Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

38. Útügyi Napok Hajdúszoboszló, 2013. szeptember 4-5. A MOL a hazai bitumen piacon Dr. Holló András; Dr. Geiger András Termék Tudásközpont MOL vezető;

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "38. Útügyi Napok Hajdúszoboszló, 2013. szeptember 4-5. A MOL a hazai bitumen piacon Dr. Holló András; Dr. Geiger András Termék Tudásközpont MOL vezető;"— Előadás másolata:

1 38. Útügyi Napok Hajdúszoboszló, szeptember 4-5. A MOL a hazai bitumen piacon Dr. Holló András; Dr. Geiger András Termék Tudásközpont MOL vezető; Termékfejlesztő mérnök 1

2 TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2. Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3. Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4. Hazai szabályozási nehézségek

3 POZSONY DUNA SISAK RIJEKA MANTOVA Finomítók Barátság I Kapacitás: 20 Mt/év Barátság II Kapacitás: 7.9 Mt/év Adria JANAF Kapacitás: 10 Mt/év Kőolaj csővezetékek Saját finomítók INA Versenytárs finomítók Saját vagy bérelt depó A MOL használja a CEPRO rendszert térítés ellenében Kőolaj csővezeték Termékvezeték Finomítók, Depók, Csővezetékek TIFO Vezető pozíció Közép-Európában

4 A kőolajfinomítás és termékei Desztilláció Kénmentesítés Konverzió Oldószeres finomítás Oxidáció Keverés Addíció

5 Distillation - carbon distribution of crude oil Fűtőgáz Propán Butánok Benzin frakciók (2-3) Könnyű benzin Nehéz benzin Petróleum frakció Könnyű gázolaj Nehéz gázolaj Vákuum gázolaj + párlatok Vákuum maradék (bitumen, fűtőolaj) 0 °C 145 °C 185 °C °C °C °C Forráspont,[ °C] C 1, C 2 C3C3 C4C4 C5C5 C6C6 C7C7 C 10, C 11 C 9, C 11 C 13, C 14 C 20, C 25 C 40 – C 50 + C 50 A kőolajtermékek forráspont tartománya

6 MOL csoport bitumengyártási helyszínek Bitumen gyártás: Százhalombatta és Zalaegerszeg (vákuum desztilláció, fúvatás, keverés, modifikálás, gumibitumen gyártás) Pozsony (modifikálás) – 2012 decemberében megszűnt Mantova (viszkozitástörés, keverés, modifikálás) Sisak (vákuum desztilláció, fúvatás, keverés)

7 TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2. Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3. Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4. Hazai szabályozási nehézségek

8 Kőolaj feldolgozás finomítónként MOL Slovnaft IES INA

9 Fűtőolaj és bitumen kihozatal finomítónként 2012:

10 MOL hazai bitumen értékesítés MOL csoport bitumen gyártás és értékesítés: ~ 1 millió t/év Hazai bitumen gyártás: ~500 ezer t/év Csökkenő hazai értékesítési volumen:

11 TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2. Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3. Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4. Hazai szabályozási nehézségek

12 Fejlesztések – PmB tárolási stabilitás Az alkalmazott 4-5% polimer koncentráció kritikus tartományt jelentett a tárolási stabilitást tekintve : Lágyuláspont vizsgálat Tárolási stabilitás vizsgálat max. 5 o C Megoldás: bitumen összetétel változtatása, ami jobb polimer oldhatóságot és megfelelő tárolási stabilitást eredményez

13 Fejlesztések – MOL Gumibitumen Az 5000 t/év kapacitású ( tonnára bővíthető) prototípus üzem kialakítás megtörtént a MOL Zalai Finomítójában (GOP támogatás) Sikeres üzemi tesztek és MOL belső útépítések után az új, szabadalmi oltalommal rendelkező, saját fejlesztésű termék 2012 novemberében került piacra Legkorszerűbb gyártási technológia – számítógépes online termelésirányítás, megfelelve a legszigorúbb környezetvédelmi előírásoknak ÉME engedéllyel rendelkező termék, ÚME műszaki előírás elkészült, ennek műszaki jóváhagyása megtörtént, engedélyeztetés folyamatban

14 Fejlesztések – MOL Gumibitumen e-UT :2013 tervezet: Gumival modifikált bitumen (GmB) útépítési alkalmazásra GmB 45/80-55 minőségi követelmények: Megjegyzések: 1) 10 cm hosszúságúra nyújtott bitumenszál vizsgálatával 2) 24 órás tárolás után vizsgálva

15 Fejlesztések – MOL Gumibitumen Útfelújítás Zalaegerszegen és a MOL Dunai Finomítójának legnagyobb terhelésű útszakaszán (AC 16 kopó F) Előtte Utána Útfelújítás Baranyában, Magyar Közút - mellékút felújítási projekt (kb. 1 km AC 11 kopó gumibitumenes szakasz)

16 Korábbi évek eredményei Zalaegerszeg, Helikon utca, 2004 Veszprém, Jutasi út, 2006 Veszprém, Budapesti út, 2007 Gyál, Bem út, 2008

17 Fejlesztések – MOL Gumibitumen Tapasztalatok, eredmények: Gyártott AC 16 és AC11 kopó aszfaltkeverék hőmérséklete kb. 180 o C Jó tömöríthetőség Megfelelő burkolati hézag Tárolás során a gumibitumen mozgatása szükséges PmB-hez hasonló aszfaltkeverési, tömörítési feltételek MOL Gumibitumen vs PmB: Nyomvályú: kb. egyforma Fáradás: kissé gyengébb Termikus repedés: jobb Kiváló zajcsökkentő hatás, közlekedésbiztonsági előnyök Kisebb fenntartási költség, hosszabb élettartam, fenntartható fejlődés elősegítése

18 TARTALOM 1. A MOL, bitumengyártás 2. Bitumen gyártási és eladási tendenciák 3. Fejlesztések – PmB, MOL Gumibitumen 4. Hazai szabályozási nehézségek

19 Hazai szabályozási nehézségek A Gumival modifikált Bitumen (GmB 45/80-55) műszaki dokumentáció elkészült az útügyi műszaki előíráshoz Jóváhagyás folyamatban A GmB 45/80-55 az Aszfaltbeton (AC) előírásba, mint felhasználható kötőanyag is meg kell jeleníteni a termék elterjedéséhez UME kiadás elhúzódása hátráltatja a fenntartható fejlődést támogató, jó minőségű és költséghatékony gumibitumen kötőanyagú aszfaltbetonok elterjedését

20 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "38. Útügyi Napok Hajdúszoboszló, 2013. szeptember 4-5. A MOL a hazai bitumen piacon Dr. Holló András; Dr. Geiger András Termék Tudásközpont MOL vezető;"

Hasonló előadás


Google Hirdetések