Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Kertész Imre: Sorstalanság Kertész Imre Kertész Imre az első magyar irodalmi Nobel- díjasunk (2002-ben kapta meg a elismerést). Kertész Imre az első.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Kertész Imre: Sorstalanság Kertész Imre Kertész Imre az első magyar irodalmi Nobel- díjasunk (2002-ben kapta meg a elismerést). Kertész Imre az első."— Előadás másolata:

1

2 Kertész Imre: Sorstalanság

3 Kertész Imre Kertész Imre az első magyar irodalmi Nobel- díjasunk (2002-ben kapta meg a elismerést). Kertész Imre az első magyar irodalmi Nobel- díjasunk (2002-ben kapta meg a elismerést). Zsidó családba született, családja átélte a 20. század összes erkölcsi borzalmát : „ Zsidónak lenni: szerintem ez ma elsősorban erkölcsi feladat.” Zsidó családba született, családja átélte a 20. század összes erkölcsi borzalmát : „ Zsidónak lenni: szerintem ez ma elsősorban erkölcsi feladat.”

4 Kertész Imre Művészetét áthatja a holokauszt-irodalom; ám műveiben megjelenik az irónia és groteszk is: „ a lágerek abszurditása nem ellentéte, hanem sűrítménye a világ abszurditásának ”. Művészetét áthatja a holokauszt-irodalom; ám műveiben megjelenik az irónia és groteszk is: „ a lágerek abszurditása nem ellentéte, hanem sűrítménye a világ abszurditásának ”. Adorno: „Auschwitz után nincs művészet!” Adorno: „Auschwitz után nincs művészet!”

5 Sorstalanság Cím: nincs sorsa, elvették tőle, egy általános zsidó sorsot kell élnie (egy gyermek allegóriáján keresztül ez még inkább érzékelhet – kiszolgáltatottság, lehetőségek, melyek nem valósulhatnak meg). Cím: nincs sorsa, elvették tőle, egy általános zsidó sorsot kell élnie (egy gyermek allegóriáján keresztül ez még inkább érzékelhet – kiszolgáltatottság, lehetőségek, melyek nem valósulhatnak meg).

6 Sorstalanság Fontos, hogy a főhős nem Kertész Imre, hanem Köves György (Gyurka), az elbeszélő végig az ő szempontjából kezeli a történetet : sokáig jelen időt használ. Fontos, hogy a főhős nem Kertész Imre, hanem Köves György (Gyurka), az elbeszélő végig az ő szempontjából kezeli a történetet : sokáig jelen időt használ. vele együtt kell átélnem az eseményeket, legfeljebb napokra emlékszik vissza vele együtt kell átélnem az eseményeket, legfeljebb napokra emlékszik vissza gyermeki beszédmód, naivitás, akár a táborokat is szépnek tudja látni, nincsenek meg benne a felnőttes sablonok gyermeki beszédmód, naivitás, akár a táborokat is szépnek tudja látni, nincsenek meg benne a felnőttes sablonok

7 Sorstalanság Naplószerű írásmód : nem folyamatos, emlékképszerű, de lineáris (nem ugrál az idősíkok között). Naplószerű írásmód : nem folyamatos, emlékképszerű, de lineáris (nem ugrál az idősíkok között). Nem foglal állást, csak a mű végén vállalja fel az értékítéletet. Nem foglal állást, csak a mű végén vállalja fel az értékítéletet.

8 Holokauszt és művészet Számos regény (Anna Frank naplója – szintén gyerek, Jorge Semprun: Nagy utazás), Számos regény (Anna Frank naplója – szintén gyerek, Jorge Semprun: Nagy utazás), film (Schindler listája, Napfény íze, Életvonat, Az élet szép) művészeti alkotás foglalkozik a holokauszt témájával, Kertész Imrét az elbeszélés módja és nyelvezete különbözteti meg a többi alkotótól. film (Schindler listája, Napfény íze, Életvonat, Az élet szép) művészeti alkotás foglalkozik a holokauszt témájával, Kertész Imrét az elbeszélés módja és nyelvezete különbözteti meg a többi alkotótól.

9 Feladatok Hasonlítsd össze a regényt és a filmet! Hasonlítsd össze a regényt és a filmet! Gyűjts olyan irodalmi műveket, melyben a gyermeki nézőpont dominál! Gyűjts olyan irodalmi műveket, melyben a gyermeki nézőpont dominál! Keress olyan magyar irodalmi műveket, melyben a holokauszt-élmény jelenik meg! Keress olyan magyar irodalmi műveket, melyben a holokauszt-élmény jelenik meg!


Letölteni ppt "Kertész Imre: Sorstalanság Kertész Imre Kertész Imre az első magyar irodalmi Nobel- díjasunk (2002-ben kapta meg a elismerést). Kertész Imre az első."

Hasonló előadás


Google Hirdetések