Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egylépcső Tréning és Terápiás Műhely

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egylépcső Tréning és Terápiás Műhely"— Előadás másolata:

1 Egylépcső Tréning és Terápiás Műhely
2119 Pécel, Tas vezér u. 5. Életrevaló gyerekek - önbizalomról és a gyerekek megküzdési stratégiáiról a stresszel szemben Tölgyesi Klára Szeged

2

3

4 Életrevaló az a gyerek, aki…
kompetensnek éli meg önmagát (képes megtenni dolgokat, a kapcsolataiban képes hatni) bátran kezdeményez életörömre képes spontán, kreatív, szabad a korlátokat, kontrollt képes elfogadni sikerorientált

5 Az életrevaló gyerekek…
Tudják, hogy szeretik őket, és ők is tudnak szeretni Szeretnek ölelni, puszit adni, és örülnek az ölelésnek és a pusziknak Érzékenyek és elhúzódnak a manipulatív ölelésektől Nincsenek kiéhezve az ölelésekre, ez számukra természetes, otthonos érzés. Nem követelik a fizikai gyengédséget Kimutatják és lelkesek, ha öröm éri őket. Elmosolyodnak, izgatottan felugranak, körbeugrálnak Nem félnek saját dühüktől, szomorúságuktól

6 Önbizalma annak a gyereknek van, aki..
biztonsággal kötődhetett a kezdeményezéseit észreveszik és válaszolnak rá (ennek örülnek) kap megerősítő válaszokat, bátorítást mindenek előtt arról kap visszajelzést, amit már jól csinál, amit már megtanult, amire már képes akit nem címkéznek, inkább viselkedéseire reagálnak

7

8 „A stressz az élet sava-borsa.” /Sellye János/
A stressz arra ösztönöz bennünket, hogy fejlődjünk, problémákat oldjunk meg, változzunk, legyünk kreatívak. Stressz hiányában unalomról, fáradtságról panaszkodunk, frusztráltak, elégedetlenek vagyunk. A túl sok stressz ingerlékennyé tesz bennünket, csökkenti hatékonyságunkat, kimerültnek érezzük magunkat.

9 Túl kevés stressz esetén…
unottak fáradtak frusztráltak boldogtalanok betegségre hajlamosak vagyunk

10 Túl sok stressz terhe alatt…
ingerlékenyek nyomottak, enerváltak világos gondolkodásra képtelenek betegségre hajlamosak vagyunk

11 A megfelelő mennyiségű stressz…
boldoggá motiválttá aktívvá hatékonnyá tesz minket.

12 Stressz a gyerekek nézőpontjából
A számunkra fontos, nehéz eseményeket viszonylag könnyen kezelik. A kis mindennapos dolgok számukra óriási stresszt jelentenek A jelentős dolgokkal kapcsolatos stresszüket, apródolgokon keresztül juttatják kifejezésre. (Ld. Életesemény skála)

13 A gyerekek stresszként élnek meg minden olyan hatást, amely…
az adottságaikhoz, egyéni fejlődési tempójukhoz képest akadályozza őket a fejlődésben… maradandó károkat okoz én-képének alakulásában testében vagy testén test-lélek-szellem pszichéjének alakulásában szellemi v. kognitív fejlődésében

14 Stressz-keltő események a családban
Kötődési problémák (0-3 éves korban) Teljesítménytől függő elismerés (a feltétel nélküli elfogadás hiánya) Túlzott elvárások Kritizáló hajlamú szülő, családtag, pedagógus Testi bántalmazás Szexuális bántalmazás Szokatlanul súlyos büntetés Elhanyagolás Érzelmi elhanyagolás Lélektani bántalmazás A gyermek erőforrásait, képességeit meghaladó feladatok

15 Stressz-keltő események a családban
Agresszív, erőszakos szülő, mint szerepmodell Merev házi szabályok (pl. nincs lázadás – anorexia) Merev hiedelemrendszer A túl gondos szülő Verbális erőszak Családon belüli erőszak Érzések elfojtása vagy tagadása (pszichoszomatikus tünetek megjelenése) Információhiány Elválástól vagy elvesztéstől való félelem A szülő és a gyermek szerepeinek felcserélődése Titok a családban A megbélyegzés az iskolában vagy otthon

16 Lehetőségek a veszélyekben
Ellenazonosulás egy súlyos szülői mintával Megküzdő stratégiák kialakulása Megszületik az igény a külső szakember bevonására, s ezzel a rendszer működése pozitív irányú változást vehet A szenvedő felek „láncszakító”-k lesznek a családi patológiában A krízisek tudatossá teszik a működést, elindulunk a megoldások felé

17 Veszélyek a nagyvilágban
Csábító, valamiben „jobbat” ígérő szerek, események A külső felerősödése a belsővel szemben, „add el a külsőd” hullám A belső feszültségek levezetői (indulatáttétel) áldozatokat követelnek Az értékek leamortizálódása a világháló és egyéb médiák segítségével Túl sok feldolgozhatatlan információ, inger Rengeteg egészségtelen, kemikáliákkal szennyezett táplálék

18 A veszélyek nyújtotta lehetőségek
A saját határok határozottabb képviselete, a NEM kimondása A csalódások belső utakra kényszerítenek Meg kell tanulni, mely helyzetek szólnak rólunk és melyek a másikról Kötelező szelektálása a beérkező információknak, rendre, rendszerre kényszerülés a káoszból Tudatos táplálkozás, a jó közérzetre figyelés igényének kialakulása

19 Stressz- keltő események az iskolában
Ld. Család (jó néhány itt is érvényes) Pedagógusok oldaláról Tannyelvi diszkrimináció Verbális erőszak A problémás viselkedés félreértelmezése (tünet vagy zavaró viselkedés) Kirekesztés (+, -) Észrevétlen maradó, súlyos problémákkal küzdő gyerekek

20 A kortárs csoporttól elszenvedett stressz
A gyerekek (kortárscsoport) oldaláról: A személyiségi jogokkal való súlyos visszaélések (pl. fotók, videók mutogatása, világhálóra helyezése) Kirekesztés Megbélyegzés Testi, lelki bántalmazás Az elfogadás súlyos feltételei (beveszünk a csapatba, ha…) A csendesek figyelmen kívül maradása

21 Lehetőségek a fenti stressz hatásokban
A gyerekek számára: Az egyéni érdekérvényesítés megerősítése Esély arra, hogy valaki érzékeny lesz a problémára és segít A következő, új intézményben tudatosabb választás, a problémára válasz keresés Viselkedéskontroll Alkalmazkodás Karakterizálódás (oda szívesen tartozom, oda semmiképpen)

22 Lehetőségek A pedagógusok számára:
A nehéz helyzetek tanítanak, innovációra kényszerítenek Szemléletváltás, tréningek, új kommunikációs készségek, stratégiák tanulásának igénye fogalmazódik meg A személyes határok határozottabb védelme a rendszer minden szintjén Módszertani megújulás lehetősége Kikényszerített „magánidő”

23 A gyerekek reakciói a stresszre
hiszti – kísérlet arra, hogy kifejezésre juttassák sírás – lehetőség az érzések kifejezésre juttatására duzzogás – csimpaszkodás („mindig láb alatt vannak) – elénk állnak, hogy észrevegyük boldogtalanságukat nyűgösködés-nyafogás – azok a dolgok, amit elvárnak nem történnek meg, szeretnék elérni feleselés – „úgy bánok veled, ahogy te velem!”

24 A gyerekek reakciói a stresszre
szégyenlősség – ügyelnek arra, hogy jól viselkedjenek (inkább eltűnnének, minthogy bántva legyenek lopás – gyakran attól a szülőtől, aki fukarkodik a szeretettel kötekedés – (testvérek közötti, fájdalmas, elnyomni a másikat típusú: nagy baj) hibáztatnak – akik hibáztatnak: félnek hazugság – torzítás, túlzás, történetek kitalálása passzív agresszivitás, elfojtás – „Mérges vagyok rád, nem akarok veled együttműködni!”

25 Ha erőszakossá/szorongóvá váltak a gyerekek…
helyre kell állítanunk a test – elme egyensúlyt: - relaxációs gyakorlatok mozgás táplálkozás gyógyító érintések kognitív átstrukturálás a negatív gondolkodás pozitívvá alakítása problémamegoldó technikák megoldásközpontú technikák

26 VÁMPÍR – a térdemben van a remegés, otthon veszekedéskor, verekedéskor jön elő, félek, hogy kiszívja a vérem

27 ZOMBI – A SZÍVEMBEN, attól félek, hogy elrabol. Minden este jön

28 SEBFEJŰ ALAK – aki nem hagy

29 A hasamban van, irányít engem, csak otthon jön

30

31 Éjszakai ágyba vizelő kisfiú rajza, aki soha nem volt ágy tiszta
Éjszakai ágyba vizelő kisfiú rajza, aki soha nem volt ágy tiszta. Minden éjszaka van valaki a konyhába, nyitja-csukja a szekrényajtókat, nagyon félek, mozdulni sem bírok.

32 Mit tekintünk megküzdésnek a stresszel szemben
A gyerek tud beszélni a problémáról vagy képes azt kifejezni rajzban, mesében, zenében, mozgásban, manuális tevékenységben Tud segítséget kérni (tudatosság) Ismer feszültség levezető stratégiákat, s azzal másban kárt nem okoz Képes megnézni a probléma pozitív oldalát (átkeretezni az eseményt) Keresi a sikert (nem a kudarc elkerülése a cél) Kitartóan küzd magáért és a célokért

33 Egy tanulság A gyerekeknek akkor van a legnagyobb szükségük a szeretetre, amikor a legkevésbé érdemlik meg.

34 Irodalom Bonnie Remsberg – Antoniette Saunders: Gyermekeink és stressz, Pont Kiadó, Bp. Marianna Csóti: Gyermekkori szorongás, iskolafóbia, pánikrohanok, Pro Die Kiadó, Budapest Reneau Z. Peuriofoy: Szorongás, fóbiák, pánik, Medicína Kiadó, Budapest

35 Tölgyesi Klára 30-975-56-83 www. egylepcso.hu tolgyesiklara@gmail.com
Köszönöm a figyelmet! Tölgyesi Klára www. egylepcso.hu


Letölteni ppt "Egylépcső Tréning és Terápiás Műhely"

Hasonló előadás


Google Hirdetések