Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az adatok értékelése A főiskolai könyvtárról kialakult kép összegezve.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az adatok értékelése A főiskolai könyvtárról kialakult kép összegezve."— Előadás másolata:

1 Az adatok értékelése A főiskolai könyvtárról kialakult kép összegezve

2 Pozitívum viszonylag nagy állomány viszonylag nagy állomány nagy hallgatói létszám nagy hallgatói létszám sok helybeni használat sok helybeni használat sok könyvtárközi kölcsönzés sok könyvtárközi kölcsönzés reprográfiai lehetőség reprográfiai lehetőség jól képzett, elhivatott könyvtárosok jól képzett, elhivatott könyvtárosok

3 Negatívum nincs önálló költségvetés nincs önálló költségvetés a hallgatók beiratkozási aránya alacsony a hallgatók beiratkozási aránya alacsony kevés az olvasótermi férőhely kevés az olvasótermi férőhely kevés a nyitvatartási idő kevés a nyitvatartási idő nincs számítástechnikai háttér nincs számítástechnikai háttér kevés a könyvtári munkatárs kevés a könyvtári munkatárs kicsi az alapterület kicsi az alapterület nincs használható katalógus nincs használható katalógus nincsenek szakmai kapcsolatok nincsenek szakmai kapcsolatok

4 FMEA hibamód, - hatás elemzés (R)= P x S x D (R)= P x S x D A vizsgálat során a hibákhoz súlyszámokat rendelünk, és ezekből számítjuk ki a jellemző értéket, a kockázatot (R). A vizsgálat során a hibákhoz súlyszámokat rendelünk, és ezekből számítjuk ki a jellemző értéket, a kockázatot (R). A hiba súlya (S): 1= hiba, 2= súlyos hiba, 3= nagyon súlyos hiba A hiba súlya (S): 1= hiba, 2= súlyos hiba, 3= nagyon súlyos hiba Valószínűsége (P): 1= ritkán fordul elő, 2= előfordul, 3= gyakran előfordul Valószínűsége (P): 1= ritkán fordul elő, 2= előfordul, 3= gyakran előfordul Szembetűnősége (D): 1= nehezen fedezhető fel, 2= szembetűnő, 3= igen szembetűnő Szembetűnősége (D): 1= nehezen fedezhető fel, 2= szembetűnő, 3= igen szembetűnő

5 FMEA hibamód, hibahatás elemzés Problémák A hiba SúlyaValószínűségeSzembetűnőségeKockázata Az állományhasználhat atlan Nincsenek szakmai kapcsolatok 2112 Rossz informatikai háttér 2228

6 Ishikawa – (halszálka, ok-okozati) diagram

7 Adatlapos rögzítés (1 hónap)

8 Pareto-elemzés (meghatározott probléma egyes okainak százalékarányait vizsgálja)

9 Pareto-elemzés „Nem található dokumentumok” „Nem található dokumentumok” „Katalógusok hiánya” „Katalógusok hiánya” „Az állomány rossz összetétele” „Az állomány rossz összetétele” „Olvasótermi helyek” „Olvasótermi helyek” „Nyitvatartási idő” „Nyitvatartási idő” „Túlterhelt dolgozók” „Túlterhelt dolgozók” „Olvasók tájékozatlansága” „Olvasók tájékozatlansága” „Ismeretlenek a könyvtár lehetőségei” „Ismeretlenek a könyvtár lehetőségei”

10 Az állomány rossz összetételének vizsgálata

11 Zsákutcák minimalizálása, független költségvetés elkülönítése Eredmény: Eredmény: Növekedő olvasói forgalom Növekedő olvasói forgalom Létszámbővítés szükségessége / Teljesítménymérés, - értékelés módszere Létszámbővítés szükségessége / Teljesítménymérés, - értékelés módszere

12 Kölcsönző könyvtáros munkája Igények: Igények: a dokumentum visszahozása - adminisztráció; a dokumentum visszahozása - adminisztráció; a dokumentum kölcsönzése - tanácsadás, katalógushasználat, a dokumentum megkeresése, adminisztráció; a dokumentum kölcsönzése - tanácsadás, katalógushasználat, a dokumentum megkeresése, adminisztráció; dokumentumkérés helybeni használatra - tanácsadás, katalógushasználat, a dokumentum megkeresése; dokumentumkérés helybeni használatra - tanácsadás, katalógushasználat, a dokumentum megkeresése; információkérés - információforrások használata; információkérés - információforrások használata; irodalomkeresés - bibliográfiák, adatbázisok használata, kutatás. irodalomkeresés - bibliográfiák, adatbázisok használata, kutatás.

13 Minimális, maximális, optimális olvasószám Az alsó határ: 320 olvasó/hó - egy olvasóra fél órát szánva. A felső határ: 960 olvasó/hó - egy olvasóra 10 percet szánva. Az optimális olvasószám: 640 olvasó/hó - egy olvasóra 15 percet szánva. Az alsó határ: 320 olvasó/hó - egy olvasóra fél órát szánva. A felső határ: 960 olvasó/hó - egy olvasóra 10 percet szánva. Az optimális olvasószám: 640 olvasó/hó - egy olvasóra 15 percet szánva. Ez az idő felöleli az adminisztrációt, a tanácsadást, és a dokumentum megkeresését, visszarakását is. Ez az idő felöleli az adminisztrációt, a tanácsadást, és a dokumentum megkeresését, visszarakását is.

14 Kontroll-diagramm, ellenőrző lap

15 Kell-e TQM a könyvtárba? „A TQM módszer - mint azt a gyakorlat igazolta - nagy segítség a mindennapi munkában. Az elmúlt időszakban látványos sikereket értünk el segítségével főiskolai könyvtárunk rendbetételénél, amit fenntartónk is meglepődve vett tudomásul. Rendkívül jól használhatók a TQM ismertetett módszerei a fenntartó meggyőzésére is, mert nem elég állandóan csak azt hajtogatni, hogy kevés a pénz, a dolgozó, a férőhely stb. Többet elérhetünk azáltal, ha néha egy-egy látványos diagrammal, táblázattal tarkított vizsgálati eredményt teszünk le az asztalra. Az írás címében feltett kérdésre a válasz tehát csak igen lehet.” „A TQM módszer - mint azt a gyakorlat igazolta - nagy segítség a mindennapi munkában. Az elmúlt időszakban látványos sikereket értünk el segítségével főiskolai könyvtárunk rendbetételénél, amit fenntartónk is meglepődve vett tudomásul. Rendkívül jól használhatók a TQM ismertetett módszerei a fenntartó meggyőzésére is, mert nem elég állandóan csak azt hajtogatni, hogy kevés a pénz, a dolgozó, a férőhely stb. Többet elérhetünk azáltal, ha néha egy-egy látványos diagrammal, táblázattal tarkított vizsgálati eredményt teszünk le az asztalra. Az írás címében feltett kérdésre a válasz tehát csak igen lehet.” Kührner Éva DOTE Egészségügyi Főiskolai Kar könyvtára, Nyíregyháza Kührner Éva DOTE Egészségügyi Főiskolai Kar könyvtára, Nyíregyháza

16 Köszönjük a figyelmet! Köszönjük a figyelmet! Pécs Szadai Erika, Grünvald Alexandra


Letölteni ppt "Az adatok értékelése A főiskolai könyvtárról kialakult kép összegezve."

Hasonló előadás


Google Hirdetések