Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A holland oktatási rendszer. Fő jellemzők Egyenletes, magas színvonalú teljesítmény Toleráns, sokszínű, demokratikus Nyugalom és kiszámíthatóság Nagymértékű.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A holland oktatási rendszer. Fő jellemzők Egyenletes, magas színvonalú teljesítmény Toleráns, sokszínű, demokratikus Nyugalom és kiszámíthatóság Nagymértékű."— Előadás másolata:

1 A holland oktatási rendszer

2 Fő jellemzők Egyenletes, magas színvonalú teljesítmény Toleráns, sokszínű, demokratikus Nyugalom és kiszámíthatóság Nagymértékű helyi autonómia Tankötelezettség: 5-16 éves korig A tanév augusztustól júniusig tart. Min. 200 tanítási nap

3 A holland közoktatás iskolaszerkezete IskolatípusIskolaév Primair onderwijs (elemi oktatás) Basisschool (elemi iskola) Speciale school voor basisonderwijs (speciális elemi iskola) 5–12 Voortgezet onderwijs (középfokú oktatás) Voorbereidend wetenschappelijk onderwijs VWO (egyetem előtti képzés) Hoger algemeen voortgezet onderwijs HAVO (általános középfokú képzés) Voorbereidened middelbaar beroepsonderwijs – VMBO (szakképzés előtti középfokú oktatás) Speciaal voortgezet onderwijs (speciális középfokú képzés)

4 Egy kis történelem… es évek: hosszas viták az oktatás jövőjéről 1968: mamut törvény – a középfokú oktatásról 1970-es évek: vita a középiskola fogalma körül 1986: áttörés – WRR jelentés az alapozó középfokú oktatásról (basisvorming) 1992: elfogadják a jelentésen alapuló törvénytervezetet

5 Korai nevelés (óvoda) 2-5 éves kor között, nem kötelező, és nem jellemző Elsősorban hátrányos helyzetűeknek Célcsoport: rossz nevelésben részesült, és etnikai kisebbségben lévő szülők gyermekei Cél: megelőzni, hogy az alapfokú oktatást a gyermek hátránnyal kezdje Az állam finanszírozza

6 Alapfokú oktatás (Basisonderwijs) Az új stílusú általános iskolák meghonosításának négy fő szakasza : kezdetek (az 1960-as években) felkészülés (1970-es évek) átalakítás (1980-as évek) Végrehajtás – évi alapfokú oktatásról szóló törvény

7 Az alapfokú oktatásról szóló törvény (1985) a kisgyermekek oktatását folyamatos fejlődésként értelmezi Az óvodát és az iskolát össze kell vonni, és biztosítani kell a zökkenőmentes átmenetet Az alapfokú oktatás célja, hogy elősegítse a gyerekek lelki, szellemi fejlődését és kreativitását Tankötelezettség: ötéves kortól

8 Az alapfokú oktatásról szóló törvény (1985) Óvodák (4-6 év) Iskolák (6-12 év) Bevezetés: 1984 – 1994 között Fúzió Basisonderwijs

9 A régi és az új rendszer összehasonlítása 1985 előtt 1956-os és 1920-as törvény Óvoda nem kötelező 7 éves korig távozniuk kell Tankötelezettség: kb. 6 éves kortól Az alapfokú oktatás hat év időtartamú Akik nem fejlődnek megfelelően, évet ismételnek 1985 után 1985-ös törvény Alapfokú oktatás: 4-12 éves korig Tankötelezettség: 5. életévben Feltételezik, hogy 8 év alatt végzik el az iskolát A visszatartás gyakorlata megszűnt, kevés kivétellel

10 A középfokú képzés (Basisvorming) 1968-ban lépett hatályba a középfokú oktatást szabályozó törvény. Cél: egységes iskolahálózat létrehozása, a diákok áramlásának megkönnyítése Lehetővé vált vegyes iskolák indítása Az iskola fenntartója (bevoegd gezag) jelöli ki a felvételi bizottságot A tanítás célja: az általános fejlődés elősegítése

11 A törvény által meghatározott oktatási típusok alsó-középfokú általános képzés (junior secondary general education – MAVO) felső-középfokú általános képzés (senior secondary general education – hoger algemeen voortgezet onderwijs – HAVO) szakmai előkészítő oktatás (VBO), mely augusztus 1-je előtt junior secondary vocational education néven volt ismert (LBO) felső-középfokú szakképzés (senior secondary vocational education – MBO) egyetemi előkészítő oktatás (VWO) felnőttek általános középfokú oktatása (adult secondary general education, VAVO)

12 1992: a törvény kiegészítése lehetővé tette alapozó középfokú oktatási program bevezetését Az 1993/94-es tanévtől mindenhol alapozó középfokú oktatással indítanak (basisvorming) Színvonal emelése Egységes követelményrendszer kidolgozása Pálya- vagy szakterület-választás idejének kitolása

13 Felhasznált források: urybase/national_summary_sheets/047_NL_EN.pdf urybase/national_summary_sheets/047_NL_EN.pdf


Letölteni ppt "A holland oktatási rendszer. Fő jellemzők Egyenletes, magas színvonalú teljesítmény Toleráns, sokszínű, demokratikus Nyugalom és kiszámíthatóság Nagymértékű."

Hasonló előadás


Google Hirdetések