Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott."— Előadás másolata:

1 Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott

2 Diploma 2007, Diploma 2008, Diploma 2009 A Heti Világgazdaság (HVG) évente megjelenő, hivatalos statisztikákra épített felmérése 2007-ben, 2008-ban és 2009-ben is az ELTE Bölcsészettudományi Karát rangsorolta az országos abszolút 1. helyre.

3 Bolognai folyamat Az alapképzésben (BA) elindult az első három évfolyam. A 2008-as felvételin a Kar 58 szakirányán a ponthatárok átlaga 365 pont volt. A mesterképzésben (MA) az akkreditációs folyamat első nagy köre lezárult, 40 diszciplináris és 20 tanári MA-t akkreditáltak az ELTE BTK-án, ez országosan is kimagasló szám. Több mesterszak akkreditációs eljárása még nem zárult le, a szám nőni fog. A doktori képzésben (PhD) 6 doktori iskola 70 programjában folyik oktatás. A Kar adja ki az ország PhD diplomáinak 18 százalékát.

4 Alapképzési (BA) megalapozottság A Kar 13 alapszakon 58 szakirányt kínál a jelentkezőknek. Ez a leggazdagabb kínálat a magyar bölcsészettudományi karokon. Az alapszakok rendszerében ún. minor képzési formák választhatók, amelyek 50 kreditnyi alapozást nyújtanak – elsősorban az új típusú mesterszintű tanárképzés megkezdéséhez.

5 Mesterképzés (MA) típusai Karunk a mesterszakos képzésben három típusú szak akkreditációját kezdeményezte: Diszciplináris MA: a Kar az alapszakos képzésekre, illetve azok szakirányaira épített ki mesterszakos képzést. Tanári MA: az új típusú tanárképzésben a Kar a bölcsész és a zenei terület legtöbb tanárképes szakján kínál tanulmányokat. Interdiszciplináris MA: olyan képzés, amely több szakterület oktatóinak közös munkájával valósul meg (reneszánsz tanulmányok, medievisztika, iszlám tanulmányok, buddhizmus stb.)

6 Diszciplináris MA-k Modern és tudományegyetemi szintű bölcsészképzés a legtöbb BA szakirány folytatásaként. Miért magasabb szintű végzettség? Mert érezni lehet a különbséget, a munkaadók esetében is várhatóan más megítélés alá esnek az MA végzettek. Felvételi rendszer: a 100 pont felosztása a nagy tudományegyetemekkel megegyezve hasonló (15 pont BA- diploma, 25 pont írásbeli, 50 pont szóbeli, 10 pont előnyben részesítés pl. nyelvvizsga, hátrányos helyzet, OTDK-helyezés).

7 Tanári MA-k A tanári MA-ra saját felvételi feltételek érvényesek, két szakmai modul (pl. történelem és német), valamint a pedagógiai modul egyenként 40 kreditjéből áll a szak, ezt követi egy 5. félév, amely a szakmai gyakorlatot mélyíti el. Korábbi pedagógus végzettséggel rövidebb a képzési formák is léteznek. A Kar a klasszikus tanárszakok mellett kínál pl. portugáltanár, nyelv- és beszédfejlesztőtanár ill. több nemzetiségi tanárszakot is.

8 Interdiszciplináris MA-k A bolognai folyamatot kihasználva Karunk a felsőoktatásban eddig nem létező szakok indítását is tervezi. Ezek az MA-k – erre utal elnevezésük is – több szakterület összefogásával új szakképzettséget teremtenek. Ezek az MA-k a munkaerőpiacon növelik hallgatóink esélyeit (pl. közel- és közép-kelet szakértő, afrikanisztika stb.), másrészt egészen speciális szakembereket képeznek (reneszánsz tanulmányok, buddhizmus stb.). Indításukat Karunk 2010 szeptemberében tervezi.

9 MAB és Bologna Hungarocomicum Folyamatosan változó MAB feltételrendszer (2005-től 7-szer történt változtatás!) Több képzési terület már korábban akkreditálta a mesterszakjait, könnyebb feltételekkel Szakértői vélemények figyelembevétele, ki is a szakértő? Túlbürokratizált és formalizált akkreditáció, amelynek eredményét majd csak a képzési rendszer működése mutatja meg! Nemzetközi és EU-térségbeli elismertetés – hány a kredit?

10 Bologna – hogyan tovább? A BA és MA rendszer illeszkedése mint komoly kihívás A BA-rendszer felülvizsgálata – Túl kötött, és rendkívül sok órát tesz kötelezővé, a korábbi ötéves képzések „sűrítménye” Mi lesz veled tanárképzés? Közös mesterszakos felvételik képzési területenként? Átalakuló felsőoktatási intézményrendszer – a mesterszakok közül melyeknek lesz hallgatója?

11 Elérhetőségek – az ELTE BTK kari honlapja – a Hallgatói Önkormányzat honlapja – az ELTE felvételi információs honlapja – az ELTE Karrierközpontjának honlapja

12 Köszönöm megtisztelő figyelmüket!


Letölteni ppt "Bölcsész mesterképzések – kitörési pontok és az akkreditációs folyamat tanulságai Dr. Brenner Koloman ELTE BTK dékáni megbízott."

Hasonló előadás


Google Hirdetések