Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Hálózati tanulás A kompetencia alapú oktatás implementációja Szekszárd, 2009. november 26.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Hálózati tanulás A kompetencia alapú oktatás implementációja Szekszárd, 2009. november 26."— Előadás másolata:

1 Hálózati tanulás A kompetencia alapú oktatás implementációja Szekszárd, november 26.

2 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Amiről szó lesz: Mik a hálózatok Legfontosabb jellemzőik A tanulás korszerű értelmezése A felnőttek tanulásának jellemzői Tanulás a hálózatban: tanuló hálózat A tanuló hálózatok jellemzői

3 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A hálózat A zonos értékű elemekből álló rendszer, amelyben az elemek különböző módon kapcsolatban állnak egymással. Az elemek lehetnek pontok, emberek, városok, sejtek, számítógépek, honlapok, üzletek, iskolák…

4 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A hálózatok… Skálafüggetlenek Kisvilágok Egymásba ágyazottak Gyengén kapcsoltak

5 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Skálafüggetlenség Annak a valószínűsége, hogy valamely elemnek egy nagyságrenddel több szomszédja legyen, egy nagyságrenddel kisebb. (Pareto: 80/20)

6 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Kisvilágság „Hat lépés távolság” 5,15,35, 80, 150 A kisvilágság segít megőrizni a biztonságérzetünket az elidegenedett világban.

7 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Egymásba ágyazottság „A paca messziről pont, közelről maga a végtelen” Az egymásba ágyazottság segít megérteni a világot magunk körül.

8 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Gyengén kapcsoltság. A gyenge kapcsolatok a hálózat két, egymástól távoli pontját kötik össze. Gyakran változnak. A gyenge kapcsolatok stabilizálják a hálózatokat.

9 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A tanulás  …egy rendszerben bekövetkező, hosszabb távon ható, adapt í v változás. (Nahalka István)  … a tudás (kognit í v, affekt í v, motoros) megszerzésére irányuló tevékenység, amelynek eredményeként folyamatosan alakul, fejlődik és szocializálódik a személyiség. (Csoma Gyula)

10 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Kolb tanul á si ciklusa

11 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Oktatási hálózatok típusFő funkcióJellemző tev. „praxis- közösség” Szakemberek gyakorlati problémáinak megoldása Tapasztalatcsere szervezetek hálózata A szervezetek eredményességének növelése Laza kapcsolatok, egymás kompetenciáinak használata tanuló hálózat Együttműködés a tanulási eredmények és képességek növelése érdekében Közös tanulás, megfelelő struktúra

12 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Praxisközösség Kapcsolatok, információk és szakmai kommunikáció biztosítása az azonos szakmai feladatot ellátó szakemberek számára – Adatbázisok – Hírlevél – Honlap – Szakmai rendezvények Egyéni tudásgyarapodás, nem is cél a szervezeti tanulás Pl. Azonos szakos pedagógusok szakmai szervezete

13 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Szervezetek hálózata A hálózat tagjai iskolák (intézmények) Az információcserén túl Egymás kompetenciáinak használata: – Szakmai tapasztalatcsere (intézménylátogatás, óralátogatás, konferencia) – szakmai programok közös fejlesztése és felhasználása (tanítási program, óravázlat, értékelési rendszer, stb.) – Közös programok (vetélkedő, szakmai projekt, stb.) Fontos a szervezeti reprezentáció kérdése (intézményvezetés) - információáramlás - az egyéni tudásgyarapodás beépülése a szervezetbe? - egyéni tanulás – szervezeti tanulás kapcsolata - pl. Önfejlesztő Iskolák hálózata

14 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Tanuló szervezet …olyan szervezet, amely jövőjének kialakítása érdekében folyamatosan növeli, erősíti alkotókedvét és tehetségét.” (P. Senge)

15 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A tanuló szervezet jellemzői Közös jövőkép Személyes kontroll Közös tanulás Mentális modellek Rendszergondolkodás

16 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Tanuló hálózat Jellemzői Közös értékek és jövőkép Vizsgálódáson alapuló csoportos tanulás Együttműködés Támogató és megosztott irányítás Közös felelősség a diákok tanulásáért és sikereikért Támogató feltételek A létrehozásukhoz szükséges feltételek  Egy vonzó elképzelés, vagy egy lelkesítő cél megvalósítása érdekében szerveződik, a megvalósítást segítő szervezetben A középpontban a diákok tanulása áll Új lehetőségeket teremt a felnőttek tanulására Önkéntes irányítás és menedzsment

17 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Tanuló hálózatok létrehozása I. - Alapelvek 1.Megosztott irányítás – jövőképfejlesztés, támogatások biztosítása, kihívások 2.Közös birtoklás – a hálózat annyira tud működni, amennyire képes összehozni az embereket egy vonzó és elkötelező elképzelés köré. (A közös elképzelések fejlesztése fontosabb, mint a pénz) 3.Közös morális cél: a diákok tanulás és jóléte – a tagoknak szilárdan kell hinniük abban, hogy közösen többet tudnak tenni a gyerekekért, mint egyedül. Minden egyes gyerek tanulási teljesítményének a javítása a legfőbb hajtóerő. 4.Közös felelősség a munka minőségéért és értékéért – közös hálózatértékelő stratégia (mérföldkövek, tevékenységek, eredmények)

18 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. II. E II. Együttműködő szervezet kiépítése 5.Az együttműködő tanulást lehetővé tevő szerkezet – a maximális részvétel biztosítása és az együttműködés fenntartása (személyes és virtuális kapcsolatok, aktív támogatás, facilitálás, kritikus barátságok, közvetítés a hálózaton belül, és kívülről is) 6.Együttműködő kapcsolatok 7.A tanulás 3 területe: tanulás valamiből; valakivel és új tudás közös létrehozása 8.Vizsgálódás, kutatás – kutatás alapú tanulás, bizonyítékokon és adatokon alapuló tanulásfejlesztés

19 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. III. A gyakorlat megváltoztatása 9.A változás és a fejlesztés képességének építése – tervezett stratégiák az intézményeken belül és közöttük; a tagok számára gazdag szakmai és vezetői támogatás 10.Új és hatékony kapcsolatépítés az iskolán belül és a gyerekekkel foglalkozó egyéb szervezetekkel 11.Új modellek a folyamatos szakmai fejlődésre és a vezetés tanulására- közös tanulás és fejlődés 12.A rendszerszintű hatás és rendszerirányítás – tapasztalati tanulás: a hálózat segít az egyes intézmények problémáinak megoldásában

20 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. A megvalósítás dilemmái Motiváltak-e a pedagógusok a folyamatos szakmai fejlődésre? (Akarnak-e tanulni?) A hálózati tanuláshoz szükség van-e tanuló szervezetre? Milyen támogatási formák léteznek? Mennyi időbe telik a megvalósítása? Kell ez nekünk?

21 Oktatáskutató és Fejlesztő Intézet 1051 Budapest, Dorottya u. 8. Köszönöm, hogy meghallgattak


Letölteni ppt "Hálózati tanulás A kompetencia alapú oktatás implementációja Szekszárd, 2009. november 26."

Hasonló előadás


Google Hirdetések