Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea"— Előadás másolata:

1 A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea

2 A VIZUÁLIS TEHETSÉG Későbbi remekművek kedvelt KOMPOZÍCIÓS ELJÁRÁSAI megjelennek már a gyerekkori firkákon és rajzocskákon is. Későbbi remekművek kedvelt KOMPOZÍCIÓS ELJÁRÁSAI megjelennek már a gyerekkori firkákon és rajzocskákon is. A későbbi kedvenc TÉMÁK ÉS MOTÍVUMOK, gyakran alkalmazott kompozíciós eljárások jelen vannak a kisgyerekkori művekben is. A későbbi kedvenc TÉMÁK ÉS MOTÍVUMOK, gyakran alkalmazott kompozíciós eljárások jelen vannak a kisgyerekkori művekben is. A nagyművészet alkotásaival egyenértékű hatással voltak rájuk a POPULÁRIS MŰFAJOK: az újságillusztrációk, falfirkák, mesekönyvek, reklámok. A nagyművészet alkotásaival egyenértékű hatással voltak rájuk a POPULÁRIS MŰFAJOK: az újságillusztrációk, falfirkák, mesekönyvek, reklámok.

3 A VIZUÁLIS TEHETSÉG ALKOTÓI TÍPUSOK (domináns vizuális kifejezésmód): 1. rajzoló (leképező), „mesterember” 2. tervező 3. jel/szimbólum – alkotó 4. Konstruáló – szobrászkodó 5. „patterner” (mintákban gondolkodó) 6. befogadó - elemző

4 1) fotórealista arányrendszer 2) a harmadik dimenzió ábrázolása 3) rövidülés alkalmazása térbeliség érzékeltetésére 4) átfedés, takarás helyes ábrázolása 5) az átlagos képességű normál korosztályra jellemző szimbolikus-kanonikus ábrázolás nincs vagy ritka 6) intellektuális képességeik gyengébbek 7) nehezen váltanak kifejezési formák között (szó/kép, hallott/olvasott információ) KIEMELKEDŐ RAJZI KÉPESSÉGŰ GYERMEKEK JELLEMZŐI 5-8 éves korban

5 RAJZI MŰVELET Átlagos képességű /Hány évesen képes rá/ Tehetséges gyermek /Hány évesen képes rá/ Rövidüléssel teret érzékeltetni A testek nem látszó éleit elhagyni Méret- és arányhű alakokat ábrázolni A testességet árnyékolással visszaadni Érzelemgazdag, kifejező műveket létrehozni 6-84 Modell lerajzolása emlékezetből KIEMELKEDŐ VIZUÁLIS KÉPESSÉGEKET MUTATÓ AUTISTA GYERMEKEK RAJZFEJLŐDÉSE

6 A vizuális tehetség Juvenilia-kutatás Pedagógiai és művészeti dokumentum-elemzés Életút-interjúk 1. XIX. századi klasszikusok Kutatási témák: Hogyan integrálódik a kamasz tehetség kora képzőművészeti kultúrájába? Hogyan integrálódik a kamasz tehetség kora képzőművészeti kultúrájába? Művészet és pedagógia Művészet és pedagógia Merít-e az érett művész a gyermekkori alkotásokból? Merít-e az érett művész a gyermekkori alkotásokból? Van-e törés, vagy sima a nyelvváltás? Van-e törés, vagy sima a nyelvváltás? Barabás M.

7 Klasszikus magyar alkotók juveniliái Barabás Miklós Izsó Miklós Lotz Károly Benczúr Gyula Szinyei Merse Pál Ferenczy Károly Csók István Fényes Adolf Tornyai János Gulácsy Lajos Csók István Ferenczy István

8 Izsó Miklós Zichy Mihály Munkácsy Mihály Lotz Károly

9 Kortárs alkotók ifjúkori munkái Hogyan definiálható a vizuális tehetség a "gépi képkorszakában"? Hogyan definiálható a vizuális tehetség a "gépi képkorszakában"? Mennyire függ a tehetség a technikai virtuozitástól? Előfeltétele, vagy kísérő jelensége a rajzi ügyesség (drawing facility)? Mennyire függ a tehetség a technikai virtuozitástól? Előfeltétele, vagy kísérő jelensége a rajzi ügyesség (drawing facility)? A populáris kultúra és más életélmények hatása A populáris kultúra és más életélmények hatása Milyen szerepe van a gyermekrajzoknak az érett művészi életműben? Van-e vizuális nyelvi kontinuitás, korán megjelenő ábrázolói típus? Milyen szerepe van a gyermekrajzoknak az érett művészi életműben? Van-e vizuális nyelvi kontinuitás, korán megjelenő ábrázolói típus? Milyen szerepe van a művészettörténeti élményeknek, elemzési tapasztalatoknak a művészi életműben? Milyen szerepe van a művészettörténeti élményeknek, elemzési tapasztalatoknak a művészi életműben?

10 Pablo Picasso Claude Picasso Paul Klee Felix Klee

11 Révész L. L. Szabados Á. Bak Imre Sinkó István

12 A vizuális tehetség nem azonos a rajztudással. A vizuális tehetség nem azonos a rajztudással. Összetevői: tervező és konstruáló, másoló-reprodukáló képesség, vizuális memória, a részletek megfigyelésének képessége, a rész-egész szintetizálása, eredetiség, egyedi képi világ Összetevői: tervező és konstruáló, másoló-reprodukáló képesség, vizuális memória, a részletek megfigyelésének képessége, a rész-egész szintetizálása, eredetiség, egyedi képi világ Az ügyesség csak akkor válik tehetséggé, ha lehetőség van a vizuális nyelv folyamatos megújítására, ha nem előírás a hagyomány. Az ügyesség csak akkor válik tehetséggé, ha lehetőség van a vizuális nyelv folyamatos megújítására, ha nem előírás a hagyomány. Fejlesztés: autentikus feladatok, műelemzés, meghatározó mesterek mentori szerepben Fejlesztés: autentikus feladatok, műelemzés, meghatározó mesterek mentori szerepben Társművészetek nyújtotta inspiráció, a populáris kultúra "bekebelezése”, kamasz-nyelv megőrzése Társművészetek nyújtotta inspiráció, a populáris kultúra "bekebelezése”, kamasz-nyelv megőrzése

13 A. célzott feladatokkal egy-egy képességszféra fejlettségét értékelhetjük (felvételi vizsgák, rajzi illetve műelemző versenyek) B. a munkák kritériumok szerinti gyűjtésével longitudinális fejlődés dokumentálása PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN

14 FELADATTÍPUSOK 1. Alkotói képességek: −szabályok illetve adatok, tények ismeretét számonkérő, könnyen és viszonylag objektíven értékelhető feladatok (modell vagy beállítás rajza, művészettörténeti teszt) −nyitott, kreatív feladatok (tervezés, hangulatok, élmények ábrázolása)

15 PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN −„portfolió-módszer” a művészi alkotást illetve a tervezés, építés és tárgykészítés folyamatát dokumentáló eljárás −„domain project”: egy vizuális problémára irányuló vagy egy képességszférához kapcsolódó összetett feladatsor

16 PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN FELADATTÍPUSOK 2. Befogadói képességek: −műelemző teszt és a szóbeli elemzés adott műlistáról választott alkotásról −otthon készített műelemző dolgozat/előadás

17 PEDAGÓGIAI ELJÁRÁSOK A TEHETSÉG-DIAGNOSZTIKÁBAN −a vizuális memória, a differenciáló képesség, a képi információ alapján végzett munka (terv megvalósítása, tájékozódás térképen) −experimentális esztétikai mérőeszközök: vizuális fogalmak értését vizsgáló, az ízlés típusáról és az esztétikai érzékenység színvonaláról számot adó, képsorozatokat használó tesztek

18 HOGYAN ÉRTÉKELHETŐ EGY TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM ? „Kvantitatív” módszerek: −eredményesség mérés kérdőívvel, megfigyelő lappal, tesztekkel −a vizuális képesség fejlődésének longitudinális vizsgálata, életpályák követése

19 HOGYAN ÉRTÉKELHETŐ EGY TEHETSÉGGONDOZÓ PROGRAM ? „Kvalitatív” módszerek: 1. résztvevő értékelés 2. környezet-vizsgálat 3. strukturált interjú, kérdőív 4. portfólió-elemzés


Letölteni ppt "A VIZUÁLIS TEHETSÉG Kárpáti Andrea"

Hasonló előadás


Google Hirdetések