Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Dr. Zongor Gábor Polgármester Akadémia Június 26.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Dr. Zongor Gábor Polgármester Akadémia Június 26."— Előadás másolata:

1 Dr. Zongor Gábor Polgármester Akadémia 2010. Június 26.
TÖOSZ aktuális Dr. Zongor Gábor Polgármester Akadémia 2010. Június 26.

2 Aktuális témák: I/A Polgármester Akadémia I/B Tapasztalatcsere Program
I/C Képviselőtestületek kapacitás építése II. Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok III. Településvezetést Támogató Program IV. Önkormányzati rendszer átalakítása V. Árvíz

3 I/A Polgármester Akadémia
Vizsga: 1/ Névre szóló teszt kitöltése; 2/ Esszé kérdés: A magyar önkormányzati rendszerben hasznosítható három norvég tapasztalat (maximum: 3 gépelt oldal) Határidő: július 15. 2010. július utolsó foglalkozás (Bp.) 2010. július óra – Diploma osztás Záró monitoring felmérés! Polgármester Akadémia Klub

4 I/B Tapasztalatcsere Program
Oktatásügy: az alapfokú oktatás megszervezése Szociális terület: Út a munkához program tapasztalatai Egészségügy: térségi ügyeleti rendszer megszervezése Környezetvédelem: geotermikus energia önkormányzati hasznosítása JÓTÁR Módszertani Füzetek Új témák, javaslatok, kezdeményezések

5 I/C Képviselőtestületek kapacitás építése – 1.
A MÓDSZERRŐL Önkormányzati választásokat követően 2 intenzív nap Helyszín: az adott település, vagy kihelyezve (ha a pluszköltséget az önkormányzat vállalja) Alapelv: a tréner utazik a testülethez Költség: a tréner díjazása terheli az önkormányzatot

6 I/C Képviselőtestületek kapacitás építése – 2.
A TRÉNINGEKHEZ HÁTTÉRINFORMÁCIÓKAT TARTALMAZÓ FÜZETEK (3 DB EGYENKÉNT 2000 PÉLDÁNYBAN NYOMTATOTT és 4 LETÖLTHETŐ ONLINE FORMÁTUMBAN) 1. Településvezetés és a helyi képviselő szerepei 2. Önkormányzati tervezés 3. Önkormányzati pénzügyek 4. A helyi közszolgáltatások működtetése és fejlesztése 5. A helyi társadalom, társadalmi párbeszéd és részvétel 6. Az önkormányzat szervezete és működése, hatékony ülésezés 7. A képviselői munka elvei és szabályai

7 I/C Képviselőtestületek kapacitás építése – 3.
Következő lépések: Trénerek toborzása / a norvég elvek a kiválasztásra Legyen helyi önkormányzati tapasztalata vagy legyen tréneri tapasztalata, ám az önkormányzati tudás a fontos, néhányuk önkormányzati felsővezető Interjúk segítségével válogatják ki a trénereket 2. Jelentkezési határidő: július 8.

8 I/C Képviselőtestületek kapacitás építése – 4.
KÖVETKEZŐ LÉPÉSEK: Képzési anyag kialakítása – norvég rendszer adaptálása Trénerek képzése: augusztus 23-25; szeptember 8-10. Kiadványok megírása, kinyomtatása, közzététele Az októberi önkormányzati választásokat követően: START

9 II. Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok – 1.
Az Irányító Bizottság és a Szakértői Csoport eddigi tagjai: a Települési Önkormányzatok Országos Szövetsége, (TÖOSZ) a Magyar Faluszövetség, (MF) a Magyar Önkormányzatok Szövetsége, (MÖSZ) a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, (NFÜ) A Belügyminisztérium, a Vidékfejlesztési Minisztérium, a Nemzeti Erőforrás Minisztérium, a Budapesti Nyílt Társadalom Intézet Alapítvány (OSI) delegáltjai

10 II. Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok – 2.
2009. évi kiírás győztesei: A Roma integráció a társadalmi kohézió erősítésére – Mohács Város Megújuló energiaforrások használata és/vagy energiahatékonysági legjobb gyakorlatok – Újbuda, Budapest, XI. kerület Közösségi összefogással a helyi fejlesztésekért a LEADER-program keretében – Alsómocsolád község TÖOSZ különdíj – Domoszló község A döntőbe jutott valamennyi pályázó díjazásban részesült.

11 II. Legjobb Önkormányzati Gyakorlatok – 3.
2010. évi kiírás témái: A lakóhelyhez kötődés erősítése A roma integráció a társadalmi kohézió erősítésére A helyi önkormányzati kommunikáció Pályázati határidő: FOLYAMATOS, végső határidő: január 15.

12 III. TELEPÜLÉSVEZETÉST TÁMOGATÓ PROGRAM – 1.
Célja: 1. Az önkormányzatok teljesítményét a legmagasabb szintre növeljék; 2. Lehetőséget ad az önkormányzatoknak, hogy felvállalják a felelősséget saját fejlesztésükért; 3. Képessé tenni az önkormányzati szövetséget arra, hogy irányítsa és vezesse az önkormányzati önfejlesztő folyamatot.

13 III. TELEPÜLÉSVEZETÉST TÁMOGATÓ PROGRAM – 2.
Módszer: Támogató Csoport: az önkormányzatok vezetői köréből (alkalmazottak és választott képviselők egyaránt) kikerülő, önkéntes csoport Az önkormányzati szövetség hívja meg a helyi önkormányzatokat, hogy vegyenek részt a programban. Ez azonban nem kötelező. A helyi önkormányzatoknak kell akarni a részvételt, és megérteni a program előnyeit. A Támogató Csoport az elemzést két részben végzi el: (a) kiértékeli a helyi önkormányzat legfontosabb dokumentumait (pl. fejlesztési terv, gazdasági fejlesztési stratégia, szervezeti felépítés stb.). (b) 3-4 napot tölt az önkormányzatnál, mialatt interjúkat készít és megbeszéléseket tart a legfontosabb személyekkel, alkalmazottakkal és a helyi közösségben élő vállalkozókkal és polgárokkal.

14 III. TELEPÜLÉSVEZETÉST TÁMOGATÓ PROGRAM – 3.
Módszer: A látogatás végén a Támogató Csoport megbeszéli első benyomásait és tapasztalatait az önkormányzat vezetésével, hogy konszenzusra jussanak. A projektvezető elkészít egy vázlatos beszámolót, amihez az önkormányzat megjegyzéseket tehet. A megjegyzések alapján a projektvezető elkészíti a végleges beszámolót, amit bizalmasan kezelnek. A beszámolóban leírt értékelés alapján a helyi önkormányzatnak a Településvezetést Támogató Programban vállalt kötelezettségként fel kell vázolnia egy fejlesztési programot az erősségekre építve, a lehetőségek kihasználásával a gyengeségekkel leküzdésére.  A folyamat „mellékterméke” lehet, hogy a felmérés folyamán a projektcsoport példákat találhat jó gyakorlatokra. Ekkor az önkormányzati szövetség, az önkormányzat belegyezésével, felhasználhatja ezeket a jó példákat tanulmányutak szervezésére, illetve esettanulmányként való publikálásra, hogy más önkormányzatok is tanulhassanak belőlük.

15 IV. Önkormányzati rendszer átalakítása
Az új kormányprogram nem foglalkozik az önkormányzati szférával; Korábbi kezdeményezések beterjesztése; Fel kell készülni a változtatási javaslatokra: Kistelepülések ügye; Mikro-térség problémája; Kistérség átalakítása; Agglomerációs kérdések

16 V. Árvíz A TÖOSZ elnöksége elismerését fejezi ki az árvízi védekezésben résztvevő önkormányzatoknak és vezetőiknek a megfeszített munkáért. A TÖOSZ elnöksége ismételten szolidaritásra és összefogásra szólítja fel az önkormányzatokat a veszélyeztetett helyzetben lévő települések megsegítése érdekében, valamint köszönetét fejezi ki az eddig nyújtott segítségért. A TÖOSZ elnöksége javasolja, hogy az árvízzel nem érintett települések válasszanak partner települést az árvíz sújtotta települések közül, hogy minél célzottabb és konkrétabb tudjanak segítséget nyújtani. A TÖOSZ elnöksége kezdeményezi, hogy a szabad kapacitásokkal rendelkező önkormányzati gyermektáborok minél több árvíz sújtotta gyermeket fogadjanak. A TÖOSZ felajánlja közvetítő szerepét és közreműködését az árvíz sújtotta települések helyreállítása során, annak érdekében, hogy a legrászorultabb családok is képesek legyenek megfelelő körülmények között új életet kezdeni. A TÖOSZ elnöksége levélben tájékoztatta a köztársasági elnököt, hogy a polgármesterek túlnyomó többsége példásan látta el a feladatát a veszélyelhárítás során, ugyanakkor a TÖOSZ szervezésében már folyik a polgármesterek átfogó képzése, amely program része a katasztrófa helyzetben történő polgármesteri tevékenység elsajátítása is.

17 Várom javaslataikat, kezdeményezéseiket.
Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Dr. Zongor Gábor Polgármester Akadémia Június 26."

Hasonló előadás


Google Hirdetések