Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete."— Előadás másolata:

1 Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete

2 A vállalkozások kialakulása

3 Az üzleti vállalkozás fogalma A üzleti vállalkozás olyan önállóan gazdálkodó szervezeti alapegység, amely - a fogyasztói igények kielégítésével - hosszú távon nyereségnövelésre és tőkegyarapításra törekszik, amiért kockázatot is vállal és döntően áru-pénz kapcsolatban van a külső környezetével: a fogyasztókkal, mint vásárlókkal; a szállítóival; a pénzintézetekkel; valamint saját munkavállalóival. Az üzleti vállalkozás valós piacon működik.

4 A vállalkozás jellemzői Szervezetileg elkülönült, formailag önálló Létrehozói biztosítják a megalakuláshoz, működéshez szükséges anyagi feltételeket Nyereségorientált Kockáztatja az alapítók befektetéseit, a vállalkozásban résztvevők jövedelmét

5 A vállalat fogalma A vállalat a (jogi személyiséggel rendelkező) üzleti vállalkozás szervezeti kerete

6 A vállalkozások környezete A vállalkozások meghatározott közegben működnek, ezt nevezzük a vállalkozások környezetének Kihat a vállalkozások gazdálkodására, működésére Megkülönböztetünk makro- és mikro környezetet Makro-környezet: a vállalat tágabb környezete, amelyben működik, a mikrokörnyezet valamennyi szereplőjére hatással van Mikro-környezet: a vállalat közvetlen környezete, meghatározza a vállalat piaci jelenlétét

7 A vállalkozások makrokörnyezete

8 természeti környezet gazdasági környezet társadalmi környezet technikai környezet politikai és jogi környezet

9 Természeti környezet A természeti környezet a vállalkozás számára: erőforrás lokális piac

10 Gazdasági környezet A gazdasági környezet elemei: infláció munkanélküliség beruházások mértéke tulajdonformák a lakosság reáljövedelme megtakarítások hitelhez jutás feltételei

11 Társadalmi környezet Demográfiai elemek: ­korösszetétel ­nemek aránya ­születésszám Kulturális elemek: -iskolázottság -vallás -társadalmi mobilitás

12 Technikai környezet A technikai haladás javítja a vállalkozások termelésének hatékonyságát Ezáltal kedvezően hat a vállalkozások versenyhelyzetére DE számolni kell a negatív hatásokkal is

13 Politikai és jogi környezet A politikai és jogi környezet elemei: törvénykezés monopóliumok korlátozása piacvédelem adópolitika gazdaságpolitikai lépések a munka törvénykönyve

14 Makrokörnyezet elemzése PEST analízissel Azt vizsgálja, hogy a külső környezet elemei, hogyan befolyásolják a vállalkozás működését, hatékonyságát, milyen problémák jelentkezhetnek

15 A vállalkozások mikrokörnyezete A belső tényezők – a külső tényezőkkel ellentétben – általában ellenőrizhetők, illetve hatásuk bizonyos mértékig befolyás alatt tartható Ezek azért fontosak, mert a vállalkozás a stratégiai pozíciójának kialakítása során ezekre épít

16 A vállalkozások mikro-környezete

17 A vállalkozás mikro-környezete A vállalat belső környezete Szállítók Piaci közvetítők Vevők Versenytársak Közvélemény

18 A vállalat belső környezete Vezetés Pénzügy K+F Beszerzés Termelés Könyvelés

19 Szállítók Azok a vállalatok, egyének, amelyek a vállalatot a működéséhez szükséges anyagokkal, szolgáltatásokkal ellátják Piaci közvetítők a vállalkozást termékei eladásában, térítésében, a fogyasztókhoz való eljuttatásában segítik. Lehetnek: –Kereskedelmi közvetítők (kereskedelmi ügynökségek, viszonteladók) –Szállítmányozók –Raktározók –Marketingszolgáltató ügynökségek –Pénzügyi szolgáltatók (bankok, biztosítók)

20 Vevők A vállalat célpiacai, akik a terméket fogyasztási céllal vásárolják Csoportjai: –Fogyasztópiacok –Ipari piacok –Viszonteladók piaca –Kormányzati és nem nyereségorientált piacok –Nemzetközi piac

21 Versenytársak Az azonos vagy hasonló tevékenységet folytató vállalkozások Ugyanannak a fogyasztónak a pénzéért versenyeznek Figyelembe kell venni az új belépőket is

22 Közvélemény Elfogadtatás a nyilvánossággal és a versenytársakkal Területei: –általános közvélemény –helyi közvélemény –belső közvélemény

23 Mikrokörnyezet elemzés – SWOT analízis

24 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete."

Hasonló előadás


Google Hirdetések