Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Tartalom A hazai útdíjszedés története – dióhéjban Bevételek és költségek Az egységes, európai díjszedési rendszer Mi az elektronikus díjszedés? De hol.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Tartalom A hazai útdíjszedés története – dióhéjban Bevételek és költségek Az egységes, európai díjszedési rendszer Mi az elektronikus díjszedés? De hol."— Előadás másolata:

1 Tartalom A hazai útdíjszedés története – dióhéjban Bevételek és költségek Az egységes, európai díjszedési rendszer Mi az elektronikus díjszedés? De hol itt az “e-money”? Kovács László Miniszteri megbízott Gazdasági és Közlekedési Minisztérium

2 A hazai díjszedés története Bevételek és költségek EU direktívák Az elektronikus díjszedés Az e-money A kapuk Sok kritika: -Lassú áthaladás, hosszú sorok (nem „free-flow” - meg kell állni) -Drága (magas km díjak) Viszont: +Használat arányos (“méltányos”) +Nincs szükség külön ellenőrzésre, alacsony bliccelés +A hálózat üzemeltetésére, karbantartására, fejlesztésére, fedezetet biztosít Díjszedés a koncessziós társaságok által

3 A hazai díjszedés története Bevételek és költségek EU direktívák Az elektronikus díjszedés Az e-money Átalánydíj A hálózat növelésével a fajlagos díjbevétel - még emelkedő díjszint mellett is - csökken Aránytalan: –Az eseti, rövid szakaszokat használók számára fajlagosan drága (pl. oda-vissza Bp. – Szfvár, nyáron közel 20 Ft / km) –A rendszeres, nagy távolságú használat fajlagosan lényegesen olcsóbb (pl. évi 20 e Km kevesebb, mint 2 ! Ft / km) Szétválik az értékesítés és ellenőrzés Virtuális matrica – elektronikus regisztrálás és rendszám alapú ellenőrzés A matrica A matricás rendszer fokozatos elterjedése: Elektronikus matrica regisztráció és ellenőrzés: 2002-től

4 A hazai díjszedés története Bevételek és költségek EU direktívák Az elektronikus díjszedés Az e-money A matricás rendszer fő hiányossága

5 A hazai díjszedés története Bevételek és költségek EU direktívák Az elektronikus díjszedés Az e-money A bevételek és költségek (2006) Díj- kate- gória Díj- bevétel (Mrd Ft) Futás- teljesítmény (Mrd jkm/év) Díjka- tegória szorzó Fajlagos díjbevételi szorzó Bevételi hányad (%) D119,73,831,01,0068,5 D2 1,00,202,90,98 3,5 D3 1,10,244,30,87 3,7 D4 6,90,565,12,7924,3 A felhasználó-fizet elv nem arányosan érvényesül

6 A hazai díjszedés története Bevételek és költségek EU direktívák Az elektronikus díjszedés Az e-money A díjszintek arányos összehasonlítása

7 A hazai díjszedés története Bevételek és költségek EU direktívák Az elektronikus díjszedés Az e-money Az EU - direktívák és tervek Az Európai Parlament és a Tanács 2004/52/EK „interoperbilitási” irányelv 2006/38/EK irányelvvel módosított 1999/62/EK „Eurovignetta” irányelv Költség alapú használattal arányos díjszint Maximált matricás díjszint D4-ben 11 € / nap Kötelező technológiák (GPS, GSM / GPRS, DSRC) Kötelezően “multilane, free-flow” Arányos, diszkrimináció mentes rendszer Egységes díjszedési hálózat - Egy szerződés / Egy “OBU” - Minden EU tagállamban használható / Roaming

8 A hazai díjszedés története Bevételek és költségek EU direktívák Az elektronikus díjszedés Az e-money Elektronikus Díjszedés Díjstratégia - –A matricás rendszer negatívumainak kiküszöbölése –Csak D2 – D4 kategóriák Projekt –GKM a KKK-t bízta meg –Szakmai tanácsadók bevonása –Külön díjszedés és ellenőrzés –Ellenőrzés: az AAK (részben) meglévő rendszerével –Díjszedés: tárgyalásos közbeszerzés –Pénzügyi modellezés: Max. 69 mrd Ft szolgáltatási díj / 5év Heti 1 mrd Ft többletbevétel –Országgyűlési határozat

9 A hazai díjszedés története Bevételek és költségek EU direktívák Az elektronikus díjszedés Az e-money ED - díjstratégia Szakmai, politikai egyeztetés alatt Díjszint –Üzemeltetési, karbantartási költségek fedezete –Nemzetközi szintű leterelődés csökkentése –Teherviselő képesség (közvélemény kutatás) –Alternatív lehetőségek (vasút) Hálózat –Országon belüli leterelődés megakadályozása –Díjszedés és zónás forgalom korlátozás (3,5-12 t felett), kombinálva Új kategóriák –J2, J3, J4 (3,5 t felett, tengelyszám függő)

10 A hazai díjszedés története Bevételek és költségek EU direktívák Az elektronikus díjszedés Az e-money

11 A hazai díjszedés története Bevételek és költségek EU direktívák Az elektronikus díjszedés Az e-money Tárgyalásos, 2 fordulós közbeszerzés Technológia semleges megközelítés (megkötés: EU direktíva) Szolgáltatás-vásárlás, havi szolgáltatási díj fizetése mellett A díjszedési rendszer kiépítése és üzemeltetése 5 éven keresztül Státusz: –Jelentkezési szakasz lezárult (8 jelentkező) –Ajánlatkérés folyamatban (4 ajánlattevő) –Ajánlattétel: 2008 január –Tervezett indulás: 2009 ED - a projekt

12 A hazai díjszedés története Bevételek és költségek EU direktívák Az elektronikus díjszedés Az e-money És hol van az „e-money” ? Ami (többek közt) rögzített –OBU minden járműben –Díjfizetés úthasználati eseményenként (egy-egy szakasz megtétele) –Pre-pay / post-pay fizetés –Benzinkártya –Egyenleg (számla) kezelés És amit a pályázóktól várunk –Egyéb szolgáltatások lehetősége –Értékesítés, feltöltés – kényelmes, elektronikus megoldások


Letölteni ppt "Tartalom A hazai útdíjszedés története – dióhéjban Bevételek és költségek Az egységes, európai díjszedési rendszer Mi az elektronikus díjszedés? De hol."

Hasonló előadás


Google Hirdetések