Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Programozási nyelvek, Pascal. Programozási nyelvek  Program: a számítógép számára érthető utasítások sorozata, mely az adatok megfelelő feldolgozásával.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Programozási nyelvek, Pascal. Programozási nyelvek  Program: a számítógép számára érthető utasítások sorozata, mely az adatok megfelelő feldolgozásával."— Előadás másolata:

1 Programozási nyelvek, Pascal

2 Programozási nyelvek  Program: a számítógép számára érthető utasítások sorozata, mely az adatok megfelelő feldolgozásával egy feladat megoldását célozza meg  Gépi kód, natív kód: a gépi kódú program a gép számára közvetlenül érthető és végrehajtható utasítások sorozata (futtatható program) a gépi kódú program a gép számára közvetlenül érthető és végrehajtható utasítások sorozata (futtatható program) ez az utasítás kódjával kezdődik, majd az utasítás paraméterei következnek ez az utasítás kódjával kezdődik, majd az utasítás paraméterei következnek

3 Programozási nyelvek (folyt.) az utasítások mérete (byteban) a processzortól függ az utasítások mérete (byteban) a processzortól függ egy utasítás egyértelműen meghatározza az őt követő paraméterek számát, hogy hány byteot foglalnak le, és hogy mit jelentenek egy utasítás egyértelműen meghatározza az őt követő paraméterek számát, hogy hány byteot foglalnak le, és hogy mit jelentenek a paraméter lehet konkrét érték vagy memóriacím, de léteznek paraméter nélküli utasítások is a paraméter lehet konkrét érték vagy memóriacím, de léteznek paraméter nélküli utasítások is

4 Programozási nyelvek (folyt.)  Alacsony szintű programnyelvek a gép számára közvetlenül érthető utasításokat nehéz megjegyezni, így ezeknél rövid emlékeztetővel jelölik azokat a gép számára közvetlenül érthető utasításokat nehéz megjegyezni, így ezeknél rövid emlékeztetővel jelölik azokat a gép ezt nem érti, így fordítóprogram szükséges hozzá a gép ezt nem érti, így fordítóprogram szükséges hozzá nem gépi kód, de közel áll hozzá nem gépi kód, de közel áll hozzá gyors és kis helyfoglalású program írható vele gyors és kis helyfoglalású program írható vele pl.: assembly pl.: assembly

5 Programozási nyelvek (folyt.)  Magas szintű programnyelvek közelebb állnak az emberi gondolkodáshoz, így a forráskód számunkra érthető közelebb állnak az emberi gondolkodáshoz, így a forráskód számunkra érthető a gép számára ez nem érthető, fordító program kell hozzá (compiler) a gép számára ez nem érthető, fordító program kell hozzá (compiler) ezek a forráskódból futtatható állományt hoznak létre (gép ezt érti), majd végrehajtják aztezek a forráskódból futtatható állományt hoznak létre (gép ezt érti), majd végrehajtják azt végrehajtás más módszerrel: interpreter programmal végrehajtás más módszerrel: interpreter programmal megnéz egy sort, lefordítja, futtatja, majd jön a következő sor, nem készít futtatható állománytmegnéz egy sort, lefordítja, futtatja, majd jön a következő sor, nem készít futtatható állományt hátránya: lassú, és a kód mindig kell hozzáhátránya: lassú, és a kód mindig kell hozzá

6 Turbo Pascal  A XVII. Század jelentős tudósáról, Blaise Pascalról kapta a nevét.  1968-ban a Pascal nyelv vázlatát Niklaus Wirth készítette el (Zürich)  1973-ban definiálták a szabványos Pascal nyelvet  1983-ban a Borland cég elkészítette a Turbo Pascalt, mely szövegszerkesztőt és fordítót is tartalmazott

7 Turbo Pascal (folyt.)  1991-ben jelent meg a Turbo Pascal for Windows  A Turbo Pascal tartalmaz: egy szövegszerkesztőt egy szövegszerkesztőt egy fordítót (compiler) egy fordítót (compiler) eljárásgyűjteményeket (unit) eljárásgyűjteményeket (unit)

8 Pascal program felépítése program programnév; varváltozódeklarációkbeginutasításokend. programfej programtörzs

9 Pascal program felépítése  A Pascal program egy név megadásával kezdődik nem tartalmazhat ékezetes karaktert, szóközt, speciális jeleket nem tartalmazhat ékezetes karaktert, szóközt, speciális jeleket szám lehet benne, de azzal nem kezdődhet szám lehet benne, de azzal nem kezdődhet szóköz helyett _ karakter használható szóköz helyett _ karakter használható  A változódeklaráció előtt lehet konstans- deklaráció: const konstans_nev = konstans_ertek;

10 Pascal program felépítése  az eljárásokat és függvényeket a programtörzs előtt kell megadni  ha beépített függvényeket/eljárásokat akarunk használni, akkor meg kell az eljárásgyűjtemény nevét, amiben az benne van a program neve alatt kell megadni uses unitnev formában a program neve alatt kell megadni uses unitnev formában  a programtörzs (főprogram) begin és end közé kerül a programot lezáró end után pont található a programot lezáró end után pont található

11 Változótípusok  Egész típusok Neve Mérete Helyfoglalása shortint byte integer byte longint 4 byte byte byte word byte

12 Változótípusok  Valós típusok Neve Mérete Helyfoglalása real2,9* ,7* byte single1,5* ,4* byte double 5* ,7* byte  Logikai típus – boolean csak igaz vagy hamis értéket vehet fel csak igaz vagy hamis értéket vehet fel  Karakter típus - char

13 Változótípusok  Szöveges típus – string megadható a hossza is: string[20] – maximum 20 karakter hosszú megadható a hossza is: string[20] – maximum 20 karakter hosszú  Tömb típus – array meg kell adni mellé a tömb méretét, és elemeinek típusát meg kell adni mellé a tömb méretét, és elemeinek típusát x:array[1..n] of integer; { egész elemeknél} x:array[1..n] of integer; { egész elemeknél}

14 Alapvető utasítások  Kiíratás képernyőre write('szöveg', változó) – kiírja a zárójelben lévő adatokat a képernyőre write('szöveg', változó) – kiírja a zárójelben lévő adatokat a képernyőre kiírandó szöveget ' ' jelek közé kell írnikiírandó szöveget ' ' jelek közé kell írni a változók értékét a nevük használatával írhatjuk kia változók értékét a nevük használatával írhatjuk ki writeln('szöveg', változó) – kiírja a zárójelben lévő adatokat a képernyőre writeln('szöveg', változó) – kiírja a zárójelben lévő adatokat a képernyőre a kiírás után sort emel (a következő képernyőn megjelenő utasítás új sorba kerül)a kiírás után sort emel (a következő képernyőn megjelenő utasítás új sorba kerül)

15 Alapvető utasítások  Bekérés képernyőről read(változó) – beolvassa a képernyőre írt adatot a változóba read(változó) – beolvassa a képernyőre írt adatot a változóba a változónak és a beírt adatnak egyforma típusúnak kell lennie!!a változónak és a beírt adatnak egyforma típusúnak kell lennie!! readln(változó) – beolvassa a képernyőre írt adatot a változóba readln(változó) – beolvassa a képernyőre írt adatot a változóba a beolvasás után sort emel (a következő képernyőn megjelenő utasítás új sorba kerül)a beolvasás után sort emel (a következő képernyőn megjelenő utasítás új sorba kerül) Beolvasás előtt érdemes kiíratni a képernyőre, hogy milyen adatot szeretnénk beolvastatni Beolvasás előtt érdemes kiíratni a képernyőre, hogy milyen adatot szeretnénk beolvastatni

16 Alapvető utasítások  Értékadás: változó:=kifejezés változó:=kifejezés A kifejezés először kiértékelésre kerül, majd ennek eredménye kerül a változó nevű változóba A kifejezés először kiértékelésre kerül, majd ennek eredménye kerül a változó nevű változóba a kifejezés eredményének és a változó típusának meg kell egyeznie a kifejezés eredményének és a változó típusának meg kell egyeznie Pl.: c:=a*b (ahol a, b és c egész számok) Pl.: c:=a*b (ahol a, b és c egész számok)

17 Képernyőtörlés  A képernyőtörléshez a clrscr (clear screen) parancs használható ehhez használnunk kell a crt nevű unitot (eljárásgyűjteményt), amiben a clrscr parancs található ehhez használnunk kell a crt nevű unitot (eljárásgyűjteményt), amiben a clrscr parancs található a beolvasás és kiíratás parancsához nincs szükség külön unitra, mivel azok a system unitban találhatóak, amiket alapértelmezetten használ a Pascal program a beolvasás és kiíratás parancsához nincs szükség külön unitra, mivel azok a system unitban találhatóak, amiket alapértelmezetten használ a Pascal program a unitokat uses paranccsal adhatjuk meg a unitokat uses paranccsal adhatjuk meg

18 Képernyőtörlés program torol; uses crt; beginclrscr;end.  Ez a kis program csak a képernyőt törli le.

19 Elágazások - egyágú Algoritmus Pascal kód ha feltétel akkor utasításokhvége if feltétel then beginutasításokend;  A feltételt lezáró vége-jelzés (end) mögött ; áll, csak a program legvégén használhatunk pontot

20 Elágazások - kétágú Algoritmus Pascal kód ha feltétel akkor utasításokkülönbenutasításokhvége if feltétel then beginutasításokendelsebeginutasításokend;

21 Elágazások - kétágú  ha az adott ágban csak egy utasítás található, akkor a begin – end páros elhagyható  az else előtti sor végére sosem tesszük ki a ; jelet !!!

22 Elágazások - többágú Algoritmus Pascal kód elágazás amikor feltétel1: utasítások amikor feltétel2: utasítások…különbenutasításokevége case kifejezés of érték1: utasítás1; érték2: utasítás2; …elseutasítás;end;

23 Elágazások - többágú  ez a lehetőség csak akkor használható, ha a kifejezés elemi típusú (egész, valós vagy karakter)  az értékek helyére egy konkrét érték vagy egy intervallum adható meg  többágú elágazás készíthető if-then-else szerkezetek egymásba ágyazásával is

24 Ciklusok - léptetős Algoritmus Pascal kód ciklus i:=1..n lk=1 ismétel utasításokcvége for i:=1 to n do beginutasításokend;  egy utasítás esetén a begin-end páros elhagyható  lépésköz nem adható meg, visszafelé léptetés viszont igen: to helyett a downto használatával

25 Ciklusok - elöltesztelős Algoritmus Pascal kód amíg feltétel ismétel utasításokavége while feltétel do beginutasításokend;  egy utasítás esetén a begin-end páros elhagyható

26 Ciklusok - hátultesztelős Algoritmus Pascal kód ismételutasítások ivége feltétel esetén repeatutasítások until feltétel;


Letölteni ppt "Programozási nyelvek, Pascal. Programozási nyelvek  Program: a számítógép számára érthető utasítások sorozata, mely az adatok megfelelő feldolgozásával."

Hasonló előadás


Google Hirdetések