Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke eet.bme.hu Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont Dr. Bognár György2013.12.12.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke eet.bme.hu Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont Dr. Bognár György2013.12.12."— Előadás másolata:

1 Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke eet.bme.hu Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont Dr. Bognár György

2 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Tartalom ►Tehetséggondozási lehetőségek a felsőoktatásban „hagyományos értelemben” ►Meglévő tehetséggondozó motívumok az Elektronikus Eszközök Tanszékén ►Milyen célokkal alakult a Tehetségpont? ►Milyen részcélok, programok valósultak meg? ►Önkontrollos hatásvizsgálat eredményei! ►További tervek kari szinten … december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 2

3 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 3 Tehetséggondozás a felsőoktatásban ►Tehetségek felismerése a felsőoktatásban rendkívül nehéz feladat  a hallgatók nagy létszáma (főleg BSc. képzés esetén)  kevés kapcsolat a hallgatókkal és a szociális közegükkel ►Tehetséggondozás „hagyományos” hármasa a felsőoktatásban (2005 Felsőoktatási Törvény):  TDK és OTDK munka Hagyományos, elterjedt, hungaricum. Sajnos NAGYON eltérő követelmények. Eltérő pénzügyi támogatásrendszer.  Szakkollégium (Simonyi Károly és Energetika Szakkollégium) Villamosmérnöki és Informatikai Karon jó hagyományok. Kevés hallgatóhoz jut el az információ. Leginkább eleve kollégiumi lakóknak megfelelő (időpont, munkavégzés, stb.).  Doktori (PhD) tanulmányok

4 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Tehetséggondozás a felsőoktatásban ►Van más lehetőség is a tehetséggondozásra?  Biztató komplex programok: Debreceni Egyetem Tehetséggondozó Program SOTE Kerpel-Fronius Ödön Tehetséggondozó Program … december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 4

5 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 5 Tehetséggondozás az EET-n ►Elektronikus Eszközök Tanszéke  A felsőoktatásban egyedül az Elektronikus Eszközök Tanszéken tanulhatnak a BSc./MSc. villamosmérnök hallgatók a mikroelektronikai és optoelektronikai eszközök, valamint MEMS érzékelők működésének fizikai hátteréről, tervezéséről és vizsgálati módszereiről együttesen, egy képzés keretében!  A Tanszék alapelve, hogy a szakirányú oktatott tananyag aktuális tanszéki kutatásokon alapuljon.  Cél az oktatás és kutatás egységének megvalósítása. Folyamatos tananyagfejlesztés Legjobb hallgatók publikációs megjelenésének támogatása –Magyar nyelvű folyóiratcikkek, külföldi konferencia megjelenés Legjobb hallgatók doktori képzésbe való felvételének támogatása, segítése

6 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Tehetséggondozás az EET-n  Évente kb. 30 alap- és kb. 20 mesterképzéses új hallgató  Új oktatási módszerek és korszerű oktatástechnikai eszközök felhasználása jellemző a tanszékre e-elearning, e-portfólió rendszer,…  Doktori program témái aktuális kutatási témákhoz és nemzetközi kutatási projektekhez kapcsolódnak.  Tanszéken kiemelt figyelem és támogatás a TDK munkára Futó K+F projektek és doktori kutatások témájába bekapcsolódás Az Elektronikus Eszközök Tanszékén és egyes társtanszékeken végzett előzetes kutatások és felmérések is alátámasztják, hogy a TDK-n való szereplés nagyban előrejelzi a tehetség pályafutását A doktorandusz hallgatók és fiatal oktatók 95% vett részt TDK-n! Az elmúlt 10 évben ledoktorált kollégák 100%-a vett részt TDK-n! december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 6

7 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 7 Tehetséggondozás az EET-n ►Tanszéken kiemelt figyelem és támogatás a TDK munkára

8 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 8 Tehetséggondozás az EET-n ►Tanszéken kiemelt figyelem és támogatás a TDK munkára Osztatlan képzés kifutó szakirány Mellékszakirány indulása TDK népszerűsítő programok Tehetségpont alakítás

9 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 9 Tehetséggondozás az EET-n ►Tanszéken kiemelt figyelem és támogatás a TDK munkára

10 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 10 Tehetséggondozás az EET-n ►További tanszéki tehetséggondozó módszerek  Önálló laboratórium (évente 70 hallgató) hallgatók tanszéki K+F projektekben dolgozhatnak évvégén prezentáció legjobbak TDK munkára biztatása  Mesterképzésre felvett hallgatók azonnal kvázi egy tanszéki mentor rendszerbe kerülnek A választott témában segít elmélyedni, irányítja munkáját Kutatási és fejlesztési lehetőségeket (irányt) mutat Segíthet partnereket, támogatókat, ösztöndíj lehetőséget találni Legjobbakat motiválja, támogatja doktori tanulmányok folytatására  Tehát folyamatos oktató-hallgató kapcsolat TDK, önálló laboratórium és diplomamunka során  Demonstrátori rendszer  Mikroelektronika és Komplex hardverfejlesztő verseny  Tervező és technológia laboratóriumokban folyó projekt munka

11 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 11 Tehetséggondozás az EET-n ►Komplex hardverfejlesztő verseny Digitális vezérlésű modellvasút központi egységének megvalósítása

12 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 12 Tehetséggondozás az EET-n ►Komplex hardverfejlesztő verseny

13 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 13 Tehetségpont alapításának fő céljai ►Motivációk és célok a tehetségpont alapításához  Didaktikai okok 2000 óta oktatok a tanszéken (demonstrátorként) 2002 óta egyre több doktorandusz, fiatal oktató Felmerült a kérdés, hogy jól csináljuk-e? Ha van az oktatásnak (didaktikai, pedagógiai) tudományos háttere, akkor nem kellene alkalmazni a mindennapi oktatási feladataink során? Nagyon sok választ kaptam a mérnöktanári képzésen ezekre a kérdésekre A tanszékünkön 36 oktatóból kettőnek van bármiféle pedagógia vonatkoztatású végzettsége!  Tehetségmenedzsmenttel kapcsolatos okok 2004 óta veszek részt a kari TDK szervezésében és irányításában Sokszor tapasztalom, hogy a tehetséggondozás egyetlen formájának látják ezt a kari kollégák… Milyen más módszerek és lehetőségek vannak a tehetségek fejlesztésére a felsőoktatásban? 2010 Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont alapítása

14 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Tehetségpont ►http://tehetseg.eet.bme.hu december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 14

15 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Tehetségpont december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 15

16 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Tehetségpont eredményei ►A legfontosabb cél a tanszéken már működő, de egymástól elszeparált tehetséggondozási formák összefogása és támogatása volt  Egyes kurzusokon (700…800 fős Informatika Szakon Programozás) tehetséges hallgatóknak külön gyakorlatok (tartalmi és mélységi gazdagítás, gyorsítás, beválogatás feltételei, stb.)  Tervezés és technológia laborokon más oktatási módszerek alkalmazása (projekt módszer, szakértői kerekasztal, mindmap, stb.) a kritikus és problémaorientált gondolkodásmód kialakítására  Egyes kurzusok keretében verseny szervezése ►Kari tehetséggondozó programokban való fokozott részvétel (TDK, Szakkollégium)  Folyamatosan 6…8 hallgatónk indul intézményi TDK-n  Kétévente 2…3 OTDK helyezés, utolsó három OTDK konferencián 4 első helyezés Műszaki Tudományi Szekcióban  TDK előtt prezentációs felkészítő tréningek december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 16

17 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Tehetségpont eredményei ►A tehetséggondozás programjaiba becsatolni az alapképzésre frissen felvett tehetséges fiatalokat  F. Gergő 2. BSc. Mérnök-informatikus hallgató Nagy számításigényű feladatok gyorsítása újszerű – EEPROM-ban előre tárolt – módszerrel. Adaptív alapon történő felprogramozás, akár a BOOT procesz idején újszerű, kutatási téma!  D. Péter 2. BSc. Villamosmérnök hallgató Új architektúrájú processzor családok kidolgozása magasszintű (SystemC) nyelven – Jelenleg doktori kutatási téma a tanszéken!  M. Máté 4. BSc. BSc. Szakdolgozat keretében egy analóg áramkört tervez egy IC tervező multinacionális vállalatnál – Elvégzett feladata jelenleg doktori kutatási téma!  P. Gábor 4. BSc. OE  Kari Tankör rendszerre és kari Középiskolás programra való támaszkodás (egyelőre folyamatban…) december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 17

18 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Tehetségpont eredményei ►Pályaorientációs- és tehetség-tanácsadás hallgatók számára  Szakirány- illetve szakágválasztás előtt állók számára  Külföldi tanulmányutak, ösztöndíjak kérdése  Doktori vagy ipar kérdésben…  Esetleges pályaorientációs zavarban szenvedők számára ►Pedagógiai és tehetséggondozó módszerek átadása (jó példa elv) kollégáknak ►Kari középiskolás programmal való szoros együttműködés  A befolyó adatok feldolgozása és új célok kidolgozása a kari vezetéssel  Rengeteg adat érkezik a középiskolás programból: kik a legjobb tanárok, kik a leglelkesebb középiskolák, akik „nekünk termelnek”, honnét jöttek eddig a legjobb képességű hallgatók, azoknak milyen a családi hátterük, stb december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 18

19 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Tehetségpont eredményei ►A Tehetségpontba bekerült hallgatóknak egy témavezetője van, de jellemzően a munkák multidiszciplináris jellege miatt a Tehetségpont munkatársai sokszor közösen mentorálják a tehetségeket ►Tehetséges hallgatók minél előbb oktatási munkába vonása (demonstrátor rendszer újraélesztése a Tanszéken 2009) december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 19

20 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Tehetségpont eredményei ►Egyes integrált áramkör tervező kurzusokon ipari partner által adott és támogatott feladatok  Hallgatókat motiválja, hogy aktuális, ipar számára is fontos K+F munkát végezhetnek. Növeli a pálya iránti érdeklődést, szakma iránti elköteleződést.  Hallgatókban rendkívüli sikerélménnyel jár a kitűzött cél elérése.  Hogy jelenhet meg itt pl.: a Czeizel féle tehetségmodell? A tehetséges hallgatók az átlagtól eltérő (kreativitás) eredményeit a cég jutalommal díjazza (nagy értékű fejlesztőeszközök). Ezen hallgatók legtöbbször szabadidejükben (motiváció) végzik a munkájukat, napi tanulmányi elfoglaltságuk mellett (sokszor helyett ) A munka elvégzéséhez adott területen magas szintű ismeretekre van szükség (specifikus mentális adottság) december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 20

21 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Tehetségpont eredményei ►Beválogatás mi alapján?  Tehetségpont működéséből és céljaiból adódó kritériumok szerint középiskolás 11. vagy 12. évfolyamos, természettudományok iránt érdeklődő (célirányos fakultáció, stb.) műszaki/természettudományos felsőoktatásban tanulók  Alkalmazott Renzulli tehetségkoncepcióval kapcsolatos kritériumok a szűk tématerület iránt motivált, érdeklődő hallgatók (önkéntes jelentkezés) előzetes tudományos, publikációs, kutató+fejlesztő tevékenység versenyeredmények december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 21

22 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Kari szintű jövőkép december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 22

23 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Kari szintű jövőkép ►Beválogatás  karon tehetségesnek bizonyult hallgatók beválogatása (önkéntes jelentkezés, "felvételi" és beválogatás)  kari versenyeken / TDK-n kitűnő tehetségnek bizonyultak beválogatása ►A már identifikált tehetséges hallgatókat, tehetség területük illetve kiemelkedő képességük alapján lehetne az előadók, tanszékek különböző tehetséggondozó kurzusaira, gyakorlataira, „táltos-kurzusaira” stb. irányítani.  Ez a fajta tehetséggondozás főleg gazdagításon alapul.  Nem az alapokat tanulnák, hanem mélységben és minőségben kapnának többet. ►FONTOS, hogy nem kell egy működő tehetséggondozó formát a karon általánosítani! Hanem össze kell gyűjteni és mindegyiket koordináltan „hasznosítani” december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 23

24 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Kari szintű jövőkép ►Tehetségek kari tanulmányi versenyeken való részvételre buzdítása  Sokszor harmadéves korukban tudják meg, hogy volt ilyen… ►Gyorsítás is lehetséges lehetne, ennek a koordinációja akár személyre szabva is történhet.  Kreditrendszer lehetővé teszi több kredit felvételét. ►Ha speciális szakterületen érdeklődik, akkor akár már korai években (első két év) mentor vagy tutor oktató állítása a hallgató mellé és korán kutatómunkába kapcsolás lehetősége december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 24

25 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, 2013 Kari szintű jövőkép ►Ösztöndíj és publikációs, kutatási hely lehetőségek feltérképezése és a tehetséges hallgató profiljához legjobban illő területen ennek segítése. ►Tehetség érdeklődésének megfelelően önálló laboratórium és diploma téma keresésének segítése  SZOROS együttműködés a tanszékekkel, oktatókkal. ►Legjobbak PhD képzésre való segítése  anyagi háttér ösztöndíj lehetőségek, lakhatás, stb december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 25

26 eet.bme.hu © BME Elektronikus Eszközök Tanszéke, december 12. Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont © Dr. Bognár György 26


Letölteni ppt "Budapest Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem Elektronikus Eszközök Tanszéke eet.bme.hu Mikro- és Nanoelektronikai Tehetségpont Dr. Bognár György2013.12.12."

Hasonló előadás


Google Hirdetések