Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Magyar Nemzeti Múzeum Budapest 2011. október 17. Előadó: Kurta Mihály múzeumandragógus Herman Ottó Múzeum, Miskolc.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Magyar Nemzeti Múzeum Budapest 2011. október 17. Előadó: Kurta Mihály múzeumandragógus Herman Ottó Múzeum, Miskolc."— Előadás másolata:

1 Magyar Nemzeti Múzeum Budapest október 17. Előadó: Kurta Mihály múzeumandragógus Herman Ottó Múzeum, Miskolc

2  Múzeumandragógiai nevelésfilozófia  Fenntartható muzeális rendszer  Múzeumandragógia: örökség-értelmezés  Múzeumandragógia, múzeummediáció  Nevelésfilozófiai-modell  Múzeumandragógiai mintaprojekt  Nevelésfilozófiai sajátosságok Témakörök

3  A durkológia és a durkói felnőttnevelési modell (is) fenntartandó  Bölcsészeti pedagógiai kritika /informális tanulás  Maróti modell (is) filozófia (teológiai filozófia, metafizika),antropológia:- a múzeumandragógiai diszciplína megalapozásában (Győry)  Klasszikus bölcseleti filozófia (Éles)  Műveltséghiány és destabilizálódás (Koltai) Múzeumandragógiai nevelésfilozófia

4 Fenntartható/fenntartandó muzeológiai rendszer!?  Alternatíva nem áll az egyén, a közösség, az emberiség előtt (jólét)  Interdiszciplináris múzeumi tudásbázis  Múzeumban Őrzött örökségünk az emberi/történelmi emlékezet,- és fejlesztés alap pillére  Transzcendens lényegünk, emberi szellemiségünk, szociális/társas létünk = a világ szellemi talapzatával  Tudás/nevelési korrekció-képesség

5 Szakrális örökség kategóriák Természet Természet Ember Ember Transzcendens Transzcendens

6 Kulturális örökség EEEEmber-központú múzeum Tárgyi örökség TTTTárgyközpontú múzeum Szellemi örökség ÖÖÖÖrökségközpontú múzeum Általános örökség kategóriák

7 A múzeumandragógia fogalma A múzeumandragógia a múzeumok, a muzeális jellegű intézmények, civil közösségek, a kulturális örökség védelmével, őrzésével megbízott szervezetek felnőttképzési, felnőttoktatási, felnőttnevelési tevékenységének lehetőségeit, feltételeit vizsgálja. Azokat a törvényszerűségeket igyekszik feltárni, amelyek intézményes vagy intézményen kívüli múzeumi keretek között hatékonyabbá tehetik a felnőtt egyének, a felnőtt közösségek számára „az élet teljes körére kiterjedő” tanulási, öntanulási, képzési, önképzési, személyiségfejlesztési eredményeit. (Kurta, 2008)

8 A múzeummediáció fogalma A múzeummediáció a múzeumi kultúra-közvetítés komplex rendszere, amelynek részei szorosan kapcsolódnak a múzeumtudományi szakágak tudásközvetítő funkcióihoz, a kulturális örökség bemutatásához és értelmezéséhez, a muzeális jellegű hálózat múzeumpedagógiai, múzeumandragógiai, múzeumgerontagógiai tevékenységéhez köthető tanulási, képzési, nevelési feladataihoz, az alternatív konfliktusmegoldás múzeumi formáihoz. Konkrét cselekvési kategóriáit a muzeális jellegű interakciók,kommunikációk,objektivációk, szimbólumok és animációk jelentik. EXAGÓGIA (Kurta, 2009)

9 múzeumpedagógiamúzeumandragógiagerontagógia Metanarratíva Verifikált tudás Részben verifikált tudás Múzeumi mediáció Neveléstudományi súlypont: felnőttek képzése LLL. Tudás,- és Felnőttnevelési korrekció KÉPESÍTÉS NÉLKÜL A FELNŐTTKÉPZÉSBEN MINDÖRÖKKÉ? Új Múzeumi Nevelésfilozófiai Modell

10 Csereprogram mmmmagyar ttttransznacionális eeeeurópai gggglobális Múzeumangragógiai mintaprojek (idős,- szépkorúak - múzeumi önkéntes program) Múzeumelmélet sssszaktudományi előadások ffffrontszemélyzet képzés Gyakorlat iiiinteraktív múzeumi programok öööönkéntes/dócens feladatok

11 Múzeumandragógiai nevelésfilozófia sajátosságai  Jövő kutatók/biológiai forradalom  Neveléstudományi paradigmaváltás (negyed-fok)  Múzeumandragógiai alkotás attribútumának egyike: új termék/produkt/gondolkodás minőségi újszerűsége  Új múzeumi értelmezés/új elmélet, metanarratíva  Múzeumi tudás és nevelési korrekció  Új múzeumi örökség narratíva/ elidegeníthetetlen/kult. div  Fogalmi tisztázások: média, médium, mediálás, mediáció, kulturális mediáció, múzeum mediáció, mediátor  Mesterséges világ (kultúra), virtuális világ (világháló) - eredeti/hamis jelenségkör/ egy személyessé váló játék

12 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Magyar Nemzeti Múzeum Budapest 2011. október 17. Előadó: Kurta Mihály múzeumandragógus Herman Ottó Múzeum, Miskolc."

Hasonló előadás


Google Hirdetések