Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje Magyarországon. Országosan alkalmazható, rugalmas, helyi adottságokhoz illeszthető, de a központi felügyeletet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje Magyarországon. Országosan alkalmazható, rugalmas, helyi adottságokhoz illeszthető, de a központi felügyeletet."— Előadás másolata:

1 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje Magyarországon. Országosan alkalmazható, rugalmas, helyi adottságokhoz illeszthető, de a központi felügyeletet és áttekintést biztosító modell.

2 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje FELADATOK FELÚJÍTÁS, KORSZERŰSÍTÉS FEJLESZTÉS MŰKÖDTETÉS FENNTARTÁS ÜZEMELTETÉS A KERÉKPÁRUTAK KEZELŐI FELADATAI IGAZGATÁS HASZNOSÍTÁS

3 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje FELADATOK Kerékpárforgalmi létesítmények fenntartása: a forgalmi igénybevételből és az időjárási, valamint egyéb természeti hatásokból származó természetes leromlás ellensúlyozásához szükséges tevékenységek ellátása, amely alkalmas a meglevő kerékpárutak állagának megóvására. Kerékpárforgalmi létesítmények üzemeltetése: a kerékpáros forgalom biztonságos és kulturált lebonyolítását, a kerékpárutak biztonságos használatát elősegítő rendszeres, illetve eseti közútkezelői beavatkozások összessége. Karbantartás: Egyes helyeken a fenntartási - üzemeltetési feladatok összességét jelöljük ezzel a fogalommal a rövidség érdekében. Kerékpárforgalmi létesítmények felújítása: Olyan időszakos tevékenység, amelynek során a tervezési élettartam végéhez közeledő kerékpárút teljesen, vagy részlegesen felújításra kerül. Kerékpárforgalmi létesítmények fejlesztése: Új hálózati elemek létrehozása új útépítéssel, vagy meglévő, használhatatlanná vált kerékpárforgalmi útszakasz újjáépítésével. Kerékpárforgalmi létesítmények működtetése: A fejlesztés, felújítás és kezelői tevékenységek egysége.

4 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje KÜLFÖLDI TAPASZTALATOK  Egyszerű, praktikus helyi vállalkozók bevonásával működő fenntartási rendszer.  Jó minőségben megépített, kevés karbantartást igénylő utak.  Központi szakmai irányítás.  Finanszírozás megosztása az önkormányzatok és a tartományi / központi kormányzat között.  Aki utat épít annak karban is kell tartania.  Megfelelő minőségű munkavégzés – minimális monitoring.  Közutak részét képező kerékpárutak karbantartója a közút fenntartója.

5 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje SZEREPLŐK  Használók  Közlekedők (hivatásforgalom)  Turizmus  Önkormányzatok  Állam  Szolgáltatók  Vegyes használatú útvonalat biztosító szereplők  Állami szereplők, vízügy, erdészet  Privát mezőgazdasági szereplők  Fenntartásban résztvevő vállalkozók  Civilek  Szponzorok

6 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje ÉRDEKELTSÉG Nyilvánvaló tény: aki érdekelt a kerékpárút létrehozásában és használatában, az érdekelt annak fenntartásában is. Következésképpen érdekeltségének mértékétől és gazdasági erejétől függő mértékben lehetőleg MINDEN SZEREPLŐT be kell vonni a fenntartási feladatokba vagy annak költségviselésébe.

7 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje ALAPELV  nem cél magas működési költségű, hardverigényes, bonyolult fizikai szervezetek létrehozása,  hanem elsődleges az úthasználatban, üzemeltetésben és fenntartásban érdekelt részt vevők - szereplők és eszközelemek - szervezett együttműködésének megteremtése,  és a szakmaiság, gazdaságosság, költséghatékonyság biztosítása.

8 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje ÉRDEKELTSÉG HOZZUNK LÉTRE ÖSSZEFOGÁST! ALAKÍTSUNK KERÉKPÁROS TÉRSÉGET

9 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje MODELL KERÉKPÁROS TÉRSÉG  A modell a kerékpáros létesítmények területi hálózati rendszerbe történő összefogásán és egységként történő kezelésén alapszik.  Országos nézőpontból tekintve ez azt jelenti, hogy az országos kerékpáros létesítmény hálózat önállóan, de egységes rendszerben szerveződő, jól koordinálható hatásköri egységekre van felosztva.  A társulások létrehozása azzal az előnnyel is jár, hogy a benne résztvevő tagok formálisan és informálisan ellenőrzik a menedzsmentet, a tevékenységet és egymást.

10 10 HÁLÓZATI FUNKCIÓ „A” hálózati funkciójú kerékpárforgalmi létesítmények Nemzetközi és országos törzshálózatot alkotó kerékpárforgalmi hálózati elemek, melyek elsődlegesen idegenforgalmi – turisztikai jelentőségűek. Ezek kiváló minőségű műszaki szinten tartása országos érdek. A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje „B” hálózati funkciójú kerékpárforgalmi létesítmények Regionális, az „A” hálózati funkcióba nem sorolható helyi idegenforgalmi jelentőségű, és a regionális hivatásforgalmi hálózati elemek. Ezek üzemeltetése regionális érdek. „C” hálózati funkciójú kerékpárforgalmi létesítmények Helyi érdekű kerékpárforgalmi elemek. Ilyen elem lehet például egy település központjától a sportpályáig megépített kerékpárút – jellemzően hivatásforgalmi célú utak. Ezek üzemeltetése helyi érdek. „D” hálózati funkciójú kerékpárforgalmi létesítmények Bármelyik fenti funkció-kategóriába tartozhatnak olyan vegyes használatú utak, melyek eredeti feladatukat tekintve valamilyen művelési vagy üzemi célt szolgálnak. Ilyenek pl.: a mezőgazdasági, erdészeti és vízügyi utak. Ezek üzemeltetése vegyes érdek. KERÉKPÁRFORGALMI HÁLÓZAT MINTA

11 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje A KT LÉTREHOZÁSA  A KT területi lehatárolása  A KT alapító okirata  A résztvevő szereplők és képviselőik felsorolása.  A jogi forma meghatározása.  Az együttműködés, szerepvállalás irányelvei.  A finanszírozás szabályai, rendje.  A szervezet ügyrendjének legfontosabb pontjai.  Jogszabályban foglalt egyéb előírások.  A Kt létesítményhálózatának felmérése  A KT tevékenységének tervezése  Fejlesztési terv  Karbantartási terv  Költségterv  Finanszírozási terv  Monitoringrendszer

12 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje A KT SZERVEZETE KÖZGYŰLÉS ALAPÍTÓ ÖNKORMÁNYZATOK CIVIL SZERVEZETEK VÁLLALKOZÓK ELNÖKSÉG MENEDZSMENT SZERVEZET Igazgató Műszaki menedzser Adminisztrátor Koordinátor

13 A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje KAPCSOLATRENDSZER OPERATÍV PARTNEREK EGYÜTTMŰKÖDŐ PARTNEREK KERÉKPÁROS TÉRSÉG „EGYESÜLET” A KT MENEDZSMENT SZERVEZETE KÖZLEKEDÉSI TÁRCA A KT KÖZGYŰLÉSE: ALAPÍTÓ ÖNKORMÁNYZATOK CIVIL SZERVEZETEK VÁLLALKOZÓK A KT ELNÖKSÉGE KERÉKPÁROS TÉRSÉGEK ORSZÁGOS KOORDINÁCIÓS KÖZPONT Fenntartási munkák tervezői, kivitelezői Közlekedési Hatóság Monitoring civil központ Kerékpárosbarát szolgáltatók Önkormányzati referensek pályázatok elszámolások, jelentések felmérések szakmai támogatás, pénzügyi támogatás ellenőrzése Kerékpáros civil szervezetek Örökbefogadó támogatók ROP, GOP stb. pályázati szervezetek EGYÉB ÁLLAMI SZEREPLŐK Útügyi szervezetek Jogszabályi háttér Pénzügyi háttér Szakmai háttér Országos civil partnerség

14 A kerékpárút fenntartás rendszere Magyarországon. KÖLTSÉGVISELÉSFORRÁSOK  Központi költségvetés a kerékpársávok esetében a közútfenntartás részeként  Önkormányzati költségvetés  „Fenntartás marketing”

15 A kerékpárút fenntartás rendszere Magyarországon. KÖLTSÉGVISELÉSFORRÁSOK „FENNTARTÁS MARKETING”  Turisztikai bevételek.  Vállalkozók hozzájárulása.  Reklámbevételek, örökbefogadás.  Turisztikai pályázati támogatások.


Letölteni ppt "A kerékpárút fenntartás szervezeti modellje Magyarországon. Országosan alkalmazható, rugalmas, helyi adottságokhoz illeszthető, de a központi felügyeletet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések