Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

A tanítás tanulásának üzenetei Fáyné dr. Dombi Alice Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképzési Kar Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Tanszék.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "A tanítás tanulásának üzenetei Fáyné dr. Dombi Alice Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképzési Kar Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Tanszék."— Előadás másolata:

1 A tanítás tanulásának üzenetei Fáyné dr. Dombi Alice Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképzési Kar Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Tanszék 2008

2 „Az iskola dolga: hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni, hogy megtaníttassa velünk, hogyan kell tanulni, hogy felkeltse tudás iránti vágyunk, hogy felkeltse tudás iránti vágyunk, hogy megtanítson bennünket az alkotás izgalmára, hogy megtanítson bennünket az alkotás izgalmára, hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.” hogy segítsen megtalálni azt, amit szeretünk csinálni.” - Szent-Györgyi Albert-

3 Pedagógiai gondolkodók a nevelői hivatásról Comenius, Comenius, Erasmus, Erasmus, Vives Vives Rousseau Rousseau Apáczai Csere János Apáczai Csere János „Aki erre a feladatra rátermett, azt elég drágán megfizetni nem lehet.” „Aki erre a feladatra rátermett, azt elég drágán megfizetni nem lehet.” „Én… inkább nevelőnek s nem tanítónak nevezem e tudomány mesterét.” „Én… inkább nevelőnek s nem tanítónak nevezem e tudomány mesterét.” „Csak azért lettek fuvolások, mert lantosok nem lehettek.” „Csak azért lettek fuvolások, mert lantosok nem lehettek.”

4 A kutatás főbb adatai Longitudinális vizsgálat Longitudinális vizsgálat Elővizsgálat 1980-as évek (200 hallgató) Nyomonkövető vizsg.: (n=100 ) Kontroll vizsgálat: (n=100) Feltáró-fejlesztő kutatás Feltáró-fejlesztő kutatás Pedagógiai és kommunikációs fejlesztő program

5 A vizsgálat Tanárjelöltek nevelési attitűdjei és tanári mintáik hatása Tanárjelöltek nevelési attitűdjei és tanári mintáik hatása Hogyan hatott a tanítási szerepek megtanulására a pedagógus minta (előzetes nézeteik, képzés során szerzett gyakorlatuk) Hogyan hatott a tanítási szerepek megtanulására a pedagógus minta (előzetes nézeteik, képzés során szerzett gyakorlatuk) Milyen mértékben jelent meg a tanárjelöltek hatékony tanulás -szervezési metódusában a mintakövető magatartás Milyen mértékben jelent meg a tanárjelöltek hatékony tanulás -szervezési metódusában a mintakövető magatartás

6 A kutatás kiindulási alapjai A pedagógus a nevelési folyamat kulcstényezője A pedagógus a nevelési folyamat kulcstényezője Az „új tanárság” jellemzői között alapvető a szerepviselkedés-biztonság, a rugalmas és gazdag viselkedés repertoár Az „új tanárság” jellemzői között alapvető a szerepviselkedés-biztonság, a rugalmas és gazdag viselkedés repertoár Az ismeretátadó szerepek rendszere a változó gyermekkép, iskolakép függvénye Az ismeretátadó szerepek rendszere a változó gyermekkép, iskolakép függvénye

7 A kutatás célkitűzése A nevelői minták szerepe a pedagógussá válás folyamatában A nevelői minták szerepe a pedagógussá válás folyamatában A pedagógusmodell tanítási stratégiái (saját tapasztalaton alapuló nézet – gyakorlat átszőtte vélekedés) A pedagógusmodell tanítási stratégiái (saját tapasztalaton alapuló nézet – gyakorlat átszőtte vélekedés) A tanítás tanulásának facilitáló és gátló tényezői A tanítás tanulásának facilitáló és gátló tényezői

8 A módszerek Kérdőív (a hatékony tanár jellemzői) Kérdőív (a hatékony tanár jellemzői) Fogalomtérkép Fogalomtérkép Szövegelemzés Szövegelemzés Metafora kutatás Metafora kutatás Életesemény- elemzés Életesemény- elemzés Tanítási stratégia elemzés Tanítási stratégia elemzés Mikrotanítási gyakorlat Mikrotanítási gyakorlat Portfolio készítés Portfolio készítés Pedagógus életút- elemzés Pedagógus életút- elemzés

9 „ Az oktatás nem más, mint a gyermek személyiségének irányított tanulás útján történő céltudatos formálása, képességeinek optimális fejlesztése” „ Az oktatás nem más, mint a gyermek személyiségének irányított tanulás útján történő céltudatos formálása, képességeinek optimális fejlesztése” - Nagy Sándor -

10 Néhány összefüggés A tanítás tanulása sokdimenziós folyamat. A tanítás tanulása sokdimenziós folyamat. A pedagógusjelöltek a képzés elején sok esetben hamis, vagy egyoldalú nézetekkel rendelkeznek a tanítás mikéntjéről A pedagógusjelöltek a képzés elején sok esetben hamis, vagy egyoldalú nézetekkel rendelkeznek a tanítás mikéntjéről Nézeteik tanári mintáik tanítási stílusának, saját tapasztalataiknak függvényei Nézeteik tanári mintáik tanítási stílusának, saját tapasztalataiknak függvényei A képzés során a tanítás tanulása a feladatokkal való szembesülés és a tudatosodás folyamata A képzés során a tanítás tanulása a feladatokkal való szembesülés és a tudatosodás folyamata A tanítás tanulásának kompetenciái feltáró-fejlesztő folyamat eredményei. A tanítás tanulásának kompetenciái feltáró-fejlesztő folyamat eredményei. Az egyéni tanítási stílus tudatosult minták és a személyiség összhangba kerülésének eredménye. Az egyéni tanítási stílus tudatosult minták és a személyiség összhangba kerülésének eredménye.

11 A szakmai énkép és a tanítási stratégia összefüggései A hivatásszerep meghatározó eleme a tanítási szakértelem A hivatásszerep meghatározó eleme a tanítási szakértelem A szakmai énkép kulcsterülete a tanítási stratégia. A szakmai énkép kulcsterülete a tanítási stratégia. Az elképzelt tanítási stratégiát a tanári minták meghatározták. (Nézetek) Az elképzelt tanítási stratégiát a tanári minták meghatározták. (Nézetek) A gyakorlatban megvalósult tanítási stratégia kialakulása több tényező függvénye. (Hétköznapi tudás) A gyakorlatban megvalósult tanítási stratégia kialakulása több tényező függvénye. (Hétköznapi tudás)

12 A tanári minták mint előzetes viselkedési sémák jelennek meg (Hunyady Györgyné) A tanári minták mint előzetes viselkedési sémák jelennek meg (Hunyady Györgyné) A hallgatók nézetei (szubjektív elmélet) viselkedési sémákat indikálnak (Falus Iván) A hallgatók nézetei (szubjektív elmélet) viselkedési sémákat indikálnak (Falus Iván) A hétköznapi tudás integrált pedagógiai elméletté alakul, amely a gyakorlatot átszövi (M. Nádasi Mária) A hétköznapi tudás integrált pedagógiai elméletté alakul, amely a gyakorlatot átszövi (M. Nádasi Mária)

13 A vizsgálatok markáns eltérései Az 1. vizsgálatban részt vevő hallgatók a nevelés és tanítás összefüggésében értékelik tanítási tudásukat. (Társadalmi szükséglet) Az 1. vizsgálatban részt vevő hallgatók a nevelés és tanítás összefüggésében értékelik tanítási tudásukat. (Társadalmi szükséglet) A 2. vizsgálatban szignifikánsan magasabb átlagértékekkel jelenik meg a tanítási kompetencia. (Tudásalapú társ., gazdasági kényszer) A 2. vizsgálatban szignifikánsan magasabb átlagértékekkel jelenik meg a tanítási kompetencia. (Tudásalapú társ., gazdasági kényszer) A 3. vizsgálat a speciális tanítási kompetenciák szükségességét hangsúlyozza. (Sajátos szükségletű gyerekek) A 3. vizsgálat a speciális tanítási kompetenciák szükségességét hangsúlyozza. (Sajátos szükségletű gyerekek)

14 „Csak attól tanulunk, akit szeretünk” „Csak attól tanulunk, akit szeretünk”–Goethe- „A gyermekek nem tanulnak azoktól, akit nem szeretnek” „A gyermekek nem tanulnak azoktól, akit nem szeretnek” - Thomas Gordon -

15 „Hagyd, hogy csináljam és megtanulom” „Hagyd, hogy csináljam és megtanulom” „Segíts, hogy magam csinálhassam” „Segíts, hogy magam csinálhassam” - M. Montessori - - M. Montessori -

16 „Azért vagyok pedagógus, hogy a természetnek nyers gyémántját szép vigyázattal csiszoljam kristállyá” „Azért vagyok pedagógus, hogy a természetnek nyers gyémántját szép vigyázattal csiszoljam kristállyá” - Nagy László – - Nagy László – „Taníts, értess, ne kápráztass” „Taníts, értess, ne kápráztass” - Németh László -

17 „Nekem azt súgja az ösztönöm, hogy aki a gyerekhez közeledik, még a zörgő kulcscsomót is hajítsa el, amivel a megszokás szekrényét nyitogatjuk” „Nekem azt súgja az ösztönöm, hogy aki a gyerekhez közeledik, még a zörgő kulcscsomót is hajítsa el, amivel a megszokás szekrényét nyitogatjuk” - Karinthy Frigyes -

18 A tanítás tanulásának újraértelmezése A tanítás tanulása tudományos alapú, gyakorlatorientált képzési terepet kíván A tanítás tanulása tudományos alapú, gyakorlatorientált képzési terepet kíván A szakmai énkép integráns része a tanítási stratégia mibenléte A szakmai énkép integráns része a tanítási stratégia mibenléte A pedagógussá válás szakaszaiban a tanítási eredményesség feltétele az egyéni nevelési stílus kialakulása A pedagógussá válás szakaszaiban a tanítási eredményesség feltétele az egyéni nevelési stílus kialakulása Az eredményesség feltételezi a nézetek és a hétköznapi tanítási módszer-együttesek összhangját Az eredményesség feltételezi a nézetek és a hétköznapi tanítási módszer-együttesek összhangját A hatékony tanulásszervezés folyamatos módszertani megújulást igényel A hatékony tanulásszervezés folyamatos módszertani megújulást igényel

19 „Nincs olyan munkakör, amelyből művészetet ne lehetne csinálni” -Németh László -

20 Köszönöm megtisztelő figyelmüket

21 „Minden kisgyerek okos, a legtöbb ember ostoba”-Móra Ferenc-

22 Köszönöm megtisztelő figyelmüket


Letölteni ppt "A tanítás tanulásának üzenetei Fáyné dr. Dombi Alice Szegedi Tudományegyetem Juhász Gyula Pedagógusképzési Kar Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Tanszék."

Hasonló előadás


Google Hirdetések