Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

II. PCOS Találkozó Zentai Andrea Szt. Imre Kórház Endokrin és Anyagcsere ambulancia dietetikus Budapest, 2008.05.24.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "II. PCOS Találkozó Zentai Andrea Szt. Imre Kórház Endokrin és Anyagcsere ambulancia dietetikus Budapest, 2008.05.24."— Előadás másolata:

1 II. PCOS Találkozó Zentai Andrea Szt. Imre Kórház Endokrin és Anyagcsere ambulancia dietetikus Budapest,

2

3

4 Az egészsége táplálkozás 12 pontja: 1. változatosság: próbáljunk ki - új nyersanyagokat, - új elkészítési módokat, - új ízeket pl: hajdina, köles, táplálék kiegészítők, természetes ízek 2. csökkentsük a zsiradék bevitelt, kifejezetten a „rossz” koleszterinben és telített zsírsavakban gazdag zsiradékokat - nyersanyag válogatással konyhatechnológiával 1g szénhidrát, 1g fehérje 4,3kcal 1g zsír 9,1 kcal

5 3. Csökkentsük a só bevitelt: pl: zöldfűszerek, friss nyersanyagok használata 1g só 180*-os mennyiségű vizet köt meg natúr ízek felfedezése pl: vízbe zabpehely 4. Édesség max. heti 1-2x főétkezés befejezéseként, cukorral való édesítés mellőzése

6 5. Naponta fogyasszunk fél liter tejet vagy ennek megfelelő tejterméket, az alacsonyabb zsírtartalmút válasszuk Tej, kefir, joghurt:: gyorsan szívódó szénhidrát Sajt, túró cottage chees: kiváló fehérje és Ca forrás 6. Naponta többször együnk nyers gyümölcsöt zöldségfélét Gyümölcs: gyorsan szívódó szénhidrát Zöldcség: szénhidrát tartalom szerint nagy különbségek vannak

7 7. Teljes kiőrlésű lisztből készült kenyeret, tésztát fogyasszunk, köretként burgonyát vagy párolt zöldséget A teljes kiőrlésű lisztből készült termékeknek a GI-e az ami alacsonyabb nem a szénhidrát tartalmuk A magasabb rost tartalom: - lassítja a felszívódást, - segít a koleszterin kiürülésében - telít - segít rendezi a székletet, ezzel erősíteni az immunrendszert - mint antioxidáns működik

8 8. Naponta 4-5 x étkezzünk. Legyen meg a napi megszokott étkezési "menetrendünk", lehetőleg mindig azonos időpontban együnk. A hormonrendszer működése nem alkalmazkodik az egyes személyek bioritmusához Egy-egy étkezés Vc emelő hatás kb 2-3 órára tart ki Nem kell éhesnek lenni, tudatosan be kell iktatni a napi 5-6 étkezést A többszöri étkezés segít - az anyagcsere gyorsításában - rosszul lét, esti farkaséhség megelőzésében

9 9. A szomjúság csillapítására legjobb a víz napi 1,5-2l folyadék fogyasztása javasolt testünk 60%-a víz, így nélkülözhe- tetlen a kellő folyadék fogyasztás A 100%-os gyümölcslé: gyorsan felszívódó szénhidrát 2 dl kb. egy uzsonnányi adag Alkohol: metformin hatóanyagú tabletta mellett nem javasolt 1g alkohol 7kcal Mediterrán diéta: száraz vörösbor 1-2dl

10 10.Nincsenek tiltott táplálékok csak kerülendő mennyiségek. Figyeljünk az élelmiszereken feltüntetett energia- és tápanyagértékekre, egyéb összetételi adatokra Fő a tudatosság, - de nem vagyunk gépek ha „félreeszünk” ne koplaljunk rá, mert visszaüt - egy új nyersanyagnál mindig nézzük meg az összetételét, mert nagyon meglepődhetünk - vigyük magunkkal a következő étkezéseinket

11 11. Napi testmozgás. Az egészséges élethez is heti 3x30p. IR: egy héten belül többször igen, mint nem A mozgás: - fokozza az anyagcserét  ttkg csökkentés - fokozza a sejtek inzulin iránti érzékenységét  alacsony BMI-jüeknek - boldogság hormon termelés - stressz levezetés Füst mentesség 12. A helyes táplálkozás fedezi a szervezet minden élettani folyamatának energia- és tápanyag-felhasználását.

12 Azonosságok I. A diéta sokak számára egy téves értelmezés alapján egy rövid ideig tartandó kúrát foglal magába. Azonban a görög eredetű diéta szó szabályozott életmódot jelent és mint ilyen átfogja és meghatározza mindennapjainkat.

13 1, Biológiai működésünk pl Inzulin érzékenység napszakos váltakozása 2, Aktuális állapotunk pl: IR 3, Antropometriai jellemzőink pl: Tm; Ttkg; kor; nem stb 4, Céljaink A diéta összeállításának szabályait meghatározza:

14 Azonosság II. Probléma: Túl kevésnek v Túl soknak tűnik Köv: tarthatatlannak tartott diéta Kérdés: valóban a javasolt mennyiséget ettük? Probléma: Alacsony ch vagy kcal bevitel Köv: alapanyagcsere csökkenés Nem cél a ch mentesség Probléma: Egyhangú Köv: nem tartott diéta Megoldás: tervezés, új nyersanyag Probléma: kimaradt étkezés Köv: éhség vagy nem kívánt fogyás Megoldás: hosszú távú tudatosság

15 Különbségek Alacsony BMI-vel társuló IR-ban - Az un. Jó zsiradékok szabadabb felhasználása: növényi olajok, olajos magvak, tejzsiradék salátára, reggeli szendvicskrémbe, 2 teáskanál olaj 10 ml = 90 kcal 10-30ml növényi tejszínnel kcal 3-4 dkg dió kcal

16 30g szénhidrát mellett: - 10 dkg alufóliában sült csirke + 30 dkg cékla  200kcal - 1 dl joghurt + 4 dkg zabpehely + 150g cottage chees  340kcal - 1 dl joghurt + 4 dkg zabpehely + 150g cottage chees + 10g kókuszreszelék  400kcal - 10 dkg natúr marhaszelet + zöldbabfőzelék  500 kcal

17 -A természet segítségül hívása: Táplálék kiegészítők fokozott jelentősége - Szénhidrát bevitel növelése: IR állapot korlátait figyelembe véve - fehérje bevitel: az aminosavak az izomzat építő kövei Testmozgás: Mozgásforma tudatos megválasztása

18 Köszönöm a figyelmet


Letölteni ppt "II. PCOS Találkozó Zentai Andrea Szt. Imre Kórház Endokrin és Anyagcsere ambulancia dietetikus Budapest, 2008.05.24."

Hasonló előadás


Google Hirdetések