Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Centralizáció és decentralizáció a kormány és az önkormányzatok együttműködésében Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési Önkormányzatok Országos.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Centralizáció és decentralizáció a kormány és az önkormányzatok együttműködésében Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési Önkormányzatok Országos."— Előadás másolata:

1 Centralizáció és decentralizáció a kormány és az önkormányzatok együttműködésében Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége

2 A MÚLT A politikai rendszerváltozás megcélozta, hogy a centralizációt a decentralizáció váltsa fel. A politikai rendszerváltozás megcélozta, hogy a centralizációt a decentralizáció váltsa fel. A helyi önkormányzatokról szóló évi LXV. törvény a közhatalom demokratikus decentralizációjára törekedett. A helyi önkormányzatokról szóló évi LXV. törvény a közhatalom demokratikus decentralizációjára törekedett. Feladatok, hatáskörök, felelősségek decentralizációja megtörtént, miközben az önkormányzatok gazdasági alapjai nem teremtődtek meg. Feladatok, hatáskörök, felelősségek decentralizációja megtörtént, miközben az önkormányzatok gazdasági alapjai nem teremtődtek meg. Az önkormányzatok konfliktus konténerekké váltak. Az önkormányzatok konfliktus konténerekké váltak.

3 A MÚLT (2) Az önkormányzati gazdasági autonómia korlátozottsága miatt a fejlesztési források is korlátosan álltak rendelkezésre. Az önkormányzati gazdasági autonómia korlátozottsága miatt a fejlesztési források is korlátosan álltak rendelkezésre. A terület- és sok tekintetben a településfejlesztés meghatározója a kormányzat maradt. A terület- és sok tekintetben a településfejlesztés meghatározója a kormányzat maradt és 1996 között érdemi forrásdecentralizáció nem történt és 1996 között érdemi forrásdecentralizáció nem történt.

4 FORDULAT A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló évi XXI. törvény áttörést jelentett a fejlesztéspolitikában. A területfejlesztésről és a területrendezésről szóló évi XXI. törvény áttörést jelentett a fejlesztéspolitikában. A magyar törvényi szabályozásban érvényesültek az európai uniós alapelvek: a szubszidiaritás – a decentralizáció – a partnerség – a tervezés és a programozás – a koncentráció és az addicionalitás. A magyar törvényi szabályozásban érvényesültek az európai uniós alapelvek: a szubszidiaritás – a decentralizáció – a partnerség – a tervezés és a programozás – a koncentráció és az addicionalitás. Kialakult a területfejlesztés megyei intézményrendszere és önkéntesen a regionális fejlesztés intézményi csírája, valamint elindult a kistérségi szerveződés. Kialakult a területfejlesztés megyei intézményrendszere és önkéntesen a regionális fejlesztés intézményi csírája, valamint elindult a kistérségi szerveződés.

5 ÚJABB FORDULAT A területfejlesztési törvény 1999-es módosítása egyrészt rögzítette a megyei és a regionális intézményrendszert, másrészt két pólusúvá tette a tanácsokat. A területfejlesztési törvény 1999-es módosítása egyrészt rögzítette a megyei és a regionális intézményrendszert, másrészt két pólusúvá tette a tanácsokat. A gazdaság szereplői (kamarák, munkaügyi tanácsok) kikerültek a szavazati jogú tagságból, csökkent az önkormányzati szereplők száma (kistérségek képviseletének korlátozása). A gazdaság szereplői (kamarák, munkaügyi tanácsok) kikerültek a szavazati jogú tagságból, csökkent az önkormányzati szereplők száma (kistérségek képviseletének korlátozása). Új elemként növelte az állami szereplők számát (Földművelésügyi hivatal, RIB) és a kormányzati szakmai képviselőket felváltották a minisztériumokat uraló politikai pártok helyi „reprezentánsai”. Új elemként növelte az állami szereplők számát (Földművelésügyi hivatal, RIB) és a kormányzati szakmai képviselőket felváltották a minisztériumokat uraló politikai pártok helyi „reprezentánsai”.

6 ÚJABB FORDULAT (2) A regionális fejlesztési tanácsokban a kormányzati túlsúly biztosítása. A regionális fejlesztési tanácsokban a kormányzati túlsúly biztosítása. A megyei területfejlesztési tanácsokban a kormányzati befolyás növelésére való törekvés. A megyei területfejlesztési tanácsokban a kormányzati befolyás növelésére való törekvés. Kistérségekben 2000-től kormány alkalmazott kistérségi megbízotti hálózat kiépítése. Kistérségekben 2000-től kormány alkalmazott kistérségi megbízotti hálózat kiépítése. A térségfejlesztésben a direkt pártpolitikai szempontok erősödése. A térségfejlesztésben a direkt pártpolitikai szempontok erősödése.

7 KÍSÉRLET A FORDULATRA Medgyessy kormány kudarcos kísérlete a területfejlesztés decentralizálására. Medgyessy kormány kudarcos kísérlete a területfejlesztés decentralizálására. A területfejlesztési törvény módosításával nem történt meg a regionális fejlesztési tanácsok „kormánytalanítása”. A területfejlesztési törvény módosításával nem történt meg a regionális fejlesztési tanácsok „kormánytalanítása”. Kormányprogram célkitűzésévé vált a regionális önkormányzat létrehozatala és a kistérségi társulás kötelezővé tétele. Kormányprogram célkitűzésévé vált a regionális önkormányzat létrehozatala és a kistérségi társulás kötelezővé tétele.

8 A JELEN Gyurcsány kormány markánsan hozzálátott az önkormányzati és ezzel a területfejlesztés intézményrendszerének strukturális átalakításához. Gyurcsány kormány markánsan hozzálátott az önkormányzati és ezzel a területfejlesztés intézményrendszerének strukturális átalakításához. Elmaradt az alkotmány és alkotmányos törvények szükséges módosítása, megmaradt a strukturális átalakítás kényszere. Elmaradt az alkotmány és alkotmányos törvények szükséges módosítása, megmaradt a strukturális átalakítás kényszere. A dekoncentrált állami hivatalok regionalizációja nem a decentralizációt, hanem a centralizációt erősíti A dekoncentrált állami hivatalok regionalizációja nem a decentralizációt, hanem a centralizációt erősíti

9 A JELEN (2) A kormányzati befolyás garantálása érdekében a regionális fejlesztési tanácsok elnöklésének kormányzati képviselőkkel való betöltése. A kormányzati befolyás garantálása érdekében a regionális fejlesztési tanácsok elnöklésének kormányzati képviselőkkel való betöltése. A kistérségi megbízotti hálózat lebegtetése. A kistérségi megbízotti hálózat lebegtetése. Csökkenő mértékű elosztható regionális és megyei forrás a jövő évben. Csökkenő mértékű elosztható regionális és megyei forrás a jövő évben.

10 A JÖVŐ A területpolitikai és területfejlesztési döntések nem nélkülözhetik a partnerséget. A területpolitikai és területfejlesztési döntések nem nélkülözhetik a partnerséget. Újra kell építeni a politikai szereplők közötti bizalmat. Újra kell építeni a politikai szereplők közötti bizalmat. A decentralizáció mértéke nem függhet a pillanatnyi politikai szereposztástól. A decentralizáció mértéke nem függhet a pillanatnyi politikai szereposztástól. A szakmai szereplők befolyását erősíteni szükséges. A szakmai szereplők befolyását erősíteni szükséges.

11 A JÖVŐ (2) A felelősség mellett a források decentralizálása is elkerülhetetlen. A felelősség mellett a források decentralizálása is elkerülhetetlen. A szakmai tudás decentralizálása szükséges (kistérségi megbízottak, vidékfejlesztési menedzserek, NFT házhoz jön munkatársak.) A szakmai tudás decentralizálása szükséges (kistérségi megbízottak, vidékfejlesztési menedzserek, NFT házhoz jön munkatársak.) A decentralizáció erősödését szolgálná a fejlesztéspolitikai törvény megalkotása az uniós és a hazai források felhasználásának rendjéről, az intézményrendszer stabilitásának megalapozásáról. A decentralizáció erősödését szolgálná a fejlesztéspolitikai törvény megalkotása az uniós és a hazai források felhasználásának rendjéről, az intézményrendszer stabilitásának megalapozásáról. Csak közös akarattal és együtt, valamennyi felelős szereplő részvételével sikerülhet. Csak közös akarattal és együtt, valamennyi felelős szereplő részvételével sikerülhet.

12 KÖSZÖNÖM A FIGYELMET! Kérdéseikkel forduljanak hozzám bizalommal!


Letölteni ppt "Centralizáció és decentralizáció a kormány és az önkormányzatok együttműködésében Dr. Zongor Gábor főtitkár főtitkár Települési Önkormányzatok Országos."

Hasonló előadás


Google Hirdetések