Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az üzleti lehetőség a vállalkozás üzleti modellje és az üzleti tervezés Előadó: Vecsenyi János.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Az üzleti lehetőség a vállalkozás üzleti modellje és az üzleti tervezés Előadó: Vecsenyi János."— Előadás másolata:

1 Az üzleti lehetőség a vállalkozás üzleti modellje és az üzleti tervezés Előadó: Vecsenyi János

2 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv2 A tematika 1.Az üzleti lehetőség  Mire lenne érdemes vállalkozást indítani? 2.A vállalkozás üzleti modellje 2.A vállalkozás üzleti modellje:  Hogyan, miből csinál pénzt a vállalkozás? 3.Az üzleti terv  Mitől lesz meggyőző és hiteles

3 Az üzleti lehetőség?

4 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv4 Ötlettől az üzleti lehetőségig Az ötlet (különleges) termék vagy szolgáltatás egy felismert vagy felkelthető igény kielégítésére A piaci lehetőség +ismételt fizetőképes kereslet az elképzelt termékekre vagy szolgáltatásokra Az üzleti lehetőség +nyereségtermelő képesség +társadalmi elfogadottság Az ötlet (különleges) termék vagy szolgáltatás egy felismert vagy felkelthető igény kielégítésére A piaci lehetőség +ismételt fizetőképes kereslet az elképzelt termékekre vagy szolgáltatásokra Az üzleti lehetőség +nyereségtermelő képesség +társadalmi elfogadottság

5 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv5 Az üzleti lehetőség, további szempontok Kockázat, bizonytalan negatív következmény kívánatos, a jelenlegitől különböző állapot meggyőződés, hogy a kívánt állapot elérhető Kockázat, bizonytalan negatív következmény kívánatos, a jelenlegitől különböző állapot meggyőződés, hogy a kívánt állapot elérhető

6 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv6 Az üzleti lehetőség, mint innováció új kombináció (jobb, más, másként) öt alapeset 1.új termék 2.új eljárás 3.új beszerzési lehetőség 4.új értékesítési megoldás 5.új szervezeti pozíció (monopol helyzet) új kombináció (jobb, más, másként) öt alapeset 1.új termék 2.új eljárás 3.új beszerzési lehetőség 4.új értékesítési megoldás 5.új szervezeti pozíció (monopol helyzet) (Schumpeter)

7 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv7 A „funky” üzleti lehetőség Különleges kombináció Piaci rést kitöltő (átmeneti monopolhelyzetet megteremtő) Különleges kombináció Piaci rést kitöltő (átmeneti monopolhelyzetet megteremtő)

8 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv8 Új üzleti lehetőség vállalkozó szervezetben A Plussz tabletta karrierje a Chinointól a Pharmavit-ig új tevékenységa szervezet számára új tevékenység belülrőlbelülről kezdeményezett és irányított anyagi és bukási kockázatotnagyobb anyagi és bukási kockázatot jelent, mint a vállalat alaptevékenysége bizonytalanságanagyobb a bizonytalansága, mint a vállalat alaptevékenységének elkülönülő irányításelkülönülő irányítás szerint működtetik egy bizonyos ideig növekedjen a forgalom, a nyereség, a minőség vagy a termelékenységazért működik, hogy a vállalatnál növekedjen a forgalom, a nyereség, a minőség vagy a termelékenység A Plussz tabletta karrierje a Chinointól a Pharmavit-ig új tevékenységa szervezet számára új tevékenység belülrőlbelülről kezdeményezett és irányított anyagi és bukási kockázatotnagyobb anyagi és bukási kockázatot jelent, mint a vállalat alaptevékenysége bizonytalanságanagyobb a bizonytalansága, mint a vállalat alaptevékenységének elkülönülő irányításelkülönülő irányítás szerint működtetik egy bizonyos ideig növekedjen a forgalom, a nyereség, a minőség vagy a termelékenységazért működik, hogy a vállalatnál növekedjen a forgalom, a nyereség, a minőség vagy a termelékenység

9 Az ötletek forrásai

10 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv10 Az ötletek forrásai a fogyasztóktól, barátoktól, ismerősöktől a korábbi munkahelyi tapasztalatokból más vállalkozásokból külföldről az értékesítési hálózat munkatársaitól a kutatás-fejlesztési tevékenységből a vállalkozásfejlesztő programokból az internetről a fogyasztóktól, barátoktól, ismerősöktől a korábbi munkahelyi tapasztalatokból más vállalkozásokból külföldről az értékesítési hálózat munkatársaitól a kutatás-fejlesztési tevékenységből a vállalkozásfejlesztő programokból az internetről

11 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv11 Az ötletgyűjtés módszerei Keressük a hiányt, az elégedettlenséget Megfigyelés (nyitott szem) Az ötletfüzet Az ötletroham (brain storming) Újság és prospektus olvasás Internetezés Keressük a hiányt, az elégedettlenséget Megfigyelés (nyitott szem) Az ötletfüzet Az ötletroham (brain storming) Újság és prospektus olvasás Internetezés

12 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv12 Internet kapcsolatok www. ideacafe.com

13 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv13 Néhány vállalkozási ötlet az internetről k.php?id=247&cid=11557

14 Az ötletek értékelése

15 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv15 5. Milyen a növekedési potenciál? Elad. A lehetőség ablaka Idő (év) Piaci méret (Forint) 5000 M M 1000 M 2500 M

16 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv16 A lehetőség ablaka Az árvíz és a szerzetes

17 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv17 Az üzleti ötletek értékelése, szűrése Versenyképes? Működőképes? Üzletképes? Piacképes? Üzleti ötlet Üzleti ötlet Kívánatos? Üzleti lehetőség

18 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv18 Az életképes üzleti lehetőség Kívánatos Piacképes Versenyképes Működőképes Üzletképes

19 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv19 Az alapkérdések Van rá igény? –Piaci rés megtalálása, megteremtése és kielégítése megfelelő termékkel, szolgáltatással (Piacképesség) Megnyerhető? –Versenyelőnyök kihasználása: jobbat vagy jobban vagy mást, másként (Versenyképesség) Megcsinálható? –Vállalkozás megszervezése, működőképessé tétele a megfelelő emberekkel és szervezettel (Működőképesség) Megéri? –Nyereségtermelő képesség kialakítása (Üzletképesség) Van rá pénz? –Anyagi feltételek megteremtése az indításhoz és működéshez (Tőkeellátottság) Kívánatos? –Személyes elkötelezettség kialakítása (Elkötelezettség) Van rá igény? –Piaci rés megtalálása, megteremtése és kielégítése megfelelő termékkel, szolgáltatással (Piacképesség) Megnyerhető? –Versenyelőnyök kihasználása: jobbat vagy jobban vagy mást, másként (Versenyképesség) Megcsinálható? –Vállalkozás megszervezése, működőképessé tétele a megfelelő emberekkel és szervezettel (Működőképesség) Megéri? –Nyereségtermelő képesség kialakítása (Üzletképesség) Van rá pénz? –Anyagi feltételek megteremtése az indításhoz és működéshez (Tőkeellátottság) Kívánatos? –Személyes elkötelezettség kialakítása (Elkötelezettség)

20 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv20 A piacképesség értékelése 1.Tudjuk-e, hogy van-e termékünkre, szolgáltatásunkra tényleges igény, vagy felkelthető az igény? Mit mondanak a potenciális vevők? 2.Tudjuk-e, hogy kik vennék meg? (a vevő(kör) azonosítása) 3.Tudjuk-e, hogy miért vennék meg? (a vevő vásárlási viselkedésének értelmezése, a vevői igények értelmezése, a vevői igény tartósságának, növekedésének számbavétele) 4.Tudjuk-e, hogy mennyien vennék meg? ( piaci méret megállapítása) 5.Tudjuk-e, hogy mennyiért vennék meg termékünket, szolgáltatásunkat? (piaci árelemzés, a termék vagy szolgáltatás meghatározás (pozícionálás) értelmezése ) 6.Tudjuk-e, hogy megvehetnék-e a termékünket, szolgáltatásunkat? (az érvényes és várható jogszabályok hatásának megállapítása, kell-e hozzá forgalombahozatali engedély?) 7.Tudjuk-e, hogy hol vennék meg? (az értékesítési formák, módok változásainak számbavétele) 1.Tudjuk-e, hogy van-e termékünkre, szolgáltatásunkra tényleges igény, vagy felkelthető az igény? Mit mondanak a potenciális vevők? 2.Tudjuk-e, hogy kik vennék meg? (a vevő(kör) azonosítása) 3.Tudjuk-e, hogy miért vennék meg? (a vevő vásárlási viselkedésének értelmezése, a vevői igények értelmezése, a vevői igény tartósságának, növekedésének számbavétele) 4.Tudjuk-e, hogy mennyien vennék meg? ( piaci méret megállapítása) 5.Tudjuk-e, hogy mennyiért vennék meg termékünket, szolgáltatásunkat? (piaci árelemzés, a termék vagy szolgáltatás meghatározás (pozícionálás) értelmezése ) 6.Tudjuk-e, hogy megvehetnék-e a termékünket, szolgáltatásunkat? (az érvényes és várható jogszabályok hatásának megállapítása, kell-e hozzá forgalombahozatali engedély?) 7.Tudjuk-e, hogy hol vennék meg? (az értékesítési formák, módok változásainak számbavétele)

21 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv21 A versenyképesség értékelése 1.Tudjuk-e, hogy miért pont tőlünk fogják a vevők tőlünk beszerezni a terméket vagy szolgáltatást ? (a versenyelőny, különlegesség, a szükséges plusz) 2.Tudjuk, hogy kikkel kell versenyeznünk, és milyenek leszünk hozzájuk képest? (a célpiac fenyegetettsége) 3.Számíthatunk- e új versenytársakra, és tudjuk-e, hogy miért? (az új belépők előtt álló korlátok) 4.Tudjuk-e, hogy mennyire függünk a szállítótól? (a szállítók alkuhelyzete) 5.Tudjuk-e, hogy mennyire függünk a vevőinktől? (a vevők alkuhelyzete) 6.Tudjuk-e, hogy mivel tudják a mi termékünket helyettesíteni? (a helyettesítő termék (szolgáltatás) esetleges fenyegető megjelenése fenyegetése) 7.Biztosak vagyunk abban, hogy meg tudjuk nyerni a vevőt? 1.Tudjuk-e, hogy miért pont tőlünk fogják a vevők tőlünk beszerezni a terméket vagy szolgáltatást ? (a versenyelőny, különlegesség, a szükséges plusz) 2.Tudjuk, hogy kikkel kell versenyeznünk, és milyenek leszünk hozzájuk képest? (a célpiac fenyegetettsége) 3.Számíthatunk- e új versenytársakra, és tudjuk-e, hogy miért? (az új belépők előtt álló korlátok) 4.Tudjuk-e, hogy mennyire függünk a szállítótól? (a szállítók alkuhelyzete) 5.Tudjuk-e, hogy mennyire függünk a vevőinktől? (a vevők alkuhelyzete) 6.Tudjuk-e, hogy mivel tudják a mi termékünket helyettesíteni? (a helyettesítő termék (szolgáltatás) esetleges fenyegető megjelenése fenyegetése) 7.Biztosak vagyunk abban, hogy meg tudjuk nyerni a vevőt?

22 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv22 A működőképesség elemzése 1.Meg tudjuk csinálni a terméket, tudjuk nyújtani a szolgáltatást? (a technikai megvalósíthatóság) 2.Van valaki a vállalkozásban, aki ért hozzá? 3.Van valami jogi akadálya? (a jogi feltételek: engedélyek, jogi forma, alaptőke előírás) 4.Tudjuk, hogy ki mit fog csinálni a tulajdonosok közül? (a tulajdonos(ok) felfogása a vállalkozásról; a munkamegosztás) 5.Tudjuk, hogy milyen módszerrel, milyen technológiával fogjuk csinálni? (a technológia) 6.Megszerezhetők a szükséges eszközök, a telephely? 7.Tudjuk, hogy kikkel fogjuk működtetni? (a munkatársak felfogása a munkáról, a vállalkozásról) 1.Meg tudjuk csinálni a terméket, tudjuk nyújtani a szolgáltatást? (a technikai megvalósíthatóság) 2.Van valaki a vállalkozásban, aki ért hozzá? 3.Van valami jogi akadálya? (a jogi feltételek: engedélyek, jogi forma, alaptőke előírás) 4.Tudjuk, hogy ki mit fog csinálni a tulajdonosok közül? (a tulajdonos(ok) felfogása a vállalkozásról; a munkamegosztás) 5.Tudjuk, hogy milyen módszerrel, milyen technológiával fogjuk csinálni? (a technológia) 6.Megszerezhetők a szükséges eszközök, a telephely? 7.Tudjuk, hogy kikkel fogjuk működtetni? (a munkatársak felfogása a munkáról, a vállalkozásról)

23 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv23 Az üzletképesség elemzése 1.Tudjuk, hogy miből lesz a bevétel? (a bevételek azonosítása, az üzleti modell értelmezése) 2.Tudjuk, hogy milyen költségek lesznek? (az állandó és a változó költségek számbavétele) 3.Képes a vállalkozás nyereséget termelni? 4.Tudjuk, hogy mekkora befektetéssel indítható, és hogy mekkora pótlólagos beruházási igény? (a további működéshez szükséges befektetés, a működőképesség fenntartásához szükséges készpénzigény) 5.Tudjuk, hogy mikortól lehet a vállalkozás nyereséges? ( a fedezeti pont elérése) 6.Tudjuk, hogy mikorra térül meg a befektetett tőke? (a megtérülés) 7.Megéri ezt a vállalkozást elindítani? 1.Tudjuk, hogy miből lesz a bevétel? (a bevételek azonosítása, az üzleti modell értelmezése) 2.Tudjuk, hogy milyen költségek lesznek? (az állandó és a változó költségek számbavétele) 3.Képes a vállalkozás nyereséget termelni? 4.Tudjuk, hogy mekkora befektetéssel indítható, és hogy mekkora pótlólagos beruházási igény? (a további működéshez szükséges befektetés, a működőképesség fenntartásához szükséges készpénzigény) 5.Tudjuk, hogy mikortól lehet a vállalkozás nyereséges? ( a fedezeti pont elérése) 6.Tudjuk, hogy mikorra térül meg a befektetett tőke? (a megtérülés) 7.Megéri ezt a vállalkozást elindítani?

24 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv24 Személyes elszántság értékelése 1.Szívesen foglalkoznék ilyen ügyekkel? 2.Érdekel ez a fajta üzlet? 3.Kellően izgalmasnak találom, hogy ilyen ügyekkel foglalkozzam? 4.Van tapasztalatom ilyen területen? 5.Van tapasztalatom az üzletszerzésben? 6.Van tapasztalatom mások munkájának összehangolásában, irányításában? 7.Kellően elszánt vagyok, hogy megcsináljam? 1.Szívesen foglalkoznék ilyen ügyekkel? 2.Érdekel ez a fajta üzlet? 3.Kellően izgalmasnak találom, hogy ilyen ügyekkel foglalkozzam? 4.Van tapasztalatom ilyen területen? 5.Van tapasztalatom az üzletszerzésben? 6.Van tapasztalatom mások munkájának összehangolásában, irányításában? 7.Kellően elszánt vagyok, hogy megcsináljam?

25 Az üzleti modell Miből, hogyan csinál pénzt a vállalkozás?

26 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv26 Az üzleti modell – Költségek 2. Mire, mennyit, mikor kell költeni? = Nyereség 3. Mennyi haszon lesz ebből? Tőkeigény Tőkeigény 4. Mennyi pénzre van ehhez szükség? Megtérülés 5. Mikorra jön a pénz vissza? 1. Ki fizetne, miért, mennyit?Bevételek

27 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv27 Bevételek 1.Ki fizet és miért? 2.Mikor, milyen ütemezéssel, milyen gyakorisággal lesz bevétel? 3.Mennyi lesz a bevétel? 1.Ki fizet és miért? 2.Mikor, milyen ütemezéssel, milyen gyakorisággal lesz bevétel? 3.Mennyi lesz a bevétel?

28 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv28 Kiadások Mire kell költeni állandóan, változóan? Mennyit kell költeni? Mikor kell költeni?

29 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv29 Nyereség Mikortól lesz nyereséges, azaz milyen mennyiségnél, árbevételnél, piaci részesedésnél éri el a fedezeti pontot? Mekkora lesz a nyereség? Mikor lesz nyereség? Mikortól lesz nyereséges, azaz milyen mennyiségnél, árbevételnél, piaci részesedésnél éri el a fedezeti pontot? Mekkora lesz a nyereség? Mikor lesz nyereség?

30 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv30 Ft Állandó költség Mennyiség Nyereség Veszteség Árbevétel A fedezeti pont számítása Összes költség Változó költség Fedezeti pont Fix ktg Változó ktg Nyereség

31 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv31 Megtérülés 1.Mikorra lesz a működés nyereséges? –Operatív fedezet 2.Mekkora tőke (befektetés) szükséges az indításhoz? 3.Mikorra termeli ki a vállalkozás nyeresége a vállalkozásba befektetett tőkét? –Megtérülési idő 4.Milyen a megtérülés más befektetésekhez képest? –ROI

32 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv32 Az üzleti modell 9 stratégia kérdése 1.Milyen különlegességet nyújtunk a vevőnek? Miben más? 2.Mennyire újdonság és meddig várható az újdonsága? Innovátor, korai követő, késői követő? 3.Milyen területen jelent újdonságot? Termék-Piac 4.Milyen piacot akarunk megcélozni? Helyi, regionális, országos, határon átívelő, globális 5.Milyen a növekedési potenciálja? A lehetőség ablaka? 6.Milyen ár-érték tartományra pozícionálunk? 7.Milyen árképzést alkalmazzunk? Ktg -, verseny-, piaci ár 8.Minőségre vagy költségre, szűk vagy tág piacra összpontosítunk? Porter versenyképességi mátrix 9.B2B, vagy B2C? Kik döntenek, amikor tőlünk vesznek?

33 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv33 Minőség és versenyelőny Vevői elégedettség a cég számára nyereségesen Minőség Fontos,lényeges és különleges érzelmi előny Versenyelőny Üzleti innováció: Új kombináció, a piacon és az üzletvitelben Különlegesség

34 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv34 Az igények hierarchiája Érzelmi előnyök Funkcionális előnyök Termék tulajdonságok Amit beépítünk az ajánlatba, termékbe Azok a funkcionális előnyök, amit minden cég keres Azok a szociál- pszichológiai előnyök, amit minden cégtől elvárnak A vevő értékei Copyright © 2007 Impact Planning Group LLC. Confidential and proprietary.

35 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv35 Abroncs márka példa az érzelmi előny felhasználásra Gyerekes családok Autómániás férfiak Célcsoport Különleges mintázat, acélradiál Tulajdonságok Különleges mintázat, acélradiál Biztonság Érzelmi előny Biztonságos vezetés Szórakozás & élvezet Jobb tapadás Funkcionális előnyök Jobb tapadás Jobb irányíthatóság

36 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv36 2. Mennyire új és meddig új? Innovatorok Korai követők Késői követők Kivárók Lassú elfogadók Visszautasítók

37 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv37 3. Hol jelenhetünk meg innovációként? Termék Piac Földrajz Új Új Új Régi Régi Régi Termék javítás Piac megújítás Termék innováció Többszörös innováció

38 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv38 Globális 4. Hol van a célpiac? Európa Regió Ország Helyi

39 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv39 5. Milyen a növekedési potenciál? Piac A lehetőség ablaka Idő (év) Piaci méret (Forint) 5000 M M 1000 M 2500 M

40 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv40 6. Hova pozicionálunk? Minőség Ár Ár érték viszony Prémium KözepesTömeg Magas árfekvés Alacsony árfekvés

41 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv41 Piaci ár Versenyár Költség +ár Befelé tekintő Befelé tekintő Piacra tekintő Piacra tekintő Hogyan árazunk? 1 2 3

42 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv42 8. Melyek a versenyelőnyök és hol? KülönlegességAlacsony költség Iparági szintű ÁLTALÁNOS KÖLTSÉGVEZETŐ Különleges szegmens FÓKUSZ / ÖSSZPONTOSÍTÓ Source: Porter: Versenystratégiák. VERSENYELŐNY STRATÉGIAI CÉL MEGKÜLÖNBÖZTETŐ

43 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv43 9. Mi a különbség a B2B, B2C piacokon?

44 A finanszírozási igény meghatározása Mennyi pénzre van szükség a vállalkozás indításához?

45 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv45 Mire kell pénz? Az induló költségek A működési költségek A személyes költségek és kiadások A biztonsági tartalék Az induló költségek A működési költségek A személyes költségek és kiadások A biztonsági tartalék

46 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv46 Az indítás költségei  a berendezések és termelőeszközök költségei  a telephely kialakításának költségei  az induló készlet értéke  a kutatás-, fejlesztés költsége  a különböző illetékek és eljárási díjak  a bérleti díjak előlege, letétje  a hirdetési költség a bevezetéshez  a berendezések és termelőeszközök költségei  a telephely kialakításának költségei  az induló készlet értéke  a kutatás-, fejlesztés költsége  a különböző illetékek és eljárási díjak  a bérleti díjak előlege, letétje  a hirdetési költség a bevezetéshez

47 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv47 Működési költség / költségfajták  bérek és közterheik  készletek  bérleti díj  közüzemi díjak: víz, villany, telefon  előfizetési díjak  biztosítás  javítási költségek  tagsági díjak  adók  könyvelő, ügyvéd díjazása  bérek és közterheik  készletek  bérleti díj  közüzemi díjak: víz, villany, telefon  előfizetési díjak  biztosítás  javítási költségek  tagsági díjak  adók  könyvelő, ügyvéd díjazása

48 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv48 A működési költségek / befolyásoló tényezők  a vállalkozás profilja, típusa  a vállalkozás nagysága  a vállalkozás helye  a szükséges készletek nagysága, összetétele és a hozzáférhető kedvezmények  a vállalkozás profilja, típusa  a vállalkozás nagysága  a vállalkozás helye  a szükséges készletek nagysága, összetétele és a hozzáférhető kedvezmények

49 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv49 Személyes költségek  élelem  ruházkodás  közüzemi díjak  biztosítás  lakbér, közös költség  közlekedés  egészségügy, gyógyszer  háztartási eszközök  javítások  szórakozás, üdülés  élelem  ruházkodás  közüzemi díjak  biztosítás  lakbér, közös költség  közlekedés  egészségügy, gyógyszer  háztartási eszközök  javítások  szórakozás, üdülés

50 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv50 A tartalékigények tisztázása Nem lehet csökkenteni a költségeket? –Reálisabb költségbecslés Milyen tartalékra lehet szükség? –3-6 hónap vagy 10-30%

51 Az üzleti terv Az üzleti terv célja és tartalma „Semmilyen szél nem kedvez annak, aki nem tudja milyen kikötőbe tart.” Seneca „Ha nem tudod hova tart a vállalkozásod, akkor biztos el se jut oda.”

52 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv52 Az üzleti terv Meggyőző és hiteles dokumentum a vállalkozások indításakor és finanszírozásakor A vállalkozónak, hogy érdemes és lehetséges belevágni A finanszírozóknak, hogy érdemes és biztonságos pénzt adni hozzá Az alkalmazottaknak, üzletfeleknek hogy érdemes és életképes náluk, velük dolgozni Meggyőző és hiteles dokumentum a vállalkozások indításakor és finanszírozásakor A vállalkozónak, hogy érdemes és lehetséges belevágni A finanszírozóknak, hogy érdemes és biztonságos pénzt adni hozzá Az alkalmazottaknak, üzletfeleknek hogy érdemes és életképes náluk, velük dolgozni

53 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv53 Az üzleti terv meghatározása I. Az üzleti terv a vállalkozások indításának, finanszírozásának alapvető dokumentuma, amely meggyőző és hiteles indoklást ad arra, hogy a vállalkozás a belátható 2-3 évben Äa megcélzott piacon Äaz elképzelt termékkel/ szolgáltatással Äa vállalkozó személyekkel Äképes nyereségesen működni Äfelkészülve a várható kockázatok kezelésére Az üzleti terv a vállalkozások indításának, finanszírozásának alapvető dokumentuma, amely meggyőző és hiteles indoklást ad arra, hogy a vállalkozás a belátható 2-3 évben Äa megcélzott piacon Äaz elképzelt termékkel/ szolgáltatással Äa vállalkozó személyekkel Äképes nyereségesen működni Äfelkészülve a várható kockázatok kezelésére

54 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv54 Az üzleti terv meghatározása II. A vállalkozó hitelt érdemlően  elvégezte a szükséges piackutatást  megtervezte a piacra jutás lépéseit  meghatározta, hogy mi a terméke, szolgáltatása  megteremtette a működés feltételeit  megtalálta működtetéshez szükséges embereket  kikalkulálta, hogy a vállalkozás gazdaságosan működtethető  számba vette a várható kockázatokat és kivédésük megoldásait A vállalkozó hitelt érdemlően  elvégezte a szükséges piackutatást  megtervezte a piacra jutás lépéseit  meghatározta, hogy mi a terméke, szolgáltatása  megteremtette a működés feltételeit  megtalálta működtetéshez szükséges embereket  kikalkulálta, hogy a vállalkozás gazdaságosan működtethető  számba vette a várható kockázatokat és kivédésük megoldásait

55 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv55 Mikor érdemes / kell készíteni? A cég alapítása előtt Külső finanszírozási igény esetén Az operatív működésben A cég alapítása előtt Külső finanszírozási igény esetén Az operatív működésben

56 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv56 Az üzleti terv tartalma 1. Címlap 2. Összefoglaló 3. A vállalkozás általános bemutatása 4. Az iparág, a piac, a versenytársak elemzése 5. Termékek és szolgáltatások 6. A marketing terv 7. A működés, az üzemeltetési terv 8. Az emberek és a szervezet 9. A pénzügyi és a finanszírozási terv 10. A kockázat és a kockázatkezelés 1. Címlap 2. Összefoglaló 3. A vállalkozás általános bemutatása 4. Az iparág, a piac, a versenytársak elemzése 5. Termékek és szolgáltatások 6. A marketing terv 7. A működés, az üzemeltetési terv 8. Az emberek és a szervezet 9. A pénzügyi és a finanszírozási terv 10. A kockázat és a kockázatkezelés

57 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv57 Ua vállalkozás neve és címe Ua tulajdonos(ok) neve és címe Ua vállalkozás működési köre Ua pénzforrás igény jelzése Ua terv bizalmas kezelésére vonatkozó igény jelzése Ua vállalkozás neve és címe Ua tulajdonos(ok) neve és címe Ua vállalkozás működési köre Ua pénzforrás igény jelzése Ua terv bizalmas kezelésére vonatkozó igény jelzése 1. A címlap

58 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv58 ÄAz üzleti terv célja ÄA vállalkozás leírása (igény, termék/ szolgáltatás, üzleti modell, kritikus sikertényezők) ÄA célpiac elemzése és előrejelzése piacralépési stratégia (piac) ÄA vállalkozó team (emberek) ÄGazdasági előrejelzés, pénzigény (pénz) ÄAz üzleti terv célja ÄA vállalkozás leírása (igény, termék/ szolgáltatás, üzleti modell, kritikus sikertényezők) ÄA célpiac elemzése és előrejelzése piacralépési stratégia (piac) ÄA vállalkozó team (emberek) ÄGazdasági előrejelzés, pénzigény (pénz) 2. Az összefoglaló Utoljára készítjük el, és az elejére tesszük. Ezt olvassák el először, ettől függ továbbolvassák-e Utoljára készítjük el, és az elejére tesszük. Ezt olvassák el először, ettől függ továbbolvassák-e

59 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv59 3. A vállalkozás általános bemutatása  Az igény  A termék vagy szolgáltatás  A vállalkozás üzleti megoldása  A kritikus sikertényezők  A várható pénzügyi teljesítmény  Az igény  A termék vagy szolgáltatás  A vállalkozás üzleti megoldása  A kritikus sikertényezők  A várható pénzügyi teljesítmény

60 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv60  Az üzleti lehetőség piaci értelmezése  Iparági trendek és kilátások  Célpiacok  Célpiaci tapasztalatok  A versenytársak elemzése  Jogszabályi korlátozások  Az üzleti lehetőség piaci értelmezése  Iparági trendek és kilátások  Célpiacok  Célpiaci tapasztalatok  A versenytársak elemzése  Jogszabályi korlátozások 4. Az iparág, piac és versenytárselemzés

61 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv61  A termék/szolgáltatás a vevő szemszögéből  A termék/szolgáltatás életciklus jellemzői  Szabadalom, védjegy  Kutatási és fejlesztési tevékenységek  A termék/szolgáltatás a vevő szemszögéből  A termék/szolgáltatás életciklus jellemzői  Szabadalom, védjegy  Kutatási és fejlesztési tevékenységek 5. A termékek/szolgáltatások

62 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv62 ™Átfogó marketing stratégia a piacra lépéshez ™Az ár ™Az értékesítési megoldás ™Az eladás ösztönzés ™Átfogó marketing stratégia a piacra lépéshez ™Az ár ™Az értékesítési megoldás ™Az eladás ösztönzés 6. Marketing terv

63 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv63 :Az üzemeltetési/termelési folyamat :A telephely :A gépek és berendezések :Az alapanyag beszerzés :Csinálni vagy beszerezni (outsourcing)? :Szállítás :Az üzemeltetési/termelési folyamat :A telephely :A gépek és berendezések :Az alapanyag beszerzés :Csinálni vagy beszerezni (outsourcing)? :Szállítás 7. A működés, az üzemeltetési terv

64 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv64  A tulajdonforma  A tulajdonosi struktúra és tulajdonosi jogosítványok  A vezetői team bemutatása  A szervezeti struktúra  A tulajdonforma  A tulajdonosi struktúra és tulajdonosi jogosítványok  A vezetői team bemutatása  A szervezeti struktúra 8. Az emberek és a szervezet

65 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv65  Jövedelem terv (bevételek - költségek)  Pénzforgalmi (cash-flow) terv (befizetések - kifizetések)  Előzetes mérleg(vagyoni állapot)  Fedezetszámítás (mikortól lesz nyereséges)  Feltételezések  A beruházási igény  A szükséges pénzforrás (meglévő, megszerzendő)  Pénzügyi stratégia a befektető számára  Jövedelem terv (bevételek - költségek)  Pénzforgalmi (cash-flow) terv (befizetések - kifizetések)  Előzetes mérleg(vagyoni állapot)  Fedezetszámítás (mikortól lesz nyereséges)  Feltételezések  A beruházási igény  A szükséges pénzforrás (meglévő, megszerzendő)  Pénzügyi stratégia a befektető számára 9. Pénzügyi és finanszírozási terv

66 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv66 Eredménykimutatás NyitómérlegZárómérleg Pénzügyi kimutatások Eredmény kimutatás Árbevétel - Költségek Nettó bevétel Mérleg Eszközök Források Cash-flow Pénzbevétel - Pénzkifizetés Likviditás

67 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv67 9/b Pénzügyi stratégia befektetők számára €A beruházási, fejlesztési igény, amire a befektetést kívánják fordítani €A vállalkozás pénzeszközei, és ebből a fejlesztésre/ beruházásra fordítható hányad €Az igényelt pénzügyi hozzájárulás módja és mértéke  Befektetési és egyéb pénzügyi források  A vállalkozás eszköz szükséglete  A vállalkozás forrásszükséglete és forrása €Javaslat kilépési- továbblépési lehetőségekre  Kockázati tőke bevonás  Tulajdonrész eladás €A beruházási, fejlesztési igény, amire a befektetést kívánják fordítani €A vállalkozás pénzeszközei, és ebből a fejlesztésre/ beruházásra fordítható hányad €Az igényelt pénzügyi hozzájárulás módja és mértéke  Befektetési és egyéb pénzügyi források  A vállalkozás eszköz szükséglete  A vállalkozás forrásszükséglete és forrása €Javaslat kilépési- továbblépési lehetőségekre  Kockázati tőke bevonás  Tulajdonrész eladás

68 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv68  Lehetséges kedvezőtlen külső körülmények  Lehetséges kedvezőtlen belső körülmények  Akadályelhárító megoldások a kedvezőtlen események esetére  Lehetséges kedvezőtlen külső körülmények  Lehetséges kedvezőtlen belső körülmények  Akadályelhárító megoldások a kedvezőtlen események esetére 10. A kockázat és kockázatkezelés

69 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv69  Levelek  Piackutatási adatok  Szerződések  Szállítók árajánlatai  Levelek  Piackutatási adatok  Szerződések  Szállítók árajánlatai 11. Mellékletek

70 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv70  Túlzott elfogultság a termékkel/ szolgáltatással  Túlzottan optimista értékesítési előrejelzés  Nincs tisztázva, milyen előnye származik a vevőnek, nincs különlegessége  Nincs piaci rés meghódítási stratégia  Nem tárgyalja az értékesítési ciklusokat  Nem veszi komolyan a versenytársakat  Túlzott elfogultság a termékkel/ szolgáltatással  Túlzottan optimista értékesítési előrejelzés  Nincs tisztázva, milyen előnye származik a vevőnek, nincs különlegessége  Nincs piaci rés meghódítási stratégia  Nem tárgyalja az értékesítési ciklusokat  Nem veszi komolyan a versenytársakat Tipikus hibák: Piac

71 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv71  A számok bűvölete  Pénzügyi terv nem üzleti terv  Nem valóságos fedezeti számítás  Túlzott optimista növekedés előrejelzés  Gyenge árpolitika  Átmeneti likviditási gondok előrejelzése  Előfeltevések tisztázása hiányzik  Hiteltörlesztési részletek feltüntetése hiányzik  A számok bűvölete  Pénzügyi terv nem üzleti terv  Nem valóságos fedezeti számítás  Túlzott optimista növekedés előrejelzés  Gyenge árpolitika  Átmeneti likviditási gondok előrejelzése  Előfeltevések tisztázása hiányzik  Hiteltörlesztési részletek feltüntetése hiányzik Tipikus hibák: Pénz

72 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv72  Túl felületes  Túl részletes  Túl sokat mutat  Nehezen olvasható  Túl hosszú  Túl rövid  Hanyag külalak  Túlzottan látványos  Túl felületes  Túl részletes  Túl sokat mutat  Nehezen olvasható  Túl hosszú  Túl rövid  Hanyag külalak  Túlzottan látványos Tipikus hibák: Terv

73 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv73 A tervezés folyamata Azonosítani a célokat Elkészíteni az első vázlatot Felülvizsgálni a vázlatot Összegyűjteni az adatokat Megírni a tervet Felülvizsgálni a tervet Aktualizálni a tervet

74 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv74 Néhány hasznos honlap Origo: Vállalkozási negyedPrivátbankár ideacafe.com

75 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv75 Összefoglalás meggyőző és hiteles Az üzleti terv: meggyőző és hiteles dokumentum Átgondolásra késztetÁtgondolásra késztet –a vállalkozásról –a termékről /szolgáltatásról –a piacról és a piacra lépésről –az emberekről és a szervezetről –a pénzről és a finanszírozásról –a kockázatról és a kivédésről Interneten segítségInterneten segítség meggyőző és hiteles Az üzleti terv: meggyőző és hiteles dokumentum Átgondolásra késztetÁtgondolásra késztet –a vállalkozásról –a termékről /szolgáltatásról –a piacról és a piacra lépésről –az emberekről és a szervezetről –a pénzről és a finanszírozásról –a kockázatról és a kivédésről Interneten segítségInterneten segítség

76 Összefoglalás

77 Üzleti lehetőség, üzleti modell és az üzleti terv77 Összefoglalás Kérdések, amelyekre jó, ha tudjuk a válaszokat Az üzleti lehetőség –Piacképes?- Versenyképes? –Működőképes?- Üzletképes? –Kívánatos? Az üzleti modell: –Miből lesz a bevétel? –Mennyi lesz a kiadás? –Lesz-e nyereség? Az üzleti terv –Meggyőző és hiteles? –Érdemes, lehetséges, biztonságos, életképes? Kérdések, amelyekre jó, ha tudjuk a válaszokat Az üzleti lehetőség –Piacképes?- Versenyképes? –Működőképes?- Üzletképes? –Kívánatos? Az üzleti modell: –Miből lesz a bevétel? –Mennyi lesz a kiadás? –Lesz-e nyereség? Az üzleti terv –Meggyőző és hiteles? –Érdemes, lehetséges, biztonságos, életképes?

78 A következő előadáson november 21-én Téma: A vállalkozás pénzügyei A vállalkozások finanszírozása.


Letölteni ppt "Az üzleti lehetőség a vállalkozás üzleti modellje és az üzleti tervezés Előadó: Vecsenyi János."

Hasonló előadás


Google Hirdetések