Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás 2006. Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás 2006. Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet."— Előadás másolata:

1 Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet

2 Amiről szó lesz: Reformok és változások az oktatásban: hogyan gondolkodunk ma erről? Az elmúlt évek hazai reformjai és az oktatás fejlődésének mai globális tendenciái Mi várható az előttünk álló időszakban? Lesznek-e további reformok? Tudunk-e együtt élni a változásokkal?

3 Reformok és változások az oktatásban Hogyan viszonyulunk a változásokhoz? –1989: „Csak reformot ne…” –Lakossági vélemények: túl sok a változás, stabilitás kell –Politikai inga és a „reformfáradtság” –2006-os választások: a stabilitás vonzása Két nagy dilemma: –Lehetséges-e a stabilitás? –Tudunk-e együtt élni a folyamatos változással?

4 Lehetséges-e stabilitás? A tanulásról való tudásunk változása A társadalmi-gazdasági környezet változása –Demográfiai változásokDemográfiai változások –Átmenet a digitális és tudásgazdaságba A rendszer mai problémái –Eredménytelenség és rossz hatékonyságrossz hatékonyság –Méltányossági problémák A változást támogató EU pénzalapok: elszalaszthatatlan fejlesztési lehetőség

5 Az elmúlt évek legfontosabb hazai reformjai Tartalmi reform: kompetenciafejlesztés és programfejlesztés Mérési reform: minden iskolára és tanulóra kiterjedő mérés Vizsgareform: differenciált, standardizált és kompetenciát értékelő érettségi Oktatástechnológiai reform: IT fejlesztések Irányítási reform: kistérségi együttműködés Fejlesztési beavatkozások (pl. esélyegyenlőségi és nyelvtanulási programok)

6 A XXI. század elejének nagy reformirányai Egész életen át tartó tanulás –A fókusz az ellátó rendszerről a tanuló egyénre –A tanulás eredményes a fontos, nem az, hogy hol történik A tanulás eredményesebb megszervezése –Minden egyén számít – személyre szabott oktatás –Hatékony tanulásmenedzsment: formatív értékelés –Hangsúly a kompetenciák fejlesztésén Az oktatási rendszer eredményesebb kormányzása –Intézményi önállóság + visszajelzés + elszámoltatás –Intézményi intelligencia, szervezeti tanulás, vezetés fejlesztése

7 A „reform reformja” Középpontban maga a tanulásKözéppontban a szabályok, a struktúrák és a nagyrendszer Evolúciós folyamatok, ágensek viselkedésének befolyásolása Lineráris tervezés, hangsúly a reform aktív „bevezetésén” Többszintű gondolkodás (osztály, iskola, lokalitás, nemzeti rendszer) Egyszintű gondolkodás A mikroszintű változás a célMakroszintű változások (a mikroszint alig változik) „Puhább eszközök”: meggyőzés és az érdekeltség A változás kiváltója a jog Eltérő ütem: van aki előrébb, és van aki hátrébb tart Mindenki egyszerre lép A reform mai felfogása A korábbi reformparadigma

8 Mi várható/mire van szükség? Országos szint: folyamatos fejlesztő beavatkozások –Hatékonyság és eredményesség javítása –Kompetenciaorientált oktatás erősítése –Vezetés és szervezetfejlesztés –Természettudományos és technológiai oktatás erősítése –A legnagyobb változás: tanárképzésben –A tanári foglalkoztatás LLL stratégia és Nemzeti Fejlesztési Terv (EMEROP)

9 Mi várható/mire van szükség? Helyi-iskolai szint: önfejlesztés –Önértékelés és intézményi stratégia –Folyamatos önfejlesztés és intézményi minőségpolitika –A tanulási eredmények folyamatos elemzése: „kutató iskola” –Intézményi személyzeti politika (alkalmazás, értékelés, fejlesztés, elismerés) –Az iskolák tanuló szervezetté alakulása

10 Lehet-e együtt élni a folyamatos változással? A gazdaság világában ez természetessé vált (folyamatos technológiai és piaci változások) Esősorban ne a makrostruktúrák, hanem a munkaszervezetek és a munkavégzés változzanak! A változás számára kedvező légkör

11 Köszönöm a figyelmet!

12 Élveszületések KilépőkBelépők

13 Osztálylétszámok és tanár/diák arány (ISCED1, 2003) Ugyanakkora osztálylétszámot csaknem kétszer annyi tanárral érünk el!

14 A változás számára kedvező légkör Kísérletezés és tévedési lehetőségek: a reform mint tanuló rendszer A változásmenedzsment kiemelt vezetési feladattá válik Intenzív és folyamatos kommunikáció fenntartása Mentális feltételek (pl. elágazásokban és forgatókönyvekben gondolkodás) A változás mint lehetőség és örömforrás: a jobb állandó keresése Bizalomépítés


Letölteni ppt "Oktatási reformok tapasztalatai Pest megyei Tanévnyitó Tanácskozás 2006. Augusztus 31. Halász Gábor Országos Közoktatási Intézet."

Hasonló előadás


Google Hirdetések