Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

5. Életciklusok és párkapcsolat Kass János Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "5. Életciklusok és párkapcsolat Kass János Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola."— Előadás másolata:

1 5. Életciklusok és párkapcsolat Kass János Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola

2 Konfliktusok és a család életciklusai A konfliktusok kihívások amelyek megoldása fejleszti a személyt, családot (Erikson) életszakaszsikerkudarckapcsolat 1.) 0-2 évesbizalombizalmatlananya 2.) 2-3 évesautonómiaszégyenszülők 3.) 3-5 éveskreatívitásbűntudat nagy család 4.) 6-12 évmegbízható kisebbrendűszomszéd, isk 5.) évönazonosszerepzavarkortárs cs. 6.) évintímitásmagány párkapcsolat 7.) évkompetensstagnálás munk. megosz 8.) 65 felett generációs felelősség reménytelen emberiség

3 1. Sok fiatal azért nem akar házasodni, mert nem akarják magukat elkötelezni. 2. Az életközösség feltétele az elköteleződés. 3. Az elköteleződés nélküli szexuális kapcsolatok sorozata veszélybe sodorja az életközösség létrejöttét. - koherens jövőhöz koherens múlt kell - szabaderkölcsű szubkultúra 4. Ha valakinek elsődleges célja a házasság, így nem lehet életközösséget létrehozni, a partner kell legyen a cél. Fiatalok konfliktusai

4 5. Fontos tehát, hogy az ember ne ragaszkodjon a házassághoz, más életformát is el tudjon képzelni magának, ilyen értelemben legyen független. Ne a házasságért, hanem egy másik emberért válassza a házasságot. 6. Aki nem házasodik meg, annak is el kell köteleződnie. Az elköteleződés ez esetben a többi emberért vállalt hivatás, ami nem „szingli” állapot, hanem a papi, vagy szerzetesi, vagy ezekhez hasonló életformát jelent. 7. Az életközösség alapja éppen az elkötelezett élet több lehetőségét felvállaló belső függetlenség.

5 Ifjú párok jellemző konfliktusai Élettársi viszony és házasság A lakosság 58.2 %-a helyesli az élettársi viszonyt mint próbaházasságot. (Pongráczné) Az élettársi viszony majd házasság inkább vezet váláshoz mint a házasság (Pongráczné) A házasság és az élettársi viszony nem tekinthető azonosnak (abortusz, drog …) Az elkötelezettséget fokozza a jegyesség idején az áldozathozatal, a megtartóztatás. Elkötelezettség fokozatai: kijelentés, írás, áldozat. (Cialdini )

6 Nemi szerepek az ifjú házasoknál Az ifjú felnőttkorban alapvető az önazonosság, a nemi szerepek megtalálása. Maszkulin szocializáció, Codorow, Hofstede Familizmus - feminizmus A nők többet szenvednek, mégis tovább élnek. Gyermekvállalás akadálya a bizonytalanság, a munkahelyeken a bánásmód a nőkkel.

7 A nők új helyzetének pozitív oldala: A nők iskolázottsága védi a gyermekek, férfiak, a család egészségét A nők sokrétű szerepe a társadalomban kihívás mind a nők, mind a férfiak számára Etológiai örökség: hímeknél dominanciára törekvés, nőstények a fészek, utódok védelme Ne a nő legyen jobb férfi, mint a férfiak, hanem kölcsönösen tanuljunk egymástól

8 Gyermekszületés konfliktusai Ősbizalom életre szóló lehetőség Szüléssel kapcsolatos depresszió Megcsalhatja-e az anya a férjet a gyermekével? Gyermekágyi apakór. Idősebb testvér problémája. Nemi szerepek átrendeződése. A gyermek- nevelésben mindkét nemre szükség van. Inkább védi a férfiak egészségét a gyermek.

9 A gyermeknevelés tévedései A kisgyermek „csodagyermeke az isteni anyának” (Jung) Probléma, ha nem kapja meg ezt a státuszt. A gyermeket nem nevelik önálló játékra, állandóan foglalkoztatják, mindennel ellátják, így alakul ki a céltalan unatkozó (borderline) személyiség. (önkárosító magatartásformák) A video, a tv nézés nem társaság, hanem magány. Megfoszt a kreatív gondolkodástól és a más emberekkel való együttműködés készségétől. A fiatal nem kapja meg azt, hogy minden körülmények között számíthat szülei segítségére.

10 Kritikus életkor: a játék fontossága A gyermekkori önálló játék az idegrendszeri- lelki-testi fejlődés, jól-lét, kreativitás, rugalmasság, belső motiváció alapja Természet közelségének megtapasztalása Lényegkiemelő készség megtanulása Kiemelkedően kreatív tudósok példája- tanya, osztatlan iskola- hogy pótolható a modern társadalomban? Hiánya: unalom, üresség, belső motiváció hiánya, öncélú izgalomkeresés- függőségek

11 A házasságot veszélyeztető tényezők A házastársi kapcsolatot állandóan építeni kell Érdeklődni kell a partner munkája, érdeklődési köre iránt (együttműködő házaspárok). A munkahelyen kialakulhat másokkal intenzív szellemi együttműködés. A munkahelyi „csapatépítés” rombolhatja a házastársi kapcsolatokat. A válás azzal kezdődhet, ha valamelyik fél olyan önálló társaságot alakít ki amelyiknek a másik nem része.

12 Az aktív korosztályban a munka központi szerepe: (kistérségi vizsgálat) Két probléma: ha nincs, bizonytalan, vagy ha túl sok az alacsony munkahelyi biztonság, alacsony kontroll, társas támogatás hiánya és a hét végi munka a depressziós tünetegyüttes igen szignifikáns előrejelzője Nőknél a főnökkel való elégedettség fontosabb A depresszió megelőzésében a jövedelemmél fontosabbak a fentiek 2001-es EU dekrétum- a munkahelyi vezetők munkaköri kötelessége a lelki egészség megőrzése a munkahelyen!

13


Letölteni ppt "5. Életciklusok és párkapcsolat Kass János Dr. Skrabski Árpád főiskolai tanár Apor Vilmos Katolikus Főiskola."

Hasonló előadás


Google Hirdetések