Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája Berta Tamás Tagozatvezető Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája Berta Tamás Tagozatvezető Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai."— Előadás másolata:

1 A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája Berta Tamás Tagozatvezető Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai Tagozat

2 Baleseti adatgyűjtés Baleseti okcsoportok –Sebesség nem megfelelő megválasztása –Előzés szabályainak meg nem tartása –Elsőbbség meg nem adása –Irányváltoztatási, haladási, bekanyarodási hiba –Megállási kötelezettség elmulasztása –Világítási szabályok megszegés –Járművezető egyéb hibája (elalvást ide sorolják) –Jármű hibája –Infrastruktúra hibája –Gyalogos hibája –Utasok hibája –Egyéb

3 Baleseti adatok

4 Konkrét példa bemutatása Az M70 autóút

5 15 baleset 3 halálos 10 baleset 4 halálos km km M-70-es autóút ZMRFK / Pintér László r. alez. 12 Forrás: ZMRFK

6 /Balesetek megoszlása időben/ ZMRFK / Pintér László r. alez. M-70-es autóút

7 Személysérüléses balesetek az M70 autóút 0-21,3 km szelvények közötti szakaszán VI. között 500 méteres szakaszolással Forrás: ÁAK

8 A helyzet kezelésére felülvizsgálatot rendelnek el…

9 A felülvizsgálat eredményei „Jellemző” baleset: 2x1 sávos szakaszon történik Éjszaka külföldiek okozzák Frontális ütközés Gyorshajtás vagy elalvás Forrás: ÁAK

10 A „feladat” Felismerhető forgalmi rend Szabályok betartatása Forrás: ÁAK

11 A 2x1 sávos szakaszokon 90 km/ó-s sebességkorlátozás kerül bevezetésre kilométerenkénti ismétléssel február végén március elején elkészült ütemezetten. Forrás: ÁAK

12 A 2x2 sávos szakaszok kezdetén a sebességkorlátozás feloldása helyett 110 km/ó-s sebességkorlátozó táblák kerülnek kihelyezésre február végén március elején elkészült ütemezetten. Forrás: ÁAK

13 A szakaszon, táblákon jelzésre kerül a járműkategóriánkénti megengedett sebesség március közepén kerültek kihelyezésre a táblák. Forrás: ÁAK

14

15

16 A fluor alapú szembe jövő forgalom veszélyt jelző táblák alá a veszélyes útszakasz hosszát mutató kiegészítő táblák. kerülnek elhelyezésre február második felében kerültek elhelyezésre. Forrás: ÁAK

17 A 2x1 sávos szakaszokon a forgalmi rendre utaló táblákat kell kihelyezni március elején lettek kihelyezve. Forrás: ÁAK

18 Az egyik jelenleg is előzési tilalom alá eső – baleseti ponttérkép alapján kedvezőtlen mutatójú - szakaszon kísérleti jelleggel kettős záróvonal kerül felfestésre a vonalak között piros festéssel június án készült el a – km szelvények között. Forrás: ÁAK

19 2011. június óra 50 perc M km Csörnyefölde ZMRFK / Pintér László r. alez. Aztán…

20 ZMRFK / Pintér László r. alez.

21 A mészport szállító szlovén kamion

22 A román autóbusz

23

24

25 Az autóbusz sérülései

26

27 A tragédia hatására felülvizsgálatot rendelt el a közlekedési tárca – munkacsoport jött létre az útszakasz vizsgálatára és intézkedések kidolgozására KTI: a balesetek részletes elemzését kezdeményezte és azt elvégezte

28 A balesetek elemzésének eredményei: A 2008 elejétől ig tartó időszakban az adott útszakaszon 27 személyi sérüléses baleset, és 143 csak anyagi káros baleset történt a rendőrségi nyilvántartás szerint. A személyi sérüléssel járó baleseteket kimenetel szerint tovább bontva: 9 könnyű sérüléses baleset – 42 sérült 10 súlyos sérüléses baleset – 28 sérült 8 halálos baleset – 16 halott A 27 személyi sérüléssel járó baleset közül a baleseti helyszínelők 9 baleset okaként feltételezték az elalvást, azonban a KTI elemzése szerint 16 balesetnél figyelhetők meg elalvásra utaló jelek. (59%) A fennmaradó 11 eset közül 9 esetben előzés (33%), 2 esetben megcsúszás volt a kiváltó ok.

29 A balesetek elemzésének eredményei: A csak anyagi káros baleseteket (143 db) tekintve 48 (34%) esetben találkoztunk elalvásra utaló jellel, és 21 esetben előzés (15%) volt a kiváltó ok. Említésre méltó még, hogy 7 esetben jármű visszafordulása okozta a balesetet, a rendőri jelentések szerint.

30 A balesetek elemzésének eredményei: A helyszínelők által feltételezett okozók helyszínelés során feltárt vagy becsült sebességeloszlása:

31 A balesetek elemzésének eredményei: A helyszínelők által nem okozóként jelölt balesetrészes járművek sebességei:

32 A balesetek elemzésének eredményei: Összefoglalva: A korábban feltételezett ~30%-os fáradtsággal való összefüggés helyett ezt az arányt 60%-ra értékeltük Jelentős az előzéses balesetek aránya, amit a feltételezett sebességek értéke és a sebességkülönbségek is indokolnak Csak a szerencsének köszönhető, hogy a megfordulásokból „csak” anyagi kár származott Eredmény: tragédiák jellemzően frontális ütközés következtében…

33 Mit lehet tenni? A frontális ütközés valószínűségének csökkentése: »Középső kanyarodó sáv, »Burkolati jellel történő elválasztás, »Sebességkorlátozás, »Egyirányúsítás, »Sávszélesítés, »Padka megerősítés, »Forgalomcsillapítás, »Fizikai elválasztás, »Sávszám növelése.

34 Munkabizottság: Végső megoldás 2x2 sáv 2x1 sávos szakaszokon előzési tilalom és sebességkorlátozás Kettős záróvonal + terelőelemek Rázófestés Burkolati jelek (nyilak) Baloldali táblaismétlések megszüntetése Figyelmeztető táblák Rendőrségi ellenőrzés megerősítés NKH ellenőrzési lehetőség

35 Az eredmény

36 A változás: Előtte Utána

37 Előtte Utána

38 Köszönöm a figyelmet.


Letölteni ppt "A fáradtság szerepe a közúti közlekedési balesetekben – az M70 példája Berta Tamás Tagozatvezető Közlekedéstudományi Intézet Közlekedésbiztonsági és Forgalomtechnikai."

Hasonló előadás


Google Hirdetések