Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

TÁMOP 4.2.1.B-09/1/KMR-2010-0005 GLOBALIZÁCIÓ ÉS NEMZETKÖZIVÉ VÁLÁS A HIVATÁSOS SPORTBAN András Krisztina, PhD Budapesti Corvinus Egyetem, Üzleti Gazdaságtan.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "TÁMOP 4.2.1.B-09/1/KMR-2010-0005 GLOBALIZÁCIÓ ÉS NEMZETKÖZIVÉ VÁLÁS A HIVATÁSOS SPORTBAN András Krisztina, PhD Budapesti Corvinus Egyetem, Üzleti Gazdaságtan."— Előadás másolata:

1

2 TÁMOP B-09/1/KMR GLOBALIZÁCIÓ ÉS NEMZETKÖZIVÉ VÁLÁS A HIVATÁSOS SPORTBAN András Krisztina, PhD Budapesti Corvinus Egyetem, Üzleti Gazdaságtan Tanszék, Sportgazdaságtani Kutató Központ Verseny-pályán: a magyar sport versenyképessége MSTT Sportmenedzsment szakbizottság konferenciája április 5.

3 TÁMOP B-09/1/KMR AZ ELŐADÁS FÓKUSZAI  Az üzleti globalizáció értelmezése és a hivatásos sport  Mitől globális egy sportág?  A nemzetközi intézmények szerepe

4 TÁMOP B-09/1/KMR SURVIVAL OF THE FITTEST  Charles Darwin: On the Origin of Species (1869): “Survival of the fittest”  S(OCIAL)T(ECHNOLOGY)E(CONOMIC)P(OLITICAL)  Glokalizmus  Munkaerőáramlás korlátainak a csökkenése  Globális gazdaság mint az üzleti és sport(üzleti) tevékenység kerete  Gazdasági recesszió: iparági válságok, nemzetállami, regionalista kényszerek  Médiapiac szegmentációja

5 TÁMOP B-09/1/KMR GLOBALIZÁCIÓ ÉS A HIVATÁSOS SPORT – ÉRINTKEZÉSI FELÜLETEK A mai társadalmakat vegyes koordinációs mechanizmusok jellemzik. A XX. század domináns koordinációs mechanizmusa a (nemzethatárokat átlépő) piac lett. A hivatásos sport és annak „médiaképes” változatai, az ún. látványsportágak a szórakoztatóipar részévé váltak. (világ)gazdasági válság – DE „panem et circenses effektus” ↓ fogyasztóorientáltság Kényszerek: üzleti modellben gondolkodás, piacméret növelése, (hosszú távú) önfenntarthatóság

6 TÁMOP B-09/1/KMR A GLOBALIZÁCIÓ AZ ÜZLETI VILÁG SZEMPONTJÁBÓL A gazdaság szereplői döntéseiknél, amikor potenciális befektetéseikről, fogyasztóikról, erőforrás-beszerzési lehetőségeikről gondolkodnak, az egész világon adódó lehetőségeket mérlegelik. Chikán Attila üzleti világ szempontjából történő gazdasági globalizáció értelmezése

7 TÁMOP B-09/1/KMR GLOBALIZÁCIÓS JELENSÉGEK A HIVATÁSOS SPORTBAN média hatása, szerepe internet hatása, szerepe globális fogyasztók: médiafogyasztók és merchandise-vásárlók, globális szponzoráció, sportvállalatok nemzetközi stratégiái

8 TÁMOP B-09/1/KMR GLOBALIZÁCIÓ ÉRTELMEZÉSEK A HIVATÁSOS SPORTBAN Mitől globális egy sportág?  sporttevékenységek földrajzi terjeszkedése → szabályok stand. → monopolisztikus sportági struktúrák kialakulása,  nemzetközi versenyrendszerek, nemzetközi események, -sorozatok,  médiaközvetítések,  akár globális médiafogyasztói piac,  nemzetközi, globális szponzori piac,  globális játékospiac,  sportvállalati együttműködések: egyszeri szerződéstől a külföldi tőkebefektetésig

9 TÁMOP B-09/1/KMR A GLOBÁLIS GAZDASÁG ALAPVETŐ TENDENCIÁI – HIVATÁSOS SPORTBELI VONATKOZÁSOK  kereskedelem növekedése → játékospiac, → közvetítési jogok ↓ globális: → médiafogyasztók, → merchandise-fogyasztók, → szponzorok,  új globális térkép a feltörekvő országok miatt növekvő verseny (Forma-1 új helyszínek, kínai stadionépítés, stb.)  (nemzet)államok szerepének újraértelmezése,  tényezőárak, bérek kiegyenlítődése

10 TÁMOP B-09/1/KMR A GLOBÁLIS KOORDINÁCIÓ ÉRTELMEZÉSE A HIVATÁSOS SPORT BEVONÁSA MELLETT Nemzetállamok (bürokratikus koordináció) Piacok (piaci koordináció) főszereplő: a szavazatmaximalizáló politikus főszereplő: a profitmaximalizáló üzletember mindhárom kényszerpályán mozog, mindháromra nézve érvényesek etikai koordinációs elemek, mindhárom hajlamos az agresszióra Nemzetközi sportági szakszövetségek (bürokratikus koordináció)

11 TÁMOP B-09/1/KMR A GLOBALIZÁCIÓ INTÉZMÉNYRENDSZERE Nemzetállamok INGO MNV-k Nemzetközi gazdasági Formális: nemztk. sportági ? szervezetek szakszöv. (menedzserszervezetek) (Világbank, IMF, WTO, stb. Inform.: G-14, ECA A piaci koordinációt is nemzetállamok által létrehozott szervezetek próbálják megvalósítani.  súlyos működési zavarok (etikai és agresszív alapú mozgalmak)

12 TÁMOP B-09/1/KMR ÖSSZEGZÉSÜL A hivatásos sport és a globalizációs folyamatok kapcsolatában kimutatható jellemzők:  (sport és vállalati gazdálkodás) történelmi folyamatok része és következménye → kibontakozása szükségszerű,  sokdimenziós jellemzőkkel írható le (szervezeti, kulturális, információ (média), pénzügyi),  a koordináló intézmény kiterjedt, de relatíve fejletlen,  globális – regionális – nemzeti → glokalizáció

13 TÁMOP B-09/1/KMR FELHASZNÁLT IRODALMAK  András Krisztina (2004): A hivatásos labdarúgás piacai, Vezetéstudomány XXXV. évfolyam, PhD különszám p  András Krisztina (2011): Piacméretet növelni, de hogyan? – a hivatásos sport példáján, NSSz Sportszakember továbbképzési konferencia sorozat III., p  András Krisztina – Jandó Zoltán (2012): Hivatásos sportvállalatok nemzetközivé válása, Logisztikai híradó megjelenés alatt  András Krisztina – Havran Zsolt – Jandó Zoltán (2012): Üzleti globalizáció és a hivatásos sport: sportvállalatok nemzetközi szerepvállalása, TÁMOP B-09/1/KMR azonosítójú projektje,

14 TÁMOP B-09/1/KMR KÖSZÖNÖM A MEGTISZTELŐ FIGYELMÜKET!


Letölteni ppt "TÁMOP 4.2.1.B-09/1/KMR-2010-0005 GLOBALIZÁCIÓ ÉS NEMZETKÖZIVÉ VÁLÁS A HIVATÁSOS SPORTBAN András Krisztina, PhD Budapesti Corvinus Egyetem, Üzleti Gazdaságtan."

Hasonló előadás


Google Hirdetések