Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Téli üzemeltetés az országos közúthálózaton -1. Magyar Közút Nonprofit Zrt.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Téli üzemeltetés az országos közúthálózaton -1. Magyar Közút Nonprofit Zrt."— Előadás másolata:

1 Téli üzemeltetés az országos közúthálózaton -1. Magyar Közút Nonprofit Zrt.

2 Országos közúthálózat Főúthálózat hossza 6627,7 km Mellékúthálózat hossza 23209,3 km Összesen29837 km Átkelési szakaszok főúthálózaton 1481,2 km Átkelési szakaszok mellékúthálózaton 7016,9 km Átkelési összesen8498,1 km Hidak7008 db

3 A feladat meghatározás jogszabályi háttere Közúti közlekedésről szóló évi I. törvény az állam üzemeltetési kötelezettsége az országos hálózaton közútkezelő tájékoztatási kötelezettsége TELJESKÖRŰ FELELŐSSÉG! Országos Közutak Kezelői Szabályzata 6/1998 (III.11.) KHVM (GKM) rendelet előkészítő feladatok, téli üzemeltetési terv kötelezettsége téli útüzemeltetési időszak teljes körű feladat-meghatározás szolgáltatási szintek és beavatkozási határidők Téli üzemeltetési terv operatív feladat-meghatározás ügyeleti rend további szervezeti utasítások és intézkedések §

4 Milyen lesz a tél? Korrekt meteorológiai előrejelzés max. 10 nap (a valóság nem ilyen egyértelmű) Nincs periodikus ismétlődés Van-e klíma változás és miben nyilvánul meg? BIZONYTALANSÁG

5 Előkészületek a nyári hónapoktól fagyveszélyes helyek jelölése személyzet és gépek felkészítése hóvédművek kihelyezése intézkedési terv kidolgozása, szóróanyag beszerzés bérelt gépek - vállalkozók versenyeztetése Téli szolgálat ügyeleti szolgálat és információközlés hóeltakarítás síkosság-mentesítés út menti növényzet gondozása Tavaszi leszerelés gépek tisztítása, javítása, festése hóvédművek bevonása műszaki, és gazdasági értékelés Téli útüzemeltetés = egész éves feladat

6 Az átlagos tél fogalma havas nap, síkos nap 24 óránál kevesebb folyamatos havazás Hőmérséklet nem hidegebb, mint -8 C Szél sebessége kisebb 30 km/ó

7 Az MK Kht. téli szervezete április 1-től 5 régió 77 ügyeleti hely tonna só 3000 fő

8 Saját gépek Bérelt gépek 106 db bérelt alapgép sószóróval, hóekével; 38 db célgép Regionális főmérnökség ALAPGÉPEKKIEGÉSZÍTŐKCÉLGÉPEK Eszközhordozó gépjárművekHó-ekék Szóró- berendezések Hómaró adapterek Rakodó gépek ZIL hómarókGréder Közép- Magyarország127 db115 db105 db40 db49 db8 db19 db Észak-Dunántúl135 db118 db92 db35 db42 db26 db16 db Dél-Dunántúl80 db69 db65 db25 db36 db5 db13 db Észak-Alföld166 db150 db125 db37 db48 db13 db20 db Dél-Alföld120 db107 db87 db23 db42 db5 db13 db Összesen628 db559 db474 db160 db217 db57 db81 db

9 Információtól – a munkavégzésig Közúti meteorológiai információs rendszer 209 automatikus mérőhely riasztás interneten és mobiltelefonra előrejelzés, elemzés 77 mérnökségi és központi vezetői ügyelet Őrjáratok útbeutazás, útellenőrzés lakossági-intézményi értesítés Partnerszervezetek Országos Meteorológiai Szolgálat (riasztás)

10 Fokozatok Az időjárás függvényében négy fokozatot különböztetünk meg: I. fokozatEgyszerű készenlét A teljes területen a léghőmérséklet meghaladja + 3  C értéket az elrendelés napján és az előrejelzések alapján az elrendelést követő 24 órában. II. fokozatSzigorú készenlét A szolgálat napi időtartama alatt a hőmérséklet várhatóan + 3  C alá süllyed, részleges vagy teljes síkosság-mentesítés válhat szükségessé, max. 5 cm hóréteg lehullásáig. III. fokozatHó- eltakarítás A lehullott hó vastagsága meghaladja az 5 cm-t. IV. fokozatElhárításA folyamatos havazás vagy a hófúvásos időszak időtartama meghaladja a 24 órát és a szélsebesség nagyobb 30 km/h-nál, vagy 12 órán túl ónos eső hullik. Kihirdetett veszélyhelyzet

11 Mivel szórunk? 11 NaCl CaCl 2 kevert anyagok homok zúzalék

12 Környezetvédelem 12 Preventív és reaktív védekezés Kísérletek bizonyították, hogy az 1 cm vastag jégborda megolvasztásához 620g/m2 só szükséges. Megelőzéshez nedvesített technológiával 15g/m2 só oldat is elegendő

13 Környezetvédelem Hazai tapasztalatok A vízi állatokra és a növényekre nincs veszély, mert a toxikus határ magasabb mint a mért érték. A lombos fák 10 m-es környezetben érzékenyek. A talajszennyezés mértéke csökken az úttól távolodva. A só 28 napon belül lebomlik. Novemberben 30 cm mélységben az úttól 3 m-re a só kimutathatatlan Áprilisban az úttól 1m távolságon belül mérhető a határértéknél nagyobb szennyezettség.

14 A tél költségei ,5 mrd Ft az időjárás függvényében Az elhárítási költségek az Útpénztárból a Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ által biztosítottak.

15 15 A közútkezelő felkészültsége és munkája csak a szükséges, de nem az elégséges feltételt biztosítja. A gépjármű vezetők mentális, a járművek műszaki felkészítése elengedhetetlen. A biztonságos téli közlekedés feltétele


Letölteni ppt "Téli üzemeltetés az országos közúthálózaton -1. Magyar Közút Nonprofit Zrt."

Hasonló előadás


Google Hirdetések