Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Pedagógiai értékelés. Jutalmazás és büntetés Mi a jutalmazás és büntetés célja? Hogyan jutalmazzak? Hogyan büntessek? Hibák, nehézségek a mindennapi gyakorlatból.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Pedagógiai értékelés. Jutalmazás és büntetés Mi a jutalmazás és büntetés célja? Hogyan jutalmazzak? Hogyan büntessek? Hibák, nehézségek a mindennapi gyakorlatból."— Előadás másolata:

1 Pedagógiai értékelés

2 Jutalmazás és büntetés Mi a jutalmazás és büntetés célja? Hogyan jutalmazzak? Hogyan büntessek? Hibák, nehézségek a mindennapi gyakorlatból

3 Jutalmazás – büntetés célja A büntetés és a jutalmazás célja a büntető, jutalmazó személy által közvetített értékek megerősítése, az általa elvetettek gyengítése. operáns kondicionálás

4 Milyen a jó jutalmazás? vágyakozás a jutalomra szükségletkielégítő mértéktartás kritériumok alapján történő jutalmazás személyre szabott konzekvens

5 Mire ügyeljünk a jutalmazásnál? nem számít értéknek a jutalom időben túl távoli, elérhetetlen máshonnan is megszerezhető elérése túlságosan nehéz túl sok jutalmazás  devalválódás, gyengül a belső motiváció sablonossá válhat

6 A jutalmazás formái Verbális Nonverbális Külső jutalmak Kognitív disszonancia

7 Hogyan büntessek? Megúszhatatlan, intenzív Megfosztja valamitől a gyermeket Elrettentő, de mértéktartó Személyre szabott Konzisztens Szeresse azt a személyt, aki a büntető Magyarázat

8 A büntetés hibái Megszégyenítő, megalázó a büntetés Súlyos fizikai bántalmazás Testi és lelki terror Kollektív büntetés Nem szándékos tettért is büntetünk

9 A büntetés típusai Fizikai Verés, ital- és élelemmegvonás, stb. Verbális Megalázás, megszégyenítés, szidás, stb.

10 Az iskolai büntetések Szóbeli intés, figyelmeztetés Írásbeli figyelmeztetés, intő, rovó Igazgató elé idézés Fegyelmi tárgyalás

11 Az értékelés szintjei Regionális, helyi szint Nemzetközi értékelés Országos értékelésIskolai szint

12 Az értékelés funkciói Eredményesség és hatékonyság növelése Minősítés – szelektálás – orientálás - társadalmi megmérettetés Diagnosztizálás – fejlesztés - korrekció Tájékoztatás, informálás Visszacsatolás: megerősítés Motiválás

13 Az értékelés típusai I. TípusFunkcióEszköz, módszer DiagnosztikusHelyzetfeltárásDiagnosztikus teszt, megfigyelés, diagnosztikus vizsga FormatívSegítés, fejlesztésPortfóliók, tanulói naplók, megbeszélések, tanulói önértékelés, társak értékelése, csoportmegbeszélés, Diagnosztikus teszt, röpdolgozat SzummatívMinősítésTémazáró dolgozat, vizsga (pl. érettségi), félévi / évvégi bizonyítvány

14 Az értékelés típusai II. a tanulók teljesítményének értékét a tanulási követelményekhez viszonyítva határozzák meg A tanuló teljesítményét egy adott diákpopuláció jellemzőihez viszonyítjuk. A diákokat önmagukhoz viszonyítjuk annak érdekében, hogy önismeretüket fejlesszük.

15 Funkciójának tisztázása, rögzítése Célok, követelmények megfogalmazása a tantervek, pedagógiai program alapján Az információgyűjtés módszereinek, eszközeinek kiválasztása, kifejlesztése Az értékelés tervezése Információgyűjtés adatgyűjtés Az információk elemzése, értelmezése Ellenőrzés Mennyiségi értelmezés: osztályzat, pontszámok, stb. Minőségi értelmezés: szöveges, metakommunikatív jutalom Minősítések, döntések megfogalmazása

16 Az ellenőrzés Hagyományos: –Megfigyelés –Szóbeli –Írásbeli Alternatív módszerek: –Projekt –Esettanulmány –portfólió

17 Az osztályozás előnyei könnyen kezelhető, jól áttekinthető, egyszerű és egyértelmű visszajelzést nyújt, rugalmas, a különböző feltételekhez alkalmazható, az egyénre irányul, személyes, lehetővé teszi a teljesítmények összemérését

18 Az osztályozás hátrányai Fejlődés-lélektani szempont Pedagógiai-lélektani szempont Szociálpszichológiai szempont Pedagógiai– lélektani szempont

19 A pedagógiai értékelés átalakításának lehetőségei A minősítés funkciója megmarad, de amennyire lehet, kritériumorientálttá és egyre objektívabbá kell tenni. A dolgozatoknak, a feleltetéseknek, sőt, a félév végi és év végi osztályzatoknak se legyen semmilyen messzire ható következményük. Minden jegyet lehessen bármikor javítani. A tanítási folyamatban kell elhelyezni sok apró értékelő mozzanatot, valamint az önértékelés lehetőségét. (Nahalka István)

20 Szöveges értékelés Előfeltételei: –a tanárszerep megváltozása –a gyermek személyiségének fokozott figyelembevétele

21 Vizsgarendszer hazánkban Vizsgatípusok Alapműveltségi Érettségi vizsgaSzakmai vizsgaFelvételi vizsga

22 A sikeres vizsga feltételei világos, pontos követelmények kedvező légkör a szükséges tárgyi, személyi feltételek


Letölteni ppt "Pedagógiai értékelés. Jutalmazás és büntetés Mi a jutalmazás és büntetés célja? Hogyan jutalmazzak? Hogyan büntessek? Hibák, nehézségek a mindennapi gyakorlatból."

Hasonló előadás


Google Hirdetések