Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A történelmi tanulás sajátosságai Dr. Fischerné dr. Dárdai Ágnes www.lib.pte.hu.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A történelmi tanulás sajátosságai Dr. Fischerné dr. Dárdai Ágnes www.lib.pte.hu."— Előadás másolata:

1 A történelmi tanulás sajátosságai Dr. Fischerné dr. Dárdai Ágnes

2 Történeti elbeszélés – narráció Az egyén mentális cselekvése által a történelemből, és a történelem által formálódik Az egyén mentális cselekvése által a történelemből, és a történelem által formálódik Az emberi tudat alakítja Az emberi tudat alakítja Tanulási folyamat eredménye Tanulási folyamat eredménye Kompetenciák által realizálódik Kompetenciák által realizálódik

3 „Narratív kompetencia”  A történelmet megismerni (kultúraközvetítő funkció)  A történelmet értelmezni (értékközvetítő funkció)  A történelem segítségével orientálódni (szocializációs és perszonifikációs funkció)

4 A történeti tanulás fázisai Tradicionális történeti tanulás Tradicionális történeti tanulás (a történelmi tradíciók megismerése, elsajátítása) Cél: kollektív (nemzeti, csoportos, egyéni orientáció megerősítése „Példaszerű” történeti tanulás „Példaszerű” történeti tanulás (egyedi példák, esetek megtapasztalásából általánosítás) Cél: általánosabb érvényű szabályok, összefüggések belátása

5 A történeti tanulás fázisai Kritikai történeti tanulás Kritikai történeti tanulás (a saját értelmezési kerettől, élethelyzettől való elvonatkoztatás, a miénkkel nem egyező értelmezési keretbe helyezés) Cél: az egyedi, konkrét tapasztattól független megtanulása)

6 A történeti tanulás fázisai Genetikus történeti tanulás Genetikus történeti tanulás (a saját történelmi tudást és tudatot reflektív módon megközelíteni, saját történelmi tudatot alkotó módon építeni, az egyén saját magát, mint „történelmi produktumot” értelmezni) Cél: múlt és jelen megértő, oknyomozó, értelmező megközelítése, a saját történelmi tanulást, mint történetileg változót látni.

7 A történelem rekonstrukciója és dekonsrtukciója Múlt csak egy van – történelem több. Múlt csak egy van – történelem több. A történelmi érdeklődés szelektív. A történelmi érdeklődés szelektív. Történelem az, amit a mából nézve annak tartunk (amit a tudományos kutatás szabályai szerint igazolni tudunk). Történelem az, amit a mából nézve annak tartunk (amit a tudományos kutatás szabályai szerint igazolni tudunk). Rendelkezünk a „múlt rekonstruálásának” képességével. Rendelkezünk a „múlt rekonstruálásának” képességével.

8 A történelmi rekonstrukció mozzanatai 1. A múlt rekonstrukciója (a korábban volt „történések”, illetve ezek objektivizációinak feltárása) 2. A történelem rekonstrukciója (a múlt történelemmé formálása; tények szinkron, diakron rendezése; összefüggések, hasonlóságok, különbségek stb. feltárása; a múlt kontextusba helyezése)

9 A történelmi rekonstrukció mozzanatai 3. A történelem jelenre vonatkoztatása (múltbeli tényekre, valamint történészek „történeteiből” a jelen történésze (új) történelmet alkot. dekonstrukció

10 A történelmi dekonstrukció Kész „történetekből”, „narratívákból” indul ki. Kész „történetekből”, „narratívákból” indul ki. A kész történetek értelmezése, magyarázata A kész történetek értelmezése, magyarázata A kontextus feltárása: milyen elvek, kategóriák stb. alapján született meg a történet, milyenek a források, mennyire autentikusak, kik hagyományozták ránk. Fontos kérdéseket tesz-e fel, ezek neki voltak fontosak, vagy nekünk is azok? Vannak-e kérdések, amelyeket nem tett fel, viszont nekünk fel kell tenni? Stb. A kontextus feltárása: milyen elvek, kategóriák stb. alapján született meg a történet, milyenek a források, mennyire autentikusak, kik hagyományozták ránk. Fontos kérdéseket tesz-e fel, ezek neki voltak fontosak, vagy nekünk is azok? Vannak-e kérdések, amelyeket nem tett fel, viszont nekünk fel kell tenni? Stb.

11 Ismeretközvetítés Ismeretek Tények Fogalmak Összefüggések Általános Történelmi műveltség Gondolkodásfejleszt és Intellektuális kompetenciák, képességek kialakítása Önállóság Kritikai készség Vitakészség Beleérző/átérző képesség Kreativitás problémamegoldás Érték/normaközvetít és Pozitív életszemlélet Nemzeti identitás Európaiság Demokrácia Humanizmus Az élet, a környezet védelme Nyitottság Tolerancia Szociális felelősség A történelemtanítás feladata


Letölteni ppt "A történelmi tanulás sajátosságai Dr. Fischerné dr. Dárdai Ágnes www.lib.pte.hu."

Hasonló előadás


Google Hirdetések