Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bevezetés a neveléstudományba Bevezetés a művészetpedagógiába 1. előadás.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bevezetés a neveléstudományba Bevezetés a művészetpedagógiába 1. előadás."— Előadás másolata:

1 Bevezetés a neveléstudományba Bevezetés a művészetpedagógiába 1. előadás

2 A reneszánsz világkép- társadalom- és emberkép Javasolt irodalom: Peter Burke (1988) The Italian Renaissance. Polity Press, Cambridge

3

4 Bármely társadalmi csoportra jellezőek a közös attitűdök: az istenről – vallásról – teológiáról a világmindenségről – világmindenséget vizsgáló tudományokról emberi csoportokról (társadalom, család, faj, stb) emberi egyedről / emberi természetről Van (nak)-e reneszánsz attitűd (-ök) Mely források használhatóak a vizsgálathoz? (P. Burke) - a világmindenségről vallott nézetek - a társadalomról vallott nézetek - az emberről vallott nézetek

5 A ptolemaioszi világ (1559)

6

7 A világkép Az itáliai népességről kellő adat csak a városlakók köréből van Pl. időhöz való viszonyuk új Rabelais följegyzi, hogy a francia parasztok ‘avé’-ben mérik az időt Itália: mechanikus óra (1364, Padova, Giovandi Dondi fizikus-csillagász) 1450: Bolognai városháza 1478, Castello Sforzesco számára készítenek (Milano) Piazza San Marco, Velence hordozható órák: 15. sz. Filarepa utópiájában a fiú-és lányiskolák hálótermében vannak Giacomi Piacenza milánói csillagász ágya mellett ébresztőóra Párhuzam húzható a az új idő és az új térfelfogás között mindkettőt mérhetőnek vélik (Brunelleschi, Uccello, Piero della Francesca) a 15. század elbeszélő festményeinek meghatározottabb a ideje és a tere, mint a hasonló tárgyú 13. századiaknak.

8 Dondi mechanikus órája

9 Mauro Coducci (1496) Torre dell’ Orologio, Velence

10 Piero della Francesca: Krisztus megkorbácsolása (1456 – 57)

11 A két tér és időszemlélet időben párhuzamosan is létezik Világmindenség (Ptolemaiosz, Arisztotelész) 9 szféra – ebből 7 a bolygó (Hold, Merkur, Vénusz, Nap, Mars, Jupiter, Szaturnusz) a bolygók intelligibilisek – saját (teremtőtől eredő) intelligenciájuk van ezeket a nekik megfelelő ókori istenekkel azonosították a bolygók az alattuk álló szférákra hatással voltak Lorenzo de Medici: „tőlük ered minden jó s rossz dolog” Vasari: Leonardo életrajza: „Az emberi testre hulló legnagyobb adományok égi hatásoknak köszönhetők.” Girolamo Frascatoro: a szifilisz oka: a Szatrurnusz, a Jupiter és a Mars a Rák jegyében áll Marsilio Ficino: zene vagy énekhang és „talizmán” együttesével a bolygók szelleme megragadható E hiedelmek hatása: Palazzo Schifanoia, Ferrara 12 állatöv – 36 alosztás Palazzo Strozzi – alapkőletételéhez asztológus határozza meg az időt Michelangelo Dávidjának helyét így állapítják meg (Donatello Juditja helyén)

12 Pontormo ( ): Cosimo Medici

13 Baldassare Estense: Umberto de Sacrati családja (15. sz.)


Letölteni ppt "Bevezetés a neveléstudományba Bevezetés a művészetpedagógiába 1. előadás."

Hasonló előadás


Google Hirdetések