Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Egészségügyi ellátórendszer átalakítása

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Egészségügyi ellátórendszer átalakítása"— Előadás másolata:

1 Egészségügyi ellátórendszer átalakítása
Dr. Imre László 2013. Január 26 Magánpraxis Konferencia

2 Újraélesztett egészségügy Gyógyuló Magyarország
Semmelweis Terv az egészségügy megmentésére Szakmai koncepció Nemzeti Erőforrás Minisztérium Egészségügyért Felelős Államtitkárság 2011. május 11.

3 Térségek kialakítása

4 A Semmelweis Terv megoldási javaslatai
Az ellátórendszer összhangjának ismételt megteremtése : térségi szervezés - Hatékonyságnövelés - Hozzáférés javulása - Együttműködés a szereplők között

5 Térségi ellátásszervezés nemzetközi tapasztalatok alapján

6 Norvégia

7 Norvégia Centralizációs reform 2002. január 1-től
A központi kormányzat a megyei önkormányzatoktól (19) magához vette a kórházak tulajdonjogát (100 % állami tulajdon) A döntés oka: hosszú várólisták, közszolgáltatások egyenlőtlenségei, pénzügyi felelősség és transzparencia hiánya, központi kormányzat és a megyei önkormányzatok közötti konfliktusok megoldása

8 A norvég reform eredményei
A tulajdon centralizációja után, decentralizációs lépések következtek: a Minisztérium saját tulajdonlásával öt Regionális Egészségügyi Hatóságot hozott létre A Minisztérium felelős a Regionális Egészségügyi Hatóságok stratégiai és operatív irányításáért Regionális Egészségügyi Hatóságok felelősséggel tartoznak a területükön élő lakosság egészségügyi ellátásáért, valamint tulajdonosai a régió egészségügyi szolgáltatóinak, trösztjeinek(beleértve a szállító egységeket is) Mára a Regionális Egészségügyi Hatóságok száma négyre csökkent, amelyek alá 21 Helyi Egészségügyi Tröszt tartozik (mindegyik önálló jogi személyiség)

9 Észak-Norvégiai Regionális Hatóság és trösztjei
Helse Finnmark HF Sykehusapoteket HF Universitetssykehuset Nord-Norge HF 5 Tröszt 12 Szomatikus kórház 2 Pszichiátriai szakkórház 14 Kerületi Pszichiátriai Szolgálat 5 (6) Kerületi Egészségügyi Központ 100 Magánorvos 10 Légimentő 150 Mentő 15 Mentőhajó Nordlandssykehuset HF A nagy távolságok és az időigényes utazás szükségessé tette a decentralizált struktúrát A jelenlegi szerkezet jól alkalmazkodik a demográfiai és földrajzi adottságokhoz A betegek 5%-át kezelik országos intézményben A betegek 95 %-át kezelik az adott régión belül A helyi kórházak pedig a betegek 70-78%-át kezelik Helgelands- sykehuset HF

10 Anglia

11 Anglia Az Egészségügyi Minisztérium (Department of Health) irányítása alatt áll, ami 10 regionális Stratégiai Egészségügyi Hatóságon (Strategic Health Authority) keresztül felügyeli az egyes trösztök (Trust) működését 2002-ben jöttek létre a stratégiai egészségügyi hatóságok Angliában Eredetileg 28 működött, de 2006-ban10-re csökkent a számuk Az SHA-k szerepe: Tervek kidolgozása az egészségügyi ellátás fejlesztéséhez a régióban A helyi egészségügyi szolgáltatások jó teljesítményének és magas színvonalának biztosítása A nemzeti prioritások (pl.: daganatos megbetegedések csökkentése) integrálása a helyi egészségügyi tervekbe A helyi egészségügyi intézmények kapacitásának növelése, hogy még több szolgáltatást biztosíthassanak Kapcsolattartóként kulcsszerepe van az NHS és az Egészségügyi Minisztérium között

12 Anglia - SHA Forrás:

13 Forrás: http://www. nhs

14 Dánia

15 Dánia 2007 önkormányzati reform, megváltoztatta az egészségügy adminisztratív irányítását is: 14 megye helyett 5 régió 275 helyett 98 önkormányzat Dánia térképe a 2007-es reform előtt Dánia térképe a 2007-es reform után

16 Dánia Egészségügyi Minisztérium:
átfogó felügyeletet gyakorol az egészségügyi ellátás finanszírozása felett 5 Regionális Hatóság felelőssége: A szakellátás szervezése, működtetése, irányítása és finanszírozása 98 önkormányzatok feladata: betegségmegelőzés egészségmegőrzés rehabilitáció a függőségek kezelése

17 Az egészségügyi térségek kialakításának szempontjai Magyarországon

18 Térségek kialakításának szempontjai
Méretgazdaságossági szempontok (pl.:lakosságszám, esetszám) Egyenlőtlenségek vizsgálata, elérhetőség egyenlő biztosítása Betegelvándorlás („természetes” betegutak) elemzése megyei és kistérségi szinten A legkisebb szerveződési egységek kistérségi szintűek legyenek Budapest speciális helyzete Cél: A térségek egészségügy szempontjából „önellátóak” legyenek, a betegelvándorlás ne haladja meg a 10%-ot a térségek között.

19 Betegút és TEK “Betegút” fogalom értelmezései
Konkrét beutalás, illetékesség (TEK) Beteg útja az ellátó rendszer szintjei, formái között Betegség menedzsmentje (pl: az időbeni felfedezés – definitív kezelés – korai rehabilitáció – követés, ápolás, gondozás)

20 Betegmozgások

21

22

23

24

25

26

27

28

29 Kistérségi szintű betegmozgások Jászberényi kistérség

30 Kistérségi szintű betegmozgások Karcagi kistérség

31 Kistérségi szintű betegmozgások Hatvani kistérség

32 Kistérségi szintű betegmozgások Gyöngyösi kistérség

33 Kistérségi szintű betegmozgások Egri kistérség

34 A kialakult térségek és fő jellemzőik

35

36 Nyugat-Dunántúl (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)

37 Dél-Dunántúl (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)

38 Észak-Magyarország (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)

39 Észak-Alföld (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)

40 Dél-Alföld (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)

41 Nyugat-Közép-Magyarország (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)

42 Dél-Közép-Magyarország (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)

43 Észak-Közép-Magyarország (itt lakó OEP aktív kassza ráfordítás, költés helye szerint)

44 Kórházátszervezések nemzetközi tudományos tapasztalatain alapuló
Struktúra átalakítás

45 Nemzetközi ajánlások egyes speciális eljárások centralizálására
Source: NEJM, 2003;349:22,

46 Nemzetközi ajánlások egyes speciális eljárások centralizálására
AMI, akut ISZB: ›75 PCI/orvos/év ›300 PCI/Labor/év Szülészet ›1000 – 3000 szülés/év (minél magasabb a szülésszám, annál jobbak az eredmények) ›50 magas rizikójú szülés/év olyan helyen, ahol az éves szülésszám ›5500 Stroke Térségi stroke centrumok 300 – lakosra

47 A Szakmai Kollégium tagozataihoz intézett kérdések
HBCS csoportok, beavatkozások (OENO kódok) progresszivitási szinthez rendelése (hol megengedhető szakmailag a kezelés?) Ha lehetséges, és értelmes válasz adható, akkor az adott eljárás, kezelés alkamazásához a megfelelő gyakorlatot biztosító éves esetszám megadása Egyes területeken (pl: sebészet) már kialakítottak hazai szakmai ajánlásokat, melyeket a finanszírozás is alapul vesz Máshol nemzetközi irányelvekből lehet kiindulni Vannak HBCS-k, OENO-k, ahol a kérdést nem kell megválaszolni, bizonytalannak ítélt helyzet esetén konzultációt javaslunk

48 Egyéb küszöbértékek Releváns lehet az esetszám helyett/mellett:
Populációméret, ami a hazai morbiditási viszonyok mellett indokolttá teszi egy centrum szervezését Kórházba érkezés ideje (pl: AMI, súlyos trauma) Elengedhetetlen/ajánlott társszakmai háttér (pl: Kiemelt Trauma Centrum esetén Idegsebészet, Mellkassebészet, Szívsebészet (?)) Szakorvos szám

49

50

51

52

53

54

55 Traumatológiai osztályok elérhetősége

56 Aktív ágyak 2012. július 1-től - térségek
Lakosság Aktív ágyszám Ágyszám változás arány 2010 től 2012/2010 1 Nyugat-Dunántúl 13,6% 5 234 11,9% 4 981 -253 -4,8% 2 Dél-Dunántúl 9,4% 4 306 9,8% 4 025 9,6% -281 -6,5% 3 Nyugat-Közép-Magyarország 12,40% 5 632 12,8% 5 722 13,7% 90 1,6% 4 Dél-Közép-Magyarország 15,10% 7 777 17,6% 6 963 16,6% -814 -10,5% 5 Észak-Közép-Magyarország 15,40% 5 727 13,0% 5 690 -37 -0,6% 6 Észak-Magyarország 8,50% 4 010 9,1% 3 678 8,8% -332 -8,3% 7 Észak-Alföld 11,90% 5 650 5 190 12,4% -460 -8,1% 8 Dél-Alföld 13,70% 5 817 13,2% 5 644 13,5% -173 -3,0% Ország 100,0% 44 153 41 893 -2 260 -5,1%

57 Aktív ágyak 2012. július 1-től - megyék
Megye Lakosság Aktív ágyszám Ágyszám változás arány 2010 től 2012/2010 01 Baranya 3,9% 1 982 4,5% 1 917 4,6% -65 -3,3% 02 Bács-Kiskun 5,3% 2 191 5,0% 2 072 4,9% -119 -5,4% 03 Békés 3,6% 1 533 3,5% 1 505 -28 -1,8% 04 Borsod-Abaúj-Zemplén 6,9% 3 247 7,4% 2 945 7,0% -302 -9,3% 05 Csongrád 4,2% 2 093 4,7% 2 067 -26 -1,2% 06 Fejér 4,3% 1 609 1 574 3,8% -35 -2,2% 07 Győr-Moson-Sopron 1 695 1 642 -53 -3,1% 08 Hajdú-Bihar 5,4% 2 739 6,2% 2 625 6,3% -114 -4,2% 09 Heves 3,1% 1 307 3,0% 1 258 -49 -3,7% 10 Komárom-Esztergom 1 182 2,7% 1 029 2,5% -153 -12,9% 11 Nógrád 2,0% 915 2,1% 892 -23 -2,5% 12 Pest 12,4% 1 902 1 821 -81 -4,3% 13 Somogy 3,2% 1 438 3,3% 1 297 -141 -9,8% 14 Szabolcs-Szatmár-Bereg 5,6% 2 565 5,8% 2 318 5,5% -247 -9,6% 15 Jász-Nagykun-Szolnok 1 735 1 523 -212 -12,2% 16 Tolna 2,3% 886 811 1,9% -75 -8,5% 17 Vas 2,6% 984 2,2% 937 -47 -4,8% 18 Veszprém 1 361 1 212 2,9% -149 -10,9% 19 Zala 1 194 1 190 2,8% -4 -0,3% 20 Budapest 17,4% 11 595 26,3% 11 258 26,9% -337 -2,9% Ország 100,0% 44 153 41 893 -2 260 -5,1%

58 Aktív ágyak 2012. július 1-től – szakma főcsoportok (példák)
# Szakma főcsoport Aktív ágyszám Ágyszám változás 2010 től 2012/2010 1. 01 Belgyógyászat 8 985 4 807 -4 178 -46,5% 2. 02 Sebészet 4 497 3 150 -1 347 -30,0% 3. 04 Szülészet-Nőgyógyászat 3 359 3150 -209 -6,2% 4. 05 Csecsemő- és gyermekgyógyászat 3 548 -398 -11,2% 5. 06 Fül-orr-gégegyógyászat 1 176 1 084 -92 -7,8% 6. 07 Szemészet 1 058 721 -337 -31,9% 7. 08 Bőrgyógyászat 520 426 -94 -18,1% 8. 09 Neurológia 3 029 1 865 -1 164 -38,4% 9. 10 Ortopédia-traumatológia 3 746 3623 -123 -3,3% 10. 11 Urológia 1 191 1 019 -172 -14,4% 11. 12 Klinikai onkológia 1 947 1 443 -504 -25,9% 13. 14 Reumatológia 1 098 0,0% 14. 15 Aneszteziológia és intenzív betegellátás 1 311 1 325 1,1% 15. 16 Infektológia 834 935 101 12,1% 16. 18 Pszichiátria 2 976 2 722 -254 -8,5% 17. 19 Tüdőgyógyászat 2 018 1 928 -90 -4,5% 18. 20 Plasztikai és égéssebészet 111 152 41 36,9% 19. 23 Gyermek- és ifjúságpszichiátria 139 20. 40 Kardiológia 1 530 1 869 339 22,2% 21. 46 Sürgősségi betegellátás 476 578 102 21,4% Mindösszesen 44 153 41 893 -2 260 -5,1% A jelentős változásokat kiemeltük és néhány kiegészítő magyarázatot fűzünk hozzá: A csökkenés oka több szakmában a kapacitások átcsoportosítása, szakmák nevesítése. A belgyógyászat esetében nevesítésre kerültek a szubspecialitások (pl.: kardiológia), ami a szakma ágyszámának jelentős csökkentését eredményezte, ugyanakkor a kardiológia és a többi nevesített szakma esetében a kapacitások növekedtek. A klinikai onkológia ágyszámai szintén csökkentek, viszont a sugárterápia ágyszáma növekedett. A sebészeti ágyak közül – a megszüntetések mellett- szintén átcsoportosítottunk pl.: a plasztikai és égéssebészetre. A szemészet esetében 31,9%-os csökkenést láthatunk. A kapacitások csökkentésének oka, hogy a szakmai tevékenységek elemzése során kiderült, hogy a beavatkozások jelentős hányada egynapos formában is elvégezhető lenne.

59 A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés

60 A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés

61 A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés

62 A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés

63 A fővárosi intézetek esetszáma nőtt
A fővárosi intézetek esetszáma nőtt. Esetszám növekedés: Honvédkórház Országos Onkológiai Intézet Uzsoki utcai Kórház Budai Irgalmasrend Bajcsy Zsilinszky Kórház Esetszám csökkenés: Károlyi Sándor Kórház Szent Ferenc Kórház Jahn Ferenc Kórház

64 Mennyire befolyásolják a térséghatárok a fővárost érintő térségek között a betegmozgásokat? Hogyan változott a betegmozgás a főváros felé a távoli térségekből?

65

66

67

68 A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés

69 „Távolról érkező” esetszámok
A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés „Távolról érkező” esetszámok hó között: Bethesda Semmelweis Egyetem 44 ESzSzK 2 Heim Pál Kórház 0 Szent János Kórház 0

70 Belgyógyászat, sebészet, nőgyógyászat

71 A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés

72 A világ bármely kormánya számára ez lenne az ideális a célkitűzés

73 A fővárost érintő térségek között a betegek szabadabban mozognak
A fővárost érintő térségek között a betegek szabadabban mozognak. A távolabbi térségekből kevesebb beteg érkezik Budapestre.

74 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Egészségügyi ellátórendszer átalakítása"

Hasonló előadás


Google Hirdetések