Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pedagógusok megváltozott szerepe

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pedagógusok megváltozott szerepe"— Előadás másolata:

1 A pedagógusok megváltozott szerepe
Setényi János Expanzió Humán Tanácsadó 2005

2 Új felismerések I. „A legújabb kutatások szerint a pedagógusok több, mint egyharmada – iskolatípustól és nemtől függően – abban az egészségi állapotban van, amit kissé lazán kiégésnek nevezünk. Ez egy olyan jelenség, amiben a testi, pszichoszomatikus és lelki panaszok sokféle és összetett klinikai esetté állnak össze." (forrás: Secretariat of the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Länder in the Federal Republic of Germany (2003): Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Country Background Report for the Federal Republic of Germany).

3 Új felismerések II. Nő a kétely a szerkezeti reformokat illetően
Nő a kétely a tartalmi reformokat illetően Előtérbe kerül a tanulás és a pedagógusok világa Megjelenik a „lélek a gépben” (Koestler)

4 A pedagóguspálya három jellemzője
Munkaterhelés: átlagosan alacsony, nem ellenőrzött, nem elszámolt, nem hatékony Szakmai követelmények: a bemenet nem világos, nem kidolgozottak, nem ellenőrzöttek, nincs következmény, nincs karrierlétra Bér: alacsony, lapos és címhez/korhoz kötött, nincs differenciálási mozgástér

5 A középszint helyreállítása
Intézményvezetés Munkaközösség Osztályfőnökök Pedagógusok Technikaiak A pótlékrendszer leépült Nincs középvezetés Minden többletfeladat

6 A pálya „titkos története” (Becher)
Beilleszkedés (2-3 év) Önálló megközelítés és arculat kialakítása és elfogadtatása (5-8 év) Autonóm oktatómunka (?) Rutinizálódó munka Kiégés Hanyatlás Magányos kilépés a pályáról (nyugdíj)

7 Megváltozott szerepkör - kihívások
Oktatás helyett tanulás Tanítás helyett tanulásvezetés (szervezés, értékelés, motiválás) A változás és innováció állandó Uralni kell a napi információözönt Kezelni a tömegkultúrát

8 Problémák A pedagógusok nem úttörők hanem követők
Nincs módszertani kultúrájuk Gyenge az alapképzettségük Iskolából kerülnek iskolába Jórészt nőkről van szó Kockázatkerülő, munkaminimalizáló stratégiát követnek

9 Mi az hogy kiégés? Nem tüneti definíciók kellenek:
Egy tevékenységgel kapcsolatos pozitív motivációk elvesztése Az értékteremtő mozzanatot felváltja a rutin Céllá válik a rövidtávú „túlélés” és a megmaradt életenergiák védelme Nincs stratégia a kilábalásra, feltöltődésre

10 Állomások A tápláló források (belső és külső) elapadása, a gondok felhalmozódása Halogatás, kivárás és kommunikáció-képtelenség Elmagányosodás Rutin, energiatakarékosság, önvédelem Rövidtávú túlélési gyakorlat

11 TRÉNINGKULTÚRA, COACHING
Személyes megelőzés Az önreflexió kultúrája erős Új örömforrások feltérképezése Életstratégia átgondolása Új szakmai hitvallás kidolgozása TRÉNINGKULTÚRA, COACHING

12 Szervezeti megelőzés Világos és kommunikált követelmények
Folyamatosan értékelt munka Ápolt partnerkapcsolatok Közös nyelv Nyilvánosság Élethossziglani tanulás „Bajnokok” és esetek

13 Tennivalók Minőségérzékeny bérrendszer
Erős munkáltatói jogok a vezetőknek Új tréningek bejuttatása a pedagógus-továbbképzési piacra A pedagógusképzés megszólítása Rotáció Nemzetközi tematikus együttműködés kezdeményezése


Letölteni ppt "A pedagógusok megváltozott szerepe"

Hasonló előadás


Google Hirdetések