Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Média közösség szolgálat Ösvénykeresés az infodzsungelben Borókai Gáborral Süveges Gergővel Révész T. Mihállyal Várszegi Asztrikkal Gégény István beszélget.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Média közösség szolgálat Ösvénykeresés az infodzsungelben Borókai Gáborral Süveges Gergővel Révész T. Mihállyal Várszegi Asztrikkal Gégény István beszélget."— Előadás másolata:

1 média közösség szolgálat Ösvénykeresés az infodzsungelben Borókai Gáborral Süveges Gergővel Révész T. Mihállyal Várszegi Asztrikkal Gégény István beszélget Palatia Nyomda és Kiadó Kft. 2012.

2 Várszegi Asztrik igazi médiapüspök. Bár az egy évtizedig viselt címet, avagy keresztet már nem hordja, mégis az egyik legismertebb médiaszereplő a hazai vallási vezetők közül. Bizonyára azért, mert hiába él a világtól elvonultan, bravúrosan képes értelmezni a „zajos nyelvet”. Derűsen, békésen, ugyanakkor határozottan kommunikál: beszél, hallgat, int és óv. Borókai Gábor sikeres vállalkozó – nem csupán gazdasági értelemben. Az újságírói ranglétrát hamar végigjárta, valóra váltott egy azóta is utolérhetetlennek tűnő kormányszóvivői ideát, lerakta az első magyar hírtelevízió alapjait, majd felvirágoztatott egy közéleti hetilapot. Eredményességének egyik titka az lehet, hogy munkája során szüntelenül személyes kapcsolati hidakat épít. Süveges Gergő a szavak embere. Vigyáz rájuk, nem pazarolja őket. Néha már-már szófukarnak tűnő válaszaiból valódi benső gazdagság tárulhat az olvasó elé. Egy olyan ember portréja, akitől szívesen hallgatjuk a híreket, mert elhisszük, amit mond. Még azt is, hogy minden tükör torzít egy kicsit: senki, így ő sem tudja elmondani a teljes igazságot. Révész T. Mihály az a tipikus szelíd harcos, akit még az ellenfelei közül is sokan tisztelnek. Van véleménye, de tudja, másnak is van olyan. Egyszerre optimista és realista, s nem fél belátni, ha hibázik. Tudományos mélységekig átlátja a történelem mozgatórugóit, ennek ellenére – vagy talán éppen ezért – a változási képesség, a jóvátehetőség elkötelezett híve.

3 Kormányszóvivőként soha nem kaptam készen semmit, amit csak úgy fel kellett volna olvasnom. Amit mondtam, az bennem érett meg, azt én raktam össze, természetesen sok-sok háttéranyag, előterjesztés olvasása után. Sokan dolgoztak a kezem alá, a minisztériumok különböző kommunikációs terveket, javaslatokat írtak, de azt, hogy megszólalásaim során mit mondok el, azt én döntöttem el, saját szakmai meggyőzősédes alapján. A kormány vagy bármely testület álláspontját ugyanis nem lehet úgy közvetíteni, hogy nem vagyok jelen a döntés megszületésekor. Amikor kormányszóvivő lettem, egy dolgot kértem: hogy ott lehessek a döntési fórumokon, háttérbeszélgetéseken. Borókai Gábor: Nemzeti minimumra van szükség

4 Lapom, a Heti Válasz azon kivételes sajtótermékek közé tartozik, amelyeknek nem kizárólag az üzletmenet fontos, de az igazság is. Szerintem minden médiaterméknek ez lenne a legfőbb célja, különben hosszú távon aligha marad talpon. Ha egy médium nem tud hitelessé válni, vagyis nem hiszik el, amit mond, akkor nem fogják megvenni. Borókai Gábor: Nemzeti minimumra van szükség

5 A közszolgálati média felelős többek között a magyar közösség sajátos szemléletű, magyar érdekeket szem előtt tartó, hiteles tájékoztatásért, a demokratikus politikai kultúra terjesztéséért. Felelős a kulturális értékek ápolásáért, közvetítéséért, népszerűsítéséért. Az anyaországi és a határokon túl élő magyarok kölcsönös informálásáért. Az összetartozás érzésének elmélyítéséért. Kötelessége hírt adni a hazánkban élő vallási közösségekről és kisebbségekről, hogy elfogadottságuk jobb legyen. Borókai Gábor: Nemzeti minimumra van szükség

6 Amikor interjút készítettem a Ma Reggelben, vagy készítek a Közbeszédben, a Megoldások Magazinjában, nyilvánvalóan abban én is benne vagyok, és amiben benne vagyok, abban benne vannak a saját tapasztalataim, élményeim, és ezeknek jó része nyilván a családból, a gyerekektől származik. Ha valamilyen témával kapcsolatban eszembe jut. Hogy erről beszélgettünk a gyerekekkel is, mondott valamelyikük valami érdekeset, akkor ezt nem titkolom el. Nem arról van szó, hogy programszerűen „átnyomom”, inkább arról, hogy nem titkolom el, Az, hogy ebből kijön egy összkép, és kijön az, hogy házasságban élünk, van négy gyermekünk és jó így nekünk, hát kijön. Süveges Gergő: Interaktív értékközvetítés

7 Nézd, amikor egy valóságshow valamelyik szereplője azt mondja, hogy mostantól újságíró leszek, és flekkenként kap százezer forintot e gy bulvárlaptól, akkor azt mondom, igen, ez devalválja némiképpen az újságíró szakmát. De ettől még jottányit sem csökken az értéke annak, aki tisztességesen teszi a dolgát és minőségi újságírást képvisel. Sőt. Előbb-utóbb elválik a bor a víztől. A mennyiségi növekedésnek – főleg az internetes blogok világában – van minőségi vetülete is: egészen kiváló, szinte tudományos igényű, de mindenképpen véleményformáló közéleti, politikai, gasztronómiai és ki tudja még, hányféle blog létezik, amelyek joggal vívják ki és aztán féltve őrzik ez elismertségüket. Süveges Gergő: Interaktív értékközvetítés

8 Képtelenek vagyunk a teljes igazságot elmondani, mert minden információ az emberi szűrőn keresztül jut el a befogadóhoz. De ez még nem manipuláció. Kénytelen minden médium szelektálni és feldolgozni a híreket, s minden feldolgozás valamilyen é r telemben torzulást eredményez. De mondom: ez filozófiai vita, ettől még minden médiumnak kötelessége, hogy megpróbáljon törekedni a kiegyensúlyozottságra, a függetlenségre, pártatlanságra. Süveges Gergő: Interaktív értékközvetítés

9 A BBC-től tanultam meg, hogy a közszolgálat azt jelenti: „a népszerűt jól, a jót népszerűen”. Ergo tartalmasan, színvonalasan, nézőszámot generálva. Ahol pedig nézőszám van, ott a reklámbevétel is evidencia. Ahol ezek a követelmények nem teljesülnek, ott egyébként nézőszám sincs. Mert ugyan a jót közvetítik, csak nem népszerűen, és nem BBC-s kínálattal. Révész T. Mihály: Mindannyian műsorszolgáltatók vagyunk

10 Azt gondolom, ha egy műsorszolgáltatóba csak toljuk bele a pénzt, akkor megvan a veszélye, hogy az a minőségi elvárásokat önmagával szemben sem fogalmazza meg. Másodszor pedig túl dogmatikus azt mondani, hogy a közszolgálat kizárja a reklámot, a kereskedelemben viszont dőlhet a reklám. Ez nekem túl sarkos. És azt is gondolom, hogy a közszolgálati televíziónak nem az a baja, hogy reklám van benne, vagy nincs, hanem az a baja, hogy kevesen nézik. S mivel kevesen nézik, nem is reklámoznak benne. Révész T. Mihály: Mindannyian műsorszolgáltatók vagyunk

11 Ha az a kérdés, hogy mitől ilyen tétova ma az ország, akkor a válaszom egyértelmű: mert valahol utat tévesztettünk, zsákutcába kerültünk. És hogy ennek a diagnózisnak a terápiája mindannyiunk dolga, evidencia. Nemcsak a politikáé, és nem is elsősorban a politikáé. Bár a politika, a szabályozás és a jogalkalmazás megkerülhetetlen, de például ez a beszélgetés is erről szól. De erről kellene, hogy szóljon minden, az iskolákban, a szószékeken, a társadalmi érintkezés különböző szervezett érintkezési pontjain. S nem csupán a médiahasználatról, hanem az emberségről, a toleranciáról, egymás megbecsüléséről. Révész T. Mihály: Mindannyian műsorszolgáltatók vagyunk

12 Fiatalok nemzetközi csoportja érkezett hozzánk. Nehéz helyzetben voltam, röviden kellett megfogalmaznom ennek a háznak [ti. a Pannonhalmi apátságnak] a lényegét, megokolnom az értelmét, hogy mit csinálunk, miért vagyunk itt. Olyan ma használatos – nyugodtan mondhatom, hogy egyetemes, mindenki által megérthető – nyelvet választottam, amely teljesen visszaadja lényegünket, küldetésünket: Pannonhalma kommunikációs központ. Várszegi Asztrik: A csendben érnek be a válaszok

13 Szerintem a világ sokféle nyomorúsága, problémája többnyire a kommunikáció hiányára, vagy a téves kommunikációra vezethető vissza. A tömegkommunikáció miatt leszoktunk a személyi kommunikációról, nem beszélünk egymással. Várszegi Asztrik: A csendben érnek be a válaszok

14 A közelmúltban a média szakemberei például arról értekeztek, hogy a fiatalkori öngyilkosságról hogyan kell beszélni. Meg kell találni az igazságnak, a tapintatnak és a szubjektív hozzáállásnak azt az arányát, ahol a közvetítő nem hívja fel a figyelmet a gyengékben, hogy egy helytelen magatartást kövessenek, például, hogy öngyilkosságot kövessenek el. Ha egy ilyen esetről provokatív, vagy pozitív, támogató módon tájékoztat a média, akkor elindulhat egy hullám, az arra fogékony emberek pedig ezt megerősítésnek veszik. Mindenekelőtt azt gondolom, hogy a közvetítőnek a valóságról, igaz módon, hűségesen, tárgyilagosan kell képet alkotnia. Várszegi Asztrik: A csendben érnek be a válaszok

15 média közösség szolgálat Ösvénykeresés az infodzsungelben (PA238 G34) Palatia Nyomda és Kiadó Kft. 2012. Ha szívesen elolvasnád a riportokat ezekkel az igazán érdekes és értékes emberekkel, keresd fel Könyvtárunkat! Várunk szeretettel! Gégény István egyéb műveit is megtalálhatod nálunk: Az új ember ébredése (LE280G34) Vízenjárás a sivatagban : Krisztus követése a XXI. században : válogatott publicisztikák 2000-2010 (LE280G34) Én-fogyatkozás (IR352G34) Átlépni a halál küszöbén : egy mennyei születésnap krónikája (LE280G34)


Letölteni ppt "Média közösség szolgálat Ösvénykeresés az infodzsungelben Borókai Gáborral Süveges Gergővel Révész T. Mihállyal Várszegi Asztrikkal Gégény István beszélget."

Hasonló előadás


Google Hirdetések