Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A pedagógusok megváltozott szerepe Setényi János Expanzió Humán Tanácsadó

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A pedagógusok megváltozott szerepe Setényi János Expanzió Humán Tanácsadó"— Előadás másolata:

1 A pedagógusok megváltozott szerepe Setényi János Expanzió Humán Tanácsadó

2 Új felismerések I. „A legújabb kutatások szerint a pedagógusok több, mint egyharmada – iskolatípustól és nemtől függően – abban az egészségi állapotban van, amit kissé lazán kiégésnek nevezünk. Ez egy olyan jelenség, amiben a testi, pszichoszomatikus és lelki panaszok sokféle és összetett klinikai esetté állnak össze." „A legújabb kutatások szerint a pedagógusok több, mint egyharmada – iskolatípustól és nemtől függően – abban az egészségi állapotban van, amit kissé lazán kiégésnek nevezünk. Ez egy olyan jelenség, amiben a testi, pszichoszomatikus és lelki panaszok sokféle és összetett klinikai esetté állnak össze." (forrás: Secretariat of the Standing Conference of the Ministers of Education and Cultural Affairs of the Länder in the Federal Republic of Germany (2003): Attracting, Developing and Retaining Effective Teachers. Country Background Report for the Federal Republic of Germany).

3 Új felismerések II. Nő a kétely a szerkezeti reformokat illetően Nő a kétely a szerkezeti reformokat illetően Nő a kétely a tartalmi reformokat illetően Nő a kétely a tartalmi reformokat illetően Előtérbe kerül a tanulás és a pedagógusok világa Előtérbe kerül a tanulás és a pedagógusok világa Megjelenik a „lélek a gépben” (Koestler) Megjelenik a „lélek a gépben” (Koestler)

4 A pedagóguspálya három jellemzője Munkaterhelés: átlagosan alacsony, nem ellenőrzött, nem elszámolt, nem hatékony Munkaterhelés: átlagosan alacsony, nem ellenőrzött, nem elszámolt, nem hatékony Szakmai követelmények: a bemenet nem világos, nem kidolgozottak, nem ellenőrzöttek, nincs következmény, nincs karrierlétra Szakmai követelmények: a bemenet nem világos, nem kidolgozottak, nem ellenőrzöttek, nincs következmény, nincs karrierlétra Bér: alacsony, lapos és címhez/korhoz kötött, nincs differenciálási mozgástér Bér: alacsony, lapos és címhez/korhoz kötött, nincs differenciálási mozgástér

5 A középszint helyreállítása Intézményvezetés Intézményvezetés Munkaközösség Munkaközösség Osztályfőnökök Osztályfőnökök Pedagógusok Pedagógusok Technikaiak Technikaiak A pótlékrendszer leépült Nincs középvezetés Minden többletfeladat

6 A pálya „titkos története” (Becher) Beilleszkedés (2-3 év) Beilleszkedés (2-3 év) Önálló megközelítés és arculat kialakítása és elfogadtatása (5-8 év) Önálló megközelítés és arculat kialakítása és elfogadtatása (5-8 év) Autonóm oktatómunka (?) Autonóm oktatómunka (?) Rutinizálódó munka Rutinizálódó munka Kiégés Kiégés Hanyatlás Hanyatlás Magányos kilépés a pályáról (nyugdíj) Magányos kilépés a pályáról (nyugdíj)

7 Megváltozott szerepkör - kihívások Oktatás helyett tanulás Oktatás helyett tanulás Tanítás helyett tanulásvezetés (szervezés, értékelés, motiválás) Tanítás helyett tanulásvezetés (szervezés, értékelés, motiválás) A változás és innováció állandó A változás és innováció állandó Uralni kell a napi információözönt Uralni kell a napi információözönt Kezelni a tömegkultúrát Kezelni a tömegkultúrát

8 Problémák A pedagógusok nem úttörők hanem követők A pedagógusok nem úttörők hanem követők Nincs módszertani kultúrájuk Nincs módszertani kultúrájuk Gyenge az alapképzettségük Gyenge az alapképzettségük Iskolából kerülnek iskolába Iskolából kerülnek iskolába Jórészt nőkről van szó Jórészt nőkről van szó Kockázatkerülő, munkaminimalizáló stratégiát követnek Kockázatkerülő, munkaminimalizáló stratégiát követnek

9 Mi az hogy kiégés? Nem tüneti definíciók kellenek: Nem tüneti definíciók kellenek: 1. Egy tevékenységgel kapcsolatos pozitív motivációk elvesztése 2. Az értékteremtő mozzanatot felváltja a rutin 3. Céllá válik a rövidtávú „túlélés” és a megmaradt életenergiák védelme 4. Nincs stratégia a kilábalásra, feltöltődésre

10 Állomások A tápláló források (belső és külső) elapadása, a gondok felhalmozódása A tápláló források (belső és külső) elapadása, a gondok felhalmozódása Halogatás, kivárás és kommunikáció- képtelenség Halogatás, kivárás és kommunikáció- képtelenség Elmagányosodás Elmagányosodás Rutin, energiatakarékosság, önvédelem Rutin, energiatakarékosság, önvédelem Rövidtávú túlélési gyakorlat Rövidtávú túlélési gyakorlat

11 Személyes megelőzés Az önreflexió kultúrája erős Az önreflexió kultúrája erős Új örömforrások feltérképezése Új örömforrások feltérképezése Életstratégia átgondolása Életstratégia átgondolása Új szakmai hitvallás kidolgozása Új szakmai hitvallás kidolgozása TRÉNINGKULTÚRA, COACHING

12 Szervezeti megelőzés Világos és kommunikált követelmények Világos és kommunikált követelmények Folyamatosan értékelt munka Folyamatosan értékelt munka Ápolt partnerkapcsolatok Ápolt partnerkapcsolatok Közös nyelv Közös nyelv Nyilvánosság Nyilvánosság Élethossziglani tanulás Élethossziglani tanulás „Bajnokok” és esetek „Bajnokok” és esetek

13 Tennivalók Minőségérzékeny bérrendszer Minőségérzékeny bérrendszer Erős munkáltatói jogok a vezetőknek Erős munkáltatói jogok a vezetőknek Új tréningek bejuttatása a pedagógus- továbbképzési piacra Új tréningek bejuttatása a pedagógus- továbbképzési piacra A pedagógusképzés megszólítása A pedagógusképzés megszólítása Rotáció Rotáció Nemzetközi tematikus együttműködés kezdeményezése Nemzetközi tematikus együttműködés kezdeményezése


Letölteni ppt "A pedagógusok megváltozott szerepe Setényi János Expanzió Humán Tanácsadó"

Hasonló előadás


Google Hirdetések