Előadást letölteni
Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon
1
Interjú Holstein: Interjútársadalomban élünk
beleivódott kultúránkba, napi fogyasztói vagyunk Média, sajtó HR Orvos Utca Szociológia Pszichológia Történelem (oral history) Bűnüldözés (kihallgatás)
2
Interjú Ismerős, magától értetődő kommunikációs forma
Megkönnyíti a kutató helyzetét azt a benyomást kelti, hogy könnyű módszer, lényegében egyszerű beszélgetés Határozott céllal történő adatgyűjtés valójában A természetes beszédhelyzethez közeli módon, de attól mégis eltérően kell működtetni ahhoz, hogy betöltse a feladatát 2
3
Interjú - A módszerválasztás okai
Előny: Kicsi a vizsgálható alapsokaság Előzmény nélküli kutatás, feltáró jellegű kutatás Bizalmas, kemény módszerekkel nem vizsgálható téma Kérdőív elkészítése előtt – információszerzés Kérdőív tesztelés (pilot study) ne csak válaszoljanak a kérdésekre, hanem véleményt is mondjanak a kérdésekről A vizsgálandó jelenségnek sok konkrét-egyedi változata, lényeges specifikumok 3
4
Interjú - A módszerválasztás okai
Hátrány: időigényes forrásigényes adminisztrátorok kutató személyisége kvantitatív kutatók ellenérzései érvényesség, megbízhatóság 4
5
Az interjúk típusai 1. Az interjúalanyok száma szerint Egyéni
Páros Triád Csoportos 5
6
Az interjúk típusai 2. Fizikai jelenlét szerint Személyes Telefonos
Internetes 6
7
Az interjúk típusai 3. Strukturáltság foka szerint
A strukturáltság két fő összetevője: kérdések mennyire nyitottak az interjúer kontrollkifejtésének erőssége Gyengén strukturált Félig strukturált Erősen strukturált 7
8
Az interjúk típusai Erősen strukturált interjú előny: hátrány:
sok információt kaphatunk, szorosan az eredeti kutatási elképzeléseihez kapcsolódóan gyorsan feldolgozható hátrány: kimaradhatnak fontos információk, melyek hozzátartoznak a témához, de a kutató nem gondolt rá, és így nem tett fel rá konkrét kérdést 8
9
Az interjúk típusai Félig strukturált Előre kidolgozott interjúterv
Meghatározza a feltétlenül érinteni kívánt szempontokat és kérdéseket De: a kérdések lényegét tartja szem előtt, nem a szövegezésüket Nyitott a válaszadó által felvetett szempontokra és gondolatokra Rugalmas a beszélgetés irányításában, de szem előtt tartja a kutatási kérdést. 9
10
Az interjúk típusai Gyengén strukturált interjú előny: hátrány:
meg lehet tudni, hogy a válaszadók hogyan gondolkodnak egy adott témáról, mi az amit ők fontosnak tartanak hátrány: nehéz betájolni hatékonyság tekintetében esetenként nehéz megmondani hogy az új téma ami felvetődik zsákutca–e vagy hasznos nehéz összehasonlítani a különböző interjúk eredményeit, mivel esetleg teljesen más irányba mentek el az egyes interjúalanyok 10
11
Az interjúk típusai 4. Téma alapján, tartalmi szempontból
Spontán interjú Különbözik a hétköznapi beszélgetéstől Az interjúer tudja, hogy interjúhelyzetben van, ismeri a kutatási célt, kérdésfeltevést Tudatos kérdésfeltevés + később lejegyzi a beszélgetést 11
12
Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból
Strukturált interjú Leginkább egy kérdőíves adatfelvételhez hasonlítható A kérdések sorrendje kötött, a minimális mértékben lehet eltérni az interjúvázlattól Általában szó szerint tesszük fel a kérdéseket Az interjúvázlat kérdéseinek jelentős részére kötelezően választ vár (szükséges) ezért lehet összehasonlítani a különböző interjúalanyokat csökken a kérdező személyiségének hatása DE: az interjúalany szavaival rögzítik a válaszokat kérdőív Előny: sok információ Hátrány: nehezebben operacionalizálhatók (kérdőív), kevesebb lehetőség az egyes válaszok mélyebb kifejtésére (félig strukturált vagy mélyinterjú) 12
13
Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból
Kevert típusú interjú A beszélgetés egy részében – általában az elején – a kutató strukturált interjúra emlékeztető kérdéseket tesz fel, melyre jól körülhatárolható válaszokat kap Menet közben egyre nyitottabb kérdéseket tesz fel, egyre inkább visszahúzódik, s teret enged a válaszadónak 13
14
Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból
Kevert típusú interjú Kérdés1 Válasz 1 Kérdés2 Válasz 2 Kérdés1 részletes kifejtése, megvitatása Kérdés2 részletes kifejtése, megvitatása 14
15
Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból
Életútinterjú Akár a kevert típusú interjú alesete is lehet „Arra kérem, mesélje le az életét…!” Egyszerre készítünk strukturált és mélyinterjút A kérdések egy része kötött – elkerülhetetlen Megkérdezni a legfontosabb életfordulókról De: a válaszok újabb – váratlan – témákat vetnek fel Az interjúalany számára is fontos vállalkozás legalább egyszer számot vet, elmeséli az életét (egyben mentálhigiénés munka) Genogram egy család tagjainak rokoni viszonyait mutatja be az interjú alapján 15
16
Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból
Mélyinterjú Személyiség mélyrétegeit vizsgálja, tudat alatti réteg, az interjúalany gondolatai közötti kapcsolatok feltérképezése Cserekapcsolat néhány kutató a saját véleményét is kifejti az interjú alatt Az interjú készítőjének végig neutrálisnak kell maradni 16
17
Az interjúk típusai - 4. Téma alapján, tartalmi szempontból
Első interjú a szociális munkában Tájékozódás: Problémafeltárás, szociális-családi háttér összegyűjtése céljából interjúznak a klienssel Kapcsolat: bizalom, munkakapcsolat megalapozása, kliens feszültségeinek csökkentése 17
18
Seidman féle fenomenológiai megközelítésű mélyinterjú
Fókuszált élettörténet. A téma kapcsán eljutni a jelenig. Jelenlegi élettapasztalatok. A részvevő konkrét élményeinek részletei a kutatott témában. Reflexió. Az értelmezésre, élethelyzetre történő reflektálás. Kommentálják élményeik értelmezését
19
Interjú hossza Előre meghatározni Javasolt: 90 perc
időbeosztás, feldolgozhatóság, résztvevő előzetes tájékoztatása, idejük beosztása szorongást vált ki a meghatározatlan időtartam Javasolt: 90 perc koncentráció Ragaszkodni az időtartamhoz: résztvevő bizalma 19
20
A résztvevők körének meghatározása, kapcsolatteremtés
Kapcsolatteremtés, első kontaktus: kihat a kutatás további szakaszára. Ismerősök meginterjúvolása – „minél könnyebben érjük el a résztvevőket, annál bonyolultabb lesz az interjú.” Beosztott, tanítvány: hierarchikus rendszerben kiszolgáltatottá válik Ismerős, barát: korábbi kapcsolat behatárolja a lehetőségeket, más szerep, Korlátozott kód használata, nincs kellő távolság 20
21
A résztvevők körének meghatározása, kapcsolatteremtés
Hivatalos személyeken keresztül történő elérés. A megbízó szervezet biztosítja a résztvevőkhöz való eljutást úgy tűnik, hogy a kutató magasabb fokon áll a hierarchiában. kollégákon keresztül érdemes felvenni a kapcsolatot. Intézményben/cégnél végzett kutatás – csak a vezető tudtával Gyerek – szülőn/gyámon keresztül iskolában – igazgató is iskolán kívül – csak szülő 21
22
A résztvevők körének meghatározása, kapcsolatteremtés
Informális vezetőn keresztül történő elérés Erkölcsi tekintélye legitimál Távolmaradása gyanús „Önjelölt tekintély” távolságtartás a többi csoporttag részéről bumeráng-hatás 22
23
A résztvevők körének meghatározása, kapcsolatteremtés
3. félnek csak az elérésben érdemes közreműködnie, de nem a kapcsolatfelvételben torzít telefon rövid bemutatkozás hogyan jutottunk el hozzá (ki a 3. fél?) személyes találkozó megbeszélése NE kérdezzünk rá, hogy vállalja-e az interjút! 23
24
A résztvevők körének meghatározása, kapcsolatteremtés
Személyes találkozó „Fontos vagy!”, tisztelet kinyilvánítása Környezet megismerése (lakóhely, munkahely) Csoportos találkozó egy potenciális résztvevő szkepticizmusa átragad a többiekre informális és közvetlen, kevésbé rámenős Könnyű elérés Olcsó, gyors Vázoljuk röviden, mit várunk a kutatástól, a résztvevőtől. 24
25
A résztvevők kiválasztása
Releváns legyen számára a téma Kapcsolatfelvétel bonyolultsága Együttműködési készség Kommunikációs képesség Tipikus/speciális eset 25
26
A résztvevők kiválasztása
„Céltudatos mintavételi eljárás”: tipikus eset, deviáns eset, kényes eset „Maximális variáció” a kutató elemzi a potenciális populációt, értékeli a max. kiterjedési kört helyszínekre, emberekre egyaránt vonatkozhat cél: a legszélesebb variációból való merítés „Negatív esetek”: néhány olyan részvevő, akik nem potenciális részvevő 26
27
A résztvevők kiválasztása
Hólabda módszer túl homogén több indítási pont Résztvevők száma menet közben alakuló kutatási terv, nincs konkrét szám új szempontok a kutatásban új résztvevők minőség az előtérben a mennyiség helyett Kvalitatív kutatáshoz ne kvantitatív előfeltételezéssel/attitűddel közelítsünk („Minél több, annál tudományosabb”) 27
28
A résztvevők kiválasztása
Elegendő résztvevő a résztvevők köre és a helyszínek úgy tükrözik a teljes populációt, hogy a mintán kívül lévőknek lehetőségük van a mintába beválasztottak tapasztalataihoz kapcsolódni. minden kategóriából több résztvevőt! információ telítődése Kb. 25 résztvevő Idő, pénz, kérdezők – praktikus szempontok DE: túl kevés résztvevő hibás következtetések 28
29
Időpont, helyszín Résztvevő választ, kutató alkalmazkodik
kényelmes, biztonságos nyilvános hely zaj, intimitás hiánya, zavaró „fültanúk” Írásban megerősíthető a találkozó + megköszönni a találkozót bizalom erősítése, tisztelet Résztvevő távolmaradása – a gyenge kommunikáció is okozhatja saját elérhetőségünk megadása 29
30
Az interjúk ütemezése A) Adatgyűjtés és elemzés szakaszainak az integrálása. Néhány interjú – elemzés – újabb kérdések felmerülése. Előny: emlékszünk a szituációra ↕ B) Összes interjú elkészítése. A későbbi résztvevőkre a kutató önkéntelenül is rákényszeríti az előző interjúk tapasztalatait. minimalizálni 30
31
Kérdezéstechnika Érdeklődés
aktív odafigyelés Mit mond „belső hang” – mit akar kifejezni metakommunikáció az interjú folyamata – idő beosztása, részvevő energiái, technika kezelése, végszavak megragadása beszédvágy elnyomása, ne szakítsd félbe a választ kérdések lejegyzése - kulcsszavak interjú képe kevés és ritka a kérdező szövege 31
32
Kérdezéstechnika Az elhangzottak követése, reagálás
ne tegye fel újra ua. kérdést Megerősítés, rákérdezés, ha az elhangzottak nem érthetőek odafigyelés kimutatása sugallni, hogy nem a résztvevő volt érthetetlen pl. „Még egyszer…?!” „Összefoglalná…!” jelentéshordozó kifejezések megvilágítása + szleng pl. „Mit jelent az, hogy … 32
33
Kérdezéstechnika Sugalmazást kerülni!
hanghordozás, szórend „Tényleg…?”, „Ugye…?” Nyílt kérdések hosszan kifejtő Pl. „rekonstruálja egy átlagos munkanapját!” Első kérdést előre tudni, megfogalmazni! alaposan átgondolni, kihat az egész interjúra „Visszhang technika”: „..bla-bla…Beszélne erről bővebben?!” ne túl gyakran! 33
34
Kérdezéstechnika Szituáció kreálása bezárkózás, formális beszéd esetén
kizökkent, felfrissít „Hogyan/mit mondana nekem, ha a férje, testvére…. lennék?!” Mondjon egy történetet le is blokkolhatja a válaszadót 34
35
Kérdezéstechnika „hangkulissza” szükségtelen, zavaró („igen, igen…” „Aha…!”) Nevetés értelmezése. Vicces, ironikus, keserű nevetések megkülönböztetése Nonverbális és a verbális kommunikáció összevetése – ellentétes is lehet okait feltárni 35
36
Kérdezéstechnika Egyszerre csak egy kérdést! (NE: egymástól eltérő kérdéseket!) információvesztés (sürgetés, rövid válasz, csak 1 válasz) Érthető (rövid) kérdés. Hosszabb kifejtés esetén a kérdés megerősítése (pl. „tehát a kérdésem…”) Reagálás interjú továbbgördítése „mire gondolt pontosan…? Hirtelen témaváltás zavaró átkötés, magyarázat 36
37
Technika Érdemes diktafont használni csak az interjú kezdetén zavaró
ellenőrizhetőség, pontosság bizonyítható, mit mondtak védelem a résztvevőnek és a kutatónak egyaránt csak az interjú kezdetén zavaró mikrofon – jobb hangminőség, de zavaróbb próbafelvétel 37
38
Rögzítés Időtartam Szabályok 38
Hasonló előadás
© 2024 SlidePlayer.hu Inc.
All rights reserved.