Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Etológia. I. Az etológia tárgya Az állatok viselkedésével, magatartásával foglalkozik:Az állatok viselkedésével, magatartásával foglalkozik: –Tájékozódás,

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Etológia. I. Az etológia tárgya Az állatok viselkedésével, magatartásával foglalkozik:Az állatok viselkedésével, magatartásával foglalkozik: –Tájékozódás,"— Előadás másolata:

1 Etológia

2 I. Az etológia tárgya Az állatok viselkedésével, magatartásával foglalkozik:Az állatok viselkedésével, magatartásával foglalkozik: –Tájékozódás, komfortmozgás, táplálékszerzés, menekülés, társas viselkedés, kommunikáció, szexuális viselkedés –Ezen viselkedések funkciójával, mechanizmusaival és okaival; egyedfejlődésével és törzsfejlődésével foglalkozik.

3 Az állatok viselkedése Öröklött elemekTanult elemek

4 II. A viselkedés szakaszai 1.Késztetés (drive, hajtóerő, motiváció) A belső környezet állapota: éhség, érdeklődés, félelem, szexuális vágy stb. 2.Kulcsinger: A külső környezet hatásai közül csak néhány váltja ki a viselkedést.

5 pl. A békák zsákmányszerzése pl. A békák zsákmányszerzése –Csak a látótérben mozgó tárgy nagysága és mozgása a kulcsinger

6 Pl. Nikolas Tinbergen kísérlete tüskés pikóval –Kulcsinger a piros has

7 3.A viselkedés végrehajtása Minél fejlettebb egy állat idegrendszere, annál több tanult elem van a viselkedésében. Minél nagyobb a kulcsinger intenzitása, annál hevesebb a rá adott válasz.(= Szupernormális inger!)

8 Szupernormális ingerek Szupernormális ingerek A kakukkfióka neveléseA kakukkfióka nevelése

9 Szupernormális ingerekSzupernormális ingerek A csigaforgató viselkedése különböző méretű tojásokkal szembenA csigaforgató viselkedése különböző méretű tojásokkal szemben

10 Sokszor rávezető inger szükséges a viselkedés első megjelenéséhez, rögzülésékez Sokszor rávezető inger szükséges a viselkedés első megjelenéséhez, rögzülésékez Példa: naposcsibék csipegetése a láb látványára indul bePélda: naposcsibék csipegetése a láb látványára indul be

11 4. A késztetés megszűnik

12 III. A viselkedés egységei A viselkedés kisebb mozzanatokra ún. viselkedési egységekre bontható. 1.Reflex= Egy meghatározott ingerre adott egyszerű válasz. A legegyszerűbb ~A legegyszerűbb ~ Öröklött: minden egyed ugyanúgy végziÖröklött: minden egyed ugyanúgy végzi Jelentősége: ártalmas ingerre adott gyors, automatikus védekezésJelentősége: ártalmas ingerre adott gyors, automatikus védekezés

13 Példák: –P–P–P–Pupillareflex –P–P–P–Pislogási reflex –T–T–T–Térdreflex

14 2. A megszokás = az állat megtanulja, hogy milyen ingerre ne válaszoljon Egyénre jellemző, tanult ~Egyénre jellemző, tanult ~ Az ártalmatlan ingerek és a veszedelmes ingerek megkülönböztetése.Az ártalmatlan ingerek és a veszedelmes ingerek megkülönböztetése. Pl. éti csigák, embernél a háttérzaj megszokásaPl. éti csigák, embernél a háttérzaj megszokása

15 3. Érzékennyé válás = a kellemetlen ingerek hatására már a közömbös ingerre is erős reakció jön létre. Pl. túl nagy tömeg, kutya az állatorvosi rendelő utcájábanPl. túl nagy tömeg, kutya az állatorvosi rendelő utcájában

16 4.Taxis = az inger által irányított helyváltoztató mozgás Az inger a mozgás irányát is megszabjaAz inger a mozgás irányát is megszabja Példák:Példák: –Laposférgek taxisa –Repülő rovarok fényforrás felé való mozgása –A légy lárvájának mozgása –A kutya szimatolás alapján követi a vadat

17 5. Megközelítés, elkerülés = a külső ingeren kívül egy belső, öröklött kép is irányítja a mozgást A belső kép öröklött, de a mozgás kivitelezésének módja nemA belső kép öröklött, de a mozgás kivitelezésének módja nem Pl. csecsemők-emberi arcokPl. csecsemők-emberi arcok

18 6. 4m-reakció = az állat mozgását a külső ingeren kívül egy előzetesen megtanult belső kép is szabályozza „Mér-működik-mér-megáll” Pl. a kutya keresi a hazavezető utat

19 7. Öröklött mozgásmintázat = az inger beindít egy szigorú sorrendben lejátszódó öröklött mozgássorozatot = az inger beindít egy szigorú sorrendben lejátszódó öröklött mozgássorozatot Példa:Példa: –A csont elásása –Mókusok diórejtő tevékenysége

20

21 –Pókok hálókészítése dajkapók darázspók

22 8. Ösztön = olyan öröklött mozgássor, amelyben tanult elemek is vannak 9. Sztereotípia = tanult mozgássor Pl. Az emberi viselkedésben gyakori, megszokott mozdulatok (villanykapcsolás, ajtóbezárás)Pl. Az emberi viselkedésben gyakori, megszokott mozdulatok (villanykapcsolás, ajtóbezárás)

23 Az ember létfontosságú öröklött magatartásformái Csecsemőkori szopóreflexCsecsemőkori szopóreflex Nyelési reflexNyelési reflex Légzési reflexLégzési reflex PupillareflexPupillareflex Pislogó reflexPislogó reflex Térdreflex stb.Térdreflex stb. Ezek un. Fiziológiás reflexek, amelyek egészséges embernél megvannak, hiányuk betegségre utal.

24 Az ember ősökre utaló öröklött magatartásformái Újszülöttkori reflexek FogóreflexFogóreflex Tónusos lábfogó reflexTónusos lábfogó reflex Átkarolási reflexÁtkarolási reflex Babinszky-reflexBabinszky-reflex

25 Az ember ősökre utaló öröklött magatartásformái Újszülöttkori hiányuk az idegrendszer kiterjedt károsodására utal. Ezek a reflexek csak bizonyos életkorig válthatók ki egészséges embernél. Tartós fennmaradásuk az idegrendszer betegségére utal. Tartós fennmaradásuk az idegrendszer betegségére utal.

26 Tanult magatartásformák

27 Tapasztalat hatására alakul kiTapasztalat hatására alakul ki Nem örökölhetőNem örökölhető Az öröklött és tanult magatartásformák együtt fordulnak elő (ösztön).Az öröklött és tanult magatartásformák együtt fordulnak elő (ösztön). Minél fejlettebb az állat, annál nagyobb a tanult elemek aránya a viselkedésében.Minél fejlettebb az állat, annál nagyobb a tanult elemek aránya a viselkedésében.

28 A tanult magatartásformák 1. A bevésődés Konrad Lorenz –a kulcsinger fogalmának megalkotójaKonrad Lorenz –a kulcsinger fogalmának megalkotója

29 A tanult magatartásformák Egyes ragadozók zsákmányszerzési viselkedését is fiatal korban kell elsajátítani.Egyes ragadozók zsákmányszerzési viselkedését is fiatal korban kell elsajátítani. Példa: vadászgörény és hörcsög esete, ahol a zsákmányállat viselkedése váltja ki a tanulási folyamatot.

30 A tanult magatartásformák 3. Feltételes reflexek (Ivan Petrovics Pavlov) = egy feltétlen reflex társítása egy új ingerhez Pl. kutyák nyálelválasztásának kiváltása csengőszóra A citrom látványa

31

32 4. Operáns tanulás= próba-szerencse tanulás Például: Edward Thorndike macskái pedállal nyíló ketrecbenPéldául: Edward Thorndike macskái pedállal nyíló ketrecben

33 Aktív cselekvés útján szerez tapasztalatot az állat. Lényeges eleme a megerősítés

34 A tanult magatartásformák 5. Belátásos tanulás = „probléma-megoldó” tanulás –l–l–l–legösszetettebb tanulási viselkedés –e–e–e–eszközt használó állatoknál Pl: csimpánz ketrecben összeszerelhető bottal

35 Előzetesen kialakított viselkedési elemeket használ fel a probléma megoldásához

36


Letölteni ppt "Etológia. I. Az etológia tárgya Az állatok viselkedésével, magatartásával foglalkozik:Az állatok viselkedésével, magatartásával foglalkozik: –Tájékozódás,"

Hasonló előadás


Google Hirdetések