Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Az előadás letöltése folymat van. Kérjük, várjon

Www.nk7.hu. Új folyamatok és régi struktúrák az oktatásban? Benedek András Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia.

Hasonló előadás


Az előadások a következő témára: "Www.nk7.hu. Új folyamatok és régi struktúrák az oktatásban? Benedek András Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia."— Előadás másolata:

1

2 Új folyamatok és régi struktúrák az oktatásban? Benedek András Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia Intézet

3 Folyamatok az oktatás-nevelés átfogóbb szakaszai,melyekben tendenciák, stratégiai törekvések jelennek meg. ilyennek tekinthetjük –az alapképzést –a szakképzést –a tanulást életen át

4 Struktúrák olyan képzési szerkezetek, melyek jogi- finanszírozási keretek által meghatározottak olyan koncepcionális/alternatív nevelési formációk, melyek a jogi-finanszírozási keretekben működőképesek az oktatás-nevelés tartalmi meghatározói, melyek hatással vannak a szervezeti formákra és alkalmazott módszerekre

5 Iskolaszerkezet makroszinten meghatározott, de nem kizárólagos és a statisztikai mutatók szerint is stochasztikus rendszer térségi jelleggel bír szociális dimenziókban differenciált nemzetközi összehasonlítás szempontjából lényeges

6 Előzményekről Az iskolaszerkezet kérdésköre az elmúlt fél évszázadban folyamatosan napirenden volt, s különösen a múlt század 70-es, 80-as éveiben került a kutatások és modellkísérletek homlokterébe, de a tényleges és átfogó szerkezeti átalakulás az elmúlt évtizedekben nem valósult meg. Hol az iskola (iskolarendszer) horizontális expanziójának határa, miképp képeznek rendszert a kultúra-, és értékközvetítés más alrendszerei?

7 A legfeljebb alsó középfokú végzettséggel rendelkezők aránya a 18–24 évesek körében, 2000 és 2005 (%) Országok Ausztria10,29,1 Belgium12,513,0 Csehország–6,4 Dánia11,68,5 Észtország14,214,0 Finnország8,98,7 Franciaország13,312,6 Görögország18,213,3 Hollandia15,513,6 Írország25,321,9 Lengyelország–5,5 Magyarország13,812,3 Németország14,912,1 Olaszország–12,3 Portugália42,638,6 Spanyolország29,130,8 Szlovákia–5,8 Szlovénia–4,3 Svédország7,78,6 Egyesült Királyság18,414,0 EU 25 tagállam átlaga17,714,9 Forrás: Eurostat, Labour Force Survey [online:] {http://epp.eurostat.ec.europa.eu}

8 Kérdések: Miképp értékeljük a szerkezetről szóló viták folyamatosságát, s ezzel összefüggésben a szerkezet folyamatos – diverzifikációját? Magyarországon, a fejlett országokban már végbement folyamatok eredményeként, az elmúlt évtizedekben megvalósult a teljes középfokú iskoláztatás, és jelentős expanzió játszódott le a felsőoktatásban is.

9 Kérdések: Lehet-e csupán a pedagógiai programok szintjén, a képzési szintek közötti átmenet tartalmi kezelésével az iskolaszerkezeti feszültségeket kezelni? A korai középiskolai szelekció által okozott funkciózavarok, például a szakiskolai képzés tartós válsága arra figyelmeztet, hogy a szerkezet és tartalom pedagógiai összefüggései megkerülhetetlenek, s a részleges tartalmi szabályozások lehetőségei korlátosak.

10 Kérdések: Milyen előnyöket kínál a komprehenzív iskola? S egyáltalán hány évig tartson Magyarországon az alapiskola? Mikor történjen a gyerekek választása az iskolatípusok között?

11 Kérdések: Mik az esélyei a „komprehenzív iskola” modelljének? Milyen érvek és ellenérvek szólnak mellette, ellene? Mik a lehetőségek egy új, az előzményeket szintetizáló, korszerű, egységesítő struktúra megteremtésére?

12 Kérdések: Az oktatás-nevelés szempontjából miképp értékeljük a közművelődésben, s a közművelődés intézményrendszerében végbement folyamatokat? Miképp értékeljük a média világában bekövetkező változásokat? Segítik-e az egész életen át tartó tanulást? Kiegészítő- e a szerepük, vagy valóságos alternatívát kínálnak?

13 Kérdések: Hogyan élik meg a társadalom különböző csoportjai az életen át tartó tanulás kihívását? Mennyiben segíti és mennyiben nehezíti a társadalom integrációját a műveltség forrásaihoz való hozzájutás szabadsága?

14 Kérdések: Milyen tanulságokkal szolgál az alrendszerek működését illetően a piac, a civil szféra és az állam kapcsolatrendszere? Ésszerű-e a feladatok és kompetenciák megosztása? Kellően építhet-e a felnőttoktatás, széles értelemben vett kultúraközvetítés az iskolára, a gyermekkultúra, illetve az ifjúsági kultúra tartalmaira?


Letölteni ppt "Www.nk7.hu. Új folyamatok és régi struktúrák az oktatásban? Benedek András Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem, Alkalmazott Pedagógia és Pszichológia."

Hasonló előadás


Google Hirdetések