra építve) Oktatás – nevelés (Fővárosi fenntartású intézmény) - 5 év egyesületi kapcsolat szakmai együttműködés (5* projekt - kortárs prevenció) (Nevelői tapasztalatomra építve) Egészségügyi alapellátás (minden területen, de legégetőbben az iskola-egészségügy, területi védőnők!!!) szakmai együttműködés (a sürgősségi alapellátásban és a házi ápolásban szerzett tapasztalataimra építve)

10 - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Térségi egészségpolitika (prioritás) alakulása: Kiindulási pontok az NHKE aspektusából, a kapcsolati hálózatának alakulása és a kutatás eredményének tükrében, melyek országosan is helytállók: A családi nevelés típusai Szülők, pedagógusok, nevelők és védőnők egységes elvek szerinti módszeres képzésének szükségszerűsége, hogy megvalósulhasson a paradigmaváltás! (Állam, szakpolitikák szerepe a primer prevenció területén! Finanszírozás!?) Dohányzás, alkohol, drog stop! Hypertonia – Magasvérnyomás-betegség prevenciója Közösségi mentálhigiéne Betegoktatás – Egészségügyi alapellátás tehermentesítése

11 A jövőben ússzunk együtt a sikeres munka mámorában egy egészségesebb Magyarországért! Ön szerint van ennek akadálya? Ja, még sokan nem tudnak úszni? Akkor itt az ideje, hogy elkezdjünk úszni tanítani!

12 - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati egészségnevelés és az egészségfejlesztés lehetséges irányvonalai a Bicskei kistérségben Köszönöm a figyelmet! Keilbach Józsefné


Letölteni ppt "Puszta Sándor: Rendeltetés „Amit kigondoltál vidd tovább, ami lettél vállald, de soha ne feledd ami még lehetnél.” - Iskolarendszeren kívüli - Falusi gyakorlati."

Hasonló előadás


Google Hirdetések