Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin 2006. november 30.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin 2006. november 30."— Előadás másolata:

1 Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin november 30.

2 Az előadás főbb részei Előzmények Jelenlegi helyzet Az új képzési struktúra bemutatása Kérdések, hozzászólások….

3 A szakképzés helyzete A mélyrepülés kb. 20 éve tart A szakképző intézmények nagyon nehezen tudnak megfelelni a társadalmi elvárásnak: - általános műveltség (érettségi) - szakmai felkészítés - készségfejlesztés - munkaerő piaci elvárások Erőfeszítések ellenére egyik célnak sem tudnak maradéktalanul megfelelni

4 Elmaradások főbb okai Gyenge képességű hallgatók Gyak. óraszámok drasztikus csökkenése Forrás hiány/finanszírozási problémák Tanüzemek, gyak. helyek felszámolása Korszerű technika hiánya Új tartalom, tantárgyak megújulása hiányzik Tanárok rendszeres át-, és továbbképzése nem megoldott

5 A szakképzés, mint országos probléma nem csupán az oktatás gondja, hanem az egész társadalomra hatással van!

6 Új program alkotó elemei 2013-ig kidolgozott szakképzés fejlesztési stratégia országos szinten Az Új Magyarország program része Iskola rendszerű és felnőtt képzés OKJ felülvizsgálata NSZI átalakítása Tanár és szakoktató HR erőforrás fejlesztés

7 Országos szintű FSZ problémák Csökken az érettségizők számaCsökken az érettségizők száma A képzés nem ismert (marketing munka hiánya)A képzés nem ismert (marketing munka hiánya) A társadalmi presztízse gyengeA szakmai képzés társadalmi presztízse gyenge ForráshiányForráshiány

8 Az FSZ képzés célkitűzései Rövid idejű felsőfokú képzés Munkaerő piaci igényeknek magas szinten megfelelni Gyakorlatorientált képzés Specifikus, korszerű szakmai ismeretek Erős továbbtanulási motiváció Modul rendszer

9 A megvalósítás feltételei Munkaerő piaci prognózisok?? Rugalmas és gyors váltás szükséges Tartalmi és módszertani korszerűsítés Kompetencia alapú oktatás Átképzés, mobilitás, LLL Felnőttképzés átértékelése

10 A megvalósítás eszközei Modul rendszerű szakképzés Digitalizált e-learning tananyagok Oktatók felkészítése Szakmai partnerség erősítése Az oktatás technikai feltételeinek a javítása TISZK-ek létrehozása Új OKJ szakma szerkezet és azonosító számrendszer

11 14 megújult szakképesítés (ebből 5 keres szakma) Bolti eladó Kereskedelmi ügyintéző Kereskedő Külkereskedelmi üzletkötő Marketing-reklám ügyintéző

12 Az új struktúra fogalmai Alapszak képesítés: egy önálló munkakör ellátására képesít Rész szakképesítés: a modul elemek egymásra épülő szintjei, típusai Elágazás: közös alapképzés után választható speciális munkakörre készít Ráépülés:modulok sorrendje, korábbi szintek beszámítása Lásd 1/2006. (II.17.) OM rendelet ápr.1-től hat.

13 Az új KM képzés jellemzői 70% elmélet és 30% gyakorlat Feladat profilok Tulajdonság profilok típusai: - személyes (pl. döntésképesség) - társas (pl. kommunikáció) - módszertani (pl. kreativitás) A teljesítés szintje meghatározott

14 Az új KM képzés elágazásai (7) EU üzleti szakügyintéző KSZM KKV menedzser Külgazdasági üzletkötő Nemzetközi szállítmányozási és logisztikai szakügyintéző Reklámszervező szakmenedzser Üzletviteli szakmenedzser

15 A modul rendszer elemei KSZM esetén (8) Vállalkozások alapítása, működtetése, átszervezése és megszüntetése Ügyviteli és munkaerő piaci ismeretek, álláskeresési technikák alkalmazása Szakmai kommunikációs tevékenység Informatikai és gazdasági szakmai idegen nyelv használata Vállalkozások menedzselése Nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok és gazdasági folyamatok irányítása A kereskedelmi vállalkozás vezetése, a gazdálkodás megszervezése A kereskedelmi szakmenedzser tevékenysége

16 A modul rendszer elemei KKV menedzser esetén (8) Vállalkozások alapítása, működtetése, átszervezése és megszüntetése Ügyviteli és munkaerőpiaci ismeretek, álláskeresési technikák alkalmazása Szakmai kommunikációs tevékenység Informatikai és gazdasági szakmai idegennyelv használata Vállalkozások menedzselése Nemzetközi kereskedelmi kapcsolatok és gazdasági folyamatok irányítása A kereskedelmi vállalkozás vezetése, a gazdálkodás megszervezése Kis- és középvállalkozási szakmenedzser tevékenysége

17 Az azonosító számú, Kereskedelmi szakmenedzser megnevezésű elágazáshoz rendelt vizsgarészek és ezek súlya a vizsga egészében 1-7 vizsga rész 10% (összesen 70%) 8. vizsga rész 30% Korábbi nyelv vizsga megszűnik (nem feltétele a szakvizsgának) Valamennyi elágazás esetén hasonló vizsga struktúra

18 A struktúrájában megújult szakképzés utat nyit a többlépcsős OKJ megvalósításához! A munka jelentős része még előttünk áll! Köszönöm a megtisztelő figyelmet!


Letölteni ppt "Új paradigmák a FSZ képzés kereskedelmi szakmáiban Medvéné dr Szabad Katalin 2006. november 30."

Hasonló előadás


Google Hirdetések