Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A „subprime” válság okán kialakult cég-, és ügyfél-finanszírozási jövőkép. Várható változások, elképzelések az együttműködésről Lévai Gábor Főtitkár –

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A „subprime” válság okán kialakult cég-, és ügyfél-finanszírozási jövőkép. Várható változások, elképzelések az együttműködésről Lévai Gábor Főtitkár –"— Előadás másolata:

1 A „subprime” válság okán kialakult cég-, és ügyfél-finanszírozási jövőkép. Várható változások, elképzelések az együttműködésről Lévai Gábor Főtitkár – Magyar Lízingszövetség GÉMOSZ konferencia – november 20

2 Miről lesz szó? Subprime válság - kitekintés Magyar gépjármű finanszírozási piac jelene Várható változások Együttműködés

3 A másodrendű jelzálogpiaci válság A pénzügyi válság a fejlett gazdaságokból indult ki 2007 nyarán Túlfinanszírozott ingatlanok, ügyfél fizetőképesség romlása, hitelek bedőlése, ingatlan árak hirtelen esése bizalmi válság intézményi csődök piacok kiszáradása árfolyamok volatilitása A „centrum”-ból terjedt a „periféria” felé a turbulencia finanszírozási költségek növekedése exportpiacok lassulása Reálgazdasági hatások megjelenése: hitelezés visszafogása, globális visszaesés

4 Sérülékenység, magas kockázati prémium Folyamatos árfolyam-ingadozás a dollár és euro bankközi piacokon Fizetőképességi problémák a nagy nemzetközi bankoknál A fizetőképességi és bizalmi problémák miatt egyre erősebb állami beavatkozás, európai hatóságok erős elkötelezettsége Országok között a sérülékenység alapján továbbra is differenciálnak a befektetők Magyarország bár közvetetten, de érintett (erős pénzügyi, gazdasági integráció) Fejlett országokban és Magyarországon is erőteljes hatósági lépések

5 Emelkedő magyar refinanszírozási költségek

6 Rövidülő külföldi források

7 Eszköz finanszírozási piac 2008 Q3 8 százalékos piacbővülés 2007 első háromnegyed évéhez képest A finanszírozott összeg elérte a 935 Mrd forintot. Gépjármű: finanszírozott értékben 2,5%, szerződésszámban 6,5% csökkenés Jellemzően több piaci szegmensben dolgozó, banki tulajdonú cégek Felvásárlásokkal változó piaci szereplői kör közeledő részesedési arányokkal Eddig csökkenő koncentráció

8 Piaci szegmensek Személyautó finanszírozás részesedése az újautó-értékesítések visszaesése miatt tovább csökken Továbbra is növekszik a gépek, berendezések, illetve az ingatlanok lízingje Folyamatosan csökken a lakossági ügyfelek részesedése

9 Autófinanszírozás Kedvezőtlen piaci környezetben kismértékben csökkenő finanszírozás Éves szinten 6,5%-kal, a 3. negyedévben 8%-kal csökkenő szerződésszám a retail területen Finanszírozás főleg hitel formájában, CHF alapon, 5 és 10 év közötti futamidőre Valós átlagos futamidő 42 hónap

10 Flottafinanszírozás Csökkenő dinamika Jellemző finanszírozási eszköz az operatív lízing Szinte kizárólag új autók finanszírozása 2008 első háromnegyed év adatai: Közel jármű, 53 Mrd Ft kihelyezés Összesen 120 Mrd Ft-nyi flottaállomány

11 Személy és kishaszonjármű piac

12 PSZÁF adatok a pénzügyi vállalkozások lejárt késedelmeiről Az elmúlt 4 évben folyamatos növekedés Hitel szerződések minősége rosszabb, mint a lízing szerződéseké Lejárt állomány alakulása

13 Gépjármű bűncselekmények A gépjárművekre elkövetett bűncselekmények száma jelentősen nem változik A lopások száma csökken A hitelsértések, csalások száma 5 év alatt megötszöröződött! Valójában a lopások egy része is finanszírozási csalás! A kár becsült értéke éves szinten Mrd Ft között, ennek kevesebb, mint a fele vált ismertté! Gépjármű bűncselekmények

14 Feljelentések, nyomozás eredményessége ben a lízingcégek közel feljelentést tettek gépjárművel kapcsolatban A lejárt kintlévőség több, mint 5 Mrd Ft volt ezeknél a szerződéseknél A feljelentések mintegy 20%-ában a rendőrség eleve megtagadta a nyomozás elindítását Az elindított nyomozások több mint 20%-a minden eredmény nélkül szűnt meg 2007 végéig Eredményesen a feljelentések kevesebb, mint 20%-a zárult 2007 végéig, a követelések kevesebb, mint 10%-a térült meg Lízingcégek feljelentéseinek megoszlása

15 Gépjármű finanszírozás a válság előtt Csökkenő új autó értékesítés, nagyon erős verseny –Növekvő importőri nyomás az új autó értékesítési darabszámok szinten-tartására –Extrém akciók, több milliós kedvezmények, valóságtól elszakadó listaárak, nem transzparens árképzés –Minimális árrés az autó értékesítésen, helyette finanszírozási és biztosítási jutalék Finanszírozók növekedési nyomás alatt –Folyamatosan emelkedő jutalékok, sokszor jutalék-visszaírás nélkül –Folyamatosan emelkedő kitettség az autós szektorban: jutalék-előfinanszírozás, készletfinanszírozás, gépjármű- kereskedések beruházásainak finanszírozása –Folyamatosan lazuló hitelhez jutási feltételek: növekvő futamidő, csökkenő kezdőrészlet, LTV 100% felett –Ezt észlelő szervezett bűnözés, jelentősen növekvő finanszírozási csalások –Ügyfelek romló fizetőképessége, ebből fakadóan növekvő veszteségek Ezek együttes hatása –Az egész gépjármű piac felélte a tartalékait már a válság előtt, felemésztette a saját jövőjét a túlerőltetett eladásokkal, ehhez illeszkedő, hitelből megvalósított beruházásokkal, extrém jutalékokkal –Magyarországon 4 éve úgy működik a gépjármű finanszírozás, mint Amerikában a subprime-ot kiváltó ingatlanhitelezés – túlfinanszírozott autók, romló fizetőképesség

16 Azonnali változások a válság hatására Refinanszírozás szűkülése, drágulása –Svájci frank várhatóan kikerül a piacról, mivel az Euro forrásokhoz könnyebb hozzájutni –MNB 3%-os alapkamat emelés, ez azonnal beépül a forint betéti és hitelkamatokba –Magyarország ország-besorolása miatt mind a devizák, mind a forint kamatai nőnek/nőttek 2-5%-kal! Megszűnik a növekedési nyomás a finanszírozó cégeken –Sokkal óvatosabb kihelyezési politika – magasabb kezdőrészlet, alaposabb ügyfélbírálat –Magasabb kockázati költség beépítése: tovább növekvő kamatok Anyabanki döntések határozzák meg a lízingcégek mozgásterét –Költség-optimalizálás: létszámstop, létszámcsökkentés, egyéb költségek visszafogása –Kockázatos iparágakban csökkenő kihelyezés: ilyen például az autó és építőipar –Meglevő autókereskedői hitelkeretek felülvizsgálata, drágulása, keretek csökkenése Összességében: –Jelentősen dráguló ügyfélhitelek, egy autóra vetítve csökkenő kihelyezések, szigorúbb hitelbírálat –Jelentősen dráguló beruházási és készlet-finanszírozás, csökkenő hitelkeretek, csökkenő jutalékok

17 És ez még nem minden… 2009 január 5-től életbe lépő PSZÁF szabályozás - a kockázatos termékekre extra tartalékolási kötelezettség –80%-nál magasabb LTV (hitel – autóérték arány) –96 hónapnál hosszabb futamidő –Több éves, kamatra és tőkére kiterjedő türelmi idő –Futamidő végi egyösszegű visszafizetés 2010 január 1-től (vagy július 1-től) életbe lépő UCP direktíva –Fogyasztási hitelek szerződött futamidő előtti előtörlesztési díja csak a felmerült költségekre vonatkozhat, maximum a fennálló tőketartozás 1%-áig – ez a jelenlegi jutalékstruktúra mellett jelentős veszteséget okozna a finanszírozóknak, így változni fog a jutalék struktúra Ezek alapján jelentősen csökken az alacsony kezdőrészletes, hosszú futamidejű, illetve az évig csak kamatfizetést kérő konstrukciók piaci részesedése

18 Autó finanszírozás 2009 Autópiac csökkenése – db értékesítésére számítunk LCV-vel együtt Finanszírozási arány csökkenése várható a magasabb kezdőrészletek, szigorúbb hitelbírálat miatt A csökkenő piacon még tovább nőhet a verseny a konkurensek között. Javasolt jutalék szerkezet: a jelenlegi helyett szerződéskötési díj alapú + speratív (a finanszírozási szerződés fennállása alatt havonta fizetett) jutalék. Az új jutalékszerkezet célja: –ne lehessen előre elkölteni úgy, hogy még nem folyt be –ne okozzon a finanszírozóknak előre nem kalkulálható extra veszteséget –ne legyen előre nem kalkulálható jutalék visszaírás a kereskedőknél –javítsa a kereskedők cash flow-ját Előnyei: NEM LEHET ELŐRE ELKÖLTENI, CSAK ANNYIT, AMENNYI A HITELDÍJBAN MÁR MEGTÉRÜLT, - KISZÁMÍTHATÓ - LIKVIDITÁS JAVÍTÓ - VISSZAÍRÁSMENTES

19 Autós „nagykoalíció” 2008 októberében MGE, GÉMOSZ, Lízingszövetség együttműködési megállapodás Operatív munkacsoport a közös program kidolgozására, cél a gépjármű iparág helyzetének stabilizálása, a válság hatásainak kivédése Egységes, közös kommunikáció Piaci anomáliák felszámolása –Kockázatos finanszírozási konstrukciók visszaszorítása: min. 20% önerő, max. 96 hónap futamidő, halasztott tőketörlesztés megszüntetése –Biztonságosabb finanszírozási formák ajánlása: pénzügyi lízing, forint, Euro alapú finanszírozás, –Extrém importőri, kereskedői akciók megszűntetése –Listaárak közelítése a valós értékhez – ezzel reális LTV arányok elérése, használt autók avulási mutatóinak javítása –Gépjármű kereskedői árrés visszaállítása –jutalék struktúra átalakítása: szerződéskötési díjból fizetett jutalék (maximum 5%) + speratív jutalék, amíg a finanszírozási szerződés fennáll

20 Köszönöm a figyelmet! Lévai Gábor Főtitkár Magyar Lízing és Finanszírozó Társaságok Szövetsége Tel:


Letölteni ppt "A „subprime” válság okán kialakult cég-, és ügyfél-finanszírozási jövőkép. Várható változások, elképzelések az együttműködésről Lévai Gábor Főtitkár –"

Hasonló előadás


Google Hirdetések