Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Csalás az iskolában Orosz Gábor SZTE, Pszichológiai Intézet ELTE, PPK URCA, LPA Info Savaria, 2010.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Csalás az iskolában Orosz Gábor SZTE, Pszichológiai Intézet ELTE, PPK URCA, LPA Info Savaria, 2010."— Előadás másolata:

1 Csalás az iskolában Orosz Gábor SZTE, Pszichológiai Intézet ELTE, PPK URCA, LPA Info Savaria, 2010

2 Vizsgacsalás manapság „Találtam egy nagyon jó puskázási módszert. Én már egy ideje használom és csak jó tapasztalataim vannak. Volt egy meleg helyzet, de köszönhetően a vészkapcsolónak azt is megúsztam. Egy olyan óráról van szó, amit a oldalon vettem. Tud ez az óra videót lejátszani, lehet használni diktafonként, de a számomra legfontosabb rész az E-book. Csak fel kell tölteni a TXT fileokat az órára és már tudsz is puskázni. Gyors, egyszerű és biztonságos. Ez a legjobb puska. Lebukásmentes és elérhető. A tanárok nem ismerik!” „Találtam egy nagyon jó puskázási módszert. Én már egy ideje használom és csak jó tapasztalataim vannak. Volt egy meleg helyzet, de köszönhetően a vészkapcsolónak azt is megúsztam. Egy olyan óráról van szó, amit a oldalon vettem. Tud ez az óra videót lejátszani, lehet használni diktafonként, de a számomra legfontosabb rész az E-book. Csak fel kell tölteni a TXT fileokat az órára és már tudsz is puskázni. Gyors, egyszerű és biztonságos. Ez a legjobb puska. Lebukásmentes és elérhető. A tanárok nem ismerik!”

3 Definíciók Legfőbb formái a vizsgán történő csalás és a plágium. Csalás: olyan cselekedet, amely a számonkérés során nem engedélyezett a diák számára. A plágium során a hallgató úgy használja fel mások szellemi termékét, hogy nem ismeri el és/vagy nem jelöli meg annak eredeti forrását. Saját szellemi teljesítményeként tünteti fel mások eredményét.

4 Mely tényezők vannak hatással az iskolai csalásra? Egyéni tényezők: Egyéni tényezők: Tanulmányi eredmények – USA negatív összefüggés, magyaroknál úgy tűnik nincs összefüggés Tanulmányi eredmények – USA negatív összefüggés, magyaroknál úgy tűnik nincs összefüggés Kohlberg – morális érvelés szintje, gyenge összefüggés Kohlberg – morális érvelés szintje, gyenge összefüggés Impulzivitás – többet csal Impulzivitás – többet csal Motivációk – belső vs. külső Magyarországon inkább a belső motiváció hiányával áll összefüggésben Motivációk – belső vs. külső Magyarországon inkább a belső motiváció hiányával áll összefüggésben

5 Szituációhoz kötött tényezők Normák: akik úgy látják, hogy sokan csalnak, azok többet csalnak, modellkövetés Normák: akik úgy látják, hogy sokan csalnak, azok többet csalnak, modellkövetés Főleg serdülőknél, akiknél a kortársak nagyban befolyásolják a droghasználatot, dohányzást etc. Főleg serdülőknél, akiknél a kortársak nagyban befolyásolják a droghasználatot, dohányzást etc. Nem számít, hogy mi a valóság, az hat a csalás elfogadhatóságára és a viselkedésre, hogy ők milyennek látják a helyzetet. Nem számít, hogy mi a valóság, az hat a csalás elfogadhatóságára és a viselkedésre, hogy ők milyennek látják a helyzetet. Magyarországon a közgazdász diákok szerint egy átlagos vizsgán 10-ből 6,4-en csalnak Magyarországon a közgazdász diákok szerint egy átlagos vizsgán 10-ből 6,4-en csalnak

6 Mely iskolai tényezők vannak hatással a csalásra? Az iskola mint a csalás kontextusa: Az iskola mint a csalás kontextusa: Üzleti tanulmányok, mérnökök több csalás, mint a bölcsészek Üzleti tanulmányok, mérnökök több csalás, mint a bölcsészek Tanulmányok célja/motivációja: „Szeretem a pénzt!” vs. „Az alkotás öröme” Tanulmányok célja/motivációja: „Szeretem a pénzt!” vs. „Az alkotás öröme” USA – minél inkább teljesítmény-orientált, annál inkább csalnak USA – minél inkább teljesítmény-orientált, annál inkább csalnak Minél több memoriter, annál többet csalnak (Puskagyűjtögetés a kampuszon) Minél több memoriter, annál többet csalnak (Puskagyűjtögetés a kampuszon)

7 Etikai kódexek és más iskolával kapcsolatos tényezők Etikai kódexek jelenléte: mi a csalás, milyen büntetésre számíthat, elvek a csalás ellen – komolyan kell venni, konszenzus Tanulási körülmények – koliban 4 ember/szoba Ha számít a vizsga sikerére nagyban csökken Ültetési rend – távolságok, A B csoport, ismerősök – kollaboratív csalás A tanár személye – professzor vs. tanársegéd

8 Büntetések Közgazdászok: racionális döntés – belekalkuláklják a büntetés nagyságát, a lebukás valószínűségét és a várható hasznokat Ha be van ígérve a büntetés, akkor érdemes érvényesíteni, a kemény büntetéssel való fenyegetés és utána a büntetés elmaradása meg is emelheti a csalási rátát DE, csak a büntetésre építeni nem érdemes: amikor több változót is néztek, akkor főleg a normák, a motivációs tényezők és a komolyan vett etikai kódexek hatottak – a büntetés használata mellett egy optimális klímát kell kiépíteni

9 Az oktatási intézménnyel kapcsolatos főbb tényezők Ország Nagyon versengő oktatási rendszer (+) (Lim & See, 2001)Singapore Nagyon durva verseny a felvételiken (+) (Teferra, 2001)Ethiopia A versengés hiánya – kollab. (+) (Poltorak, 1995; Magnus et al., 2002)Russia A tanárok nemtörődömsége, hiányzó kapocs a tanulmányok és az életben való boldogulás közt (+) (Poltorak, 1995) Russia Kontroll mechanizmusok hiánya: érdekes órák, választható tárgyak hiánya (+) (Poltorak, 1995) Russia A besúgókkal szembeni nagyon erős negatív attitűdök. (+) (Magnus et al., 2002) Russia Külső kontrollra való érzékenység: a csalás megelőzése a tanár dolga (+) (Lupton, Chapman & Weiss, 2000) Poland Nagy nyomás az utolsó szemeszterekben - muszáj (+) (Forster, 2006)France Ritka, de nagyon fontos vizsgák (+) (Diekhoff et al. 1999)Japan Az egyetemi csalást szabályozó etikai kódex kialakításának hiánya (+) (Hrabak, 2004) Croatia Kultúra

10 Individualizmus (+) (Bernardi et al. 2004) Japan vs. USA Pozitivizmus (kb optimizmus) (-) (Rawwas et al., 2004) China vs. USA A rendszerváltásból fakadó normátlanság és anómmia (+) (Magnus et al., 2002) – Oroszország Az észlelt korrupció magas szintje hasonló forrásokból ered (-) (Magnus et al., 2002) - Oroszország, Izrael, USA, Hollandia Kollektivizmus és kollaboratív csalás (+) – (Grimes 2004, McCabe et al. 2008) Átmeneti országok, Libanon A kormány országot fejlesztő politikájának pozitív értékelése (-) (Waugh et al., 1995) Costa Rica Vallásosság (-) (Waugh et al., 1995) Costa Rica Tágabb (makrotársadalmi) értékek

11 Poszt-szocialista országok Albánia42% Belorusszia87% Horvátország69% Kirgizisztán80% Lettország92% Litvánia88% Ukrajna90% Lengyelország84% Oroszország72% Magyarország61% Konfuciánus csoport Japán44% Szingapúr54% Angol nyelvterület USA54% UK40% Ausztrália41% Dél-Afrika29% Új-Zéland63% Ázsia India88% Afrika South Africa17% Iszlám csoport Lebanon66% Katolikus csoport Ausztria44,9% Franciaország31,29 % A vizsgacsalás előfordulása különböző kultúrákban

12 Néhány magyar adat 131 francia, 98 magyar közgazdász hallgató 131 francia, 98 magyar közgazdász hallgató Fordítás, visszafordítás Fordítás, visszafordítás Attitűdök a csalás kapcsán – 8 fokú skála elfogadhatóság, 14 szituáció… Attitűdök a csalás kapcsán – 8 fokú skála elfogadhatóság, 14 szituáció… Miért elfogadható – racionalizációk… Miért elfogadható – racionalizációk… Milyen érzés van benne egy vizsga után, ha sikeresen csalt? Milyen érzés van benne egy vizsga után, ha sikeresen csalt? 10-ből mennyien csalnak? 10-ből mennyien csalnak? Milyen büntetés jár, ha valakit elkapnak? Milyen büntetés jár, ha valakit elkapnak? Csalt-e az elmúlt félévben? Csalt-e az elmúlt félévben?

13 Különbségek Minimum egyszer csalt a múlt félévben: Magyarország – 83%, Franciaország – 34% Minimum egyszer csalt a múlt félévben: Magyarország – 83%, Franciaország – 34% 10-ből mennyien csalnak egy átlagos vizsgán? Mo. 6,4 vs. Fr. 4,2 – normák… 10-ből mennyien csalnak egy átlagos vizsgán? Mo. 6,4 vs. Fr. 4,2 – normák… Negatív érzést élnek át csalással elért könnyű vizsga után? Mo 19,6% vs. Fr 39,4% Negatív érzést élnek át csalással elért könnyű vizsga után? Mo 19,6% vs. Fr 39,4% Negatív érzést élnek át csalással elért nehéz vizsga után? Mo 19,6% vs. Fr 39,4% Negatív érzést élnek át csalással elért nehéz vizsga után? Mo 19,6% vs. Fr 39,4% Akik az egyesnél súlyosabb büntetésre számítanak, ha lebuknak Mo 9%, Fr 71% Akik az egyesnél súlyosabb büntetésre számítanak, ha lebuknak Mo 9%, Fr 71%

14 Miért érdekes ez? Erős kapcsolat a középiskolai és egyetemi csalás közt, illetve az iskolai és munkahelyi csalás közt. Erős kapcsolat a középiskolai és egyetemi csalás közt, illetve az iskolai és munkahelyi csalás közt. Korrupció Percepciós Index és a kollaboratív csalás közt r = -0,739 Korrupció Percepciós Index és a kollaboratív csalás közt r = -0,739 Okságról nem beszélhetünk. Okságról nem beszélhetünk.

15 Miért érdemes cselekedni? Kornai János (2003) gondolatai azzal kapcsolatban, hogy hogyan lehetne a tisztességtelenséget visszaszorítani Magyarországon: „A jogalkotási-intézményépítési feladatcsoportról azt mondtam, hogy a munka zöme egy-két évtized alatt elvégezhető. Nem számíthatunk arra, hogy a mentalitás megreformálásán ugyanennyi idő alatt nagyjában- egészében túl leszünk. A folyamat sebessége az egyén habitusától függően erősen szóródik, van, akinél gyorsabb, van, akinél lassabb. A feladatok a neveléssel és oktatással kezdődnek, a családban, az iskolában, az egyetemen. Rendkívül sokat használhat (és árthat) a sajtó és a televízió. Minden közszereplő, s minden munkahelyi vezető saját szavával és cselekményeivel formálja az állampolgárok tudatát.”

16 Mit lehet tenni az iskolai csalás ellen? Támogatónak kell lenni a diákokkal szemben, tisztelet feléjük Támogatónak kell lenni a diákokkal szemben, tisztelet feléjük Fairnek kell lenni – nincs kivételezés, objektív értékelés, az is jó, ha olyan gyakorlatias feladat van, ahol nem lehet csalni Fairnek kell lenni – nincs kivételezés, objektív értékelés, az is jó, ha olyan gyakorlatias feladat van, ahol nem lehet csalni Valóban felügyelni kell a vizsgát, és ha csalt valaki, akkor büntetni Valóban felügyelni kell a vizsgát, és ha csalt valaki, akkor büntetni DE preventív módon kell a csaláshoz viszonyulni: olyan helyzetet kell teremteni, ahol nem/kevésbé tudnak csalni DE preventív módon kell a csaláshoz viszonyulni: olyan helyzetet kell teremteni, ahol nem/kevésbé tudnak csalni Fontos elérni a hallgatókban azt, hogy amit tanulnak valóban hosszú távon fontos nekik Fontos elérni a hallgatókban azt, hogy amit tanulnak valóban hosszú távon fontos nekik Valóban olyan anyagot kell leadni, amelyek hosszú távon tényleg kellenek majd nekik… Valóban olyan anyagot kell leadni, amelyek hosszú távon tényleg kellenek majd nekik… Ezáltal ők maguk fognak sokkal inkább a tanulásra koncentrálni és nem a jegyekre Ezáltal ők maguk fognak sokkal inkább a tanulásra koncentrálni és nem a jegyekre A belső motiváció ragályos – ha ez megvan, akkor az emeli a gyerekek intrinsic motivacioját – csökken a csalás A belső motiváció ragályos – ha ez megvan, akkor az emeli a gyerekek intrinsic motivacioját – csökken a csalás Etikai kódexeket kell készíteni, és azokat komolyan venni Etikai kódexeket kell készíteni, és azokat komolyan venni

17 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Csalás az iskolában Orosz Gábor SZTE, Pszichológiai Intézet ELTE, PPK URCA, LPA Info Savaria, 2010."

Hasonló előadás


Google Hirdetések