Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A verbális, nonverbális- és metakommunikáció Szerepe a tárgyalások során.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A verbális, nonverbális- és metakommunikáció Szerepe a tárgyalások során."— Előadás másolata:

1 A verbális, nonverbális- és metakommunikáció Szerepe a tárgyalások során

2 Verbális kommunikáció társadalmi kódrendszer – kulturális termék – funkciója: információ közlése belső tartalmak kifejezése (érzelem, attitűd) mások cselekedeteinek befolyásolása Vokális kommunikáció hangsúly, hanghordozás, beszédtempó, hangszín… Nonverbális kommunikáció mimika, tekintet, gesztusok, testtartás, térközszabályozás

3 Információátadás közlő üzenet 1 befogadó üzenet 4 kódolás csatorna befogadó üzenet 2 közlő üzenet 3 csatorna dekódolás kódolás dekódolás Visszacsatolás

4 Dekódolás: verbális csatorna – 7% vokális jelzések – 38% nonverbális jelzések - 55% Metakommunikáció: rejtett, mögöttes jelentést hordoz (meta - görög: között, után, mögött) minden csatornában jelentkező, finom, rejtett és bonyolult, szavakban nehezen megfogalmazható kódrendszer

5 Hamburgi kommunikációs modell: ( Friedeman Schulz von Thun; Karl Bühler) Kifejező, felszólító, ábrázoló funkció (egyének feletti, közötti tárgyi vonatkozások, tényállások bemutatása) Palo Alto-i - Stanfordi iskola: (Bateson) Metakommunikáció: a nem szándékos – indirekt kommunikáció a közlés tartalmát egy magasabb logikai szinten, másfajta kódban minősíti. Tartalmi és kapcsolati oldal. Ez utóbbi határozza meg a tartalmit.

6 „Négyfülű modell” (hamburgi): Tárgyi - tartalmi szint: információ közlése – „mit?” Kapcsolati szint: milyen sajátosságok szabályozzák a kapcsolatokat – „hogyan?” Önkifejezési szint: énbemutatás (kongruencia, autentikusság) Felszólító szint: tudatos vagy tudattalan befolyásolás, meggyőzés, manipuláció, nevelés, oktatás… - „miért?”

7 Amiről információt adok – tartalmi szint: tárgyilagosság, egyszerűség, tagoltság, tömörség, érdeklődés keltése, fenntartása Amit magamról közlök – önkifejezés: önértékelés, önérvényesítés, imponálási technikák (érett-e a személyiség?) Kapcsolati oldal – „szívhez szóló üzenetek”: értékelési, irányítási dimenzió

8 Irányítás (magas kontroll) LeértékelésÉrtékelés autoriter stílus laissez-faire stílus patriarchális-gondolkozó stílus Döntések átengedése (alacsony kontroll) Partneri-szociálintegratív stílus

9 A visszacsatolás: Valamit észlelni Valamit értelmezni Valamit érezni

10 A non verbális kommunikáció eszközei Mimika (arckifejezések) – –Tekintet (szemkapcsolat) – –Vokális kommunikáció – –Mozgásos kommunikáció – –Testbeszéd (gesztusok,testtartás) – –Térköz (személyes tér, távolságtartás baráti : cm, üzleti : cm) – –Kulturális szignálok – –Érintés – –Csend

11 Az aktív hallgatás A hallgató feladatai a hallgatás során beleélés a beszélő helyzetébe a tartalom és érzelem figyelése a megértés ellenőrzése visszajelzések a beszélő számára Az aktív hallgatást gátló tényezők ellenséges beállítódás valamelyik fél részéről a megváltozás kockázata zavaró, ellenséges kijelentések pozitív beállítódás saját magunkra figyelés

12 Szájőrzés Orrérintés Szemdörzsölés Füldörzsölés Nyakvakarás Gallérhúzogatás Ujj a szájban Arc- és állgesztusok Állsimogatás Kézgesztusok – archoz illesztve (hazugság, titkolózás, elhallgatás)

13 Testtartások Összeszedett testhelyzet Testtartás változásai Közös testtartások a csoportban

14 Kéz- és kargesztusok –Tenyér összedörgölése –Összekulcsolt kezek –A „toronysisak” –Kéz-, kar- és csuklómarkolás –Hüvelykujj-felmutatás

15 „tanácsadó” helyzet „kompetitív” helyzet „kooperatív” helyzet Ültetési rend

16 Konfrontatív és sarokpozíciók Artúr király koncepciója

17 Irodalom Buda B. (1988): A közvetlen emberi kommunikáció törvényszerűségei. Tömegkomm. Kutatóközpont, Bp. Griffin, E. (2001): Bevezetés a kommunikációelméletbe. Harmat Kiadó, Bp. Pease, Allen – Barbara: Testbeszéd enciklopédia Qualliam, Susan (2004): Testbeszéd. Varázsládika Kiadó, Bp. Thiel, Erhard (1997): A testbeszéd többet árul el minden szónál. Magyar Könyvklub, Bp. Tannen, D. (2001): Miért értjük félre egymást? Kapcsolataink a beszélgetési stílusunkon állnak vagy buknak. Tinta Kiadó, Bp. Tannen, D. (2001): Miért értjük félre egymást? Kapcsolataink a beszélgetési stílusunkon állnak vagy buknak. Tinta Kiadó, Bp.

18 Köszönömmegtisztelőfigyelmüket!


Letölteni ppt "A verbális, nonverbális- és metakommunikáció Szerepe a tárgyalások során."

Hasonló előadás


Google Hirdetések