Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Lelki egészségfejlesztés gyermekkorban Dr. Vetró Ágnes SZTE ÁOK Gyermekklinika Gyermekpszichiátriai Osztály “ Many things can wait. The child cannot. Now.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Lelki egészségfejlesztés gyermekkorban Dr. Vetró Ágnes SZTE ÁOK Gyermekklinika Gyermekpszichiátriai Osztály “ Many things can wait. The child cannot. Now."— Előadás másolata:

1 Lelki egészségfejlesztés gyermekkorban Dr. Vetró Ágnes SZTE ÁOK Gyermekklinika Gyermekpszichiátriai Osztály “ Many things can wait. The child cannot. Now is the time His blood is being formed, His bones are being made, His mind is being developed. To him, we cannot say tomorrow, His name is today.” Gabriela Mistral (Chile) „Sokminden várhat. De a gyermek nem tud. Ha itt van az idő Elindul a vérképzése, Kialakulnak a csontjai, Tudata is fejlődésnek indul. Neki nem mondhatjuk, hogy holnap, Az ő neve: MA”

2 A gyermek lelki fejlődését befolyásoló rendszerek Makrorendszerek Domináns hiedelmek, nézetek, törvények Mezorendszerek Iskola, otthon, egyház, lakókörnyezet, kortárscsoport egymásra hatása Exorendszerek Iskolaszék, helyi ipar, önkormányzat, tömegkommunikáció, szülő munkahelye Mikrorendszerek A gyermek naponta megfordul benne Otthon Gyerek-szülő Egyház Gyerek felnőtt Iskola Gyerek-tanár Lakókörnyezet Gyerek-kortárs

3 Atlas WHO 2005 C H I L D A N D A D O L E S C E N T M E N T A L H E A L T H R E S O U R C E S G L O B A L C O N C E R N S : I M P L I C A T I O N S F O R T H E F U T U R E

4 Az Atlas megállapításai Az epidemiológiai adatok azt mutatják, hogy világszerte a gyermek és serdülőkori mentálhigiénés zavarok előfordulása 20 % körül van, s ezen állapotok kb. 4-5 %-a olyan súlyos, hogy klinikai kezelést igényelne. (WHR, 2001) Kessler és mtsai (2005) kutatása szerint az élet során előforduló mentális betegségek fele 14 éves kor előtt kezdődik. A gazdaságilag erős országokban a gyermek- és ifjúságpszichiátriai hálózatok iránti igény a populáció 5-20 % -át érinti. Ez lenne a kívánatos a legszegényebb országok számára is. Levav és mtsai (2004 megállapították), hogy a vizsgált 36 európai országban ( az európai országok 70,5 %-a) a GYIP ellátással való lefedettség, és annak minősége általában rosszabb, mint a felnőtt populáció esetében. Még a gazdaságilag erős országokban is megvan ez az ellátások közötti szakadék

5 A gyermek-serdülő mentálhigiénés nemzeti programok hiánya A mentális egészség Atlas – 2005 (WHO, 2005) kimutatta, hogy Európában az országok 23%- ában nincs specifikus mentálhigiénés program gyermek- és serdülőkorúak számára. Magyarországon is a „Gyermekegészségügyi” a „LEGOP” a „Nemzeti drogstratégia” keretében alprogram, de A „sok bába közt elvész a gyerek”

6 Az Atlas megállapításai Az európai országok kevesebb, mint 1/3-ában található olyan intézményi vagy kormányzati entitás, akinek az ország gyermek mentálhigiénés ellátása fölötti általános felelősséget kellene viselni. A tipikus az, hogy a különböző fiatalkori mentálhigiénés ellátásokat - nem is feltétlenül ezen a néven – különböző mértékben az oktatási, a szociális és az egészségügyi minisztériumok támogatják, és köztük csekély, vagy egyáltalán nincs kooperáció.

7 Az Atlas megállapításai A gyermek-serdülő mentálhigiénés ellátás gátjai Széttagoltság és kommunikáció hiánya a területek között Személyi és tárgyi feltételek hiánya (pénz) Stigma Ellátás megközelítése (mobil gyermek mentálhigiénés ellátás) Tömegkommunikáció: a pontos MH diagnosztizálás és kezelés előnyeiről Nemzeti gyermek mentálhigiénés programok hiánya Olyan gyermek mentálhigiénés projectek hiánya, melyek a jó klinikai gyakorlat alapján szerveződnek, és országszerte elterjeszthetők, megvalósíthatók, nem ad hoc jellegűek, hanem fenntarthatók.

8 Gyermek- és ifjúsági mentálhigiénés hálózat résztvevő területei Oktatási rendszer Szociális rendszer Egészségügyi rendszer Civil szervezetek Spirituális rendszer Igazságügyi rendszer Gyermek- és ifjúsági mentálhigiénés hálózat

9 Oktatási rendszer Intézmények Óvoda Általános iskola Középiskola Felsőoktatás Speciális iskolák Speciális osztályok Eltérő nevelési igény Tanulási képességet vizsgáló bizottságok Nevelési tanácsadók Krízis telefon szolgálat Szereplők Pedagógusok Gyógypedagógusok Iskolaorvosok, védőnők Iskola-, klinikai szakpszichológusok Szociális munkások Gyermekpszichiáterek Elsődleges prevenció MH programok

10 Szociális rendszer másodlagos prevenció Alapellátás (családon belüli segítségnyújtás) Gyermekjóléti szolgálat/központ Pszichoszociális veszélyeztetettek ellátásának koordinálása (szociális munka, mediáció, családterápia, jogi, pszichológiai segítség Családok átmeneti otthonai Gyermekek átmeneti otthonai (0-18 év) Helyettes szülői hálózat Krízis szállók Családsegítő szolgálat: anyagi rászorultság mentén, nem veszélyeztetettség mentén (szociális munka, mediáció, családterápia, jogi,pszichológiai segítség) Drog/alkohol ellátás Hajléktalan ellátás Fogyatékosok nappali intézete Családvédelmi szolgálat (védőnők) Bölcsödék Szakellátás (Családból kiemeltek ellátása) Csecsemőotthonok Eü. Gyermekotthonok Területi gyermekvédelmi szakszolgálat (Szakértői Bizottság) Nevelőszülői befogadás Intézeti befogadás Speciális nevelőszülői befogadás Speciális intézeti befogadás ápolók, nevelők, nevelőszülők, pszichológusok, GYIP szakorvosok

11 Egészségügyi rendszer Terápia, harmadlagos prevenció Intézetek Egyetemi GYIP klinikák, tanszékek (sajnos hazánkban egy sincs!) Egyetemi integrált GYIP osztályok Önálló GYIP Kórház (Vadaskert) Kórházak önálló/integrált GYIP osztályai Gyermekpszichiátriai Gondozók hálózata (megyékben) GYIP szakrendelők, magánrendelők Szereplők GYIP szakorvosok Pedagógusok Klinikai Gyermek szakpszichológusok Szociális munkások Gyógypedagógusok Pszichoterápeuták Foglalkoztató terápeuták Szakápolók, ápolók

12 A gyermek-mentálhigiéniai ellátás szereplői csaknem minden területen ugyanazok a szakmák, (sokszor ugyanazok a személyek) csak eltérő arányban GYIP szakorvosok Pedagógusok Gyermek szakpszichológusok Szociális munkások Gyógypedagógusok Pszichoterápeuták Foglalkoztató terápeuták Szakápolók, ápolók Szülők Gyerekek Egészségügy Oktatásügy Szociális ügyek Oktatásügy Egészségügy

13 Gyermek- és Ifjúsági Mentálhigiénés Koordináció létrehozása Gyermek és ifjúsági Mentálhigiénés Koordináló Központ Szociális terület Oktatásügy Igazságügy Egyházak Civil szervezetek (betegségspecifikusak) GY-I Mentálhigiénés program kidolgozása, GY-I MH projektek kiválasztása, disszeminációja, finanszírozása Egészségügy

14 MH Projekt javaslatok gyűjtése***** M.o-n a SE evészavar Gordon módszer Szuicid prevenciós programok (Balázs Judit) Sorsfonó-Élmény Színház Kodály módszer Olweus bullying prevenciós program Negrea Vídia resztoratív technikája Viselkedéskezelés Akadémiája

15 Sok sikert a munkacsoportokban az ötcsillagos projektek felé vezető úton! ***** Köszönöm a figyelmüket


Letölteni ppt "Lelki egészségfejlesztés gyermekkorban Dr. Vetró Ágnes SZTE ÁOK Gyermekklinika Gyermekpszichiátriai Osztály “ Many things can wait. The child cannot. Now."

Hasonló előadás


Google Hirdetések