Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Addikciók Kognitív elmélete Dr. Bodrogi Andrea Semmelweis Egyetem Közösségi Pszichiátriai Centrum.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Addikciók Kognitív elmélete Dr. Bodrogi Andrea Semmelweis Egyetem Közösségi Pszichiátriai Centrum."— Előadás másolata:

1 Addikciók Kognitív elmélete Dr. Bodrogi Andrea Semmelweis Egyetem Közösségi Pszichiátriai Centrum

2

3 Alkoholhelyzet Európában Az EU-ban 55 millió felnőtt súlyos alkoholfogyasztó A év közöttiek korcsoportjában nők halálozásának több mint 10 %-a, a férfiak halálozásának 25%-a összefüggésben áll a súlyos alkoholfogyasztással

4 Európai Alkoholpolitikai konferencia 2008 ápr Európa az 1 felnőttre jutó évi 11 l alkoholfogyasztásával a Világ legerőteljesebben ivó régiója Az alkoholfogyasztás alábecsült probléma Korrekt információátadás!

5 Mekkora a probléma hazánkban? A felnőtt lakosság 20 %-a nagyfogyasztó A 10. évfolyamos középiskolásoknak több mint 2/3-ada iszik havi rendszerességgel

6 Fiatalok alkoholfogyasztása Hosszútávú biológiai változásokat triggerelhet, melyek kórosan hatnak a fejlődő agyra, pl. neuro-kognitív változásokat okozhatnak Kockázat alkoholfüggőségre Felnőtt kori egyéb alkoholos károsodásra Különös fogékonyság az alkoholreklámokra

7 Drog-kereső magatartás Averzív drog-hatás Ingerhelyzetek Diszkrimitatív drog-hatás Pozitív megerősítő droghatás Szociális Pozitív megerősítő droghatás Szociális kontextu s kontextu s Pozitív érzések Módosító (eufória) változók Genetikai Szorongásoldás Viselkedés Idegi tényezők mechanizmusok mechanizmusok Viselkedés- mechanizmusok mechanizmusok Viselkedés- Funkció-növekedés történet Megvonás-csökkenés Monoaminok Neuropeptidek Farmakológiai történet

8 A Kognitív modell Az információfeldolgozásra és a jelentésadási folyamatra helyezi a hangsúlyt A viselkedést nem az ingerek határozzák meg önmagukban, hanem azok értelmezése

9 A Kognitív modell Az információk a már meglévő kognitív sémák szerint rendeződnek el. A személynek az adott helyzethez való viszonyulását nem maga a helyzet, hanem az annak tulajdonított jelentés határozza meg (Beck)

10 Addiktív hiedelmek Bizonyos helyzetekben aktiválódnak, sóvárgáshoz vezetnek, Sérülékennyé teszik az egyént a szerhasználattal szemben „Csak akkor fogadnak be, ha velük együtt iszom” „Muszáj innom, hogy elmúljon a szorongásom” A diszfunkcionális hiedelmek akadályozzák a használat abbahagyását

11 Az addiktív viselkedés kialakulása a kognitív modellben Alap sémák Érzelmek Alap sémák Érzelmek Magányos vagyok szomorúság Magányos vagyok szomorúság Addiktív hiedelmek Addiktív hiedelmek Csak akkor tudok barátkozni, ha iszom Csak akkor tudok barátkozni, ha iszom Automatikus gondolatok Automatikus gondolatok Egy kis alkoholtól felengedek Egy kis alkoholtól felengedek Addiktív viselkedés Addiktív viselkedés

12 A hiedelmek rendszere Anticipátoros hiedelmek Kíváncsiság-orientált hiedelmek „Izgalmas lesz kipróbálni” Romanticizált hiedelmek „Vidám leszek”, „Elmúlik a feszültségem” Megnövekedett hatékonyságot jelző hiedelmek „Szórakoztatóbb leszek”, „Jobban fogok teljesíteni”. Szükséglet-orientált hiedelmek „Szükségem van az alkoholra, hogy működőképes legyek”, Szerhasználat abbahagyásával kapcsolatos hiedelmek „Nem fogom tudni elviselni a fájdalmat”, „Nem fogom tudni elviselni a fájdalmat”, Megengedő hiedelmek „Nehéz napom volt, most ihatok, hogy pihenni tudjak.”

13 A Kognitív terápia célja A hibás gondolkodás és a diszfunkcionális hiedelmek azonosítása és módosítása, illetve helyettesítése adaptívabb, funkcionálisabb hiedelmekkel

14 Miben különbözik egyéb terápiáktól? Nem motivált kliensek Nehéz a szerződéskötés Szerződés-szegések – új és új szerződések Alkalmazkodunk a kliens motiváltsági állapotához

15 Miért nem motivált? Alkoholfogyasztás: Elvonási tünetek csillapítása? Pozitív hatások „élvezete”? Vágyik az eufóriára

16

17 Hiedelmek az egyes motivációs fázisokban Prekontempláció, Kontempláció „Én nem vagyok alkoholista” „Akkor hagyom abba amikor akarom” „Énnekem a drog nem okoz problémát” „Csak annyit iszom, mint bárki más” Cél: Motiváció fokozása

18 Hiedelmek az egyes motivációs fázisokban Determináció, Cselekvés „Hát néha csak megihatok egy sört?” „Hát hogy Szilveszterkor se ihassak meg egy pohár pezsgőt az már igazán nevetséges” Cél: Szerződéskötés, használat abbahagyása Fenntartás „Most már csak ihatok néha – néha?” Cél: Relapszusprvenció

19 Mire szerződjünk? Függő fogyasztó

20 Mire szerződjünk? Nem függő fogyasztó

21 A terápia célja Az optimiális életminőség elérése, képessé tétel a konstruktív tartalmas életstílus kialakítására a józanság megtartása mellett

22 Mikor a leghatékonyabb a terápia? Korai felismerés és intervenció! Mi hat a terápia ellen? tanult viselkedés, szokások, hagyomány drog-fogyasztással kapcsolatos hiedelmek közösség nyomása (pl. kollégium) média nehéz a terápiába – vonás

23

24

25

26

27

28 Alkoholreklámok hatása a fiatalokra Az alkoholreklámok hozzájárulnak a fiatalkorúak alkoholfogyasztásának növekedéséhez Havi átlag 23 megnézett alkoholreklámmal számolva minden további megnézett alkoholreklám 1 %-kal növelte a fiatalok alkoholfogyasztását (L.B. Snyder, F.F. Milici, M. Slater, H. Sun, and Y. Strizhakova, "Effects of Alcohol Advertising Exposure on Drinking Among Youth," Archives of Pediatrics and Adolescent Medicine 160 (2006): )

29 Mit váltanak ki az alkoholreklámok a fiatalokban? Pozitív elvárások az alkoholfogyasztástól (E.W. Austin and C. Knaus, "Predicting the Potential for Risky Behavior Among Those ‘Too Young’ to Drink as a Result of Appealing Advertising," Journal of Health Communications 5(2000): ) (E.W. Austin, B. E. Pinkleton, et al., "The Role of Interpretation Processes and Parental Discussion in the Media's Effects on Adolescents' Use of Alcohol," Pediatrics 105(2000): )

30

31 A segítség egyedüli módja Az egészségügyi és szociális szolgáltatók integrált működése ! integrált működése !

32 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Addikciók Kognitív elmélete Dr. Bodrogi Andrea Semmelweis Egyetem Közösségi Pszichiátriai Centrum."

Hasonló előadás


Google Hirdetések