Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A nevelés értelmezése - célja – feladatrendszere Neveléselmélet I.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A nevelés értelmezése - célja – feladatrendszere Neveléselmélet I."— Előadás másolata:

1

2 A nevelés értelmezése - célja – feladatrendszere Neveléselmélet I.

3 Alapfogalmak Nevelés: értékközvetítés vagy értékteremtés Érték: minden olyan produktum, amelynek kettős funkciója van, egyrészt hozzájárul a szűkebb és tágabb emberi közösségek fejlődéséhez, tehát határozott közösségfejlesztő funkcióval rendelkezik, másrészt elősegíti az egyén fejlődését, azaz individuális funkciót is betölt. Nevelési érték: az egyén konstruktív életvezetése Konstruktív életvezetés: szociálisan értékes és egyénileg is eredményes életvezetés

4 Az értékek rendszere: (Bábosik István) Közösségi 1.Tevékenység 2.Segítségnyújtás 3.Értékóvás 4.Fegyelmezettség Egyéni 1. Intellektuális – művelődési igény 2. Esztétikai igény 3. Egészséges életmód

5 1. Szellemi-, fizikai-, közéleti tevékenység Milyen feladat? Kinek? Milyen formában?

6 Önkormányzati tevékenység hagyományos gyakorlat

7 Önkormányzati tevékenység demokratikusabb gyakorlat

8 Néhány iskolai adat A tanulók rendszeres tisztségei 321 – hetes 259 – társak ellenőrzése 198 – társak kiszolgálása

9 1. Szellemi-, fizikai-, közéleti tevékenység Értelmes feladat Mindenki számára legyen sikert jelentő feladat Együttműködés szerepe

10 2. Segítségnyújtás Felértékelődés Segítségnyújtás módja (ismeret – készség) Elsőnek lenni nehéz

11 3. Értékóvás (szellemi, kulturális, természeti) Bázis a közösség fejlődéséhez Rongálás Egyéni érintettség Nem csak kampány

12 4. Fegyelmezettség Munkafegyelem Betartható szabály

13 1. Intellektuális - művelődési Hozzásegíteni a tanulót az eredményes életvezetéshez A tanulás megkedveltetése Life – long learning „ Az iskola pontosan arra lenne jó, hogy tanárok rendesek legyenek velünk és megtanítsák az anyagot………de persze ezt az egész iskolai tantervet arra találták ki, hogy a tanárok tanítanak és a gyerekek rendesek. Azt nem számították bele az egészbe, hogy van, hogy a tanár gonosz és van olyan, hogy a gyerek oda sem figyel. Az egészbe nem számították bele. Ha ezt végigélem, átvészelem, nem lesz olyan rossz világ rám.” (András, 11 éves)

14 Új kompetenciák: rugalmasság, alkalmazkodó képesség önálló és társas tanulás képessége problémamegoldó képesség bizonytalanság kezelésének képessége együttműködés képessége az írott kommunikáció alkalmazásának képessége az idegen nyelvű és a különböző kultúrák közti kommunikáció képessége az információ és a telekommunikációs technikák alkalmazásának képessége

15 2. Esztétikai igény Környezet esztétikája Önmagam

16 3. Egészséges életmód Mozgás Higiéniás szükséglet

17 A nevelési koncepciók strukturális sajátosságai Klasszikus elmélet Modern elmélet normatívCélértékrelatív intellektuálisSzemélyiség- értelmezés regulatív irányított befogadó Folyamat- szervezés szabad aktív intellektualisz- tikus Hatás- szervezés naturalisztikus direktMetodikaindirekt

18 Nemzetközi nevelési irányzatok Klasszikus nevelési irányzatok: Neotomista nevelési koncepció Instrumentalista nevelési koncepció Funkcionális nevelési koncepció Kialakult nevelési irányzatok: Antropológiai nevelési koncepció Önkibontakoztatás nevelési koncepció Társadalmi partneri viszonyra nevelés


Letölteni ppt "A nevelés értelmezése - célja – feladatrendszere Neveléselmélet I."

Hasonló előadás


Google Hirdetések