Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egyéb dinamikus elméletek Individuálpszichológia, énpszichológia, tárgykapcsolatelméletek. A pszichoszociális fejlődés elmélete.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egyéb dinamikus elméletek Individuálpszichológia, énpszichológia, tárgykapcsolatelméletek. A pszichoszociális fejlődés elmélete."— Előadás másolata:

1 Egyéb dinamikus elméletek Individuálpszichológia, énpszichológia, tárgykapcsolatelméletek. A pszichoszociális fejlődés elmélete

2 Alfred Adler individuálpszichológiája

3 Alfred Adler ( ) 1895 orvosi diploma 1895 orvosi diploma A Bécsi Pszichoanalitikus Társaság alapító tagja A Bécsi Pszichoanalitikus Társaság alapító tagja 1911 szakítás Freuddal 1911 szakítás Freuddal a hadseregben orvos a hadseregben orvos 1935 az USA-ba költözik 1935 az USA-ba költözik

4 Újításai Freudhoz képest: Az ember örökletesen társadalmi lény, alapvetően a közösségi érzés motiválja Az ember örökletesen társadalmi lény, alapvetően a közösségi érzés motiválja Lecsökkenti a szexuális szféra jelentőségét Lecsökkenti a szexuális szféra jelentőségét A tudatos szférát teszi a személyiség központjává A tudatos szférát teszi a személyiség központjává A személyiség egyediségének hangsúlyozása A személyiség egyediségének hangsúlyozása Életstílus, kreatív én Életstílus, kreatív én

5 Adler főbb koncepciói Fiktív finalizmus Fiktív finalizmus Fölényre törekvés Fölényre törekvés Kisebbrendűségi érzés Kisebbrendűségi érzés Társadalmi érdeklődés Társadalmi érdeklődés Életstílus Életstílus Kreatív én Kreatív én

6 Az individuálpszichológia alapelvei Az ember egy feloszthatatlan egység, minden rész az egészre ad felvilágosítást. Az ember egy feloszthatatlan egység, minden rész az egészre ad felvilágosítást. Az ember egy cél felé törekszik Az ember egy cél felé törekszik Minden élőlény egy bizonyos fejlődési potenciállal születik. Ha egy felnőtt leáll a fejlődéssel, akkor az tünet. Fontos, hogy az ember találkozzon nehézségekkel, hogy legyen mit leküzdenie. Minden élőlény egy bizonyos fejlődési potenciállal születik. Ha egy felnőtt leáll a fejlődéssel, akkor az tünet. Fontos, hogy az ember találkozzon nehézségekkel, hogy legyen mit leküzdenie.

7 Az ember önmegvalósításra törekszik. A személyes határok elérése a cél. Az ember önmegvalósításra törekszik. A személyes határok elérése a cél. Az ember szociális lény, szüksége van megértésre a csoportban. Az ember szociális lény, szüksége van megértésre a csoportban. Az ember nem áldozat, hanem saját sorsának aktív irányítója Az ember nem áldozat, hanem saját sorsának aktív irányítója Az ember megértéséhez fontos tudni, ő hogyan értelmezi azt, ami történik vele. Az ember megértéséhez fontos tudni, ő hogyan értelmezi azt, ami történik vele. Az ember maga ad értéket a dolgoknak, ezért ő maga felelős a sorsáért. Az ember maga ad értéket a dolgoknak, ezért ő maga felelős a sorsáért. A túlélés előfeltétele a kooperáció, aki nem akar kooperálni, az egyedül marad. A túlélés előfeltétele a kooperáció, aki nem akar kooperálni, az egyedül marad.

8 Heinz Hartmann ( ) 1939 Az énpszichológia és az alkalmazkodás problematikája 1939 Az énpszichológia és az alkalmazkodás problematikája Az egora vonatkozó megállapítások Az egora vonatkozó megállapítások Az idre vonatkozó megállapítások Az idre vonatkozó megállapítások A szuperegora vonatkozó megállapítások A szuperegora vonatkozó megállapítások

9 Az egora vonatkozó megállapítások Születéskor már létezik – veleszületett pszichés apparátusok Születéskor már létezik – veleszületett pszichés apparátusok Konfliktusmentes én-szféra is van – primer autonómia Konfliktusmentes én-szféra is van – primer autonómia A konfliktusos én-szférában – másodlagos autonómia A konfliktusos én-szférában – másodlagos autonómia Intraszisztematikus konfliktusok is vannak – énerő Intraszisztematikus konfliktusok is vannak – énerő Humán alkalmazkodás: állapot és folyamat Humán alkalmazkodás: állapot és folyamat

10 Tárgykapcsolat- és kötődés-elméletek Margaret Mahler Margaret Mahler John Bowlby és Mary Ainsworth John Bowlby és Mary Ainsworth Karen Horney Karen Horney

11 Margaret Mahler A pszichológiai én születése: szeparáció-individuáció A pszichológiai én születése: szeparáció-individuáció A fejlődés fokozatai: A fejlődés fokozatai: 1. Normál autizmus (0-1 hó) 2. Normál szimbiózis (1-3 hó) 3. Differenciáció (4-8 hó) - testhatárok kialakulása - idegenre adott reakció

12 4. Gyakorlás (8-18 hó) -kúszás, mászás - két lábon járás – testi elkülönülés – „tankolás” 5. Újraközeledés (18-24 hó) - ambivalencia 6. Az individualitás konszolidációja (24-36 hó) - emocionális tárgykonstancia A későbbi kapcsolatok prototípusa az anyával való kapcsolat A későbbi kapcsolatok prototípusa az anyával való kapcsolat

13 Karen Horney ( ) Fő koncepciója: alapszorongás Fő koncepciója: alapszorongás Háromféle orientáció (ember-irányú, embertől távolodó, emberellenes) Háromféle orientáció (ember-irányú, embertől távolodó, emberellenes) Neurotikus szükségletek (egy irány túlhangsúlyozása) Neurotikus szükségletek (egy irány túlhangsúlyozása) Aktuális én, idealizált én, valódi én Aktuális én, idealizált én, valódi én A terápia feladata az önmegvalósítás elősegítése A terápia feladata az önmegvalósítás elősegítése

14 Kötődéselméletek Bowlby: a kötődés funkciója, munkamodell Bowlby: a kötődés funkciója, munkamodell Ainsworth: idegenhelyzettel felmért kötődési típusok Ainsworth: idegenhelyzettel felmért kötődési típusok

15 Kötődési típusok Biztonságos: interakciót, közelséget, kapcsolatot keres a visszatérő szülővel Biztonságos: interakciót, közelséget, kapcsolatot keres a visszatérő szülővel Elkerülő: aktívan elkerüli a visszatérő szülőt Elkerülő: aktívan elkerüli a visszatérő szülőt Ambivalens: a gyermek kapcsolatot keres, de a harag jeleit mutatja Ambivalens: a gyermek kapcsolatot keres, de a harag jeleit mutatja Megzavart: ellentmondásos jelzések, és rendszerint csak az egyik szülő felé Megzavart: ellentmondásos jelzések, és rendszerint csak az egyik szülő felé

16

17 Kötődés és partnerkapcsolat

18 A pszichoszociális fejlődés elméletei Erik Erikson

19 Erikson fő tételei Énidentitás Énidentitás Kompetencia Kompetencia Pszichoszociális krízis Pszichoszociális krízis Az epigenetikus fejlődés elve Az epigenetikus fejlődés elve Az életen át tartó fejlődés Az életen át tartó fejlődés

20 A fejlődés nyolc szakasza

21 Az egyes fejlődési szakaszok 1. A csecsemőkor (orál-szenzoros) - a krízis a bizalom-bizalmatlanság - a kialakuló énminőség: a remény 2. A kisgyermekkor (anál-muszkuláris) - a krízis: autonómia-kétely - a kialakuló énminőség: az akarat

22 3. Óvodáskor (fallikus-lokomóciós) - krízis: kezdeményezés-bűntudat - énminőség: szándék, cél 4. Iskoláskor (latencia) - krízis: teljesítmény-kisebbrendűségi érzés - énminőség: kompetencia 5. Serdülőkor (pubertás és adolescens) - krízis: identitás-szerepkonfúzió - énminőség: hűség

23 6. Fiatal felnőttkor - krízis: intimitás-izoláció - énminőség: szeretet 6. Fiatal felnőttkor - krízis: intimitás-izoláció - énminőség: szeretet 7. Felnőttkor - krízis: alkotóképesség-stagnálás - énminőség: gondoskodás 7. Felnőttkor - krízis: alkotóképesség-stagnálás - énminőség: gondoskodás 8. Időskor 8. Időskor - krízis: énintegritás-kétségbeesés - énminőség: bölcsesség


Letölteni ppt "Egyéb dinamikus elméletek Individuálpszichológia, énpszichológia, tárgykapcsolatelméletek. A pszichoszociális fejlődés elmélete."

Hasonló előadás


Google Hirdetések