Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hálózati együttműködés a vidéki térségek fejlesztéséért – Pannon Helyi Termék Klaszter Zalaszentgót, 2010. április 16.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hálózati együttműködés a vidéki térségek fejlesztéséért – Pannon Helyi Termék Klaszter Zalaszentgót, 2010. április 16."— Előadás másolata:

1 Hálózati együttműködés a vidéki térségek fejlesztéséért – Pannon Helyi Termék Klaszter Zalaszentgót, április 16.

2 A Pannon Helyi Termék Klaszter célja I.  A Helyi Hagyományos kézműipari- és élelmiszeripari termék-előállítás fejlesztése a Nyugat-Dunántúli régió területén, az érintett szereplők hálózatalapú összefogásával és segítéséve  helyi termékek piacra jutásának elősegítése, és vásárlói körének megteremtése,  A terméket előállító és termelő szakemberek, népi kismesterséget űző emberek állandó képzése és továbbképzés  termék- és technológia-fejesztés a piaci igényekre épülően Rövid távú célok:

3 Közép- és hosszú távú célok:  Helyi foglalkoztatás növelése, jövedelemszerzési lehetőségek bővítése a vidéki térségekben  A régió turisztikai vonzerejének növelése (helyi termékek beépülése a turisztikai kínálatba)  A régió kulturális örökségének megőrzése tovább éltetése  Környezetkímélő hagyományos termék-előállítási technológiák súlyának növelése  A lakossági fogyasztásban a helyi termékek részarányának emelése (közvetve az egészségesebb- és természet-közelibb életmód előtérbe helyezése) A Pannon Helyi Termék Klaszter célja II.

4 Elsődleges célcsoport: termék-előállítók (kézművesek, népművészek, gazdák, őstermelők) Térségi fejlesztő/közvetítő szervezetek Fogyasztók / értékesítési helyek (turisták, lakosság, szálláshelyek, szállodák) A hálózat-alapú fejlesztés fő iránya Igényekre alapozott fejlesztés

5 Mit tekintünk HELYI TERMÉKNEK Előállítása Helyi alapanyag-, Helyi munkaerő- Helyi tudás, innováció- felhasználására épül,  környezettudatos szemlélet jellemzi a gyártás, értékesítés és felhasználás folyamatát,  Segíti a hátrányos helyzetű térségek és csoportok felzárkóztatását

6 A „HELYI TERMÉK” típusai A klaszter mindazon helyi termékek előállítására pozitív hatást gyakorolhat, amelyekre a kapcsolódó értékesítési csatornákon keresztül tényleges igény jelentkezik PÉLDÁK: I.Használati/ ajándéktárgyak: agyagedény, kosár, hangszer, merített papír, gyertya, textil-termékek, kovácsoltvas termékek, stb. II.Hagyományos bútorgyártás: falusi szálláshelyek régi bútorzatának javítása, hagyományos bútorok készítése III.Helyi élelmiszeripari termékek : tejtermékek, feldolgozott húsipari termékek, méz, lekvár, tökmagolaj, gyümölcs-sajtok, gyümölcslé, pálinka, bor, stb. IV.Gyógynövényekből készült termékek : gyógyteák V.Innovatív helyi termékek :

7 A KLASZTER ALAPÍTÓ TAGJAI 1.Falusi Turizmus Vas Megyei Szövetsége 2.Falusi Vendéglátók Turizmus Zala Megyei Egyesülete 3.Győr-Moson-Sopron Megyei Falusi Turizmus Egyesület 4.Hegypásztor Kör 5.Vasi Hegyhát Többcélú Kistérségi Társulás 6.Írottkő Natúrparkért Egyesület 7.Őrségi Natúrpark Kht. 8.Kemenesaljai Kistelepülésekért Kht. 9.Zalai Borút Egyesület 10.Zala Megye népművészetéért Alapítvány 11.Kisalföldi Népművészek Egyesülete 12.Velemi Stúdió Népművészeti Egyesület 13.Csörötnek Község Önkormányzata +TERMELŐK (kb. 80)

8 A klaszter működésének motorja: a piaci igény Mi motiválja az érintett szereplőket a „helyi termékek értékesítésére/fogyasztására? A)Turisztikai szereplők (szálláshelyek, panziók, szállodák): - turisták számára vonzóbb terméket tudnak adni (kuriozitás) - kapcsolt turisztikai vonzerőt nyújtanak (pl. kézműves műhelyekbe való látogatás) - a helyi termékek beépítése pozitívan minősíti a kínálatot a vendégek számára B) Lakossági csoportok (direkt/ kiskereskedelmi értékesítés) - ismerik a termék előállítóját - hitelesség - adott esetben olcsóbb termékek (kevesebb szűrőn megy keresztül) - egészségesebb termékek - térségi identitás/lokálpatriotizmus - különleges termékek - környezeti- és társadalmi felalősség

9 Kezdeti lépések I. Termelők és kézművesek felmérése több mint 80 kézműves és termelő felkeresése, részletes felmérése – 3 szintű besorolásuk a közös munkához

10

11 Rendezvények Oszkó-Hegyi Mulatság és Helyi Termék Vásár Savaria Karnevál, Szent György napi vásár, stb. Natúrpark konferencia és kiállítás, Szentgotthárd Klaszter-szintű próbaértékesítés az Evangélikus Egyház jótékonysági vásárán, Szombathely Advent-köszöntő vásár, Celldömölk Kezdeti lépések II.

12 Klaszter-arculat kialakítása  védjegy-logo megterveztetése és levédetése  kistájegységek lehatárolása és logók kialakítása  csomagolóanyagok terveztetése (táskák, csomagoló dobozok)  elkészült a Klaszter márkakézikönyve  rendszeres hírlevelek elindítása Kezdeti lépések III.

13 Saját honlap webáruházzal – Kezdeti lépések IV.

14 Termék előállítók felmérése, aktivizálása ( , RIÜ): több mint 80 kézműves és termelő személyes felkeresése, részletes felmérés készítése, hálózatépítés I. szakaszának megvalósítása a régió három megyéjében. Közös rendezvények, piaci megjelenések szervezése (regionális Helyi termék vásár, Natúrpark kiállítás Szentgotthárdon, Adventi vásár Celldömölkön, Savaria Karneválon való közös megjelenés 2006-ban és 2007-ben, Utazás kiállítás , Szent György napi Vásár )) Fogyasztói szokások felmérése, tesztelése (fürdőknél felállított tájékoztató pavilonok, - Bük, Sárvár, - ehhez kapcsoltan próbaértékesítések szervezése) Pannon Helyi Termék logo- és védjegy megterveztetése, és levédetése: az arculati fejlesztések keretében elkészült a Klaszter márkakézikönyve is Egységes vásári pavilonok készíttetése: 2007-ben, a tagok anyagi hozzájárulásával, lehetővé téve a vásárokon magasabb színvonalú megjelenést. A régióban található „helyi termék” kistájegységek lehatárolása: Termékek és termelők lehatárolása, kapcsolódó kutatások elvégzése, tájegységi logók megtervezése Eredmények

15 csomagolóanyagok terveztetése (táskák, csomagoló dobozok): A mintadarabok pályázati forrásból, utánrendelés a tagok saját hozzájárulásából. Nemzetközi Helyi Termék hálózat elindítása (2007-, GRIP IT projekt), : szakmai együttműködés és tapasztalatcsere olasz- és Cseh partnerekkel, termelői tanulmányutak, szakmai képzések szervezése rendszeres hírlevelek: negyedévente, a klaszter működésének aktuális eseményeiről Karácsonyi közös értékesítési akció: exkluzív céges ajándékok megtervezése és kiajánlása, közös csomagolásban Pannon Hely Termék bolt megnyitása Vasvár belvárosában, szombathelyi Helyi Termék bolt előkészítése: Együttműködésben a Vas Megyei Önkormányzattal Saját honlap és webáruház elindítása, webes értékesítés szervezése (2006- tól, RIÜ támogatással) - www. pannonproduct.hu Együttműködés kialakítása más klaszterekkel: kiemelkedő a Pannon Termál klaszterrel folytatott együttműködés, Pannon Helyi Termék Nonprofit Kft. létrehozása (professzionális szervezet az értékesítés segítésére Értékesítési munkatárs foglalkoztatása (próba jelleggel)

16

17

18

19 Helyi termék-előállítás foglalkoztatási hatásai – kapcsolódási pontok A ) Szükségletek a Helyi Termék Klaszter Oldaláról: 1.Piaci kereslet jelentkezik olyan termékekre amelyekből a termelők nem állítanak elő megfelelő mennyiséget 2.Termelői oldalon nincs megfelelő kapacitás a volumen-növelésre 3.A termékek előállítására lehetőség kínálkozik szociális foglalkoztatási (non-profit vállalkozási) projektek keretében B) Szükségletek a foglalkoztatási kezdeményezések részéről 1.Hátrányos helyzetű térségekben kevés esély a vállalkozói alapú munkahelyteremtésre 2.Bevételt nem termelő foglalkoztatási kezdeményezések nem fenntarthatók 3.Meglévő piaci igényre épülő termék-előállítás – foglalkoztatás (résztvevőknek is nagyobb esélyt kínál a reintegrációra)

20 Együttműködési javaslat Térségi Foglalkoztatási szükségletek Specifikus helyi/térségi termékek FOGLALKOZTATÁSI PROJEKTEK Egységes értékesítési- és marketing tevékenység Tényleges piaci igény Termék- és technológia - fejlesztés PANNON HELYI TERMÉK KLASZTER FOGLALKOZTATÁSI PARTNERSÉGEK, CIVIL SZERVEZETEK

21 Kovács István KÖSZÖNÖM MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET

22


Letölteni ppt "Hálózati együttműködés a vidéki térségek fejlesztéséért – Pannon Helyi Termék Klaszter Zalaszentgót, 2010. április 16."

Hasonló előadás


Google Hirdetések