Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete"— Előadás másolata:

1 Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete

2 A vállalkozások kialakulása

3 Az üzleti vállalkozás fogalma
A üzleti vállalkozás olyan önállóan gazdálkodó szervezeti alapegység, amely - a fogyasztói igények kielégítésével - hosszú távon nyereségnövelésre és tőkegyarapításra törekszik, amiért kockázatot is vállal és döntően áru-pénz kapcsolatban van a külső környezetével: a fogyasztókkal, mint vásárlókkal; a szállítóival; a pénzintézetekkel; valamint saját munkavállalóival. Az üzleti vállalkozás valós piacon működik.

4 A vállalkozás jellemzői
Szervezetileg elkülönült, formailag önálló Létrehozói biztosítják a megalakuláshoz, működéshez szükséges anyagi feltételeket Nyereségorientált Kockáztatja az alapítók befektetéseit, a vállalkozásban résztvevők jövedelmét

5 A vállalat a (jogi személyiséggel rendelkező) üzleti vállalkozás
A vállalat fogalma A vállalat a (jogi személyiséggel rendelkező) üzleti vállalkozás szervezeti kerete

6 A vállalkozások környezete
A vállalkozások meghatározott közegben működnek, ezt nevezzük a vállalkozások környezetének Kihat a vállalkozások gazdálkodására, működésére Megkülönböztetünk makro- és mikro környezetet Makro-környezet: a vállalat tágabb környezete, amelyben működik, a mikrokörnyezet valamennyi szereplőjére hatással van Mikro-környezet: a vállalat közvetlen környezete, meghatározza a vállalat piaci jelenlétét

7 A vállalkozások makrokörnyezete

8 A vállalkozások makrokörnyezete
természeti környezet gazdasági környezet társadalmi környezet technikai környezet politikai és jogi környezet

9 Természeti környezet A természeti környezet a vállalkozás számára:
erőforrás lokális piac

10 Gazdasági környezet A gazdasági környezet elemei: infláció
munkanélküliség beruházások mértéke tulajdonformák a lakosság reáljövedelme megtakarítások hitelhez jutás feltételei

11 Társadalmi környezet Demográfiai elemek: Kulturális elemek:
korösszetétel nemek aránya születésszám Kulturális elemek: iskolázottság vallás társadalmi mobilitás

12 Technikai környezet A technikai haladás javítja a vállalkozások termelésének hatékonyságát Ezáltal kedvezően hat a vállalkozások versenyhelyzetére DE számolni kell a negatív hatásokkal is

13 Politikai és jogi környezet
A politikai és jogi környezet elemei: törvénykezés monopóliumok korlátozása piacvédelem adópolitika gazdaságpolitikai lépések a munka törvénykönyve

14 Makrokörnyezet elemzése
PEST analízissel Azt vizsgálja, hogy a külső környezet elemei, hogyan befolyásolják a vállalkozás működését, hatékonyságát, milyen problémák jelentkezhetnek

15 A vállalkozások mikrokörnyezete
A belső tényezők – a külső tényezőkkel ellentétben – általában ellenőrizhetők, illetve hatásuk bizonyos mértékig befolyás alatt tartható Ezek azért fontosak, mert a vállalkozás a stratégiai pozíciójának kialakítása során ezekre épít

16 A vállalkozások mikro-környezete

17 A vállalkozás mikro-környezete
A vállalat belső környezete Szállítók Piaci közvetítők Vevők Versenytársak Közvélemény

18 A vállalat belső környezete
Vezetés Pénzügy K+F Beszerzés Termelés Könyvelés

19 Szállítók Piaci közvetítők
Azok a vállalatok, egyének, amelyek a vállalatot a működéséhez szükséges anyagokkal, szolgáltatásokkal ellátják Piaci közvetítők a vállalkozást termékei eladásában, térítésében, a fogyasztókhoz való eljuttatásában segítik. Lehetnek: Kereskedelmi közvetítők (kereskedelmi ügynökségek, viszonteladók) Szállítmányozók Raktározók Marketingszolgáltató ügynökségek Pénzügyi szolgáltatók (bankok, biztosítók)

20 Vevők A vállalat célpiacai, akik a terméket fogyasztási céllal vásárolják Csoportjai: Fogyasztópiacok Ipari piacok Viszonteladók piaca Kormányzati és nem nyereségorientált piacok Nemzetközi piac

21 Versenytársak Az azonos vagy hasonló tevékenységet folytató vállalkozások Ugyanannak a fogyasztónak a pénzéért versenyeznek Figyelembe kell venni az új belépőket is

22 Közvélemény Elfogadtatás a nyilvánossággal és a versenytársakkal
Területei: általános közvélemény helyi közvélemény belső közvélemény

23 Mikrokörnyezet elemzés – SWOT analízis

24 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Az üzleti vállalkozás kialakulása, fogalma, a vállalkozás környezete"

Hasonló előadás


Google Hirdetések