Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói érzékelés Margrethe Hersleth, Matforsk-NOFIMA.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói érzékelés Margrethe Hersleth, Matforsk-NOFIMA."— Előadás másolata:

1 TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói érzékelés Margrethe Hersleth, Matforsk-NOFIMA Mat, Norvégia TRUEFOOD WP1 partnerek: INRA, IRTA, Nofima Mat, PEGroup, a Genti Egyetem és a Varsói Agrártudományi Egyetem

2 Vázlat  Általános információk a TRUEFOOD-ról  Fogyasztói vizsgálatok a TRUEFOOD keretében  Néhány kiválasztott eredmény  A fogyasztók hogyan határozzák meg a hagyományos élelmiszereket  A fogyasztóknak milyen elképzelésük van a hagyományos élelmiszerekről  A PDO (oltalom alatt álló eredetmegjelölés), PGI (oltalom alatt álló földrajzi jelzés) és a TSG (hagyományos különleges termék) címkék ismerete és imázsa  A hagyományos élelmiszerekkel kapcsolatos innováció elfogadása

3 A TRUEFOOD átfogó célja A megfelelő innovációk bevezetése a hagyományos élelmiszeripar terén, hogy fenntartsuk és növeljük az iparág versenyképességét egy egyre globálisabb európai piacon

4 TRUEFOOD: vezetőségi struktúra Átfogó projektkoordináció Európai Országos Élelmiszeripari Szövetségek (SPES) Tudományos Pillér irányítása - INRA Ipari Pillér irányítása - ENEA WP1: Fogyasztói aspektusok WP2a: A mikrobiológiai biztonság javítása WP2b: Kémiai veszélyek ellenőrzése WP3: Kockázatértékelések WP4: A tápérték növelése WP5: Marketing és ellátási lánc WP6: Próba skálaértékelés WP7: Környezeti, társadalmi, az egyénre és a gazdaságra gyakorolt hatások WP8: Terjesztés, képzés és technológia transzfer

5 „A hagyományos élelmiszerekhez kapcsolódó fogyasztói érzékelés, elvárások és attitűdök meghatározása, a velük kapcsolatos innováció elfogadtatása”. A Truefood WP1 átfogó célja:

6 Kutatási kérdések a WP1-ben  Mi számít hagyományos élelmiszernek?  Milyen asszociációik vannak a fogyasztóknak velük kapcsolatban?  Milyen innovációk merülhetnek fel ezen a téren?  Meddig mehetünk el a változtatást illetően (és milyen innovációk jöhetnek szóba), hogy az ne legyen hatással a hagyományos élelmiszer imázsára?

7 Miért fontos ezt tudnunk?  Input más WP-khez a Truefoodon belül  A hagyományos európai élelmiszeripari szektor számára  Kommunikáció  Marketing  Termékfejlesztés (innovációk)  A jó imázs fenntartása  Általánosságban  Az európai fogyasztók érdekeinek megfelelően járjunk el

8 Kultúraközi tanulmányok megközelítése a WP1-ben  Fókuszcsoportok  Szóasszociációs teszt  Felmérés  Kísérleti tanulmányok, beleértve a termékkóstoltatást is (ld. a II. részben)  Részt vevő országok: Belgium, Franciaország, Olaszország, Norvégia, Lengyelország, Spanyolország

9 A fogyasztók „hagyományossal” kapcsolatos asszociációi N = 721 – korrelációs elemzés

10 Felmérés  TRUEFOOD fogyasztói adatok  Saját végrehajtás  Internet alapú felmérés  TNS európai on-line hozzáférési panel  október-november  Spanyolország, Franciaország, Olaszország, Belgium, Lengyelország, Norvégia  Reprezentatív  életkor, nem és régió szempontjából  n=4.828 értékelhető eset n=800 n=803 n=801 n=826 n=798 n=800

11 Fókuszcsoport eredmények Szövetségek (fogyasztók) Munkaközi definíció (ellátási lánc) Felmérés Konszenzuson alapuló többdimenziós definíció a hagyományos élelmiszer koncepciójához

12 A hagyományos élelmiszerek definíciója fogyasztói szemszögből (Belgium, Franciaország, Olaszország, Norvégia, Lengyelország, Spanyolország)

13 „Hagyományos élelmiszer az, amit gyakran fogyasztunk”

14 „vagy bizonyos ünnepekhez és/vagy évszakokhoz kapcsolódik”

15 „amit generációról generációra adnak át”

16 „ami speciálisan készül a gasztronómiai örökségnek megfelelően”

17 „amit megkülönböztetnek az érzékszervi tulajdonságai, azokról ismert”

18 „egy adott területhez, régióhoz vagy országhoz kapcsolódik”

19 Az európai fogyasztók elképzelése a hagyományos élelmiszerekről A felmérés eredményei

20 A hagyományos élelmiszer imázsa Nagyon negatív Se nem pozitív, se nem negatív Nagyon pozitív ,515,625,935,716,016,04  Általános pozitív imázs

21 A hagyományos élelmiszerek imázsa  Tulajdonságok, amik hozzájárulnak ehhez az imázshoz  Magas és állandó minőség  Speciális és jó íz  Biztonság  Magas tápérték  Környezetbarát  Támogatja a helyi gazdaságot  És – magas árra asszociálnak

22 Tájékoztatási kérdések - PDO, PGI és TSG (a felmérés eredményei)  „Hallott már a PDO-ról?”  47% (Be), 35% (N), 39% (Pl)  98% (Fr), 95% (It), 96% (Sp)  „Mennyiben jelzi a PDO, hogy egy élelmiszer jobb minőségű?”  Egy 1-7 skálán ≥ 5: 92% (Fr), 93% (It), 92% (Sp)  „Mennyire megkülönböztető jellegű a PDO?”  Egy 1-7 skálán ≥ 5: 86% (Fr), 89% (It), 92% (Sp)  „Mennyire van hatással a PDO a választására?”  Egy 1-7 skálán ≥ 5: 80% (Fr), 84% (It), 80% (Sp)

23 A fogyasztók szívesen fogadják az innovációkat a hagyományos élelmiszereknél?

24 A fogyasztók „innovációval” kapcsolatos asszociációi (hagyományos élelmiszerek esetén) N = 721 – korrelációs elemzés

25 Az innováció elfogadására vonatkozó felmérés eredményei  23 lehetséges innováció van a hagyományos élelmiszereknél  Szándékában áll fogyasztani (elfogadás) ?  Káros a hagyományos jelleg szempontjából? Kevéssé fogadja el Elfogadja Káros Nem káros 1)Eredetiséget igazoló címke 2)Bio nyersanyagok 3)Biztonság javítása 4)A zsírtartalom csökkentése 5)Az érzékszervi tulajdonságok megőrzése 23) Közvetlenül a gyártóktól 15) Félkész- és készétel 17) Árusítás automatákból 18) Házhozszállítás

26 Összefoglaló  Az európai fogyasztóknak hasonló elképzelésük van a hagyományos élelmiszerekről  A hagyományos élelmiszerről kialakult kép pozitív  Számos esetben nagy kihívást jelent megvitatni a fogyasztókkal, illetve kommunikálni feléjük a„hagyományos élelmiszerek innovációjának” koncepcióját


Letölteni ppt "TRUEFOOD szeminárium, november 12., Budapest, Magyarország A hagyományos élelmiszerekkel kapcsolatos fogyasztói érzékelés Margrethe Hersleth, Matforsk-NOFIMA."

Hasonló előadás


Google Hirdetések