Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Informatikai közművek

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Informatikai közművek"— Előadás másolata:

1 Informatikai közművek
IT3-BT június 27.

2 Tézis A szervezetek üzleti ill. közfeladataik megoldásánál
az ügyfeleik által egyre fokozottabban elvárt garantált szolgáltatásminőség érdekében, de szűkebb értelemben vett gazdaságossági okok miatt is, növekvő mértékben építenek specializálódott vállalkozások szabványos IT-szolgáltatásaira, és elengedhetetlenné válik e szolgáltatások mainál jóval dinamikusabb és automatizáltabb menedzselése.

3 infrastruktúrakomponensek
Jelen helyzet Ma még tipikusan szigetszerű IT-infrastruktúrák A szerverkapacitások kihasználtsága 10-20% IT-menedzsment erősödő jelenléte „IT-szolgáltatás” megjelenése: n. alkalmazás változtatás és kiadás (bevezetés) megfigyelés és helyreállítás (üzemeltetés) 3. alkalmazás 2. alkalmazás 1. alkalmazás programok adatok infrastruktúrakomponensek tervezés és fejlesztés több szervezetre is kiterjedhet alkalmazás- portfólió üzleti/ szervezeti folyamat Garanciával !

4 Informatikai „közmű” (IT Utility)
Az „egy infrastruktúra - több ügyfél” üzleti modell lassan, de terjed Infrastruktúra-hoszting hosting infrastructure service (HIS) system infrastructure service provisionning (SISP) Alkalmazás-hoszting software as a service (SaaS) application service provisionning (ASP) IT Utility GRID Cloud computing

5 Grid Egyfajta informatikai közmű Köztes szoftver szükséges
Eredetileg: akadémiai ill. közérdekű indíttatás a számítógépek „szabadidős” felhasználásának megszervezését jelentette (pl. SETI-program) A megközelítés konvergálódik az ITU felé ahogy a „grid-computing” eszközeit üzleti célokra is használják

6 „Mennyei” informatika (Cloud computing)
Egyfajta IT-közmű (IT Utility 2.0 ?) Egyedi PC és szerver => menedzselt szerverhadak tömegméretek, elosztottság, ld. Grid (üzleti környezetben átveszi a szerepét) Az IT-menedzsment nagy fokú automatizálása virtualizáció (teljesítménynövelés, folytonosságbiztosítás) menedzsmenteszközök (szoftverek) kiemelkedő szerepe Elsősorban webalkalmazások és infrastruktúra tömegszerű szolgáltatására Infrastruktúra: Számítási kapacitás (pl. Amazon Elastic Compute Cloud) Infrastruktúra: Tárkapacitás (pl. Amazon Simple Storage Service) Alkalmazás: Irodai munkavégzés (pl. Google Office + ) Alkalmazás: Mikrofizetés (pl. Amazon Flexible Payments Service)

7 A „cloud computing” architektúrája
meta-adatok Szolgáltatás-katalógus szerverhadak a „felhők” mögött (nem lényeges a fizikai hollét) Rendszer-menedzsment Szolgáltató eszközök egyszerű felhasználói felület vezérlő egység végrehajtó egység Monitorozás és mérés virtuális gépek adatgyűjtő egység

8 Jelen helyzet (folyt.) IT-szolgáltatásellátás (IT Service Sourcing) változatos formái vannak jelen Belső ellátás belső vagy osztott szolgáltatások Külső ellátás egypartneres ellátás teljes körű szolgáltatáskihelyezés többpartneres ellátás fővállalkozásszerű szolgáltatáskihelyezés konzorciumszerű szolgáltatáskihelyezés szelektív szolgáltatáskihelyezés

9 Várható fejlődés New Generation Computing
Valós idejű infrastruktúra megjelenése és elterjedése Vállalati szinten 2008 2013 2018 Használat alapján történő fizetés általánossá válása A hangsúly a szolgáltatás-menedzsment felé tolódik Közműszerű alkalmazás-szolgáltatás (egyedi használatra) „On Demand” és „Adaptive Enterprise” Cloud computing (tömeges használatra) IT-szolgáltatásmenedzsment (ITIL V3 és ISO 20000) IT-szolgáltatásmenedzsment eszközök használata

10 IT-közművek használatának tipikus szintjei
Cloud Computing Belülről kifelé: Belépési pont: web-hoszting jellegű HIS majd egyéb szerverek hosztolása Következő szint: kevésbé kritikus alkalmazás működtetése a már hosztolt szervereken még nem SaaS Kifejlett állapot: a szervezet informatikai alkal-mazásainak jelentős részét a szolgáltatóra bízza elsősorban KKV-knál, ahol többnyire standard alkalmazá-sokat használnak üzletfolytonosság támogatása Kívülről befelé: Belépési pont: tárterület „bérlése” gépek „bérlése” személyes eszközök Következő szint: köztes szoftverek használata beépülő webszolgáltatások Kifejlett állapot: nem-stratégiai vállalati alkalmazások kívülről rugalmas IT-folytonossági megoldások kívülről alkalmazásintegráció nagyipari módszerekkel INF ALK

11 Valós idejű infrastruktúra jellemzői
Az IT-erőforrások következetes megosztása beruházási és működési költségek csökkenése Az IT-erőforrások automatikus kiosztását az üzleti prioritások határozzák meg növekedő üzleti reagáló képesség A szolgáltatási szintek előrejelezhetőek és stabilak a szolgáltatásminőség emelkedik

12 „New Generation Computing”
Belső informatikai szervezet: Közvetítés üzlet és IT között Teljes IT-ellátás szervezése Egyedi igények kezelése Külső informatikai szolgáltató: Szabványos IT-megoldások Részleges IT-ellátás Tömegigények kezelése SLA szolgáltatási megállapodás valós idejű infrastruktúra ”közmű”-jellegű/ hiper- számítástechnika különböző szintű garanciák a minőségre az ár függ-vényében üzleti stratégiára optimalizáló üzemeltetés gazdaságosságra optimalizáló üzemeltetés nagy teljesítmény, magas kihasználtság, rugalmasság

13 Technológiai tényezők
IPv6/ NGN IT-szolgáltatás- menedzsment- folyamatok és -eszközök Automatikus hibadetektálás és -javítás Valós idejű infrastruktúrák megjelenése Nagy megbízhatóságú eszközök tömeges elterjedése Virtualizáció minden szinten Terhelésoptimalizáló mechanizmusok IT-közművek elterjedése Grid Cloud Computing Web, mint platform Szolgáltatás-orientált alkalmazások (SaaS) használata Web-szolgáltatások

14 Gazdasági-társadalmi tényezők
Világgazdasági problémák (E) Törekvés költség- hatékonyságra (E) IT komplexitása növekedik (T) Költségvetés egyensúlya (E) Hiány speciális IT-szaktudásban (E) Törekvés versenyképességre (E) IT-közművek elterjedése IT gyorsan változik (T) Törekvés méret- gazdaságosságra (E) A szervezetek informatizálódása (E) Szolgáltatásminőség iránti igény növekedése (E) Tömegigények az IT-vel szemben (S)

15 Technológiai hatások Az IT világméretű infrastruktúrája átalakul
Új, hatékonyabb biztonsági technológiák IT-közművek elterjedése Szolgáltatás-orientált alkalmazások elterjedése Nagyobb teljesítményű rendszerarchitektúrák kialakulása Köztesszoftverek szerepe továbbnövekszik

16 Társadalmi-gazdasági hatások
Üzleti tevékenység függése az IT-től (E) Jogi és szabályozási kérdések előtérbe kerülése (S) IT-közművek terjedése Üzletimodell-váltás az informatikában (E) Nemzetközi gazdasági átrendeződés (E) Növekszik a hozzáférés az információkhoz (S) Digitális szakadék csökkenése (S) Közszolgáltatások hatékonyságnövekedése (E)

17 Technológiai hatások Alkalmazások és komponensek Szolgáltatás-orientált alkalmazások Rendszerarchitektúra és fejlesztési eszközök Közműszerű IT-szolgáltatások Infrastruktúra és szolgáltatásmenedzsment Kölcsönös egymásra hatás a szolgáltatás-orientált alkalmazásokkal Húzó erő a hardver- és hálózati infrastruktúrák műszaki fejlődésére automatizáltság, megbízhatóság, ellenálló képesség

18 Társadalmi-gazdasági kihatások
A közműszerű müködtetés üzleti modellje fokozatosan meghatározóvá válik kompetenciahiány gazdaságossági kényszer növekvő szolgáltatási színvonal igénye Üzleti tevékenység egyre növekvő függése az informatikától IT-szolgáltatások rendelkezésre állásának garantálása „tömegeknek” Nemzetgazdasági léptékű kihatások: üzleti tevékenységek versenyképességi szintje közigazgatási szolgáltatások hatékonysága Nő vagy csökken?

19 Magyar vonatkozások HIS SaaS
Dataplex, InterWare („szerverhotel”) SaaS HostLogic, BCN (->T-Com), Volán Elektronika, EuroMacc egyre lefogadottabb modell, nyílik az „olló” IT-szolgáltatásmenedzsment (ITIL és COBIT) Növekvő piac: eszközeladás, rendszerkiépítés, tanácsadás, oktatás ITIL V3, COBIT 4.1 megjelenése ISO/IEC 20000, az IT-szolgáltatásmenedzsment nemzetközi szabványa ING Service Center (->GPIT) + várhatóan mások ITIL -> itSMF Magyarország (www.itsmf.hu) COBIT -> ISACA Hungarian Chapter

20 Következtetések – belső IT-szervezetek
A szervezetek belső informatikai részlegeinek mérete folyamatosan csökken, de jelentőségük nem Elébe menni a kiszervezésnek Megtanulni kontrollálni (a kiszervezési hullámokat és a beszállítókat) Felkészülni a közvetítő szerepre (IT <-> üzlet) az IT üzleti értéket teremtő, stratégiai eszköz (CIO közvetlen) vagy az IT „nem számít” (IT Doesn’t Matter?, PÜ-nek alárendelt) Garantálni a szolgáltatásminőséget IT-szolgáltatásmenedzsment (ITIL, ISO 20000, COBIT) Maximalizálni az IT rugalmasságát „Valós idejű” architektúrák Virtualizáció Kapacitásgazdálkodás Üzleti szintű monitoring és erőforrásallokáció On-line tartalékképzés

21 Következtetések – külső IT-szolgáltatók
A szolgáltatásmenedzsment-folyamatok és –eszközök állandó fejlesztése Specializálódás közműszerűen működtetett adatközpontok (-> tömegigények) alkalmazásmenedzsment (-> egyedi igények, testre szabás) berendezésszállítás és –javítás (-> bedolgozás) Az IT-szolgáltatások közbeszerzésen keresztül történő kihelyezésének szabályozása ISO/IEC tanúsítás, mint követelmény?

22 Közműszerű IT-szolgáltatási lánc
egyén csoport, közösség kis- és középvállalkozás nagyvállalat szabványos számítási, tárolási, átviteli kapacitások és feldolgozó funkciók közműszerű IT-szolgáltató javítási, felügyeleti, kiadási és fejlesztési funkciók IT-háttérfunkciók IT-háttérfunkciók IT-háttérfunkciók korszerű, menedzselt számítóközpontok IKT-háttérkapacitások hálózati alapinfrastruktúra

23 Elkülönülő IT-közművek
használó közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató IBM/Google Amazon Microsoft hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra

24 Elkülönülő IT-közművek
használó partner szoftver- és tartalomszolgáltatók partner szoftver- és tartalomszolgáltatók közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató IBM/Google Amazon Microsoft hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra

25 Együttműködő IT-közművek
használó közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató közműszerű IT-szolgáltató hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra

26 Versengő ellátási modellek
szervezet ügyfél üzleti szolgáltatás szakismeret-szolgáltatás magán IT-szolgáltatás (infrastruktúra, alkalmazás) közvetlen üzleti IT-szolgáltatás (alkalmazás) munkaköri támogatás (alkalmazás) üzletifolyamat-szolgáltatás külső ellátó szervezet közműszerű IT-szolgáltató belső IT-szolgáltató alkalmazás- szolgáltatás közvetett üzleti IT-szolgáltatás (infrastruktúra, alkalmazás) valós idejű infrastruktúra valós idejű infrastruktúra hiperszámítóközpontok hálózati alapinfrastruktúra


Letölteni ppt "Informatikai közművek"

Hasonló előadás


Google Hirdetések