Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Melicz Zoltán Egyetemi adjunktus BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék K.alags. 27. 463-2666.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Melicz Zoltán Egyetemi adjunktus BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék K.alags. 27. 463-2666."— Előadás másolata:

1 Melicz Zoltán Egyetemi adjunktus BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék K.alags

2 Szennyvíztisztítás  Miért van rá szükség?  Hogyan változik? (technika történet és jövőkép)  Főbb folyamatok (csak a lényeg)  Néhány érdekes alkalmazás

3 A szennyvíztisztítók helye a települési vízgazdálkodásban

4 Miért is kell tisztítani?  Szennyvíz  Nehezen definiálható fogalom: olyan víz, amely környezetre káros anyagot tartalmaz  Szennyezőanyag mennyiség és minőség?  g, mg, μg, ng, vagy még kisebb ???  A fejlődés iránya: egyre kisebb mennyiségek eltávolítása

5 Települési szennyvizek: források  Ipari szennyvizek  Összetétel változatos (az ipari tevékenység függvénye)  Házi szennyvizek  Az emberi metabolizmus termékei  Vizelet, fekália, használati vizek stb.  Szennyezőanyagok összetétele az étkezési szokások  Eltérés: vízhasználati szokások (takarékosság)  Fekete és szürke szennyvizek: Mo.-n még nem elterjedt  Kommunális (házi jellegű)

6 Biológiai bonthatóság  Vegyületek biológiai folyamatok révén (egyszerűbb vegyületekké) történő átalakítása  Szervesanyagok:  Csak egy részük biológiailag bontható  A bontás sebessége nagymértékben változhat  Oldott és szilárd formában

7 A csatornarendszer kialakítása  Gravitációs, vagy kényszeráramoltatású?  Elválasztott vagy egyesített?  Lehetséges hatások:  Szervesanyag lebontás (ez baj?)  Szulfátok, szulfidok (toxikus, korrozív)  Kénhidrogén képződés biológiai úton (bűzös)

8 A csatornarendszer kialakítása  Gravitációs, vagy kényszeráramoltatású?  Elválasztott vagy egyesített?  Gravitációs rendszerek:  Hosszú tartózkodási idő ▶▶ anaerob folyamatok túlzott mértékben ▶▶ bűzképződés (kénhidrogén)  korrózió (szulfát, szulfidok)  Vákuumos rendszerek  Három fázisú rendszer: aerob körülmények  Gyakori a téli, jelentős hőmérséklet csökkenés  Rövidebb tartózkodási idő

9 A tisztítás célja  Első szennyvíztisztítók lebegőanyagok, szervesanyagok eltávolítása  Módszer: a biológia művi (irányított környezetben történő működtetése  Cél: kis térfogatban, sok mikroorganizmus  Eljárások  Csepegtetőtestek, 1800-as évek vége  Eleveniszapos rendszerek, 1900-as évek  Anglia, USA

10 Hogyan működik?  A csepegtetőtest  Biofilm (néhány 100 mikron vastagságú)  Levegőztetés természetes módon (csepegés)  Biofilm vastagodás (biológiai növekedés eredményeként)  Biofilm leválás – a leváló anyag visszatartása szükséges  Megoldás: ülepítőkkel

11 Csepegtetőtest „robbantott” rajza

12 Műanyag töltet

13 Hogyan működik?  Az eleveniszapos rendszer  Pehely (néhány 100 mikron átmérőjű)  Levegőztetés mesterséges módon (gépészeti berendezések)  Recirkuláció (aktív biomassza visszavezetése – lásd később)  Ülepítők alkalmazása szükséges  Jelenleg a világon legelterjedtebb

14 Az eleveniszapos rendszer kialakítása

15

16 Levegőztetett eleveniszapos rektor

17 Ülepítés  Gravitáció hatására (súlykülönbség)  Általában „nagy” műtárgyakban  Nagyszámú ülepítő kialakítási változat,  … és emiatt sok-sok ülepedéssel kapcsolatos probléma

18 Ülepítő műtárgy függőleges metszet

19 Utóülepítő „üresen”

20 Ülepítő „tele”

21 Tisztítási igények növekedése  Növényi tápanyagok (nitrogén és foszforformák) eltávolítása  BNR (biological nutrient removal) rendszerek  Dél-Afrika (1970-es évek) : az első BNR-ek  Különböző (pl. nem levegőztetett) reaktorok alkalmazása  Bonyolult kialakítás, nehéz üzemeltetés

22 Az eleveniszapos rendszer sémája

23 Bonyolultabb reaktorelrendezések

24 Az 5 lépcsős Bardenpho eljárás

25 Eleveniszapos-cs.t. kombinációk

26 Biofor típusú biofilter 1. Szennyvíz bevezetés, 2. Öblítő levegő 3. Levegőbevitel, vagy szénforrás bevezetés, 4. Tisztított víz elvezetés, 5. Öblítő zagyvíz elvezetés, 6. Öblítővíz

27 Szennyvíztisztítók tervezése  Kétféle megközelítés  1. Hagyományos (mérnöki)  Biológiai műtárgytérfogatok meghatározása  Tapasztalatok, összefüggések felhasználása („ökölszabályok”)  Méretezési segédletekben, irányelvekben  Ülepítők, meghatározása  Hidraulikai számításokkal, ellenőrzésekkel  Alkalmazása: ritka

28 Szennyvíztisztítók tervezése  Kétféle megközelítés  1. Modellszámításokkal, szimulációkkal  Biológiai műtárgytérfogatok meghatározása  Reakciókinetikai ismeretek felhasználásával  Mikroorg. szaporodás, pusztulás sebességek  Különböző környezetben (levegőztetett vagy nem?)  Matematikai modellek (1984-től)  Differenciál egyenletrendszerek  Számítógépen  Ülepítők, meghatározása  A hidraulika szimulációjával

29 És a további innovációk…  Biológiai reaktorok  Bioszűrők  Kiváltják az ülepítőt is  Fluidágyas/mozgóágyas reaktorok  UASB (bonyolult hidraulikai viszonyok és biológia)  MBR rendszerek  Fázissztétválasztás 0,1 μm-es pórusokon keresztül  „Nem hagyományos” biológiai rendszerek  Anammox, Sharon (anaerob ammonium oxidáció)

30 Fluid ágyas reaktor séma

31 UASB reaktor séma

32 UASB reaktor

33

34 Membrán bioreaktorok (MBR)

35

36 Összefoglalásként  A szennyvíztisztítás:  Környezetvédelmi szempontból fontos  Befogadó védelem,  epidemiológiai kockázat csökkentése  Multidiszciplináris tudást igényel  Mérnöki tudás (gépészet, irányítástechnika, műtárgy méretezés, kémia, biológia …)  Költséges (max év élettartam, energiaigény)


Letölteni ppt "Melicz Zoltán Egyetemi adjunktus BME Vízi Közmű és Környezetmérnöki Tanszék K.alags. 27. 463-2666."

Hasonló előadás


Google Hirdetések