Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bemutatkozik Önöknek a Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ (HIK) Könyvtárának digitalizáló projektje: a Kempelen Farkas Felsőoktatási Digitális.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bemutatkozik Önöknek a Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ (HIK) Könyvtárának digitalizáló projektje: a Kempelen Farkas Felsőoktatási Digitális."— Előadás másolata:

1 Bemutatkozik Önöknek a Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ (HIK) Könyvtárának digitalizáló projektje: a Kempelen Farkas Felsőoktatási Digitális Tankönyvtár és a DocBook XML Előadó: Markója Szilárd könyvtárvezető

2

3 Digitális felsőoktatási tankönyv? probléma: nincs szervezett, összehangolt felsőoktatási digitális tankönyvkiadás (nem is lehetséges?) párhuzamos koncepciók: autentikációhoz kötött tartalomszolgáltatás, vagy szabad hozzáférés? output formátum: szabadon hozzáférhető struktúra (pl: XML, SGML stb.), vagy kötött (pl: pdf stb.?) hogyan induljunk el, ki, és miből?

4 Digitális felsőoktatási tankönyv? II. probléma (általánosságban): kiadói szemléletváltás szükséges probléma (általánosságban): a kiadók technikai felkészületlensége DE: pilot projekt-szerű ügyvitel: –segítség a kiadóknak, előállítóknak –közös gondolkodás részproblémákról (konszenzus)

5 A Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ Könyvtárának egyéb feladatai felsőoktatási digitális projektekben való közreműködés: –együttműködés az OM-mel –digitális szabványok kidolgozása (digitális „tankönyvek”, eLearning-es keretrendszerek) –együttműködés az NDA-val –együttműködés más digitalizálással foglalkozó Educatio-s szervezettel: Sulinet (SDT)

6 A HIK Felsőoktatási Digitális Tankönyvtára 1997 óta FPI, majd 2004-től OMAI által kiírt pályázat: Felsőoktatási Tankönyv- és Szakkönyv Pályázat 200 – 450 millió Ft 2004-ig csak nyomtatott dokumentumokra kiírva 2004-től a „digitális láb” kiírása

7 A nyertes kiadók feladatai: a szerző(k) és kiadó között rendezett jogviszony (erről a kiadó nyilatkozik) a megadott XML sablonban feldolgoz a végterméket tekintve dönthet, hogy saját vagy a HIK szerverén kívánja tárolni és közreadni a dokumentumot amennyiben tartalmi változtatás van a) kiadó módosít, b) a HIK módosítja

8 A HIK Felsőoktatási Digitális Tankönyvtára (a HIK feladatai): az XML sablon, a dtd és az XSL kidolgozása kereső-, és admin felület fejlesztése kompatibilitás a Sulinet SDT-vel és az NDA-val MARC és DC (+OAI)

9 A digitalizálási folyamat: a könyvkiadók feladatai a HIK feladatai

10 A végeredmény: HTML felület

11 A végeredmény: DocBook

12 Miért DocBook XML? 1990-es évek eleje óta használják nyílt, jól dokumentált, platform független szabvány élénk fejlesztői közösség támogatják a Linux-os közösségek jelenleg az OASIS nonprofit konzorcium kezeli a szükséges szoftverek szabadon letölthetőek

13 Mi az XML? eXtensible Markup Language (bővíthető jelölőnyelv) legnagyobb előnye, hogy általa a tartalom és a megjelenés (leginkább HTML output) szétválasztható kimondottan „könyvek” kódolására: DocBook XML

14 A DocBook XML: könnyű kezelhetőség a kódolás megtanulása nem igényel különleges tudást (min. alapszintű HTML ismeret) szokásos tag-elés (záró tag-ekkel) az elemkészlet (a leginkább használt 50 tag és ezek használási köre) letölthető a Netről bonyolultabb a MathML kódolás (szakember), böngészők többsége nem jeleníti meg (plugin), helyettesítési módozatok átmenetileg: (képformátum, szöveges leírás)

15 A DocBook könyvek és a keresőfelület hagyományos könyvtári felület full text keresés (pl. kiterjesztések szerint is) megjegyzetelhetőség kereszthivatkozások könyvjelző nyomtatható outputok: txt (rtf), pdf, HTML

16 A Kempelen Farkas Digitális Tankönyvtár indulása jelenleg 79 cím, de még bővül az URL: illetve tudományágak: a matematikától az orvostudományon át, a mezőgazdaságig

17 A jövőbeli lehetőségek: várhatóan az OM (OMAI) 2005-ben is kiírja a Tankönyvpályázatot, és a „digitális láb” szervezésében a HIK továbbra is részt vesz lehetőség nemcsak hagyományos digitalizált dokumentumok-, hanem komplex eLearning- es tananyagokra előállítására (ezek keretrendszerének kialakítását a HIK megkezdi)

18 Jövőbeli lehetőségek: az üzleti szféra részvétele is? A korszerű (az állami büdzsét kímélő) koncepció: lehetséges-e az elektronikus tankönyvpiac bizonyos szegmenseinek üzleti-, önellátó modelljének kialakítása?

19 Köszönöm a figyelmet!


Letölteni ppt "Bemutatkozik Önöknek a Kempelen Farkas Hallgatói Információs Központ (HIK) Könyvtárának digitalizáló projektje: a Kempelen Farkas Felsőoktatási Digitális."

Hasonló előadás


Google Hirdetések