Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

1 4. téma Szervezeti kultúra / vállalati kultúra.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "1 4. téma Szervezeti kultúra / vállalati kultúra."— Előadás másolata:

1 1 4. téma Szervezeti kultúra / vállalati kultúra

2 2 Szervezeti kultúra a munkával, a fogyasztókkal, az üzleti partnerekkel, az emberekhez és a környezethez való viszonnyal kapcsolatos feltételezések, normák, értékek és ezek belső összefüggése, mintája, ami függ külső körülményektől:  földrajzi környezet,  eltérő kulturális hagyományok,  társadalmi értékrend, szervezetre jellemző tényezőktől:  a szervezet tevékenységi köre,  a szervezet történelme.

3 3 Szervezeti kultúra A csoportviselkedés normái (példák): az alkalmazottak gyorsan válaszolnak a vevők igényeire a menedzserek bevonják a döntéshozatalba az alsó szervezeti szinteket a menedzserek naponta legalább egy órát túlóráznak A közös értékek (példák): a menedzserek törődnek a vevőkkel a pénzügyi vezetők előnyben részesítik a hosszú lejáratú hiteleket az alkalmazottakat jobban érdekli a minőség, mint a mennyiség

4 4 Megnyilvánulási formái a szervezeti struktúra, a szervezet tagozódása, a szervezet ideológiái, szervezeti mítoszok, szimbólumok, rituálék és ceremóniák.

5 5 A STRATÉGIA ÉRVÉNYESÜLÉSÉRE HATÓ TÉNYEZŐK Adottságok és erőforrások Szervezeti felépítés és rendszerek Szervezeti kultúra,vezetési stílus és elfogadott értékek STRATÉGIA

6 6 7S-modell A szervezet elemeinek kölcsönhatása /McKinsey/ Struktúra Stratégia Stílus SzaktudásRendszerek Alkalmazottak Közös értékek

7 7 A szervezeti kultúra négy szintje (Schein) kulturális tartalmú, tárgyi elemek (közvetlenül érzékelhetőek), viselkedési minták, szabályok, normák (tudatosan formált, de nem megfogható), általánosan elfogadott értékek (nem tudatos), közös feltételezések, hiedelmek (nem tudatos)

8 8 Szervezeti kultúra Vállalati kultúra jelentősége A kultúra szintjei Schein szerint

9 9 Handy a vállalati kultúra 4 típusát határozza meg:  erő típusú - kisméretű vállalkozó szervezet, hatalom a középpontban (pókháló közepe), bizalom, empátia, tolerancia.  szerep típusú - racionális, logikus, bürokratikus, erős funkcionális egységek, eljárási szabályok érvényesülnek, a személyeket szerephez választják, modellje görög templom.

10 10 (folytatás)  feladat típusú - mátrix szervezetekre jellemző, feladatokra orientált, ezekre választ embert, fiatalok kedvelik, relatív függetlenség, kifutási lehetőség.  személyiségen alapuló kultúra - fókuszban az egyéniség, egyéni célkitűzés dominál, egyének viszonylag szabadon társulnak, minimálisan kiépített szervezet, magas kvalifikáltságú emberek társulása egy-egy feladatra (tervezők, kutatók), modellje problémamegoldó team.

11 11 Handy a vállalati kultúra 4 típusát határozza meg: Magas szintű formalizáltság Alacsony szintű formalizáltság Magas szintű centralizáltság Szerepkultúra - a hatalom gyakorlója egy hierarchia tetején áll. Erőkultúra - a hatalom gyakorlója a középpontban áll. Alacsony szintű centralizáltság Feladatkultúra - a hatalom az ideiglenes csoportokhoz tartozik. Személykultúra - a hatalom az egyes személyekhez kötődik.

12 12 Az egyes népcsoportok vállalati kultúrája: Individualista / közösségi jelleg: Az egyéni vagy a közösségi értékekre helyezi a társadalom a fő hangsúlyt? Hatalmi távolság: Milyen mértékű a hatalom egyenlőtlen elosztása? közvetlen / távolságtartó Bizonytalanságtűrés: kockáztat / óvatos Férfi / női jelleg: Az önérvényesítést vagy az emberi kapcsolatok fontosságát hangsúlyozza a társadalom?

13 13 G. Hofstede összeállítása szerint az egyes népcsoportok vállalati kultúrája:

14 14 Nyolc ország kultúradimenziójának összehasonlítása Hatalmi távolság Individua- lizmus Férfiasság Bizonytalanság kerülés Hosszú távú orientáció USA AlacsonyMagas Alacsony Németország AlacsonyMagas Közepes Japán Közepes Magas Franciaország Magas KözepesMagasAlacsony Hollandia AlacsonyMagasAlacsonyKözepes Hong-kong MagasAlacsonyMagasAlacsonyMagas Indonézia MagasAlacsonyKözepesAlacsony NY-Afrika MagasAlacsonyKözepes Alacsony

15 15 A vállalati kultúra változtatása: csak igen lassan megy, körültekintő vezetői feladat. Végül, tájékoztatásul: A sikeres vállalati működéshez általában szükséges a dolgozók megelégedettsége. A vállalat dolgozói elégedettek, ha a vállalati kultúra az egyén számára elfogadható. Azt, hogy az egyénnek milyen vállalati kultúra felel meg, az alábbi összeállítás mutatja be:

16 16

17 17 Köszönöm a figyelmüket!


Letölteni ppt "1 4. téma Szervezeti kultúra / vállalati kultúra."

Hasonló előadás


Google Hirdetések