Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea"— Előadás másolata:

1 KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea

2 AUTISTA GYERMEKEK RAJZOLÁSI STÍLUSA mindig egy nézőpontból (egy enyészpontos perspektívában) rajzol mindig egy nézőpontból (egy enyészpontos perspektívában) rajzol a papírt igen közel tartja az arcához, teljesen belemerül az alkotásba a papírt igen közel tartja az arcához, teljesen belemerül az alkotásba rajzolás közben az öröm és elégedettség hangjait hallatja (gurgulázva nevet, vidáman rikkantva értelmetlen szótagokat hangoztat - éles ellentétben szokásos letargikus, szenvtelen viselkedésével) rajzolás közben az öröm és elégedettség hangjait hallatja (gurgulázva nevet, vidáman rikkantva értelmetlen szótagokat hangoztat - éles ellentétben szokásos letargikus, szenvtelen viselkedésével) szívesen készít vázlatokat egy témához, s ehhez igen sok papírt használ szívesen készít vázlatokat egy témához, s ehhez igen sok papírt használ gyakran "elrontja" a megfigyelő által késznek vélt és szépnek tartott alkotásait: belerajzol vagy rárajzol egy újabb képet gyakran "elrontja" a megfigyelő által késznek vélt és szépnek tartott alkotásait: belerajzol vagy rárajzol egy újabb képet szívesen rajzol a képeskönyvek margójára, de az illusztrációk tetejére is szívesen rajzol a képeskönyvek margójára, de az illusztrációk tetejére is az állandó megerősítés igen fontos a számára, rajzait bemutatja, odaadja az állandó megerősítés igen fontos a számára, rajzait bemutatja, odaadja az ábrázolásokat nyelvi deficitje miatt csak a legritkább esetben nevezi meg az ábrázolásokat nyelvi deficitje miatt csak a legritkább esetben nevezi meg kedvenc eszköze a finom vonalak húzására alkalmas rost-toll, vastagabb nyomhagyó eszközzel dolgozni vagy festeni szinte sohasem hajlandó. kedvenc eszköze a finom vonalak húzására alkalmas rost-toll, vastagabb nyomhagyó eszközzel dolgozni vagy festeni szinte sohasem hajlandó. szinte valamennyi rajza emlékezetből (képes- könyvek, ábrák alapján) készül, egyetlen fantázia-rajza sincs és az eléje tett modell után csak néha rajzol (Selfe, 1977 és 1983) szinte valamennyi rajza emlékezetből (képes- könyvek, ábrák alapján) készül, egyetlen fantázia-rajza sincs és az eléje tett modell után csak néha rajzol (Selfe, 1977 és 1983)

3 AUTISTA GYERMEKEK RAJZOLÁSI STÍLUSA Egészséges gyermek Autista gyermek 1) tehetségére büszke 1) nincs tudatában képességeinek (de észleli, hogy rajzaival örömet okoz) 2) gyakran és sokat rajzol 3) szívesen kísérletezik 3) sohasem kísérletezik 4) a vizuális nyelv törvényeit felismeri, 6-8 éves kortól tudatosan alkalmazza (pl. „álperspektíva”) 4) a vizuális nyelv törvényeit ösztönösen alkalmazza 3 éves korától (felnőttekre jellemző, magabiztos perspektíva) 5) érzelemgazdag művek, emberi kapcsolatok ábrázolása 5) fényképszerű, "hideg", szenvtelen leképezések, emberi kapcsolatok szinte sosem 6) képalkotó repertoárja gazdag 6) kedvenc motívumát ismétli 7) nyelvi fejlődése igen gyakran elmarad vizu- ális képességei mögött 7) nyelvi képességei mentális korához illőek, sok évvel el- maradnak rajztudásától A legfontosabb különbség az, hogy az autista gyermek vizuális nyelve nem fejlődik és nem is fejleszthető.

4 AUTISTÁK KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEINEK LEHETSÉGES INDOKAI 1) A rajz nem lehet „gyermeki nyelv” a beszédfejlődés gátjai miatt, nem is alapulhat fogalmi gondolkodásra 1) A rajz nem lehet „gyermeki nyelv” a beszédfejlődés gátjai miatt, nem is alapulhat fogalmi gondolkodásra 2) A rajz marad az „elsődleges szimbolikus reprezentáció” (Vigotszkij), nincs elnevezés, tematikus kényszer 2) A rajz marad az „elsődleges szimbolikus reprezentáció” (Vigotszkij), nincs elnevezés, tematikus kényszer 3) A dolgok térbelisége fontosabb, mint minősége, működése, stb. - ez a domináns megismerési mód 3) A dolgok térbelisége fontosabb, mint minősége, működése, stb. - ez a domináns megismerési mód Lorna SELFE: Nadia - A Case of Extraordinary Drawing Ability of a Child. London, New York: Academic Press, 1977 Lorna SELFE: Normal and Anomalous Representational Drawing Ability in Children. London, New York: Academic Press, 1983

5 NADIA FEJLÔDÉSI JELLEMZÔI 5 éves korában VIZUÁLIS KÉPESSÉGEI: 3 éves korától perspektívában, helyes arányokkal rajzol 3 éves korától perspektívában, helyes arányokkal rajzol nem másol, ritkán használ modellt - emlékezetből alkot nem másol, ritkán használ modellt - emlékezetből alkot „fotórealista” (printer-hasonlat) „fotórealista” (printer-hasonlat) MENTÁLIS KÉPESSÉGEI: nem beszél, gyengén érti a beszélt nyelvet nem beszél, gyengén érti a beszélt nyelvet nem tud utánozni, ismételni csak egy szótagot képes nem tud utánozni, ismételni csak egy szótagot képes igen gyenge a finommotoros koordinációja (nem tud gombolni, cipőt fűzni) igen gyenge a finommotoros koordinációja (nem tud gombolni, cipőt fűzni) mozgása ügyetlen (nem tud ugrani, felmenni a lépcsőn) mozgása ügyetlen (nem tud ugrani, felmenni a lépcsőn) képek párosításánál néha a korosztálya szintjén teljesít: képek párosításánál néha a korosztálya szintjén teljesít: perceptuálisan párosít, konceptuálisan nem perceptuálisan párosít, konceptuálisan nem

6 RAJZI MŰVELET Átlagos képességű /Hány évesen képes rá/ Tehetséges gyermek /Hány évesen képes rá/ Rövidüléssel teret érzékeltetni A testek nem látszó éleit elhagyni Méret- és arányhű alakokat ábrázolni A testességet árnyékolással visszaadni Érzelemgazdag, kifejező műveket létrehozni 6-84 Modell lerajzolása emlékezetből KIEMELKEDŐ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLŐDÉSE

7 Ló és lovasa NADIA rajza 3 és fél éves korában

8 Ló és lovasa NADIA rajza 5 és fél éves korában

9 Könyv illusztráció NADIA rajza emlékezetből

10 Ló és lovasa NADIA rajza 6 és fél éves korában

11 Ló és lovasa NADIA rajza 12 éves korában

12 Ló és emberfigura NADIA rajza 8 – 9 éves korában

13 Tündérkirálynők NADIA rajza éves korában

14 Gyerekek az iskolában NADIA rajza 25 éves korában

15 Birka NADIA rajza 24 éves korában

16 NADIA rajza 25 éves korában Ló és lovasa


Letölteni ppt "KIEMELKEDÔ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLÔDÉSE Kárpáti Andrea"

Hasonló előadás


Google Hirdetések