Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Építőmérnöki alapismeretek Közlekedésfejlesztés Dr. OROSZ Csaba, egyetemi docens Út és Vasútépítési Tanszék, BME.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Építőmérnöki alapismeretek Közlekedésfejlesztés Dr. OROSZ Csaba, egyetemi docens Út és Vasútépítési Tanszék, BME."— Előadás másolata:

1 Építőmérnöki alapismeretek Közlekedésfejlesztés Dr. OROSZ Csaba, egyetemi docens Út és Vasútépítési Tanszék, BME

2 1. Problémák a városi közlekedésben 2

3 1980 óta az agglomerációval együtt közel 3 millió fő ↓ Urban sprawl 3

4 4

5 5

6 6

7 7

8 8 Parkoló a BME előtt 8:30 - kor Parkoló a BME előtt 10:00 - kor

9 9 Veszteség a várható élettartamból (0-36 hónap) a PM 2.5 következtében

10 10

11 Problémák: Növekvő forgalom Torlódások kialakulása és állandósulása Parkolási helyzet (szabad helyek, feltételek) Land use? Közösségi közlekedés helyzete (farebox revenue, adósság, szolgáltatás minősége, járművek állapota) Környezetszennyezés (levegőminőség – egészségi kihatás) 11

12 2. Megoldási lehetőségek 12

13 Gépjármű- szabványok Gépjármű- tárolási követelmények Országos és területi kvóták Fogyasztási adó az első vásárláskor Éves gépjárműadó Jogi eszközökPénzügyi eszközök a) A gépjármű-tulajdonlás befolyásolásának eszközei. Parkolás szabályozás Autóbusz- sávok, külön tgk és szgk sávok Behajtási engedélyek Behajtási korlátozások Tervezett késleltetések Fizikai, jogi közl. terv. eszközök Jó tömeg- közlekedés Pénzügyi eszközök Üzem- anyag- adó Parkolási díjak Útvámok Viteldíjak a tömeg- közleke- désben Területi úthaszná- lati díj Közterületi parkolási díjak Magánterületi parkolóhelyek adóztatása Járműút hossza szerint Kiegészítő engedély (cimke) vásárlás Belépődíjas rendszer b) A gépjárműhasználat befolyásolásának eszközei A közlekedési igények, útvonalválasztás befolyásolási lehetőségei Előnyök buszoknak és több utassal (HOV) közlekedő szgk-nak P+R parkolj és utazz tovább Rugalmas munkaidő Jogi, szabályozási eszközök Taxik több utassal Munkáltatói többletadó a csúcsórákban közlekedő alkalmazottak száma szerint Pénzügyi eszközök c) A közlekedési szokások befolyásolása

14 Gépjármű- szabványok Gépjármű- tárolási követelmények Országos és területi kvóták Jogi eszközök Fogyasztási adó az első vásárláskor Fogyasztási adó az első vásárláskor Éves gépjárműadó Pénzügyi eszközök a) A GÉPJÁRMŰTULAJDONLÁS BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI

15 b) A GÉPJÁRMŰHASZNÁLAT BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI Parkolás szabá- lyozás Autóbusz- sávok külön tgk és szgk sávok Behajtási enge- délyek Behajtási korláto- zások Tervezett késlel- tetések Fizikai és jogi eszközök Tömeg- közle- kedés

16 b) A GÉPJÁRMŰHASZNÁLAT BEFOLYÁSOLÁSÁNAK ESZKÖZEI Pénzügyi eszközök Üzem- anyag- adó Parkolási díjak Útvámok Viteldíjak a tömeg- közleke- désben Területi úthaszná- lati díj Közterületi parkolási díjak Magánterületi parkolóhelyek adóztatása Járműút hossza szerint Kiegészítő engedély (cimke) vásárlás Belépődíjas rendszer

17 c) A KÖZLEKEDÉSI SZOKÁSOK BEFOLYÁSOLÁSA Előnyök buszoknak és több utassal közlekedő szgk-nak P+R parkolj és utazz tovább Rugalmas munkaidő Jogi, szabályozási eszközök Taxik több utassal Munkáltatói többletadó a csúcsórákban közlekedő alkalmazottak száma szerint Pénzügyi eszközök

18 18

19 Előnyös esetben: c = c á + k * s = Ft + 20 Ft/km * s Kis teljesítménynél kicsi a költség. Kedvezőtlen esetben: c = c á + k * s = Ft + 5 Ft/km * s Ösztönzi a magas futásteljesítményt. 19 Költséggörbék személygépkocsik éves futásteljesítménye függvényében 1 + „Félix” függvény! 1+ ½ x

20 20 Az egyéni gépjárműhasználat iránti kereslet a költségek függvényében

21 21

22 22 ABCDE 1 Forgalomnagyság (E/h) Sebesség (km/h) Egyéni költség (eurocent/Ekm) Differenciális ktg. (eurocent/Ekm) Kereslet , ,8825, ,2537, ,2436,0479, ,25271, , ,75459

23 23

24 24 A kaliforniai 91-es autópálya díjpolitikája [toll policy]

25 25 VárosÚtdíj bevezetésének időpontja Főbb eredmények Szingapúr197544% csökkenés az autók számában, 30-ról 70%-ra nő a közösségi közlekedéssel utazók aránya Teherán197927% csökkenés az autók számában Oslo, Bergen, Trondheim1990átalakuló szokások, autók számának növekedési üteme csökkent, társadalmilag elfogadott Róma200110%-os forgalomcsökkenés London200318% forgalom csökkenés, 30% átlagsebesség növekedés Stockholm200622%-os fogalom csökkenés Milánó200866%-ról 47%-ra csökkent az autóhasználók aránya Főbb nemzetközi útdíj tapasztalatok

26 26 Parkolásmenedzsment: Q = f(p) Q = f(p, időjárás, évszak, közösségi közlekedés, üzemanyag költség, útdíj, helyi szokások, csomagok száma, barátnők/barátok száma, nemzeti szokások, utazási láncok (otthon > óvoda > munka > bevásárlás > otthon)) Differenciált díjak: Rövididejű (short stay – 2 óra -) Hosszúidejű (long stay – 2 óra +) Anglia – sok helyen maximum 1 óra és 2 óráig nem lehet visszatérni a helyre (criminal offense) Fontos hogy 10% szabad hely mindig legyen!

27 27 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Építőmérnöki alapismeretek Közlekedésfejlesztés Dr. OROSZ Csaba, egyetemi docens Út és Vasútépítési Tanszék, BME."

Hasonló előadás


Google Hirdetések